bekväm grop hejdå
Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
estetiskt ja, praktiskt nej :)Fint bygge! Problemet verkar vara att du är för lång för cykeln... Inget som stammen räddar upp :-)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
estetiskt ja, praktiskt nej :)Fint bygge! Problemet verkar vara att du är för lång för cykeln... Inget som stammen räddar upp :-)
skaffade högre stam till min crescent, och det blev otroligt bekvämt och känslan var cirka eureka så här ska ju en cykel kännas för sjutton. men den är jätteful. jag jobbar nu på att liksom "äga" det och tycka att det är "kul". men sen råkade jag photoshoppa en bild på hur cykeln skulle sett ut med ett annat märke på styrstam, och då tyckte jag att den blev rent av snygg, eller i alla fall vacker, eller åtminstone lite fräck.
nu behöver jag er hjälp, för den fräcka stammen kostar nästan dubbelt så mycket som hela denna cykel kostat att bygga ihop. ni behöver säga att den fräcka stammen inte är fräck, den är precis lika ful som den fula. ja, ännu värre! den snygga stammen missar liksom målet och får mig att framstå som en som tror att hen byggt en snygg cykel, men som inte riktigt har Känslan, vilket gör bygget bara ännu fulare. säg så, eller nåt om att det oavsett stam blir cirkusbjörn och patetiskt.
Visa bilaga 752995
...
Men om du byter kedja när den är sliten men innan den är onödigt mkt sliten kan du få ut flera kedjor på en frikrans.
absolut! men då blir cykeln för kort, och styrningen troligtvis lite nervös.Jag lanserar den tredje vägen: Finns det inte stam med den höjden med 90 graders vinkel (eller lite mindre än 90 om man ska vara petig)?
Därför står i #977, raden innan den du citerade:Varför?
Men det är länge sedan femdelade frikransar var moderna, det betyder att slitdelar kan vara svårt att hitta.
Snygg och snygg, en cykel är i första hand ett bruksföremål och de jag tycker är snyggast är de som det syns att de används, lite udda och icke matchande lösningar förstärker snarast det intrycket. Det jag mest skulle fundera på är att det är en ahead-stam(?) och alltså inte justerbar, jag hade helst velat ha en aheadförlängning och sen en vanlig stam som man lätt kan byta och redan har ett antal överblivna liggande hemma. Det händer att jag vill höja/sänka sadeln någon cm, kanske andra skor eller något, och då vill jag kunna följa med styret också, en felinställd cykel är inget nöje att cykla på.skaffade högre stam till min crescent, och det blev otroligt bekvämt och känslan var cirka eureka så här ska ju en cykel kännas för sjutton. men den är jätteful. jag jobbar nu på att liksom "äga" det och tycka att det är "kul". men sen råkade jag photoshoppa en bild på hur cykeln skulle sett ut med ett annat märke på styrstam, och då tyckte jag att den blev rent av snygg, eller i alla fall vacker, eller åtminstone lite fräck.
nu behöver jag er hjälp, för den fräcka stammen kostar nästan dubbelt så mycket som hela denna cykel kostat att bygga ihop. ni behöver säga att den fräcka stammen inte är fräck, den är precis lika ful som den fula. ja, ännu värre! den snygga stammen missar liksom målet och får mig att framstå som en som tror att hen byggt en snygg cykel, men som inte riktigt har Känslan, vilket gör bygget bara ännu fulare. säg så, eller nåt om att det oavsett stam blir cirkusbjörn och patetiskt.
Visa bilaga 752995
bra, jag ska jobba på att känna känslan kantig och udda harmoni.Snygg och snygg, en cykel är i första hand ett bruksföremål och de jag tycker är snyggast är de som det syns att de används, lite udda och icke matchande lösningar förstärker snarast det intrycket. Det jag mest skulle fundera på är att det är en ahead-stam(?) och alltså inte justerbar, jag hade helst velat ha en aheadförlängning och sen en vanlig stam som man lätt kan byta och redan har ett antal överblivna liggande hemma. Det händer att jag vill höja/sänka sadeln någon cm, kanske andra skor eller något, och då vill jag kunna följa med styret också, en felinställd cykel är inget nöje att cykla på.
Edit. Rent estetiskt undrar jag om inte den raka stammen passar bättre ihop med ramen som i sig är lite kantig och udda med överröret som möter sadelröret under sadelstagen, den böjda ger en snyggare övergång till styret men jag tycker den raka styrstammen ger en mera harmonisk helhet.
Edit2. Vilken av dem är den "snygga" stammen?
Ja, kan det undvikas avstår jag också adaptrar och ännu mer justerbara stammar och hursom tycker jag inte den raka stammen på bilden skämmer cykeln utseendemässigt :)bra, jag ska jobba på att känna känslan kantig och udda harmoni.
jag har en helt oförsvarbar aversion mot adaptrar, justerbara ahead-stammar, förlängare och sånt (och med sånt menar jag stela gafflar som är "suspension corrected"). tänker inte försöka se ens en glimt av rimlighet i min känsla där, det är någon malplacerad perfektionism som inte passar ihop med mina i övrigt helt operfekta cyklar. och jag gillar när andra gör "knäppa" fullt fungerande saker med sina stammar och styren, så du kommer med ett bra förslag. men styrrörsförlängare är inte kompatibelt med mitt huvud :)
vilket är problemet nu igen?Skulle inte en större ram lösa problemet?
vilket är problemet nu igen?
då borde jag skaffa mindre ram dåStyret sitter för högt?
då borde jag skaffa mindre ram då![]()
Jag har något liknande och ska i alla fall spara skärmarna för att eventuellt montera på en lättare cykel.Köpte denna för att komma över vevpartiet. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska ha resten till. Stor ram. Så det blir en del rör om jag kapar upp den.
