Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Känner igen mig i att ibland va trött på allt man provar och inte vet in eller ut efter ett test. Men det gäller att strukturera och tänka efter. Den här gången gick du nog bara lite för långt. Men gläd dig då åt att nu vet du hur det känns och allt annat kommer att va någonstans mitt emellan det här och den där totala studsbollkänslan som Makten pratat om att han vill bort från, den han fick med lätta däck medelhårt pumpade.Nu har jag fått på mina cushcore pro på min propain spindrift. Krängde av mina älskade vee snap wce då sidodobbarna höll på att falla av och de börjat bli läskiga i svängarna. På åkte istället DHF 3C DD, fram och bak, plus cush core. Tänkte det är en säker kombo. I med 1,5 bar fram och 1,7 bar bak.
Men alltså. Vad hände.. Hojen känns blytung och nästan ocyklingsbar på skogsstig. Provade att tömma ut lite luft och visst försvinner rötter i högre grad pga att däcken sväljer dem, men man orkar knappt bunnyhoppa över saker, detta med att få lite liv i åkningen funkar inte utan man manglar istället bara över saker. Och det går väl an för det slår inte igenom. Och det kändes säkrare på något sätt, hojen gick exakt dit man pekade den. Mer självförtroende. Däcken kändes tvärstabila och allt kändes flera snäpp stummare så det är väl på sätt och vis bra. Men extremt tungtrampat och dött på stig. Fick ett konstigt behov av att snabba upp returdämpningen också?!
Hur som helst, det verkar som om jag precis har gjort min enduro/freeridehoj till ett tungrott dh-monster och jag är inte säker på om jag gillar det. Det var så trevligt att kunna köra parkhojen i lokala skogarna utan att dö av utmattning för den har så trevlig fjädring. Men nu vet jag inte.
Kanske jag borde slänga på cush core på trailhojen istället?? I och för sig har den ett set vee flow snap i enduro core så den blir väl tung som attan också... Men den är iofs mer "fladdrig" i styrningen så lite mer stabilitet kanske inte skadar..?
Jag blev lite velig nu .. ska jag kanske behålla cushcore på tills jag kört park, och se om o-tramp-cyklingen känns bättre? Jag har ju velat ha bättre stöd i berms och off camber osv, kanske detta känns jättebra när man inte behöver trampa.
Jag har faktiskt CC och enkilos däck på lättare 28i kolfälgar på min Jeffsy 150/150 vilket gör den till en rätt så bra enduro.
Senast ändrad: