Den officiella Crescent Tråden

skaffade högre stam till min crescent, och det blev otroligt bekvämt och känslan var cirka eureka så här ska ju en cykel kännas för sjutton. men den är jätteful. jag jobbar nu på att liksom "äga" det och tycka att det är "kul". men sen råkade jag photoshoppa en bild på hur cykeln skulle sett ut med ett annat märke på styrstam, och då tyckte jag att den blev rent av snygg, eller i alla fall vacker, eller åtminstone lite fräck.

nu behöver jag er hjälp, för den fräcka stammen kostar nästan dubbelt så mycket som hela denna cykel kostat att bygga ihop. ni behöver säga att den fräcka stammen inte är fräck, den är precis lika ful som den fula. ja, ännu värre! den snygga stammen missar liksom målet och får mig att framstå som en som tror att hen byggt en snygg cykel, men som inte riktigt har Känslan, vilket gör bygget bara ännu fulare. säg så, eller nåt om att det oavsett stam blir cirkusbjörn och patetiskt.

Visa bilaga 752995

Jag lanserar den tredje vägen: Finns det inte stam med den höjden med 90 graders vinkel (eller lite mindre än 90 om man ska vara petig)?

Jag lanserar den tredje vägen: Finns det inte stam med den höjden med 90 graders vinkel (eller lite mindre än 90 om man ska vara petig)?
absolut! men då blir cykeln för kort, och styrningen troligtvis lite nervös.

Skärmavbild 2025-02-19 kl. 12.25.43.webp

Skärmavbild 2025-02-19 kl. 12.26.19.webp

skaffade högre stam till min crescent, och det blev otroligt bekvämt och känslan var cirka eureka så här ska ju en cykel kännas för sjutton. men den är jätteful. jag jobbar nu på att liksom "äga" det och tycka att det är "kul". men sen råkade jag photoshoppa en bild på hur cykeln skulle sett ut med ett annat märke på styrstam, och då tyckte jag att den blev rent av snygg, eller i alla fall vacker, eller åtminstone lite fräck.

nu behöver jag er hjälp, för den fräcka stammen kostar nästan dubbelt så mycket som hela denna cykel kostat att bygga ihop. ni behöver säga att den fräcka stammen inte är fräck, den är precis lika ful som den fula. ja, ännu värre! den snygga stammen missar liksom målet och får mig att framstå som en som tror att hen byggt en snygg cykel, men som inte riktigt har Känslan, vilket gör bygget bara ännu fulare. säg så, eller nåt om att det oavsett stam blir cirkusbjörn och patetiskt.

Visa bilaga 752995
Snygg och snygg, en cykel är i första hand ett bruksföremål och de jag tycker är snyggast är de som det syns att de används, lite udda och icke matchande lösningar förstärker snarast det intrycket. Det jag mest skulle fundera på är att det är en ahead-stam(?) och alltså inte justerbar, jag hade helst velat ha en aheadförlängning och sen en vanlig stam som man lätt kan byta och redan har ett antal överblivna liggande hemma. Det händer att jag vill höja/sänka sadeln någon cm, kanske andra skor eller något, och då vill jag kunna följa med styret också, en felinställd cykel är inget nöje att cykla på.

Edit. Rent estetiskt undrar jag om inte den raka stammen passar bättre ihop med ramen som i sig är lite kantig och udda med överröret som möter sadelröret under sadelstagen, den böjda ger en snyggare övergång till styret men jag tycker den raka styrstammen ger en mera harmonisk helhet.

Edit2. Vilken av dem är den "snygga" stammen?

Senast ändrad:
Snygg och snygg, en cykel är i första hand ett bruksföremål och de jag tycker är snyggast är de som det syns att de används, lite udda och icke matchande lösningar förstärker snarast det intrycket. Det jag mest skulle fundera på är att det är en ahead-stam(?) och alltså inte justerbar, jag hade helst velat ha en aheadförlängning och sen en vanlig stam som man lätt kan byta och redan har ett antal överblivna liggande hemma. Det händer att jag vill höja/sänka sadeln någon cm, kanske andra skor eller något, och då vill jag kunna följa med styret också, en felinställd cykel är inget nöje att cykla på.

Edit. Rent estetiskt undrar jag om inte den raka stammen passar bättre ihop med ramen som i sig är lite kantig och udda med överröret som möter sadelröret under sadelstagen, den böjda ger en snyggare övergång till styret men jag tycker den raka styrstammen ger en mera harmonisk helhet.

