Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck

Conti för mig är som bambi på hal is. Black chili på lätt daggfuktade hellas-klippor är snorhalt.
Är verkligen Black Chili en och samma gummiblandning oavsett däckmodell då? Det finns exempel på andra tillverkare som har uppenbart olika gummiblandningar som heter samma sak. Specialized Gripton är till exempel olika beroende på däckmodell (och stomme). Rena vansinnet såklart, men så är det.

Edit: Sen är det nog inte helt lätt att isolera vad gummiblandning gör för greppet, när det bara är en av många parametrar som påverkar. Dämpning (hysteres), volym och mönster till exempel. För att inte tala om tryck. En person som kör högt tryck kan tycka att ett visst däck har noll grepp medan nån annan får det att funka utmärkt tack vare lägre tryck.

Är verkligen Black Chili en och samma gummiblandning oavsett däckmodell då? Det finns exempel på andra tillverkare som har uppenbart olika gummiblandningar som heter samma sak. Specialized Gripton är till exempel olika beroende på däckmodell (och stomme). Rena vansinnet såklart, men så är det.
Jaså, ja så kanske det är. Iofs är ju t.ex maxxis dhf exo stadigare än rekon exo, så varför inte. Det kanske är anpassat för att hamna på samma relativa ställe på skalan vid tilltänkt användning så att säga...

Edit: Sen är det nog inte helt lätt att isolera vad gummiblandning gör för greppet, när det bara är en av många parametrar som påverkar. Dämpning (hysteres), volym och mönster till exempel. För att inte tala om tryck. En person som kör högt tryck kan tycka att ett visst däck har noll grepp medan nån annan får det att funka utmärkt tack vare lägre tryck.
Eller så heter man sam pilgrim och hittar grepp även med en damtralla med torrt gummi. :ROFLMAO:

Ibland undrar man ju om inte greppet till 80% handlar om skills och till 20% utrustningen. Fast en vanlig dödlig har iofs skills på kanske 10% och då blir ju utrustningen, med sina 20% rätt viktig ändå. Så måste det väl ändå vara? :unsure:

Jaså, ja så kanske det är. Iofs är ju t.ex maxxis dhf exo stadigare än rekon exo, så varför inte. Det kanske är anpassat för att hamna på samma relativa ställe på skalan vid tilltänkt användning så att säga...
EXO är dock en förstärkning och säger inget om hur hela stommen är uppbyggd. Däremot verkar Maxxis i alla fall ha samma gummiblandningar oavsett däck om namnet är samma, alltså MaxxTerra, MaxxGrip, MaxxSpeed, Dual och så vidare.
"Gripton" och "Black Chili" kanske är mer att betrakta som en viss gummiteknologi? Alltså ett familjenamn snarare än en specifik gummiblandning.

Eller så heter man sam pilgrim och hittar grepp även med en damtralla med torrt gummi. :ROFLMAO:

Ibland undrar man ju om inte greppet till 80% handlar om skills och till 20% utrustningen. Fast en vanlig dödlig har iofs skills på kanske 10% och då blir ju utrustningen, med sina 20% rätt viktig ändå. Så måste det väl ändå vara? :unsure:
Jo, skills är tveklöst minst lika viktigt för att hitta grepp. Dock är det förstås lika stor relativ skillnad med olika däck och man kan inte köpa skills. :cautious: ?
Sen tror jag att man ofta kan lura sig själv för att man har vissa förväntningar och/eller råkar köra första turerna under vissa förhållanden. Eller bara det faktum att man kanske inte inser att man måste gå ner i tryck med ett stadigare däck för att få samma kontaktyta med marken.
Sen kan en väldigt liten skillnad upplevas som stor om den innebär att du tror dig veta var gränsen för greppet går, men det släpper bara liiiiiite tidigare.

Greppet beror framförallt på skills och underlag. Men det är klart att bättre gummiblandning hjälper. Har redan nu beställt en ny cykel till min son igen bara för att det finns ingen bra däck i 24" som är smalare än 2.4". Med sin Schwalbe Addix Performance blandning snurrar sin bakhjulet runt uppför blötta häll, medan mina Gripton däck har ingen problem (och min son har skills).

