Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck

Jag tror inte det är däcket som läcker, om du inte ser nån gucka på sidoväggarna. Sen finns i och för sig olika varianter; är du säker på att ditt är "TR"?
Du kan prova att släppa ut luften och klämma ner kanttrådarna i botten av fälgen, sen penslar du på gucka runtom mellan däck och fälg och poppar igen. Läckte det där så borde det bli tätare. Verkar ha funkat för mig i alla fall.

Edit: Tejpen är annars alltid en misstänkt bov, särskilt med CC där man kan behöva lite mer våld än vanligt vid montering. Själv kör jag numera TR-fälgband från Specialized (med tejp under för hängslen och livrem). Inte såna med inbyggd ventil, utan nåt slags gummerad väv som ser ut som ett vanligt fälgband ungefär. Dock är de inte särskilt tunna och gör det lite svårare att kränga däck.

Så kan det givetvis vara. Tar med mig det till nästa gång jag upplever samma sak. Har tidigare använt den metoden när jag satt däck tubeless utan CC så vet inte varför jag inte tänkte på det nu.
Tejpen var det första jag bytte ut, svart gorilla vävtejp är min go to fälgtejp.

Bytte idag framdäcket från Butcher Grid 29x2.6 till Grid Trail. Körde men sonen och framförallt på släta, för mig mindre kända stig i mörkret, så kan inte riktig säga hur det känns. Men första intrycket är bra: mer dämping. Började med 0.85 bar och sänkte trycket till 0.74 bar, medan jag körde Grid med 0.9 bar. Mättade nu trycket bak och märkte att jag körde Eliminator Grid Trail bak med 1.1 bar medan jag körde Purgatory Grid med 1.3 bar. Tror att jag kompenserar högre styvheten Makten uppmärkte med lägre tryck. Jag märker framförallt fördelen av mer dämpning och ingen nackdelar. Måste köra lite mer och hårdare för att får en bättre uppfattning.

EDIT: jag kör 2.6" medan Makten körde 2.3". Större volymen tillsammans med lägre tryck och lite mer runda profilen ger kanske bättre beteende och gör nackdelen av styvare casing mindre.

Senast ändrad:
Bytte idag framdäcket från Butcher Grid 29x2.6 till Grid Trail. Körde men sonen och framförallt på släta, för mig mindre kända stig i mörkret, så kan inte riktig säga hur det känns. Men första intrycket är bra: mer dämping. Började med 0.85 bar och sänkte trycket till 0.74 bar, medan jag körde Grid med 0.9 bar. Mättade nu trycket bak och märkte att jag körde Eliminator Grid Trail bak med 1.1 bar medan jag körde Purgatory Grid med 1.3 bar. Tror att jag kompenserar högre styvheten Makten uppmärkte med lägre tryck. Jag märker framförallt fördelen av mer dämpning och ingen nackdelar. Måste köra lite mer och hårdare för att får en bättre uppfattning.

EDIT: jag kör 2.6" medan Makten körde 2.3". Större volymen tillsammans med lägre tryck och lite mer runda profilen ger kanske bättre beteende och gör nackdelen av styvare casing mindre.
Jag har också behövt köra ganska mycket lägre tryck i mitt Butcher 2,3 än andra däck, även med samma vikt och storlek. Sen undrar jag om inte 2,3:an är ännu styvare än 2,6", för andra som kör 2,6" verkar inte uppleva alls samma egenskaper som jag gjort. Mitt specifika exemplar väger dessutom 1000 gram, alltså 100 mer än vad det borde.

--------

För egen del är jag rysligt nöjd med DHR II 2,4" MaxxGrip + CC. Det är tungt, men rullar okej och känns helt fantastiskt. Det är nog det bästa framdäck jag nånsin haft. ? Dock tror jag inte det kommer funka så bra när/om temperaturen sjunker ordentligt, men då kan jag skifta till Spez-däcket (har två framhjul).

Jag har också behövt köra ganska mycket lägre tryck i mitt Butcher 2,3 än andra däck, även med samma vikt och storlek. Sen undrar jag om inte 2,3:an är ännu styvare än 2,6", för andra som kör 2,6" verkar inte uppleva alls samma egenskaper som jag gjort. Mitt specifika exemplar väger dessutom 1000 gram, alltså 100 mer än vad det borde.

1000 gram för 29x2.3 verkar vara normalt, ser:
2.6 väger bara 38 gram mer och är rundare, så det var för mig klara valet som framdäcket. Tycker att den test är bra. En av dom få nackdelar dom nämnar är att dobbarna fjädjar ("plingar") tillbaka snabbt. Har uppmärkt samma med min andra Specialized Gripton däcker. Troligtvis dämpar Gripton mindre än Maxxis gummiblandningen.

