Som alltid i denna typ av trådar går erfarenheterna isär ganska rejält. Vad som fungerar verkar vara högst personligt. Jag brukar skriva i trådarna eftersom jag på riktigt kan uppskatta mörka regniga turer, vilket jag tror beror dels på att jag har rätt förutsättningar, dels har hittat den ultimata klädseln.
I lördags cyklade jag en 20-milare i regn till och från. Var ute ca 7 timmar, utan justering av kläderna en enda gång trots skiftande nederbörd och temperatur. Då kör jag "vanliga" korta bibs, armvärmare i ylle och kortärmad cykeltröja i någon ylleblandning. Vid kallare väder (nu rör vi oss mellan +20 - -20 grader) läggs i tur och ordning benvärmare i ylle till, följt av cykeltröja i ylleblandning med tät front och senare ylleunderställ och "vanliga" vinterbibs. Alltid strumpor i ylle oavsett vad, ett eller två par. Diverse handskar, med ylleliners under vid kallare väder, yllehjälmmössa, yllebuff osv.
Ni fattar grejen - ylle . Jag lever på att alltid bli blöt men att ändå inte frysa, vilket är en helt okej och oundviklig väg att gå för mig. Får jag på en goretexjacka kokar jag direkt och blir i princip blötare än utan regnskydd - och jag har provat många olika.
Jag blir varm/svettig vid ganska liten ansträngning, vilket förmodligen är anledningen till att min lösning fungerar bra. Värmen inifrån håller yllelagret varmt även om det blir blött. Tål en stunds stillastående med, även om det då gradvis blir kallare och kallare. Finns det risk för att man kraschar och inte snabbt kan komma hem/få hjälp har jag med en räddningsfilt att svepa om så man behåller värmen (#prepper).
Problemet med denna lösningen är väl att det är svårt att prova sig fram, eftersom en uppsättning cykelspecifika yllekläder för höst-/vintercykling kostar en jäkla massa pengar. Om man trots det provar och får det att fungera är det fantastiskt bra och ger sjukt stort spann för vad kläderna tål givet temperatur och nederbörd. Värt att notera är att många yllegrejer är för tjocka och varma - fler tunna lager är bättre än ett tjockt.
Som jag skrev tidigare så kan jag på riktigt tycka att en mörk regnig höstkväll kan vara lika njutbar som en fin högsommardag i medvind, vilket till stora delar beror på att jag har kläder som är oberörda av väderläget.