Greppet beror framförallt på skills och underlag. Men det är klart att bättre gummiblandning hjälper. Har redan nu beställt en ny cykel till min son igen bara för att det finns ingen bra däck i 24" som är smalare än 2.4". Med sin Schwalbe Addix Performance blandning snurrar sin bakhjulet runt uppför blötta häll, medan mina Gripton däck har ingen problem (och min son har skills).
Rocket Ron 24x2,35 finns i Super race.
marginellt smalare än 2.4 men lite bättre grepp än performance

Rocket Ron 24x2,35 finns i Super race.
marginellt smalare än 2.4 men lite bättre grepp än performance

Är den inte Addix Speed nästan lika hård som Addix Performance?
Min sons 24" cykel tar max 2.1/2.2". Har nu beställt en 26" cykel och köpt Nobby Nic SpeedGrip.

Går det ens att få några vettiga mätningar om däcket har flera lager av olika gummiblandningar? Är det mjuka gummit bara nån millimeter tjockt med hårdare under, så antar jag att mätningen inte blir korrekt, eller?
Det gröna i bilden nedan är 42a medan det underliggande röda är 70a.

Visa bilaga 439536

Edit: Jag tolkar det som ett nej: https://en.wikipedia.org/wiki/Shore_durometer

"The material under test should be a minimum of 6 mm (0.25 inches) thick."

Sen gäller det uppenbarligen att mäta vid brukstemperatur, eftersom ett mjukt gummi tydligen kan bli hårdare än ett gummi med högre värde om det är tillräckligt kallt.

För det tredje är det knappast bara hårdheten på gummit som avgör dess greppegenskaper. Exempelvis Specializeds gummin känns rätt jäkla hårda med nageln men ger skitbra grepp i väta ändå. Gissningsvis kan man blanda in granuler eller +ANNAT för att ändra friktionen oavsett hur hårt själva gummit är.

min funkar och ger konsekventa resultat även på tunnare gummi. klossar på mtb är mer än tillräckliga.

sen är durometervärdet ett arbiträrt värde utan enhet och inte direkt jämförbart i alla lägen.

men det är en god hjälp. en van nagel är också en god hjälp.

har försökts alla möjliga friktionshöjare av gummi genom åren, mald kokos och what have you. kimrök har ändå visat sig stå sig bra.

Super race och nobby nic speedgrip har båda 7 ”duttar” på greppskalan

Konstigt. Grepp skalan verkar då inte vara jämförbart mellan olika däck. SpeedGrip blandning har mer grep än Speed och mönstret av Nobby Nic har inte mindre grepp än Rocket Ron. Men ser nu att Performance har en dutta mindre än Speed, så Speed verkar ha bättre grepp (obs att Super Race är casingen, inte gummiblandningen).

Jag har ett nobby Nic med performancegummi bak på stighjulen på min trigger, i första hand som sommardäck, hade gärna haft speedgrip eller soft men det finns inte med double defence som var vad jag var ute efter. Greppet är helt tillräckligt när det är torrt och med ett pepis rokkline får jag ett väldämpat genomslagsskyddat lättrullat sommar-stighjul.

min funkar och ger konsekventa resultat även på tunnare gummi. klossar på mtb är mer än tillräckliga.

sen är durometervärdet ett arbiträrt värde utan enhet och inte direkt jämförbart i alla lägen.

har försökts alla möjliga friktionshöjare av gummi genom åren, mald kokos och what have you. kimrök har ändå visat sig stå sig bra.
Frågan är vad du tror dig veta när du mätt, då grepp ändå inte är direkt kopplat till durometer-värdet. :sneaky:

---------

Jag har nu kört en andra tur på Butcher Grid Trail 2,3 och är än mer övertygad om att det inte är ett däck för mig. Trots (?) att det är ordentligt mycket styvare än DHF och DHR EXO så är det mindre dämpat, och avsevärt obekvämare vid min normala framfart. Däremot är det möjligen bättre när jag cyklar så snabbt jag bara vågar utför, men det är ändå en såpass liten del av den totala användningen att det inte är vettigt att optimera för det.

Så, det ständiga letandet fortsätter. Usch!

Hur är det med ättiksprit, kan det göra gamla däck mjuka igen eller är det bara en myt?

Frågan är vad du tror dig veta när du mätt, då grepp ändå inte är direkt kopplat till durometer-värdet. :sneaky:

---------

Jag har nu kört en andra tur på Butcher Grid Trail 2,3 och är än mer övertygad om att det inte är ett däck för mig. Trots (?) att det är ordentligt mycket styvare än DHF och DHR EXO så är det mindre dämpat, och avsevärt obekvämare vid min normala framfart. Däremot är det möjligen bättre när jag cyklar så snabbt jag bara vågar utför, men det är ändå en såpass liten del av den totala användningen att det inte är vettigt att optimera för det.