--------

För egen del är jag rysligt nöjd med DHR II 2,4" MaxxGrip + CC. Det är tungt, men rullar okej och känns helt fantastiskt. Det är nog det bästa framdäck jag nånsin haft. ? Dock tror jag inte det kommer funka så bra när/om temperaturen sjunker ordentligt, men då kan jag skifta till Spez-däcket (har två framhjul).

Jag är mycket nyfiken på hur maxxgrip kommer bete sig i kyla. För närvarande har jag gett upp på maxxis bara för att de inte funkar året runt.
Nån som vill köpa beggade DHF Exo 63-584 maxxterra+dual? ?

1000 gram för 29x2.3 verkar vara normalt, ser:
2.6 väger bara 38 gram mer och är rundare, så det var för mig klara valet som framdäcket. Tycker att den test är bra. En av dom få nackdelar dom nämnar är att dobbarna fjädjar ("plingar") tillbaka snabbt. Har uppmärkt samma med min andra Specialized Gripton däcker. Troligtvis dämpar Gripton mindre än Maxxis gummiblandningen.
Det han beskriver ju just "brist på dämpning" så det kanske inte är så konstigt att jag inte var nöjd. :sneaky: Skillnaden mot vanliga Grid är fortfarande stor, men når inte ända fram för min del. Om däcket inte varit så förbannat styvt så hade befintlig dämpning förmodligen känts bättre.

Jag är mycket nyfiken på hur maxxgrip kommer bete sig i kyla. För närvarande har jag gett upp på maxxis bara för att de inte funkar året runt.
Nån som vill köpa beggade DHF Exo 63-584 maxxterra+dual? ?
Mittdobbarna på MaxxGrip är samma (antar jag) 42a som MaxxTerra har på kantdobbarna, så det är nog minst lika uselt. Det skulle väl möjligen vara om kantdobbarnas 40a har andra köldegenskaper. Det verkar inte hända samma saker med någorlunda likvärdiga gummihårdheter när man går ner i temperatur, nämligen. Och jag gissar att det är nåt mer som skiljer, för annars hade de väl inte brytt sig om den minimala skillnaden mellan 40 och 42? :unsure: Klämmer man på kantdobbarna på MaxxGrip så har de uppenbart långsam retur i alla fall.
Jag har haft däck med Dual och MaxxTerra i frysen samtidigt och Dual är mjukare vid den tempen än MaxxTerra. Så Dual kanske är ganska funkis som framdäck på vintern. Lär ju bli rätt halkigt om det är +5 och blött, dock.

Jag har kört fyra turer eller nåt sånt och ser inget slitage än i alla fall. Så de verkar inte bli sopor direkt; alltid något! ?

Mittdobbarna på MaxxGrip är samma (antar jag) 42a som MaxxTerra har på kantdobbarna, så det är nog minst lika uselt. Det skulle väl möjligen vara om kantdobbarnas 40a har andra köldegenskaper. Det verkar inte hända samma saker med någorlunda likvärdiga gummihårdheter när man går ner i temperatur, nämligen. Och jag gissar att det är nåt mer som skiljer, för annars hade de väl inte brytt sig om den minimala skillnaden mellan 40 och 42? :unsure: Klämmer man på kantdobbarna på MaxxGrip så har de uppenbart långsam retur i alla fall.
Jag har haft däck med Dual och MaxxTerra i frysen samtidigt och Dual är mjukare vid den tempen än MaxxTerra. Så Dual kanske är ganska funkis som framdäck på vintern. Lär ju bli rätt halkigt om det är +5 och blött, dock.

Jag har kört fyra turer eller nåt sånt och ser inget slitage än i alla fall. Så de verkar inte bli sopor direkt; alltid något! ?

Som någon skrev för ett tag sen på happy, många brukar slita ut kantdobbarna mycket snabbare än mittendobbarna på MaxxTerra. I den fallet håller MaxxGripp inte mycket kortare, för att kantdobbarna är marginal mjukare och slitage är troligtvist nästan jämt på hela profilen.

Det han beskriver ju just "brist på dämpning" så det kanske inte är så konstigt att jag inte var nöjd. :sneaky: Skillnaden mot vanliga Grid är fortfarande stor, men når inte ända fram för min del. Om däcket inte varit så förbannat styvt så hade befintlig dämpning förmodligen känts bättre.

Ja, men jag tror att det finns två olika saker här. Gripton verkar ha dålig dämpning. Jag tror att bra dämpning av gummi går tillsammans med högre rollmotstand och högre slitage. En annan sak är dämpning av casingen. Grid Trail dämpar mycket bättre en Grid, märker stor skillnad bak på min HT när jag landar eller kör över rötter.