Edit2. Vilken av dem är den "snygga" stammen?
bra, jag ska jobba på att känna känslan kantig och udda harmoni.

jag har en helt oförsvarbar aversion mot adaptrar, justerbara ahead-stammar, förlängare och sånt (och med sånt menar jag stela gafflar som är "suspension corrected"). tänker inte försöka se ens en glimt av rimlighet i min känsla där, det är någon malplacerad perfektionism som inte passar ihop med mina i övrigt helt operfekta cyklar. och jag gillar när andra gör "knäppa" fullt fungerande saker med sina stammar och styren, så du kommer med ett bra förslag. men styrrörsförlängare är inte kompatibelt med mitt huvud :)

bra, jag ska jobba på att känna känslan kantig och udda harmoni.

jag har en helt oförsvarbar aversion mot adaptrar, justerbara ahead-stammar, förlängare och sånt (och med sånt menar jag stela gafflar som är "suspension corrected"). tänker inte försöka se ens en glimt av rimlighet i min känsla där, det är någon malplacerad perfektionism som inte passar ihop med mina i övrigt helt operfekta cyklar. och jag gillar när andra gör "knäppa" fullt fungerande saker med sina stammar och styren, så du kommer med ett bra förslag. men styrrörsförlängare är inte kompatibelt med mitt huvud :)
Ja, kan det undvikas avstår jag också adaptrar och ännu mer justerbara stammar och hursom tycker jag inte den raka stammen på bilden skämmer cykeln utseendemässigt :)

Jag tänkte testa rakt styre på min Crescent competition line från mitt 80-tal. Ska då såklart byta bromshandtag och har de här fälgbromsarna. Är det någon som vet vilken "cable-pull" man ska ha? Är det så enkelt att det finns två sorter varav en är för race-bromsar och en annan för typ v-bromsar? Eller finns det fler varianter? Är det någon som vet vilken specifikation ett bromshandtag som behövs?
Jag har handtag för v-bromsar liggandes men de drar mer kabel om jag förstått det rätt? Är det ens ett problem, blir bromsarna då inte bara mer "alerta"?

20250602_084017.webp

Mitt sommarbygge. I våras frågade en granne om jag ville ta över en gammal cykel han hade stående i sitt förråd. Fick se en suddig mobilbild och konstaterade att det var en orange Crescent som såg ut att ha något intressant över sig. När jag kom för att hämta den såg jag att det var en Crescent Oden från 1999 i nästintill oanvänt skick! Jävlar! Det var ju en sån Göran Kropp cyklade med tur o retur Stockholm-Mount Everest en gång i tiden (Göran Kropp och expeditionen vi nog aldrig kommer glömma - Cykelmagasinet). Några hundralappar bytte ägare och sen var cykeln min. Har sedan dess endast bytt ut sånt som slits med tiden, såsom däck, wirear, höljen och handtag. Har även köpt skärmar och pakethållare för väskor fram och bak. På Tradera hittade jag matchande cykelväskor från Crescent. Blir perfekt till bikepackingäventyr och gravelcykling.
Kan konstatera att cyklar från slutet av 90-talet fortfarande funkar kanonbra. Min är lätt, känns stadig och är enkel att meka med. V-bromsarna duger fint (möjligen tappar v-bromsarna något när det regnar ute, men vem pallar cykla när det regnar?) och 26-tumshjulen rullar på bra.

Bilagor

• 20250724_190105.webp
    20250724_190105.webp
    1.1 MB · Besök: 138
  • 4534.preview.webp
    4534.preview.webp
    335.2 KB · Besök: 133
  • 4537.preview.webp
    4537.preview.webp
    343.4 KB · Besök: 129
  • 4539.preview.webp
    4539.preview.webp
    373.6 KB · Besök: 129
  • 4540.preview.webp
    4540.preview.webp
    381.8 KB · Besök: 137
  • 4545.preview.webp
    4545.preview.webp
    319.3 KB · Besök: 139
  • 4546.preview.webp
    4546.preview.webp
    367.3 KB · Besök: 145
Mitt sommarbygge. I våras frågade en granne om jag ville ta över en gammal cykel han hade stående i sitt förråd. Fick se en suddig mobilbild och konstaterade att det var en orange Crescent som såg ut att ha något intressant över sig. När jag kom för att hämta den såg jag att det var en Crescent Oden från 1999 i nästintill oanvänt skick! Jävlar! Det var ju en sån Göran Kropp cyklade med tur o retur Stockholm-Mount Everest en gång i tiden (Göran Kropp och expeditionen vi nog aldrig kommer glömma - Cykelmagasinet). Några hundralappar bytte ägare och sen var cykeln min. Har sedan dess endast bytt ut sånt som slits med tiden, såsom däck, wirear, höljen och handtag. Har även köpt skärmar och pakethållare för väskor fram och bak. På Tradera hittade jag matchande cykelväskor från Crescent. Blir perfekt till bikepackingäventyr och gravelcykling.
Kan konstatera att cyklar från slutet av 90-talet fortfarande funkar kanonbra. Min är lätt, känns stadig och är enkel att meka med. V-bromsarna duger fint (möjligen tappar v-bromsarna något när det regnar ute, men vem pallar cykla när det regnar?) och 26-tumshjulen rullar på bra.
Hur upplever du ramstorleken? Jag är ~184cm och funderar på om ramstorlek 53cm passar mig?