Visa bilaga 771824
Hur upplever du ramstorleken? Jag är ~184cm och funderar på om ramstorlek 53cm passar mig?Mitt sommarbygge. I våras frågade en granne om jag ville ta över en gammal cykel han hade stående i sitt förråd. Fick se en suddig mobilbild och konstaterade att det var en orange Crescent som såg ut att ha något intressant över sig. När jag kom för att hämta den såg jag att det var en Crescent Oden från 1999 i nästintill oanvänt skick! Jävlar! Det var ju en sån Göran Kropp cyklade med tur o retur Stockholm-Mount Everest en gång i tiden (Göran Kropp och expeditionen vi nog aldrig kommer glömma - Cykelmagasinet). Några hundralappar bytte ägare och sen var cykeln min. Har sedan dess endast bytt ut sånt som slits med tiden, såsom däck, wirear, höljen och handtag. Har även köpt skärmar och pakethållare för väskor fram och bak. På Tradera hittade jag matchande cykelväskor från Crescent. Blir perfekt till bikepackingäventyr och gravelcykling.
Kan konstatera att cyklar från slutet av 90-talet fortfarande funkar kanonbra. Min är lätt, känns stadig och är enkel att meka med. V-bromsarna duger fint (möjligen tappar v-bromsarna något när det regnar ute, men vem pallar cykla när det regnar?) och 26-tumshjulen rullar på bra.
Ramen jag har är 21"/53 cm och jag är 192 cm. Har sadeln ganska högt och en styrstam på 130 mm. Känslan då är att jag sitter ganska utsträckt och framåtlutad. Men cykeln känns inte stor och klumpig, snarare upplever jag den smidig. Iallafall när jag cyklar på grusvägar, vilket jag i princip enbart gjort hittills. Där känns cykeln som hemma.Hur upplever du ramstorleken? Jag är ~184cm och funderar på om ramstorlek 53cm passar mig?
Snygg!Nu behöver jag hjälp att identifiera min nya cykel. En fantastisk cykel med historia. Sannolikt tidig 80 eller möjligen sent 70-tal. DA utrustad och väldigt lätt. Har vunnit senior sm i tempo tror jag iaf med Janne Hansson -83. Inköpt hos Foglumbröderna. Mannen jag övertog den från köpte den för 3-4000kr 1984.
Jag startar en byggtråd senare men vet någon vad det är för modell och årsmodell? Visa bilaga 803995
Visa bilaga 803991Visa bilaga 803992Visa bilaga 803993Visa bilaga 803994
92319 heter modellen och har Tange rör. 92320 var nästan samma fast med Reynolds 531 och CampagnoloNu behöver jag hjälp att identifiera min nya cykel. En fantastisk cykel med historia. Sannolikt tidig 80 eller möjligen sent 70-tal. DA utrustad och väldigt lätt. Har vunnit senior sm i tempo tror jag iaf med Janne Hansson -83. Inköpt hos Foglumbröderna. Mannen jag övertog den från köpte den för 3-4000kr 1984.
Jag startar en byggtråd senare men vet någon vad det är för modell och årsmodell? Visa bilaga 803995
Visa bilaga 803991Visa bilaga 803992Visa bilaga 803993Visa bilaga 803994
Tack för hjälpen! Har läst på cykelhobby men lyckades inte naila den. Den här är tydligen tempodrevad med extra stora framdrev92319 heter modellen och har Tange rör. 92320 var nästan samma fast med Reynolds 531 och Campagnolo
Alltså din cykel är de bästa Crescent hade på 80-talet
Ja, de är fina, men det tråkiga med dem, eller egentligen vevarmarna, är att vanliga moderna pedaler inte passar om man vill ha sådana. På 80-talet fanns det adaptrar som hanterade det men är nog inte lätt att få tag i nu.
Den där ramen kan man ju använda för att bygga en ny cykel (billigare än från butik) med väl valda delar!Köpte denna för att komma över vevpartiet. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska ha resten till. Stor ram. Så det blir en del rör om jag kapar upp den.
Visa bilaga 771824
Jaha å fan. Tänkte inte så långt men ser infästningen ser konstig ut i vevarmen.Ja, de är fina, men det tråkiga med dem, eller egentligen vevarmarna, är att vanliga moderna pedaler inte passar om man vill ha sådana. På 80-talet fanns det adaptrar som hanterade det men är nog inte lätt att få tag i nu.
Den är för stor för mig.Den där ramen kan man ju använda för att bygga en ny cykel (billigare än från butik) med väl valda delar!
![]()
Håller med om fin cykel! Men bromsarna är Weinmann, inte Campa.Fin! Mycket kan ju vara utbytt men jag tippar på 92320.
"Toppmodellen 92320 var till en början Simplex-utrustad, men hade senare Campagnolo, från 1967 Nuovo Record-gruppen, utom bromsarna som vanligen var Mafac Racer centrumdragna. Från ungefär 1973 gick man över till Campagnolo bromsar och styrstam från 3ttt".