Som någon skrev för ett tag sen på happy, många brukar slita ut kantdobbarna mycket snabbare än mittendobbarna på MaxxTerra. I den fallet håller MaxxGripp inte mycket kortare, för att kantdobbarna är marginal mjukare och slitage är troligtvist nästan jämt på hela profilen.
Japp, det är nog bland annat jag som skrivit det. Förmodligen blir slitaget lite olika beroende på vilket tryck man kör och vid vilken temp. Har ett DHR II 2,4" MaxxTerra på helstela cykeln där kantdobbarna är liksom alldeles runda, medan de på andra däck bara är slitna på insidan mot mitten. Som om de vill brytas av. Har sett nån polare som kört MaxxGrip och de blir betydligt mer jämnslitna, vilket var en av anledningarna att prova. Kantdobbarna funkar förmodligen bättre i slitet skick om mittdobbarna också slits och blir lägre.

Ja, men jag tror att det finns två olika saker här. Gripton verkar ha dålig dämpning. Jag tror att bra dämpning av gummi går tillsammans med högre rollmotstand och högre slitage. En annan sak är dämpning av casingen. Grid Trail dämpar mycket bättre en Grid, märker stor skillnad bak på min HT när jag landar eller kör över rötter.
Saken är att Gripton på Grid Trail verkar mjukare än Gripton på gamla Grid. Klämmer man på det med nageln så känns det dock fortfarande ganska hårt. Gissningsvis inte mindre än 50a.

Det går nog inte riktigt att skilja dämpning på sidoväggarna och slitbanan. På en del däck ser man att gummit på dobbarna är samma som går ner en bra bit på sidoväggarna. Sen kan förstås det lagret vara olika tjockt.
När jag handskades med däcken vid byte så kände jag helt klart att Butcher Grid Trail hade styvare väv i sidoväggarna, men var samtidigt inte lika "sega" som Maxxis-däcket. Mer cord och mindre gummi förmodligen. Och det är nog därför jag gillar Maxxis så bra; de är väldämpade i förhållande till styvheten. Ett däck som Rekon 2,4" EXO är inte särskilt styvt men ändå ganska "lugnt". Vilket passar bra om man inte cyklar så aggressivt men ändå vill ha bra grepp OCH komfort.

Men visst, Maxxis-däck rullar också generellt sämre än många andra märken. Vilket jag gärna accepterar eftersom det sällan märks på stigen, bara vid transport. ? MaxxGrip har dessutom en förmåga att suga upp varenda gruskorn från marken och sprätta upp på cyklisten. ?

Körde idag en snabbare runda vid dagsljus på några av mina, mer steniga, favoritstigar. Dämpningen på Grid Trail är tydligt starkare en på Grid. Framdelet av cyklen är lite lugnare. Förbättringen är inte stark, men tydligt märkbart. Uppmärkte ingen nackdelar i beteende. Enda nackdel av att köra styva däck med låg tryck är att det är ännu svårare att bedöma trycket. Var lat och kände trycket bara med handen när jag började och cykeln kändes lite swampigt. Stannade och mäte 0.68 bar fram och 0.80 bak. Höjde trycket till 0.75 och 1.1 och allt var bra.

Är nyfiken på Maxxis med CushCore. Men är dyrt och lite jobbigt och framförallt ingen bra kombo på vintern, så provar kanske på varen.

Körde en lugn rund idag med DHR II exo maxgrip 2.4 i fram och DHR II exo maxterra i bak, båda med CC i. Framdäcken är helt otroligt dämpat, allt kändes så himla lugnt att partier som jag tyckt känts lite knixiga och trixiga under torra förhållanden med andra framdäck kändes i dag i halvblöt terräng super lugnt att knixa sig igenom. Är minst sagt impad av maxgrip gummit. Synd att det rapporterats om att det blir kasst i lägre temperaturer.
Spec grid däcken lär åka fram igen när tempen droppar.

Edit: vet inte vilket lufttryck jag körde då jag pumpade upp det lite mer i skogen då jag upplevde det var för mjukt.

New tyre day!! Gummit är så mjukt och långsamt att om man trycker till dobbarna så tar det typ 1s för dem att återfå formen helt (edit: nej det tar flera sekunder om man trycker hårt). Härligt! Får hoppas de rullar hyggligt nu bara. Gravity core verkar rätt kraftigt jämfört med enduro core..