Hur upplever du ramstorleken? Jag är ~184cm och funderar på om ramstorlek 53cm passar mig?
Ramen jag har är 21"/53 cm och jag är 192 cm. Har sadeln ganska högt och en styrstam på 130 mm. Känslan då är att jag sitter ganska utsträckt och framåtlutad. Men cykeln känns inte stor och klumpig, snarare upplever jag den smidig. Iallafall när jag cyklar på grusvägar, vilket jag i princip enbart gjort hittills. Där känns cykeln som hemma.
En kul grej; vet inte om det är det är den framåtlutade sittställningen, stela framgaffeln eller 26-tumshjulen (eller en kombo av alla), men första gångerna jag var ute med den känns det som att man kommer så nära marken att man skulle kunna plocka upp grus med handen medans man cyklar. Var tvungen att stanna och kolla. Men det är fortfarande någon decimeter kvar.

Nu behöver jag hjälp att identifiera min nya cykel. En fantastisk cykel med historia. Sannolikt tidig 80 eller möjligen sent 70-tal. DA utrustad och väldigt lätt. Har vunnit senior sm i tempo tror jag iaf med Janne Hansson -83. Inköpt hos Foglumbröderna. Mannen jag övertog den från köpte den för 3-4000kr 1984.

Jag startar en byggtråd senare men vet någon vad det är för modell och årsmodell?
IMG_5639.webp

IMG_5637.webp
IMG_5638.webp
IMG_5642.webp
IMG_5645.webp

Senast ändrad:
Nu behöver jag hjälp att identifiera min nya cykel. En fantastisk cykel med historia. Sannolikt tidig 80 eller möjligen sent 70-tal. DA utrustad och väldigt lätt. Har vunnit senior sm i tempo tror jag iaf med Janne Hansson -83. Inköpt hos Foglumbröderna. Mannen jag övertog den från köpte den för 3-4000kr 1984.

Jag startar en byggtråd senare men vet någon vad det är för modell och årsmodell? Visa bilaga 803995
Visa bilaga 803991Visa bilaga 803992Visa bilaga 803993Visa bilaga 803994
Snygg!
Ganska fin ram och gaffel, bra komponenter.
Inga gängade hål för fäste av skärmar tyder på en lite högre ambitionsnivå
tror jag.

Jag startar en byggtråd senare men vet någon vad det är för modell och årsmodell? Visa bilaga 803995
Visa bilaga 803991Visa bilaga 803992Visa bilaga 803993Visa bilaga 803994
92319 heter modellen och har Tange rör. 92320 var nästan samma fast med Reynolds 531 och Campagnolo

Alltså din cykel är de bästa Crescent hade på 80-talet

Jag söker ett av dreven till bakväxeln som var trasigt på min. Har förstått att det är svårt att få tag på. Det är drevet med det stora hålet i på bilden. Är det någon vänlig själ som kan ha ett drev eller en växel liggande?
IMG_5651.webp

Fantasiskt tråd!
Köpte en Crescent Fashion LIne för en mådan sedan på loppis och vart lite kär i den.
När grannen fick se den frågade han om jag vill ha mer eftersom de skulle tilll tippen annars...
Hux flux var jag ägare av 4 gamla fina crescent.

Har försökte, men inte lyckats, lista ut år och model på denna.
Verkar vara lite ovanligare logotyp?
Den är väldigt lätt!
Tyvärr svårt att urtyda serie nr.

Har campagnolo rakt igenom och verkar äldre än fashion line?

IMG_8609.webp
IMG_8610.webp
IMG_8612.webp
IMG_8613.webp
IMG_8614.webp
IMG_8615.webp
IMG_8616.webp
IMG_8617.webp
IMG_8618.webp

Fin! Mycket kan ju vara utbytt men jag tippar på 92320.

"Toppmodellen 92320 var till en början Simplex-utrustad, men hade senare Campagnolo, från 1967 Nuovo Record-gruppen, utom bromsarna som vanligen var Mafac Racer centrumdragna. Från ungefär 1973 gick man över till Campagnolo bromsar och styrstam från 3ttt".

Fin! Mycket kan ju vara utbytt men jag tippar på 92320.

"Toppmodellen 92320 var till en början Simplex-utrustad, men hade senare Campagnolo, från 1967 Nuovo Record-gruppen, utom bromsarna som vanligen var Mafac Racer centrumdragna. Från ungefär 1973 gick man över till Campagnolo bromsar och styrstam från 3ttt".

Håller med om fin cykel! Men bromsarna är Weinmann, inte Campa.

Tack för svar!
Är det vanligt att dekaler faller av på dessa modeller?

Hade varit roligt att veta vad det är för rör i den.
Alla 92320 på cykelhobby.com verkar ha betydligt mer dekaler än min.

Hej igen!

Ännu en Crescent.
Här är faktiskt alla delar inklusive bromsar Shimano 600.
Rördekal säger Tange Champion 3.

Serienummer börjar på U.

Vad kan detta vara för modell och år?
Capture.webp
Captdsure.webp
Cadspture.webp

Tillbaka
Topp