Så, det ständiga letandet fortsätter. Usch!

jo åldrandet och tidsutvecklingen av gummits hårdhet är ganska direkt kopplat till det lilla grepp som kvarstår just vid väta och på is. och andra hårda ffa våta ytor. adhesionen är då viktigare än mönstret.

håller med om att det är vanskligt att jämföra olika sorters däck med durometern då en rad andra faktorer spelar in.

ett plusvärde med att äga en mätare är att man faktiskt lär sig något. t ex går det på ett kvantitativt och lättkontrollerat sätt att följa åldrandet av de däck man redan äger, och korrelera till känslan ute i verkligheten. har t ex inte aldrig kört ett däck med högre durometer än 60 och fortfarande acceptabelt våtgrepp.

det jag ser som viktigast på ett däck.

Hur är det med ättiksprit, kan det göra gamla däck mjuka igen eller är det bara en myt?

ingen aning, men i norge säljs visst en del 'dekkrens' på sprayburk som påstås ha liknande effekter.

men brukar iaf tvätta av slitytan på bilarnas vinterdäck inför sommarförvaringen. då uppkommer inte på samma sätt den där feta torra bruna hinnan. så möjligen finns något i asfalten som åldrar däcken.

ett annat sätt att bli av med den är väl att slita på däcken några veckor innan frosten på hösten. den är förresten inte många veckor bort nu...

Var på väg att beställa conti Der Baron på nätet men fick fatt på ett DHR II exo maxterra 29” 2,3” i fysisk butik. Eftersom jag inte testat så mycket från maxxis annat än deras xc däck, crossmark och ikon så var det nog dags att testa ”riktiga” däck från dom.
Monterade upp det i fram med CC istället för det spec purgatory 2.6” grid som jag kört på innan. Kunde droppa trycket ordentligt utan att det krängde på mina smala id 25mm fälgar. Jäklar vilket fint framdäck DHR II är! Väldigt nöjd med komforten och greppet jag fick vid det här däckbytet.
Nu återstår bara att hitta ett hyfsat snabbrullat bakdäck och samtidigt greppigt däck på våta hällar och rötter. Kör i dagsläget på spec slaughter 2.3” grid vilket jag varit nöjd med hittills men inser nu med framdäcksbytet att det varken är speciellt väldämpat eller greppigt på blöta hala underlag.

Senast ändrad:
E13 TRS S/S RACE: 29” – 915g verkar lite intressant då det verkar ha lite greppigare gummi på sidodobbarna än vad mitt Slaughter har. Någon som testat och kan rapportera om komfort och grepp?

E13 TRS S/S RACE: 29” – 915g verkar lite intressant då det verkar ha lite greppigare gummi på sidodobbarna än vad mitt Slaughter har. Någon som testat och kan rapportera om komfort och grepp?
Om du tycker att DHR 2,3" känns vettigt fram så tror jag inte du behöver såpass biffigt däck bak, om du tänker köra CC. Håll nere volymen bara så det inte blir svajigt. Maxxis Minion SS 2,3" EXO är ~100 gram lättare och känns ungefär som DHR/DHF fast med lägre mittmönster (det är nog där vikten sparats). Själv tycker jag att Dual är lagom gummi att ha bak, för annars slits det alldeles för fort.

Själv ska jag precis bygga bakhjul och passar då på att slänga på Forekaster 2,35" bak. Det är superflimsigt men med tanke på att Rekon 2,25" funkade med CC så lär detta gör det också. För mig då alltså.
Framåt vintern blir det Aggressor 2,3" EXO som är greppigare men rullar sämre.

Har tagit en första provtur med Maxxis Forekaster 2,35" EXO Dual bak på stigcykeln. Monterat på kolfälg med 29 mm innerbredd och Cush Core Pro. Underlaget var ungefär så halt som det nånsin kan bli och jag tyckte greppet var förvånansvärt bra. Klart det släppte lite här och där, men överlag helt rimligt ändå. Skulle dock inte rekommendera det för den som verkligen vill ha bra grepp i väta.
Däcket väger ~735 gram och känns lite stadigare än Rekon 2,25" som jag hade innan (på vansinniga 670 gram). Inget för den våldsamme men med CC går det att ånga på ordentligt om man inte är onödigt vårdslös. Det känns förhållandevis väldämpat i förhållande till vikten. Jag körde ju det fram ett tag där det fungerade (provade bara när det var torrt) men kändes inte optimalt. Bak däremot gör det sig bättre och det rullar rysligt bra. Fan vet om det inte till och med rullar bättre än Rekon.