Edit: holy crap. Ok detta ska bli intressant. Tror jag kommer få gå ner i tryck lite mot vad jag kört tidigare, det är första intrycket i alla fall. Stommen är rätt stadig, men det mjuknar väl litegrann när man kört in dem. Det är ju iofs dh-däck, såatt... Men nu regnar det alldeles för mycket för att ens provrulla.
Visa bilaga 439470

Nu har jag hunnit testa vee snap wce i gravity core en del, och kan konstatera att grepp, stabilitet och dämpning är väldigt bra. Behövs inte någon extra stabilitet eller dämpning från cush core, och inget överdrivet slabbande med gucka heller. Rullmotståndet är inte det bästa, men bättre än väntat. Duger till stigcykling utan stravahets-ambitioner. Genomslagsskyddet har jag inte testat ordentligt än men antar att det är rätt hyggligt. Men om jag orkar ska jag nog tillverka ett par huck norris inserts av en biltema-yogamatta och kalla det en dag.
Det var kul att testa cushcore men det är nog inget för mig. Over and out.

Edit: Här är nåt att testa, istället för cc, om man vill ha smuttare front på hojen. Tycker nog egentligen att detta är rätt ände att börja i om något...
IMG_20200908_205938304.jpg

Senast ändrad:
Synd att du aldrig testade med några rimliga däck bara! ?
Ja det kunde ha blivit bra men jag blev så förbannat less på dem första gången jag monterade och demonterade dem att jag inte kunde förmå mig själv att montera dem en gång till. Det var görbart, men jobbigt, grisigt (ffa demontering), och helt omöjligt utan verktyg. För att inte tala om det tillfälle man är i skogen, sliter sönder däcksidorna (om jag förstått rätt nu fungerar cc som bäst med tunnare däck) och måste köra slang. Kanske borde testat lite till men det var helt enkelt för mycket "faff".
Nä, det är inte värt det. Men jävlar vad smutt det blev med vorsprung smashpot. Och den kostade bara som två satser cush core..

Senast ändrad:
Ja det kunde ha blivit bra men jag blev så förbannat less på dem första gången jag monterade och demonterade dem att jag inte kunde förmå mig själv att montera dem en gång till. Det var görbart, men jobbigt, grisigt (ffa demontering), och helt omöjligt utan verktyg. För att inte tala om det tillfälle man är i skogen, sliter sönder däcksidorna (om jag förstått rätt nu fungerar cc som bäst med tunnare däck) och måste köra slang. Kanske borde testat lite till men det var helt enkelt för mycket "faff".
Nä, det är inte värt det. Men jävlar vad smutt det blev med vorsprung smashpot. Och den kostade bara som två satser cush core..
Hmm, antingen gjorde du nåt galet eller så måste din kombination av däck och fälg vara extra jävlig. Jag tror att jag utan problem skulle få ur (och i) en CC i fält om det behövs.

Nåja, det viktigaste är att man är nöjd med det man kör. :giggle:

Hmm, antingen gjorde du nåt galet eller så måste din kombination av däck och fälg vara extra jävlig. Jag tror att jag utan problem skulle få ur (och i) en CC i fält om det behövs.

Nåja, det viktigaste är att man är nöjd med det man kör. :giggle:
Normalt sett brukar jag inte ha några problem med att montera däck, och dessa fälgar brukar vara rätt smidiga att jobba med. Men det var rätt bängligt med en fet dildo mitt i, särskilt när däcket vad styvt och oinkört. Dessutom dd casing. Kanske går det iofs lättare med exo och lite mer vana.
Att ta av var lättare men det var lite för grisigt för min smak.

Ja så länge man är nöjd så. :giggle:

Jag såg till att prov-demontera ett CC vid första installation efter att jag medvetet satt däcket åt fel håll, just för att öva på demontering under kontrollerade former. Inga konstigheter, marginellt krångligare än utan. Och montering också, max fem minuter per hjul. Enda krånglet var att jag inte lyckades dra på det otänjt med ena däcksidan fast utan fick ta på CC först följt av däcket. Får 27" varianten till Spindriften imorron, ska bli kul att se om de fälgarna är lika lätta!

Nån som nämnde dessa tidigare. Funderar på att prova Conti igen, var nog tio år sen sist... Finns till väldigt bra priser ser det ut som.

Han testar båda i Pro ProTektion Apex Black Chili 29 2.4 om jag läser rätt.

Baron 1022g
Kaiser 1018g

Tjo grabbs. En stundande Finale-resar väntar och jag tänkte att cykeln ska få lite nytt gummi tills dess. Kör just nu på maxxis DHF fram och DHRII bak. Ja är igentligen störtnöjd med dom men bakdäcket börjar bli slitet och när man "ändå är igång" så kan man ju lika gärna byta runtom. Jag vill ha exo/double exo/exo plus fram och doubledown bak. Jag lär troligen gå på samma däckcombo men om någon vet av en bättre rullande kombination så lyssnar jag gärna då det kommer bli mycket trampande för mig i framtiden. Jag funderar på Aggressor bak och DHRII fram. Eller är jag dum i bollen om jag tar det?

