Det här med att cykla i regn..

Ni som kör utan regnkläder, står ni inne i hallen och tittar ut på regnet, tar på er icke regnkläder och ger er ut i regnet i 5 timmar? I säg 5 grader plus.

En sak om man ska ut en timme bara, då klarar jag hålla värmen i vilket fall.
Det är ju inte varje dag jag lyckas få 5 timmar i sadeln, men i princip ja. En helt spontan tur på 5 timmar kanske inte inträffar om det verkligen öser ner, men hade det varit en planerad tur hade jag gjort så.

På 20-milaren förra lördagen kom regnet två minuter efter avfärd. 10 gubbar sökte i panik skydd från regnet, jag stod kvar och tittade när dom krånglade på regnkläder. Tio minuter senare skulle alla ha av kläderna igen, men då valde jag att cykla solo istället.?

Kan tillägga att jag på landsväg och planerad regntur har cykel med riktiga skärmar med långa lappar. Ylle-varianten fungerar inte lika bra om man hela tiden får fötterna spolade med kallt regnvatten utan baseras en del på att man får behålla lite av sitt uppvärmda vatten.?

I skogen är det alltid varmt pga avsaknad av någon direkt fartvind osv. När det är kring nollan tar jag faktiskt emellanåt med en vindtät "allvädersjacka" för eventuell transport (men det är också enda gången sådant används).

En sak till: det är faktiskt ganska sällan det regnar sådär ihållande hela turer. Jag jobbar utomhus varje dag i leriga schakter där regnkläder är nödvändigt, och det är inte direkt ofta regnkläderna tas fram. Väderklagan är ofta överdriven imho.

Rainlegs verkar inte så dumt! Men vad kör du under?

hur gör ni med skor då? Jag köpte något skoöverdrag från White på XXL, blir ju sjöblöt om fötterna ändå :(
Rainlegs... bra som nödutrustning men om det regnar lite mer så rinner allt vatten från låren ner längst sidan av rainlegsen och sen följer det kardborrremmen in under knät och där blir det jättekallt! och jätteblött!

Slutgiltiga lösningen är elcykel. Tänk att cykla 2,5 timmar i ösregn och vara perfekt tempererad och kruttorr. Det är möjligt. Med elis, gummistövlar och gore tex av bra kvalitet.

Bästa av två världar: varmvåt uppe och kallvåt nere.
En regnjacka med temperaturanpassat underställ håller överkroppen och armarna varma (men svett-våta).
Vanliga cykelbyxor, korta eller långa, håller benen svala och låter överskottsvärme från överkroppen transporteras bort från kroppen via blodflödet (Blodkylning TM).
Sedan skoöverdrag för jag hatar våta skor.

Min approach är att så länge överkroppen är varm så fryser man inte. Och vatten är inte farligt.

Disclaimer: Mina turer (där regn är inblandat) varar sällan längre än en timme och hittills har jag inte behövt cykla i ihållande hällregn utan mest spridda skurar.

Har några par Björn Borg kalsonger i något silkigt konstmaterial som är superbra även när dom är blöta. Bomull är absolut no-no i regn.

Som alltid i denna typ av trådar går erfarenheterna isär ganska rejält. Vad som fungerar verkar vara högst personligt. Jag brukar skriva i trådarna eftersom jag på riktigt kan uppskatta mörka regniga turer, vilket jag tror beror dels på att jag har rätt förutsättningar, dels har hittat den ultimata klädseln.

I lördags cyklade jag en 20-milare i regn till och från. Var ute ca 7 timmar, utan justering av kläderna en enda gång trots skiftande nederbörd och temperatur. Då kör jag "vanliga" korta bibs, armvärmare i ylle och kortärmad cykeltröja i någon ylleblandning. Vid kallare väder (nu rör vi oss mellan +20 - -20 grader) läggs i tur och ordning benvärmare i ylle till, följt av cykeltröja i ylleblandning med tät front och senare ylleunderställ och "vanliga" vinterbibs. Alltid strumpor i ylle oavsett vad, ett eller två par. Diverse handskar, med ylleliners under vid kallare väder, yllehjälmmössa, yllebuff osv.

Ni fattar grejen - ylle . Jag lever på att alltid bli blöt men att ändå inte frysa, vilket är en helt okej och oundviklig väg att gå för mig. Får jag på en goretexjacka kokar jag direkt och blir i princip blötare än utan regnskydd - och jag har provat många olika.