Nu ryker det sabla Specialized Butcher grid trail som jag kör fram i alla fall. Det verkar inte spela nån roll hur lågt tryck man kör, det blir en "ping" för varje liten knöl i underlaget ändå, trots CC. Jag var nere och vände vid 11 psi (!!!) men då började det kränga, så jag nöjde mig med 13.
Vid 13-15 psi är DHF 2,3" kolugnt i jämförelse. Det känns som att det bara äter upp allt som är mindre än knytnäve, medan Butcher (också 2,3" för övrigt) tappar kontakt med underlaget och man nästan känner en "resonans" för varje stöt när däcket rör sig utåt igen. Urk!
Jag påstår inte att detta är ett dåligt däck, men man måste nog köra väldigt mycket mer aggressivt än vad jag gör, för att uppskatta det. Tror faktiskt jag skulle föredra att DHR II 2,4 EXO utan CC över detta.

Edit: Gummiblandning och mönster hos Butcher är dock otroligt bra i väta. Sjukt bra grepp.

@Makten. Vad kör du för lufttryck i så lätta däck som Forekaster och Rekon?

Sjukt slemmigt och halt i Hellas idag. Ruttnade lite extra på Slaughter i bak idag men DHR II kändes väldigt bra.
Jag la på ett Stans no tubes the crow 2.2 med CC som bakdäck när jag kom tillbaks från dagens cykelrunda. Tog en liten kort provtur och blev lite förvånad över att med 24~25psi så kändes det rejält mycket mjukare än Slaughter vid samma däcktryck.
Ska ta en runda med The Crow däcket imorgon mest för att känna på hur det är att köra med ett så pass lätt däck och CC. Greppet med de nästan obefintliga dobbarna lär ju inte vara fenomenalt men hoppas ändå det funkar skapligt så jag åtminstone kan känna på hur dämpning med lätta däck och CC känns vs det Slaughter med CC som jag kört ett tag (tills) nu.

Senast ändrad:
@Makten. Vad kör du för lufttryck i så lätta däck som Forekaster och Rekon?
Med Rekon har jag kört 22-23 psi och eftersom det var så sabla halt idag så provade jag 21 psi med Forekaster. Jag har alltid kört mycket lägre än de flesta andra utan några större problem, så det beror nog mycket på hur man cyklar.
Alltså, ungefär 1,0 bar fram och 1,5 bar bak. Har kört ungefär samma tryck utan CC förut men då med biffigare bakdäck.
Edit: Eftersom jag bytte däck idag så kikade jag på CC:n och den såg ut som ny. Ett litet fåtal mycket ytliga märken fanns, men inget som gick djupare än nån enstaka millimeter.

Nån kråka hittar jag inte på Notubes hemsida, men det kanske är nåt gammalt?
Edit: Nu hittade jag. Herregud. Ska du ta livet av dig? :oops:?

The crow är ett gammalt däck. Tror det är tillverkat av KENDA.
29x2.2 550gr

Bilagor

• DA3E13C8-2EC5-4748-B1D9-4D1134953C96.jpeg
    DA3E13C8-2EC5-4748-B1D9-4D1134953C96.jpeg
    52.4 KB · Besök: 269
Lite överraskad över att greppet i ”Kråkan” var så pass bra att jag kunde cykla på som i stort sett vanligt. Inget skit som fastnar mellan dubbarna eftersom det knappt finns några och jag gissar att det var därför det ändå fanns lite grepp att tillgå från däcket.
Några gånger gled och halkade jag över några lerpölar och då var de verkligen noll hopp om grepp. Vid inbromsning fanns det fan inte mycket som hjälpte till att få stopp på ekipaget heller. Utöver det så kändes det verkligen kul och lekfullt med ett så pass lätt bakdäck. Så nu börjar sökandet efter ett nytt bakdäck med glest lågt mönster (större dobbar än ”kråkorna”) och låg vikt.

