Demontera vevparti campagnolo

Bakbromsen skrev:
-------------------------------------------------------
> Behövs det något specialverktyg för att
> demontera ett campa vevparti? Det är ett 10-delat
> record carbon med integrerad vevaxel.

Nej! Men de kan sitta hårt som f..n.

Jag antar nu att det är ett Ultra Tourqe vevparti som avses.

/Patrik

Om det är ett Ultratorque och du ska göra det seriöst (jag har i och för sig gjort det med en polygrip och gummi emellan utan att det blivit några skador) så ska du ha en nyckel för vevlagerskålarna men det är samma som till andra fabrikat. Du behöver också en 10 mm insexnyckel. Vad jag minns så är det skruvat från drivsidan. Lätt som en plätt! Glöm inte att pilla bort den lilla fjädern som sitter i högra vevlagerkoppen innan du börjar skruva.

Ok, jag satt här på jobbet och fick en idé att göra lite rockad på vevpartierna på två cyklar så jag har inte ens kollat ännu hur det är monterat. Tänkte fråga här så att jag har möjligheten att komplettera verktygslådan om det behövdes innan jag åker hem ikväll. Har bara skruvat med shimano tidigare. Så man lossar typ en insex i ena ändan och sedan drar man av ena veven och sedan gänga av vevlagerkopparna med vevlagernyckel alt polygrip med skyddande mellanlägg?? Vill minnas att vevpartiet ser ihåligt ut hela vägen igenom.

När du skruvat ur insexskruven kan du dra ut båda vevarna. Sedan tar du kopparna om det behövs.

Nu är vevpartiet flyttat. Känner dock ett litet litet glapp i vevarna nu. Vevhusen på de båda cyklarna var inte riktigt lika breda med de låg inom toleransen som anges i parktools guide. Cerveloramen var bredare över vevhuset än canyonen. Det står att den vågformade brickan ska spänna upp lagret. Kan krävas en ny sådan bricka eller kan man förvänta sig ett litet litet glapp vid smalare vevhus? Stör mig en aning på det.

Hej, om man har Campagnolo Chorus och misstänker att man måste serva/byta lagren i vevpartiet, behöver man något speciellt verktyg för att få loss och komma åt lagren?

Tack på förhand!

Som sagt ovan. 10mm insex för att kunna dra ut vevpartiet ur skålarna (glöm inte ta bort clippet i ena skålen innan du försöker dra ut veven.
Nyckeln behöver dessutom vara ganska lång för att nå in till insex, ca mitten av vevhuset så inte alla insex 10 kommer nödvändigtvis funka.

Innan du kan ta bort lagret på drivsidan behöver du ta bort ett clips som sitter precis ovan. Kan vara lite pilligt men funkar med vanlig skruvmejsel lr dylikt.

Sedan behöver du ett sådant här set för att demontera och montera nya lager på ultra torque vevar.
http://www.parktool.com/product/campagnolo-bearing-puller-and-installer-set-cbp-3

Andra liknande pullers kan såklart också funka beror lite på vinklar och gripklo längd osv

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp