Den officiella Crescent Tråden

Crescent Ultima Team 2014
8,5kg med slangar i hjulen. Brukar köra slanglöst men orka inte ballta på höstkanten:)
Har rullat hela säsongen och gjort det kanon så den får hänga med under 2014 också.

crescent.JPG

Ah, kan väl spamma lite här också, bilder finns också i separat tråd om var man hitta passande stänkskärmar.

Årtal okänt, mycket blod svett tårar och dollars nerlagt på renoverandet. Highlights är väl duomaticbaknavet från 70-talet och LX vevpartiet från min allra första mtb, inköpt '92.

DSC_1106.JPG

Senast ändrad:
ultima... den där vore trevligt o få pröva sommis.. har funderat många ggr på o ta med mig min rimfaxe så du får pröva den o säga vad du tycker om den. men de har kommit något i vägen varje gång. lite kul är de allt att du kört scott länge o sen kör på crescent nu o trivs med den. :)

Eftersom jag inte får/bör köra bil idag...

...får det bli 92309 Competition, nu med 32mm däck så den blir lite mer "competition" :-)
wyqy.jpg

God fortsättning på det nya året / m

Bild på min "nya" hoj, Rimfaxe -13 full-carbon 29", framför min gamla 26" Rimfaxe -01 med Ultima-ram! Blev nåt fel i beställningen sa dom.. Så jag äger tydligen Sveriges enda -01 Rimfaxe med Ultima-ram! Köpte denna ny på Cykeltjänst i Södertälje. :)

Bilagor

• IMAG2274.jpg
    IMAG2274.jpg
    98.7 KB · Besök: 243
sommis skrev:
-------------------------------------------------------
> Vinterskrud och nylackad framgaffel.
>
>
>
> /Sommis

schnügg!

Tack alla ni som lagt ut bilder på era cyklar på denna tråden och andra, speciellt liknade min egen. Har varit till stor hjälp i att få den så nära original som möjligt.

En Crescent 318 från 1979 med Shimano 600 växlar. Den har inte något större samlarvärde men för mig är den till stor glädje. Allt är isärtaget och rengjort. Quillsteam var en SR 60mm och för mig är det för lite race så den är bytt mot en ITM (Italy) 90mm från 1979. Idéale sadeln saknade en nit och 2 var trasiga (rostade underifrån) ersattes med Brooks kopparnit. Bromshandtagen var Weinmann men med dubbel grepp så de byttes också till andra Weinmann från 77-78 och gummiöverdrag från Cane Creek som är nytillverkade men passar fantastiskt. Lackskador fixade jag med egen blandning Humbrol hobby färg till mycket nära original färg nyans. Udda för min 318 var att den inte hade Campagnolo nav utan Sunshine 5345(Japan) med Fiamme gul etikett (Italy) 27tums fälg. Hittade även new old stock 27x1 däck som tyvärr är endast 20mm breda men jag har också köpt ett par Panaracer däck 27x1 25mm för längre turer och som reserv.

Tack som sagt...

Bilagor

• 1.JPG
    1.JPG
    72.5 KB · Besök: 310
avundsjuk på herrns rimfaxe oavsett... vill oxå ha discfäste på min från -99. men jag får köra vidare med xtr v-bromsar o de nyper bättre än något halvdant som mekaniska skivbromsar.

Paris11 skrev:
> Tack alla ni som lagt ut bilder på era cyklar på
> denna tråden och andra, speciellt liknade min
> egen. Har varit till stor hjälp i att få den så
> nära original som möjligt.
>
> En Crescent 318 från 1979 med Shimano 600
> växlar. Den har inte något större samlarvärde
> men för mig är den till stor glädje. Allt är
> isärtaget och rengjort. Quillsteam var en SR 60mm
> och för mig är det för lite race så den är
> bytt mot en ITM (Italy) 90mm från 1979. Idéale
> sadeln saknade en nit och 2 var trasiga (rostade
> underifrån) ersattes med Brooks kopparnit.
> Bromshandtagen var Weinmann men med dubbel grepp
> så de byttes också till andra Weinmann från
> 77-78 och gummiöverdrag från Cane Creek som är
> nytillverkade men passar fantastiskt. Lackskador
> fixade jag med egen blandning Humbrol hobby färg
> till mycket nära original färg nyans. Udda för
> min 318 var att den inte hade Campagnolo nav utan
> Sunshine 5345(Japan) med Fiamme gul etikett
> (Italy) 27tums fälg. Hittade även new old stock
> 27x1 däck som tyvärr är endast 20mm breda men
> jag har också köpt ett par Panaracer däck 27x1
> 25mm för längre turer och som reserv.
>
> Tack som sagt...

Fint jobb, fin cykel Paris11.

Min Rimfaxe-99 fick jag i goodwill av Crescent (år 2000 tror jag) då den gamla stål-Rimfaxen fått en spricka i skarven vid sadel- och överrör. Det var snällt av Crescent då den gamla var många år gammal. Tyvärr saknade den fästet för växelvajern på sadelröret så det fick jag fila till ett eget, som limmades, och det har funkat länge nu! Den fick mavic crossride, LX/XT och en manituo-dämpare. Hjulen rullar fortfarande. Bra grejjor! Nu sitter en ny Kinesisgaffel och ett par Nokia extreme 296 vinterdäck. Väger in på 11kg! Den gamla röda Rimfaxen rullar för övrigt också som vardagshoj till 14-åringen. Han älskar den!

Bilagor

• P1000827.JPG
    P1000827.JPG
    93.3 KB · Besök: 387
grymt o se en kompis till min Rimfaxe. kör oxå med crossride som jag dock bytt lager på en gång men som är riktigt omtyckta. de jag behöver till min springare är en rockshox sid wc med carbonbrygga o en lackrenovering då klarlacken släppt på den silveriga delen.

Jag hittade en retro MTB tröja från slutet av 90 talet (sån Roger Persson) hade i absolut toppskick. Nån crescent fantast som är sugen på att köpa så skicks ett pm.

sommis skrev:
> Crescent Ultima Team 2014
> 8,5kg med slangar i hjulen. Brukar köra
> slanglöst men orka inte ballta på höstkanten:)
> Har rullat hela säsongen och gjort det kanon så
> den får hänga med under 2014 också.
>
>

Grym, kör en likadan. Ser att du satt på singelklinga fram, vad är det för märke, modell och storlek, funkar det bra ?

Underbar vardags cykel! Kommer själv att cykla så mycket jag kan på min som ses ovan en 318 från ca:79 och en ytterligare Crescent 201 från 49-50 som jag jobbar på just nu för att återställa.//Martin

Paris11 skrev:
> Underbar vardags cykel! Kommer själv att cykla
> så mycket jag kan på min som ses ovan en 318
> från ca:79 och en ytterligare Crescent 201 från
> 49-50 som jag jobbar på just nu för att
> återställa.//Martin

Tack, den ska säljas nu dock då jag knappt hinner använda den så dumt den bara står hemma.

Min Crescent Giga från 2012 vilar sig lite på en kulle med utsikt över Järlasjön.

Bilagor

• 20140309_172007_HDR.jpg
    20140309_172007_HDR.jpg
    86.3 KB · Besök: 211
Dags för uppdatering av hojen, nu med rätt framgaffel och styre:-)
Samt en bild på ett 24" bygge till polarns grabb

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    210.6 KB · Besök: 210
  • image.jpg
    image.jpg
    136.6 KB · Besök: 180
Vart kan man hitta bakhjul som passar till en Crescent 307? Tänkte byta ut allt, inkl växel om det finns något som passar.

Hej!
Hittade en klassisk världsmästarhoj ståendes som jag kom över billigt. Tyvärr har ju nån förstört den delvis genom nån form av omlack. Sitter dura ace vevparti, campaggnolo nav, shimano 600 växlar, veinmann 610 bromsar,
Under finns ett serienr på 459280.

Har kollat en del på cykelhobby sidan men får inte fram mer än att serienr som startar på 4 är från 70talet?!?

/Anders

Fick nyligen tag i denna fina Crescent 92320. Ska enligt uppgift vara från 1985. Om någon har mer information om modellen som nypris -85 och liknande skulle det vara kul att veta. Kommer hålla den i så bra skick som möjligt och ha som café racer.

Bilagor

• 10459885_298579440303444_775972102_o.jpg
    10459885_298579440303444_775972102_o.jpg
    105.7 KB · Besök: 263
Fick tag i denna fina Crescent 309 Competition från 1989(?). Stått på en vind ett par år, sedan körts sparsamt under mitten av 90-talet och sedan stått i ett garage fram tills för en vecka sen då jag fick den.

2014-09-0716.37.51.jpg

Förvånansvärt bra skick, förutom bromsar, däck och slang. Till och med originalsadeln var i ok skick. Lite märken finns så klart, men kommer passa kanon som landsvägscykel. Har kvar original pakethållare, skärmar, lampa, reflex m.m. Det som ska bytas är styrlindor (hur gör man? haha) och pedaler (kombi med spd). Blocklåset och stöd må va fula men satan vad praktiskt det är.

2014-09-0716.37.36.jpg

2014-09-0716.37.19.jpg

Rensar ev bort även kedjeskydd på framdrevet och den silvriga historien bakom kassetten (vad gör den?).

2014-09-0716.37.28.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Crescent Giga 2014 för 13999:-
http://www.blocket.se/alvsborg/Crescent_giga_2014_52462107.htm?ca=15&w=2

Kan det vara något? Jag ska börja cykla LVG lite mer (en VR är planerad också) och vill ha en okej cykel som man sitter bekvämt på för längre sträckor.