Jag blir varm/svettig vid ganska liten ansträngning, vilket förmodligen är anledningen till att min lösning fungerar bra. Värmen inifrån håller yllelagret varmt även om det blir blött. Tål en stunds stillastående med, även om det då gradvis blir kallare och kallare. Finns det risk för att man kraschar och inte snabbt kan komma hem/få hjälp har jag med en räddningsfilt att svepa om så man behåller värmen (#prepper).

Problemet med denna lösningen är väl att det är svårt att prova sig fram, eftersom en uppsättning cykelspecifika yllekläder för höst-/vintercykling kostar en jäkla massa pengar. Om man trots det provar och får det att fungera är det fantastiskt bra och ger sjukt stort spann för vad kläderna tål givet temperatur och nederbörd. Värt att notera är att många yllegrejer är för tjocka och varma - fler tunna lager är bättre än ett tjockt.

Som jag skrev tidigare så kan jag på riktigt tycka att en mörk regnig höstkväll kan vara lika njutbar som en fin högsommardag i medvind, vilket till stora delar beror på att jag har kläder som är oberörda av väderläget.
”cykeltröja i ylleblandning med tät front” Något sånt har jag letat efter, med ryggfickor. Vad har du?

Ni som kör utan regnkläder, står ni inne i hallen och tittar ut på regnet, tar på er icke regnkläder och ger er ut i regnet i 5 timmar? I säg 5 grader plus.
5 timmar i 5-gradigt regn. Hyggligt misärindex på den resan. Finns en överhängande risk att jag överväldigas av en oemotståndlig lust att göra rent bestickfacken i kökslådorna eller titta ikapp på alla serier som folk rekommenderat istället för att cykla.
Om jag verkligen lovat bort mig så skulle det nog bli vinterskor, neoprensockar, rainlegs, tights med windstopper frontpaneler, halvhög jacka, tät väst, hjälmhuva och 2-3 ombyten för överkroppen väl förpackade.
Eller kanske tunna våtdräkten och ett par tights över...

Jag föredrar saker som undviker att jag blir kokt inifrån och skyddar lagom mot skurar, men inte klarar sig i längre störtregn.

Kör oftast Endura MT500 Spray II som är täta bak och under, där det mesta sprayen kommer. Och Norrönas enlagers Fjörå Dri1 jacka. Ibland kör jag ett mellanting upptill, som en väst eller en ventilerad softshell top. Gillar Haglöfs Lizard. Klarar typiskt varierande väder men inte spöregn. Men ventilerar jättebra.

I spöregn längre än tjugo min är det kört, man blir blöt genom lagomplaggen eller kokt från tät skaljacka.

En jacka som inte alls marknadsförs som avsedd för cykling men som kanske är topp tre cykeljacka är Fjällrävens Keb Eco-Shell Jacket. Den är lång bak men blixtlåset på framsidan går att öppna nedifrån vilket man vill för att frigöra benrörelserna. Den har stora ventilationsöppningar under armarna/sidorna, stora generösa fickor på bröstet och en huva som täcker hjälmen. Armarna är långa vilket är bra när man sträcker ut dem på styret. Den är mjuk och följsam istället för stel och prasslig. Jag har 2 stycken, en i Small för vår-höst och en i Medium för vinter. Rekommenderas i regn och alltid med när det finns risk för regn.

Som förstaårs jobbpendlande cyklist med el?assistans finner jag tråden spännande, full av nyttiga tips. Tack ?

Jag håller precis på att prova mig fram för att hitta lösningarna som får det att fungera så långt ut på året som möjligt.
Det första jag provade var ett heltätt galonställ stämplat L'brador, avsett för arbete utomhus. Kom fram plaskblöt, med iskalla fötter och händer, svettblöta kläder och mådde inte så gott.

Nu har jag skaffat mig bättre handskar, mer luftigt regnställ och skoöverdrag. Det blir spännande att se hur det fungerar, hittills har jag bara provat stället en gång, så det är tidigt att säga. Är dock hoppfull efter vad jag läst här.

Ull - förr om åren spann en del hundpäls för att få fram ett garn med vattenavvisande egenskaper, men jag har inga praktiska erfarenheter av det. Svårt att spinna hållbart, dock, eftersom hårstråna saknar de hullingar som tex merino har.

Slutgiltiga lösningen är elcykel. Tänk att cykla 2,5 timmar i ösregn och vara perfekt tempererad och kruttorr. Det är möjligt. Med elis, gummistövlar och gore tex av bra kvalitet.