TL:DR: Jag vill ha Endurodäck som rullar bra somfan men ändock inte suger pung när kurvor ska tas.
Kanske inte gå hela vägen från DHR2 till Aggressor då, utan stanna vid Dissector, som är något grövre?

Edit: svarade visst på ett gammalt inlägg, blev lurad av browsern på nåt vis... ?

Nån som nämnde dessa tidigare. Funderar på att prova Conti igen, var nog tio år sen sist... Finns till väldigt bra priser ser det ut som.

Han testar båda i Pro ProTektion Apex Black Chili 29 2.4 om jag läser rätt.

Baron 1022g
Kaiser 1018g

Jag körde på Der Baron 2.4 29” både fram och bak på min förra cykel (Intense Carbine 29)
Har nog aldrig upplevt samma grepp över blöta hällar och rötter tidigare eller efter det för den delen också. Jag körde dock på förra varianten som tydligen hade lite styvare/träiga däcksidor.
Jag har funderat över att köra samma kombo som du länkar till men kan inte minnas om jag körde dom när det blev lite kallare och är därför lite velig. Vill inte köra på dom om de får kassa egenskaper och blir halkiga när gummit blir lite kallare.

Senast ändrad:
Är det någon som kör baron/kaiser combon som är länkad ovan? Låter onekligen frestande att testa på... Undrar om gummit håller egenskaperna bra nu när det blir kallare.

Blir antingen den combon eller Wild Enduro som skall införskaffas, jäkla svårt att bestämma sig!

Senast ändrad:
Jag kört Conti, mot mina vänners råd och häckande. Men är väldigt nöjd förutom med mitt första Der Baron som var vobbligt, felgjutet eller nåt.
På en cykel har jag Der Kaiser f o b på ena hjulparet, och på en har jag Der Baron fram och Trail King ProTection apex bak.
Grepp: kungligt! Jag upplever att de fortsätter leverera när det blir kallt.
Jag fattar däremot inte hur ett Der Baron kan vara tyngre än ett Der Kaiser, jag upplever casingen på Kaiser som stadigare än Der Barons, och mönstret är tätare.
Båda är väldigt väl dämpade. Mina Kaisers är 4 år gamla och har fortfarande mjukt greppigt gummi på dobbarna, även om bakdäcket är bra slitet på mittdobbarna, hade jag använt dem mer än väldigt intermittent hade de varit slut för längesen.
Trail king som jag har bak på nyaste cykeln är också protection apex, men det är mycket tunnare och mindre väldämpat än Baronen som jag köpte samtidigt, *inte* samma sak! Men det funkar bra bak tillsammans med en Pepis rokkline, änsålänge iallafall.
Känns som en mycket bra kombo för en trail/AM/enduro-cykel. Mitt nästa steg uppåt skulle vara Kaiser fram o Baron bak.

Der kaiser är rätt hårt/stelt i casingen medan der baron är mer köttigt. Typ som att den ena är gjord av plast och den andra av gummi. Fast då jämför jag sprillans nytt der kaiser med gammalt välanvänt der baron.

Jag kört Conti, mot mina vänners råd och häckande. Men är väldigt nöjd förutom med mitt första Der Baron som var vobbligt, felgjutet eller nåt.
På en cykel har jag Der Kaiser f o b på ena hjulparet, och på en har jag Der Baron fram och Trail King ProTection apex bak.
Jag fattar däremot inte hur ett Der Baron kan vara tyngre än ett Der Kaiser, jag upplever casingen på Kaiser som stadigare än Der Barons, och mönstret är tätare.
Båda är väldigt väl dämpade. Mina Kaisers är 4 år gamla och har fortfarande mjukt greppigt gummi på dobbarna, även om bakdäcket är bra slitet på mittdobbarna, hade jag använt dem mer än väldigt intermittent hade de varit slut för längesen.
Trail king som jag har bak på nyaste cykeln är också protection apex, men det är mycket tunnare och mindre väldämpat än Baronen som jag köpte samtidigt, *inte* samma sak! Men det funkar bra bak tillsammans med en Pepis rokkline, änsålänge iallafall.
Känns som en mycket bra kombo för en trail/AM/enduro-cykel. Mitt nästa steg uppåt skulle vara Kaiser fram o Baron bak.
Bra info, precis det jag ville höra gällande greppet i kyla.
Nu blir det det baron fram och bak under vintern.
En sak bara, varför vill du ha der kaiser i fram, der baron bak och inte tvärt om?
Spelar väll mig mindre roll egentligen eftersom jag kommer köra der baron fram och bak men ändå nyfiken.