Senast ändrad:
Lite överraskad över att greppet i ”Kråkan” var så pass bra att jag kunde cykla på som i stort sett vanligt. Inget skit som fastnar mellan dubbarna eftersom det knappt finns några och jag gissar att det var därför det ändå fanns lite grepp att tillgå från däcket.
Några gånger gled och halkade jag över några lerpölar och då var de verkligen noll hopp om grepp. Vid inbromsning fanns det fan inte mycket som hjälpte till att få stopp på ekipaget heller. Utöver det så kändes det verkligen kul och lekfullt med ett så pass lätt bakdäck. Så nu börjar sökandet efter ett nytt bakdäck med glest lågt mönster (större dobbar än ”kråkorna”) och låg vikt.
Det låter som att Forekaster skulle kunna vara nåt för herrn då faktiskt. Jag körde andra turen på det idag och nu när det inte var blött (om än lite fuktigt) så var greppet utmärkt.

Lite tidigare idag var jag och köpte nytt framdäck, och nu jädrar i min låda tror jag att jag hittat referensen!

R0240031_fb.jpg

Fifan vad gött det kändes! Styvt och väldämpat så det förslår, men ändå bekvämt även i måttligare farter. Sen lär väl gummit hålla en kvart eller så, men vafasen.
Mest förvånande är att det inte ens rullar dåligt, utom på asfalt där det mjuka gummit liksom klistrar sig fast. På stigen kändes cykeln tämligen snabbrullad och det beror nog på att bakdäcket rullar extremt bra. Inte ens på hällar kändes det segt och det beror nog på att de inte är lika släta som asfalt.
En del anser att DHR är lite "fyrkantigt", och lustigt nog får det helt perfekt profil på fälg med 25 mm innerbredd, trots att det är gjort för 30-35 mm. Vet inte om CC:n gör nån skillnad där, kanske?
Största nackdelen är vikten, som landade på 1003 gram. Jag hade hellre sett att MaxxGrip fanns även i 2,3", men icke. Det verkar inte finnas ett enda Maxxis-däck med den gummiblandningen och EXO som är lite mindre, av nån anledning.
Trycket för dagen var 13 psi och det kändes då samtidigt styvare och bekvämare än Butcher Grid Trail, märkligt nog. Det är nog dämpningen som är bättre helt enkelt. Edit: Bak körde jag förresten 22 psi. Tror det går att gå ännu lägre.

Och inte en svordom av alla däckbyte med CC :) .
Nä, det är lätt som en plätt när man vet hur man gör. ? Tror det tog mig tio minuter att vränga av ett däck och på med nästa. Sen lite mer tid totalt för att joxa med gucka, poppa däcket, i med ventilkärna och allt sånt som inte har med CC:n att göra. Enda gången däckjärn används är för att fiska tag i kanten på däcket som ska loss. Behövs inget vid montering. ?

Edit: Newmen-fälgen är dock extra trevlig. Ganska djup i mitten och inte asymmetrisk. Ibis 935 är lite värre men det är inte direkt jobbigt där heller. Tar bara lite mer tid eftersom man får poppa däcket utan CC först och sen pilla in den på ena sidan. Diket är ju inte i mitten så det är ett helsike att försöka få ner kanttråden från "fel sida" nämligen. Detta gäller även utan CC.

Ja Ibisfälgen måste man ta från rätt håll, ibland sitter däcken bra hårt på dem ändå och nästan helt platt.
Tycker den är en klar fördel med asymmetriska när man kör inlägg, blir kortare att få in däcket under och i fåran.

@Makten: Köpte du dhr II med Max grip gummit i fysisk butik eller på nätet?
Blev ju sugen på än mer dämpning och grepp nu när du bekräftar att 2.4or funkar bra på 25mm id fälg. Mitt 2.3 i Max terra som jag kör på nu kan jag packa ihop och spara till nästa sommar då

Senast ändrad:
Det låter som att Forekaster skulle kunna vara nåt för herrn då faktiskt. Jag körde andra turen på det idag och nu när det inte var blött (om än lite fuktigt) så var greppet utmärkt.

Grymt bra tips! Ser ju verkligen ut att vara det däck jag söker.
Hur upplever du 2.35” på 25mm Newmen fälgen eller har du endast kört det på 30mm fälg?
Funderar på om jag ska köra på 2.2 eller 2.35 på min 25mm fälg

Attraktivt pris på forekastern också, inte så ofta det händer.