Mitt stödben av el ? är visserligen trevligt att ha i uppförsbackar och motvind, men det räcker med en halvmil innan värmen från ansträngning sprider sig i kroppen. Jag måste göra något fel ??

Man ska inte klä sig för varmt när man cyklar, huttra lite när man drar igång brukar bli perfekt i mitten och lite varmt i slutet. Jag kör ofta endast t-shirt under min Arcteryx beta Ar. Men nu snackar vi pendling. Landsväg kör jag inte i regn, då blir det CX istället.

för cykling i regn har jag några membranförsedda låga och höga skor från dzr, giro och shimano. är det mtb-geggamoja på g åker damasker på. brukar vara torr och varm om fötterna när jag kommer hem oavsett väderlek.

Vad har du för damasker kais? Skulle också behöva något magiskt som håller vattnet och smutsen utanpå. Igår cyklade jag till exempel genom flera vattenpölar som inte gick att undvika, och det kändes som fötterna nedstigit till Marianergraven.

Som förstaårs jobbpendlande cyklist med el?assistans finner jag tråden spännande, full av nyttiga tips. Tack ?

Jag håller precis på att prova mig fram för att hitta lösningarna som får det att fungera så långt ut på året som möjligt.
Det första jag provade var ett heltätt galonställ stämplat L'brador, avsett för arbete utomhus. Kom fram plaskblöt, med iskalla fötter och händer, svettblöta kläder och mådde inte så gott.

Nu har jag skaffat mig bättre handskar, mer luftigt regnställ och skoöverdrag. Det blir spännande att se hur det fungerar, hittills har jag bara provat stället en gång, så det är tidigt att säga. Är dock hoppfull efter vad jag läst här.

Ull - förr om åren spann en del hundpäls för att få fram ett garn med vattenavvisande egenskaper, men jag har inga praktiska erfarenheter av det. Svårt att spinna hållbart, dock, eftersom hårstråna saknar de hullingar som tex merino har.

Mitt stödben av el ? är visserligen trevligt att ha i uppförsbackar och motvind, men det räcker med en halvmil innan värmen från ansträngning sprider sig i kroppen. Jag måste göra något fel ??

Som många andra sagt så är det individuellt vad som fungerar. Det enda generella råd man kan ge är att med lager på lager så finns det alltid någon kombination som fungerar. Jag varierar kläderna med ganska täta temperatursteg, temperatur-sänkning från 6 till 4 grader kan t ex innebära en ny klädkombination.

Regn tycker jag i praktiken inte är så stort problem. Det brukar bara vara ett fåtal tillfällen per år då man faktiskt måste cykla i ihållande regn.

Värst tycker jag det är med motvind, svårt att klä sig för ansträngningen blir större samtidigt som man fryser mer i motvinden.

Den stora fördelen med att pendla utan elassistans är väl (förutom träningseffekten) att man kommer vara blöt och kräva en dusch vid framkomst. Då är det således kläder som värmer vid väta som gäller (lex @n3wton alltså).

Ingen misär på riktigt idag, men åtminstone en tur som innehöll regn innan, under och efter turen utan urfegning. Strax under 2 h. Långärmat och långbenat pga lågintensiv tur. Helt misärfritt, förutom att det är för jäkla smutsigt att köra grus utan skärmar i regn.

CBB4B860-0EC4-445B-AC65-01212194AB6E.jpeg

Jag sållar mig till de som gillar vattenavvisande material med god andningsförmåga, i alla fall så länge aktivitetsnivån är någorlunda hög och det inte spöregnar. Har kortärmad tröja, bibs, armvärmare och benvärmare från Sportfuls NoRain-serie. Bästa understället tycker jag är en brynje-tröja i syntet. Ylle i underställ gillar jag bättre för stop-go-aktiviteter som utförsåkning.

Vad har du för damasker kais? Skulle också behöva något magiskt som håller vattnet och smutsen utanpå. Igår cyklade jag till exempel genom flera vattenpölar som inte gick att undvika, och det kändes som fötterna nedstigit till Marianergraven.
kört med giro alpineduro orginaldamasker, men inte varit nöjd med den mekaniska motståndskraften. men så länge de är hela är de täta. passar vilka skor som helst med snörning.

men hellre skulle jag satsa på ett par vandringsdamasker, blir så även för mig när mitt lilla lager slitits ut.

Tillbaka
Topp