Bra info, precis det jag ville höra gällande greppet i kyla.
Nu blir det det baron fram och bak under vintern.
En sak bara, varför vill du ha der kaiser i fram, der baron bak och inte tvärt om?
Spelar väll mig mindre roll egentligen eftersom jag kommer köra der baron fram och bak men ändå nyfiken.

Dels för att jag föredrar mittdobbar med grepp både för tramp o broms bak på en cykel som jag trampar på, och baronens är med lådformade medan Kaisers är väldigt kilformade för rull och broms, bra på ren gravity men mindre optimal i Hellas.
Däremot har jag gärna rull/broms-mittdobbar fram.
Dels ligger det i bakhuvudet att Kaiser "är" dh och Baron "är" enduro, och jag föredrar det köttigaste fram då jag ändå har korv i bak. Är inte riktigt beredd att köra Maktens cc fram, kanske köper cc-xc o testar en dag...

...kanske köper cc-xc o testar en dag...
Liten varning där! Jag köpte en CC-XC för att testa bak och den är väldigt mycket tunnare och smalare än den vanliga. Min fälg är 29 mm bred invändigt och jag tror den passar bättre på fälgar nedåt 25 mm så att inlägget sticker ut ordentligt (det blir ju tunnare ju längre ut från mitten fälgkanten är). Tror att det kan funka som lätt punkaskydd men är skeptisk till att det skulle ge nån nämnvärd dämpning om man inte är nere på 2,25"-däck eller mindre. Dock låser det av allt att döma kanttråden rätt tajt mot fälgen, vilket kan vara bra ur burp-synpunkt.

Har inte cyklat på den än, så jag återkommer med utförligare beskrivning, om jag nu märker den alls.

Tack för info! Du skulle alltså köra tvärt om mot hur de säger i artikeln? Intressant. Jag fattade det som att kaiser var lite hårdare och mer lättrullat och att den därför är bäst bak och ett greppigt baron fram.

Vad det gäller passform och warping så har det väl förbättrats avsevärt efter att conti uppdaterade deras modeller för typ 2 år sedan. Hoppas det inte blir något trubbel på den fronten :)

Tack för info! Du skulle alltså köra tvärt om mot hur de säger i artikeln? Intressant. Jag fattade det som att kaiser var lite hårdare och mer lättrullat och att den därför är bäst bak och ett greppigt baron fram.

Vad det gäller passform och warping så har det väl förbättrats avsevärt efter att conti uppdaterade deras modeller för typ 2 år sedan. Hoppas det inte blir något trubbel på den fronten :)

Sist först: det däcket köptes in för drygt två år sen ?
Kaisers mönster är definitivt gjort för rull och broms, inte för trampgrepp, vilket är logiskt för dh-däck, så därför är det inget bra bakdäck för stig/enduro för mig (det sitter ju dock både fram o bak på det hjulpar jag kör på både park men också enduro-stigar med på ena cykeln).

Dels för att jag föredrar mittdobbar med grepp både för tramp o broms bak på en cykel som jag trampar på, och baronens är med lådformade medan Kaisers är väldigt kilformade för rull och broms, bra på ren gravity men mindre optimal i Hellas.
Däremot har jag gärna rull/broms-mittdobbar fram.
Dels ligger det i bakhuvudet att Kaiser "är" dh och Baron "är" enduro, och jag föredrar det köttigaste fram då jag ändå har korv i bak. Är inte riktigt beredd att köra Maktens cc fram, kanske köper cc-xc o testar en dag...
Ok jag fattar. Cyklar mestadels i Hellas jag med och föredrar definitivt mindre och tätare mellan dobbar i bak än i fram. Tyckte till och med att ett gammalt Stans no tubes The crow 2.2” däck greppade tillräckligt bra vid tramp och det är ju mer eller mindre ett slicks. Då var det torrt i och för sig. I fram vill jag absolut ha lite mer dobbar och gärna lite glesare. Har aldrig riktigt kommit överens med det maxxis forekaster jag kör på i bak. Mkt beroende på dess dobbmönster och höjd på dobbar men också för att det är sladdrigt och odämpat.
Lite lustigt hur olika man prioriterar, men tror det är nyttigt att ta tills sig av det som andra upplever så man inte snöar in i sin bubbla.