Senast ändrad:
@Makten: Köpte du dhr II med Max grip gummit i fysisk butik eller på nätet?
Blev ju sugen på än mer dämpning och grepp nu när du bekräftar att 2.4or funkar bra på 25mm id fälg. Mitt 2.3 i Max terra som jag kör på nu kan jag packa ihop och spara till nästa sommar då
Jag köpte det idag i Bikester-butiken i Sickla. Det fanns ett kvar som lär finnas där även imorgon. ? Dyrt som attan var det, så har du ingen brådska så är det betydligt billigare att beställa.
Akta så du inte råkar köpa DD-casing förresten, för jag tror de har ett sånt också. Det blir nog total overkill tillsammans med CC.

Grymt bra tips! Ser ju verkligen ut att vara det däck jag söker.
Hur upplever du 2.35” på 25mm Newmen fälgen eller har du endast kört det på 30mm fälg?
Funderar på om jag ska köra på 2.2 eller 2.35 på min 25mm fälg

Attraktivt pris på forekastern också, inte så ofta det händer.
Jag körde det fram ett tag på 25-millimetersfälgen, och då blev det ganska litet. Typ 2,25". Ser bättre ut på 29 mm faktiskt, vilket är lite egendomligt eftersom det ju inte är särskilt mycket bredare. Mätte just 58,5 mm över casingen på den bredare fälgen, vilket är precis 2,3".
Enda risken är väl om den smalare fälgen gör att det blir lite för vekt i sidled även med CC. Hade inga problem med det fram, men bak är ju mycket värre.

Edit: Nu mätte jag framdäcket och det är bara 57,5 mm över casingen, men dobbarna sticker ut utanför så att säga. Dobbarna är betydligt större än på DHF 2,3 som står bredvid, monterat på samma sorts fälg som jag kör bak (29 mm innerbredd). Så det kanske inte är så meningsfullt att bara mäta. Sen är det ju nyss monterat så det kanske sträcker sig lite. Bakdäcket har suttit på några dagar.

Med Rekon har jag kört 22-23 psi och eftersom det var så sabla halt idag så provade jag 21 psi med Forekaster. Jag har alltid kört mycket lägre än de flesta andra utan några större problem, så det beror nog mycket på hur man cyklar.
Alltså, ungefär 1,0 bar fram och 1,5 bar bak. Har kört ungefär samma tryck utan CC förut men då med biffigare bakdäck.
Edit: Eftersom jag bytte däck idag så kikade jag på CC:n och den såg ut som ny. Ett litet fåtal mycket ytliga märken fanns, men inget som gick djupare än nån enstaka millimeter.

Nån kråka hittar jag inte på Notubes hemsida, men det kanske är nåt gammalt?
Edit: Nu hittade jag. Herregud. Ska du ta livet av dig? :oops:?
Vad använder ni för manometer som kan skilja på 22 psi jmf 21 psi?
Jag upplever de olika varianter jag har som ganska opålitliga när det handlar om så låga tryck. (kanske i kombination med att det är lite punka-gucka i ventiler i olika omfattning.)

Jag upplever de olika varianter jag har som ganska opålitliga när det handlar om så låga tryck. (kanske i kombination med att det är lite punka-gucka i ventiler i olika omfattning.)
En digital Topeak som jag inte kan rekommendera. Den verkar mäta konsekvent men är onödigt fipplig, dyrare och större än andra likvärdiga.

Edit: Förresten är enda anledningen att jag mäter i psi att mätaren bara visar en decimal i bar. Det räcker inte när man börjar krypa ner under 1,0. Skillnaden mot 0,9 är rätt stor. Med psi får man liiite fler steg på skalan.

Denna har tipsats om förut Länk, finns som 0-60 psi också.

Hur mycket brukar Maxxis diffa mot angiven vikt? Jag har precis beställt ett dhr2 för att pensionera de jag har. Ska ha det bak och det får hemskt gärna hålla sig kring de 855g Maxxis uppger. Fick hem ett MM 29x2.35 soft och det vägde bara 112g mer än angivet enligt gamla köksvågen.

Hur mycket brukar Maxxis diffa mot angiven vikt? Jag har precis beställt ett dhr2 för att pensionera de jag har. Ska ha det bak och det får hemskt gärna hålla sig kring de 855g Maxxis uppger. Fick hem ett MM 29x2.35 soft och det vägde bara 112g mer än angivet enligt gamla köksvågen.
De brukar ligga väldigt nära angiven vikt. De tre senaste däcken jag köpt har legat inom 5 gram från spec. Det betyder förstås inte att alla gör det, men sannolikheten bör vara god för rimlig vikt. Schwalbe är ett skämt i jämförelse.

Edit: Sen ska man nog inte tro alltför mycket på en köksvåg, om den inte är ordentligt dyr.

Ok, tack, värt att kika på. Lite trådkapning; det kvarstår dock om det bara är jag som upplever/misstänker att gucka i olika omfattning i ventilen på olika hjul påverkar vad manometern visar.
Så länge det inte är helt igensatt borde det inte spela nån roll eftersom det inte förekommer något flöde när man mäter. Men visst, det gäller ju att ha en manometer som trycker in nålen ordentligt. Och att det inte hamnat gucka i själva mätaren. :rolleyes:

Jag använder SKS Airchecker. Aldrig haft problem med gucka. Enda problemet är att man måste sätta den på snabbt och rakt, annars tappar man luft.

Körde en kort rund med Forekaster 2.35 och cc i bak idag med 26psi, fram satt dhr II exo maxterra 2.3 med cc och 22psi.
Hann inte så långt innan jag tappade ordentligt med luft i bak. Men innan dess då hann jag cykla lite på hällar, rötter och mjukt underlag.
Jäklar vilket grepp på mjuka underlag. Men tycker nog däcket känns lite väl sladdrigt för mig (inte körstil utan förmodligen mer min kroppsvikt). Blev sugen på att flytta bak dhr II 2.3 däcket och montera på dhr II 2.4 exo maxgrip i fram som jag nyligen köpt.
Men ska ta en vända igen imorgon med Forekaster i bak.

Körde en kort rund med Forekaster 2.35 och cc i bak idag med 26psi, fram satt dhr II exo maxterra 2.3 med cc och 22psi.
Hann inte så långt innan jag tappade ordentligt med luft i bak. Men innan dess då hann jag cykla lite på hällar, rötter och mjukt underlag.
Jäklar vilket grepp på mjuka underlag. Men tycker nog däcket känns lite väl sladdrigt för mig (inte körstil utan förmodligen mer min kroppsvikt). Blev sugen på att flytta bak dhr II 2.3 däcket och montera på dhr II 2.4 exo maxgrip i fram som jag nyligen köpt.
Men ska ta en vända igen imorgon med Forekaster i bak.
Ja, det är ju inget stöddigt däck direkt och kanske på gränsen med din något smalare fälg även med CC. Tyckte det fick helt annan profil på 29 mm som jag kör bak (25 fram som sagt).

Blir nog bra med DHR 2,3 bak. Det är ju fortfarande hyfsat lätt, men de mjuka kantdobbarna kommer slitas rätt snabbt.

Jag börjar luta åt att skita i hur snabbt däck slits. Jag menar, även om det bara håller 2 månader är det inga stora löpande summor för nåt av det viktigaste på hela cykeln.

Edit: Det där med att tappa luft med CC känner jag igen och jag tror det beror på att guckan aldrig når fogen mellan däck och fälg. Tror jag lyckats lösa det genom att kladda gucka i hela fälgbotten innan montering. Sen får man svepa in hela hjulet i ett gammalt lakan eller liknande så det inte blir gucka i hela rummet när man poppar däcket. ?

Tjo grabbs. En stundande Finale-resar väntar och jag tänkte att cykeln ska få lite nytt gummi tills dess. Kör just nu på maxxis DHF fram och DHRII bak. Ja är igentligen störtnöjd med dom men bakdäcket börjar bli slitet och när man "ändå är igång" så kan man ju lika gärna byta runtom. Jag vill ha exo/double exo/exo plus fram och doubledown bak. Jag lär troligen gå på samma däckcombo men om någon vet av en bättre rullande kombination så lyssnar jag gärna då det kommer bli mycket trampande för mig i framtiden. Jag funderar på Aggressor bak och DHRII fram. Eller är jag dum i bollen om jag tar det?

TL:DR: Jag vill ha Endurodäck som rullar bra somfan men ändock inte suger pung när kurvor ska tas.

Ja, det är ju inget stöddigt däck direkt och kanske på gränsen med din något smalare fälg även med CC. Tyckte det fick helt annan profil på 29 mm som jag kör bak (25 fram som sagt).

Blir nog bra med DHR 2,3 bak. Det är ju fortfarande hyfsat lätt, men de mjuka kantdobbarna kommer slitas rätt snabbt.

Jag börjar luta åt att skita i hur snabbt däck slits. Jag menar, även om det bara håller 2 månader är det inga stora löpande summor för nåt av det viktigaste på hela cykeln.