Anledningen till att jag snöat in på den är att det vore kul att en gång ha en svensk cykel och gillar den orange färgen. Fast man kanske får mycket mer för pengarna om man köper nåt annat för den slanten. Vad säger ni, skulle den vara ett bra köp eller bör jag sikta på något annat?

Min lbs hade/har Giga för 12700. Jag köpte en Tera för 15995, men jag hade helst haft Tera med den orangea ramen, jag gillar den färgen skarpt.det står att gigan har 105, men det är inte genomgående 105. Bara så att du är medveten om det. Sen om det är bra eller dåligt får någon annan bedöma :-)

fhloston skrev:
> Min lbs hade/har Giga för 12700. Jag köpte en
> Tera för 15995, men jag hade helst haft Tera med
> den orangea ramen, jag gillar den färgen
> skarpt.det står att gigan har 105, men det är
> inte genomgående 105. Bara så att du är
> medveten om det. Sen om det är bra eller dåligt
> får någon annan bedöma :-)
ja, det är bara framväxeln som är Tiagra verkar det som. Hjulen verkar de ha snålat lite på, men det kan man ju kanske skaffa sig några finhjul och ha om det är race på gång.
http://www.velo.se/cykling/velo-se-racertest-crescent-giga-tal-att-uppgraderas/

Var är din LBS? Kan inte hitta den till lägre pris än det där, förutom ett ställe som ligger alldeles för långt från Gbg :)

Sambal Oelek skrev:
> fhloston skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min lbs hade/har Giga för 12700. Jag köpte en
> > Tera för 15995, men jag hade helst haft Tera
> med
> > den orangea ramen, jag gillar den färgen
> > skarpt.det står att gigan har 105, men det är
> > inte genomgående 105. Bara så att du är
> > medveten om det. Sen om det är bra eller
> dåligt
> > får någon annan bedöma :-)
> ja, det är bara framväxeln som är Tiagra verkar
> det som. Hjulen verkar de ha snålat lite på, men
> det kan man ju kanske skaffa sig några finhjul
> och ha om det är race på gång.
> http://www.velo.se/cykling/velo-se-racertest-cresc
> ent-giga-tal-att-uppgraderas/
>
> Var är din LBS? Kan inte hitta den till lägre
> pris än det där, förutom ett ställe som ligger
> alldeles för långt från Gbg :)

Sigge Cykel i Vällingby (Stockholm) så det är en bit från Göteborg.

Var förbi Älvängens cykel och kikade. Det blev Gigan, den är så sjukt läcker! Fick väldigt bra personlig service där också, en bikefit ingick också, han bytte sadel och styrstam så allt kom lite längre fram. Blev riktigt bra. En bättre sadel blev det ju då också. Kanon! Han ville jag skulle komma tillbaka i November så vi får finjustera in det igen. Glad att jag köpte på min LBS även fast det inte var det bästa priset (men ändå helt ok).

Tog en testsväng på 45 km och knäckte tre personliga rekord utan att ens anstränga mig. Den går så lent och fint, riktig asfaltsraket! (har aldrig haft en riktig racer).

Bifogar lite bilder också, de talar väl för sig själva, kul detalj där på insidan av gaffeln :)

Bilagor

• Racer i soffa.jpg
    Racer i soffa.jpg
    75 KB · Besök: 214
  • Racer i solnedgång.jpg
    Racer i solnedgång.jpg
    61.7 KB · Besök: 193
  • P9187908.jpg
    P9187908.jpg
    77.5 KB · Besök: 205
  • Racer och jag.jpg
    Racer och jag.jpg
    58.7 KB · Besök: 182
Miracle skrev:
> Den är bra fin! :-)
> Jag köpte en racer under sommaren. Ett härligt
> komplement till min MTB! :-)

Visst är det! Kul å susa fram på asfalten ibland och ligga och pressa! Bra också med en till bra cykel, så man har nåt att cykla på när MTB'n är på service :) (min är det nu)

Sambal Oelek skrev:
> Var förbi Älvängens cykel och kikade. Det blev
> Gigan, den är så sjukt läcker! Fick väldigt
> bra personlig service där också, en bikefit
> ingick också, han bytte sadel och styrstam så
> allt kom lite längre fram. Blev riktigt bra. En
> bättre sadel blev det ju då också. Kanon! Han
> ville jag skulle komma tillbaka i November så vi
> får finjustera in det igen. Glad att jag köpte
> på min LBS även fast det inte var det bästa
> priset (men ändå helt ok).
>
> Tog en testsväng på 45 km och knäckte tre
> personliga rekord utan att ens anstränga mig. Den
> går så lent och fint, riktig asfaltsraket! (har
> aldrig haft en riktig racer).
>
> Bifogar lite bilder också, de talar väl för sig
> själva, kul detalj där på insidan av gaffeln :)

Grattis! Den är verkligen fin!

Tillbaka
Topp