Körde en runda sent igår kväll och insåg att mina maxxis däck behöver bytas mod något som funkar bättre i kyla. Blev lite förvånad över att dhr2 maxgrip blev så pass hala. Gummit är ju hur mjukt som helst och jag sänkte lufttrycket till rekordlågt och ändå slant dom i situationer där de i 10grader C och betydligt högre lufttryck suttit som berget. Gissar att tempen igår kväll låg mellan 0-3grader.

Körde en runda sent igår kväll och insåg att mina maxxis däck behöver bytas mod något som funkar bättre i kyla. Blev lite förvånad över att dhr2 maxgrip blev så pass hala. Gummit är ju hur mjukt som helst och jag sänkte lufttrycket till rekordlågt och ändå slant dom i situationer där de i 10grader C och betydligt högre lufttryck suttit som berget. Gissar att tempen igår kväll låg mellan 0-3grader.
Jag har också kommit fram till att åtminstone kantdobbarna på MaxxTerra blir hårda vid den temperaturen eller möjligen ännu tidigare. Utöver sämre grepp så slits de nåt fruktansvärt fort i låga temperaturer eftersom gummit spricker och liksom bryts loss snarare än att böja sig. MaxxGrip har jag inte provat under +7-8° än och där funkar det fint. Men jag har misstänkt att det inte skulle lira vid låg temp, så det får nog vila till varmare blötrundor.

Tidigare erfarenheter har varit att Specialized Gripton håller sig greppigt i låga temperaturer, men då är det också rätt hårt från början. Och nu sen Grid Trail verkar gummit ha blivit mjukare (om än fortfarande uppenbart hårdare än MaxxTerra till exempel). Synd bara att jag inte gillar dem i övrigt. Åtminstone inte fram. :cautious:

Har just slängt på ett Michelin Wild AM på ena framhjulet, med CC i. Gissar att jag inte kommer gilla det eftersom gummit verkar hårt och sidoväggarna är styva men tunna. Vi får se!

Edit: För den nördige så tror jag att det är detta som händer med mjuka gummisorter när de blir för kalla: https://omnexus.specialchem.com/polymer-properties/properties/glass-transition-temperature
Ett hårdare gummi kan alltså eventuellt hålla sig mer konsekvent till lägre temperatur.

Tidigare erfarenheter har varit att Specialized Gripton håller sig greppigt i låga temperaturer, men då är det också rätt hårt från början. Och nu sen Grid Trail verkar gummit ha blivit mjukare (om än fortfarande uppenbart hårdare än MaxxTerra till exempel). Synd bara att jag inte gillar dem i övrigt. Åtminstone inte fram.

Ja, har inte märkt en försämring av greppet als med mina Grid däck vid minusgrader. Även på ställer där man halkar direkt när man sätter när foten. Har ännu inte provat mina Grid Trail däck vid mindre än 5 grader. Nya Butcher Grid Trail finns i T9 blandning som är avsevärt mjukare än första Grid Trail däck.

Ja, har inte märkt en försämring av greppet als med mina Grid däck vid minusgrader. Även på ställer där man halkar direkt när man sätter när foten. Har ännu inte provat mina Grid Trail däck vid mindre än 5 grader. Nya Butcher Grid Trail finns i T9 blandning som är avsevärt mjukare än första Grid Trail däck.
Deras hemsida är något förvirrande eftersom de fortfarande säljer eller i alla fall marknadsför gamla däck. Det som bara heter "Grid Trail" finns fortfarande, utan angiven gummiblanding. Och ett som bara heter "Grid" fast med nya T7, som väger lika mycket ungefär. Jag tror som sagt dock att viktangivelserna är åt helvete. Mitt Butcher Grid Trail 29x2,3" väger ett kilo blankt, inte 900 gram. Det är lite för stor skillnad för att vara slumpmässig variation.

Edit: Grid Trail T9 däremot väger 975 gram, vilket stämmer bra. Så det är antagligen "samma" fast med mjukare gummi och då kanske man kan anta att det jag har är motsvarande T7 fast det inte framgår nånstans.
Sen behöver förstås inte alla mjuka gummin bli hårda i kyla bara för att Maxxis blir det.

Deras hemsida är något förvirrande eftersom de fortfarande säljer eller i alla fall marknadsför gamla däck. Det som bara heter "Grid Trail" finns fortfarande, utan angiven gummiblanding. Och ett som bara heter "Grid" fast med nya T7, som väger lika mycket ungefär. Jag tror som sagt dock att viktangivelserna är åt helvete. Mitt Butcher Grid Trail 29x2,3" väger ett kilo blankt, inte 900 gram. Det är lite för stor skillnad för att vara slumpmässig variation.