Edit: Det där med att tappa luft med CC känner jag igen och jag tror det beror på att guckan aldrig når fogen mellan däck och fälg. Tror jag lyckats lösa det genom att kladda gucka i hela fälgbotten innan montering. Sen får man svepa in hela hjulet i ett gammalt lakan eller liknande så det inte blir gucka i hela rummet när man poppar däcket. ?

Blev lite förvånad över att jag tappade luft så snabbt med Forekaster däcket med tanke på att stans the crow som är papperstunt höll tätt, alla Specialized däck och dhr II däcket har också varit helt täta från scratch.
Men misstänker att jag bucklat fälgen senast här när jag körde stand the crow för jag kan inte minnas att de bulorna fanns där när jag la på det däcket. Så nu kanske det blir en ny fälg där om det visar sig att dhr 2.3 däcket inte håller tätt när jag flyttar det till i bak.

Jag tror det är vettigt att skita i hur snabbt däck slits om man gillar känslan däcket ger. Blir förmodligen dyrare och mer jobb med att hela tiden leta snabbrullande lätta däck som ändå inte uppfyller önskemålet om bra dämpning. Inte hela världen att ett bakdäcks dobbar slits ner lite heller kan jag tycka, värre i fram då.

Tror Forekaster däcket kommer åka fram i början av nästa sommar igen och då kanske som framdäck på bredare fälg och stans ”kråkan” i bak, båda med CC i. Upplever inte behovet lika stort av megabra dämpade däck under det torra sommarmånaderna.

Tjo grabbs. En stundande Finale-resar väntar och jag tänkte att cykeln ska få lite nytt gummi tills dess. Kör just nu på maxxis DHF fram och DHRII bak. Ja är igentligen störtnöjd med dom men bakdäcket börjar bli slitet och när man "ändå är igång" så kan man ju lika gärna byta runtom. Jag vill ha exo/double exo/exo plus fram och doubledown bak. Jag lär troligen gå på samma däckcombo men om någon vet av en bättre rullande kombination så lyssnar jag gärna då det kommer bli mycket trampande för mig i framtiden. Jag funderar på Aggressor bak och DHRII fram. Eller är jag dum i bollen om jag tar det?

TL:DR: Jag vill ha Endurodäck som rullar bra somfan men ändock inte suger pung när kurvor ska tas.

Jag har kört SS Minion bak i Finale, men det beror ju på vilken säsong det är :)
Med risk för väta hade jag själv velat ha något med mer broms än Agressor.

Blev lite förvånad över att jag tappade luft så snabbt med Forekaster däcket med tanke på att stans the crow som är papperstunt höll tätt, alla Specialized däck och dhr II däcket har också varit helt täta från scratch.
Men misstänker att jag bucklat fälgen senast här när jag körde stand the crow för jag kan inte minnas att de bulorna fanns där när jag la på det däcket. Så nu kanske det blir en ny fälg där om det visar sig att dhr 2.3 däcket inte håller tätt när jag flyttar det till i bak.

Jag tror det är vettigt att skita i hur snabbt däck slits om man gillar känslan däcket ger. Blir förmodligen dyrare och mer jobb med att hela tiden leta snabbrullande lätta däck som ändå inte uppfyller önskemålet om bra dämpning. Inte hela världen att ett bakdäcks dobbar slits ner lite heller kan jag tycka, värre i fram då.

Tror Forekaster däcket kommer åka fram i början av nästa sommar igen och då kanske som framdäck på bredare fälg och stans ”kråkan” i bak, båda med CC i. Upplever inte behovet lika stort av megabra dämpade däck under det torra sommarmånaderna.
Jag tror inte det är däcket som läcker, om du inte ser nån gucka på sidoväggarna. Sen finns i och för sig olika varianter; är du säker på att ditt är "TR"?
Du kan prova att släppa ut luften och klämma ner kanttrådarna i botten av fälgen, sen penslar du på gucka runtom mellan däck och fälg och poppar igen. Läckte det där så borde det bli tätare. Verkar ha funkat för mig i alla fall.

Edit: Tejpen är annars alltid en misstänkt bov, särskilt med CC där man kan behöva lite mer våld än vanligt vid montering. Själv kör jag numera TR-fälgband från Specialized (med tejp under för hängslen och livrem). Inte såna med inbyggd ventil, utan nåt slags gummerad väv som ser ut som ett vanligt fälgband ungefär. Dock är de inte särskilt tunna och gör det lite svårare att kränga däck.

Kolla på Ews?

Tillbaka
Topp