Edit: Grid Trail T9 däremot väger 975 gram, vilket stämmer bra. Så det är antagligen "samma" fast med mjukare gummi och då kanske man kan anta att det jag har är motsvarande T7 fast det inte framgår nånstans.
Sen behöver förstås inte alla mjuka gummin bli hårda i kyla bara för att Maxxis blir det.

Ingen slump. 2.3" är 980 och 2.6" 1020 gram i alla mätningar jag har sett. Men tycker att kring 1 kg är fortfarande ok för köttiga däck som är 2.4" och 2.5" i verkligheten. Men förstår att man är besviken om man är ute efter en 900 gram däck.

Så då är frågan om man som kallvädersdäck ska satsa på
Conti der baron fram bak eller spec elimination T9 bak, butcher T9 fram?
Fördelen med spec däcken är ju att de går att handla i fysisk butik i Sthlm. Conti däcken verkar det som man blir tvungen att beställa från ngn webshop vilket är lite trist tycker jag.

Fördelen med spec däcken är ju att de går att handla i fysisk butik i Sthlm. Conti däcken verkar det som man blir tvungen att beställa från ngn webshop vilket är lite trist tycker jag.
Varför trist? Större chans att få färska däck och lägre pris på Conti från tysk webshop som t.ex. Bike-Components.

Nu vet jag inte men jag har kört på nokia gazzalodi 2.7 ifram och maxxis higroller 2.25 ibak jag upplevde framdäcket att det fjädrade så som du beskrev och ibak var känslan mer stum.
Jag föredrog att ha ordentligt med grepp ifram och mindre ibak så kan kunde sladda ur kurvorna tex.

Som jag skrev i Trenduro-gummi tråden: Hittade 56a för gamla Grid Trail och 52a och 48a för nya däck, som jag antar är T7 och T9.
Men det vore bra med mer pålitlig information.

Och Specialized däck verkar vara enda cykeldelar som har samma pris hos butik i Sverige än hos tysken på nätet. Har köpt alla mina på Söder.

Ingen slump. 2.3" är 980 och 2.6" 1020 gram i alla mätningar jag har sett. Men tycker att kring 1 kg är fortfarande ok för köttiga däck som är 2.4" och 2.5" i verkligheten. Men förstår att man är besviken om man är ute efter en 900 gram däck.
Ett kilo är helt okej tills man stoppar i Cush Core och hamnar på 1250 gram. ? Känns fantastiskt men är alldeles för tungt.

Som jag skrev i Trenduro-gummi tråden: Hittade 56a för gamla Grid Trail och 52a och 48a för nya däck, som jag antar är T7 och T9.
Men det vore bra med mer pålitlig information.
Det låter fortfarande ganska hårt, men durometermätningar i Shore säger förstås inte allt om gummits greppegenskaper. Kan vara så att de utelämnar den informationen för att kunderna då tror sig veta saker som inte stämmer med hur däcken uppför sig.

Det låter fortfarande ganska hårt, men durometermätningar i Shore säger förstås inte allt om gummits greppegenskaper. Kan vara så att de utelämnar den informationen för att kunderna då tror sig veta saker som inte stämmer med hur däcken uppför sig.

Håller med. Men dät stämmer med hög elasticitet, låg dämpning, låg rullmotstand och låg slitage man upplever med Grid och Grid Trail. Bara greppet är ovanligt hög för hårda gummiblandningen.

Senast ändrad:
Idag har jag tagit den första och troligen enda turen på Michelin Wild AM, monterat fram med Cush Core. Den som tycker att detta däck är väldämpat lär aldrig ha provat ett väldämpat däck, för det är det verkligen inte. Styvt, studsigt och obekvämt trots CC och coil i gaffeln. Urk!
Greppet var väl okej men klart oberäkneligt på rötter och ojämna ytor. Upplevde det som bra på häll dock. Jag tror att mönstret är kalas men att gummit är för hårt. Kände inte riktigt att jag kunde lita på det nån gång, men så var det också väldigt blött och halt idag.

Så, det ständiga problemet kvarstår. Att hitta nåt som inte är för tungt, är väldämpat och inte blir knallhårt i kyla. Jag är så sjukt nöjd med hur DHR II 2,4" Exo MaxxGrip känns med CC, men den kombon är vedervärdigt tung. Och så lär väl inte gummit må så bra när det närmar sig nollan heller.
Faktum är att jag fortfarande inte provat nåt däck från nån annan tillverkare än Maxxis som faktiskt känns som jag vill. Lite egendomligt kan tyckas. Men Maxxis verkar vara de enda som gör däck som är dämpade utan att vara styva. Antagligen ger de skitresultat i tyska rullmotståndstester på slät trumma i labbmiljö, men det är ju fullständigt irrelevant på stigen.

Tillbaka
Topp