Dewil´s fixie-projekt

Dewil´s fixie-projekt
Cool! När beställde du dekalerna, verkar ha varit snabba ryck från Australien!

Du har nog rätt om strecken, de ser smalare/tightare ut på referensramen, men der kan ju likaväl vara en synvilla.

Dewil´s fixie-projekt
Kul att ni tycker det e kul!=)
Ja de sitter nog lite tätare ihop på LeMonden men jag tänkte ha någon millimeter tunnare ränder endast på sadelröret så det blir just lite optisk illusion och gör att de ser bättre ut. Som det e nu tycker jag det ser lite tight ut på sedelröret men lagom space på diagonalröret.

Fin hoj Rippa! Helt i andra änden mot vad jag försöker åstakomma!=) Själv gillar jag att blanda oldschool och helnytt, men det e alltid kul när folk går sin egen väg. Var lacken så fin från början eller har du gjort ngt med den?

Glada nyheter! Cyclecomponents har äntligen skickat mina fälgar, sadel o nipplar! Borde komma imon om jag har tur, så då kan det börja byggas hjul!

Dewil´s fixie-projekt
Enastående bygge, jag är mäkta imponerad!
Jag är grymt sugen på att rota fram farfars gamla tävlingsfransos från sjuttiotalet och göra något liknande. Rackarns att man inte var litet förutseende och sparade alla hans gamla cykeldelar. Å andra sidan var han gammal tävlingscyklist med samlarmani - det fanns en del att förvara om man skulle sparat allt. ;)

//T

Dewil´s fixie-projekt
Tror nog att man efter detta bygget kan ta hål på myten om att hemmarenoveringar inte kan lyckas. Grymt, helt enkelt.

En fråga bara: slipar du med fint sandpapper efter att du lackat en gång och sedan lackar du ett lager färg till?

Dewil´s fixie-projekt
pewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror nog att man efter detta bygget kan ta hål
> på myten om att hemmarenoveringar inte kan
> lyckas.

Fanns det en sådan myt?

Dewil´s fixie-projekt
Rippa skrev:
> pewe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tror nog att man efter detta bygget kan ta hål
> > på myten om att hemmarenoveringar inte kan
> > lyckas.
>
> Fanns det en sådan myt?

Oja, det är en gammal sägen, härstammande från tiden då Biltemas sprayburkar härjade i svenska garage och källare - utan maskeringstejp. Skumma typer smög runt gård och stuga, letandes efter "överblivna" cyklar. "Kan det bli en fixie?" frågade de sig, utan tanke på konsekvenserna eller kostnaderna. Och metoden sedan; eltejp här och var, Biltemaspray, gamla intorkade däck, fulstyren och kladdiga kedjor. Känslan för feeling var påfallande liten. Verktygen var polygrip- och rörtänger för det mesta.

Dewil´s fixie-projekt
sKul med alla kommentarer!=)

Spancox, sätt igång o renovera! En gammelräcer med historia! Coolt!

Pewe: Jag slipade inte mellan varje lager men däremot mellan varje ny färg. Spruta på lagom mängd i omgångar med 20 min intervall och sen torka i minst 24 h. Slipa med fint papper och sen på med nästa färg.

Idag har var mycket bilåkande och lite gjort. Verkar helt omöjligt att få tag på röda dt-nipplar så det kommer nog bli blå istället. Svarta DT comp-ekrar i längd 182mm verkar inte heller växa på träd, så det blir inget hjulbyggande i helgen =(

Här kommer iaf bilder på dagens paket! Velocity-fälgar, Stenhård sadel samt nya kulor till vevpartiet.

Kulor, runda, fina och många! Säg till om någon behöver 6,35 mm kulor så kan vi lösa d!
DSCF0418.jpg ht=544

Velocity-fälgara.. Lite crappiga klistermärken och lite "grov" finish (borr-spån i hålen och så= men annars snygga och raka.
DSCF0419.jpg ht=544

Stenhård sadel. Lite små-märken som att de legat emot ngt men det löser nog min rumpa och några mil!
DSCF0420.jpg ht=544

Dewil´s fixie-projekt
Dewil: Jag var ju emot att lacka om men jag måste erkänna att jag faktiskt tycker ramen är snyggare i nuvarande utförande. O Ang guldnipplarna som jag skrev om så missade jag något i skallen, syftade på snabbkopplingarna :)

Dewil´s fixie-projekt
orienteraren skrev:
> Dewil: Jag var ju emot att lacka om men jag måste
> erkänna att jag faktiskt tycker ramen är
> snyggare i nuvarande utförande. O Ang
> guldnipplarna som jag skrev om så missade jag
> något i skallen, syftade på snabbkopplingarna :)

Va kul att jag lyckades omvända dig!=) Funderade lite på om jag skulle behålla snabbkopplingarna eller inte. går med de nya naven med om man dremlar ner axlarna lite, men nog kommit fram till att jag gillar muttrarna! Lite hardcore + att man behöver inte va lika orolig att någon snor ens träget byggda hjul!

Dewil´s fixie-projekt
Lite halvlugn kväll ikväll. Skulle jobba men när jag kom dit måde jag kass o hade huvudvärk så jag tog mig hem igen. Blev lite polering av vevarmarna samt gjorde om de vita strecken på sadelröret. Nu ska den bara klarlackas vilket jag tror händer imorgon.

Vevarna som just kommit upp från ett bad i kaustiksoda (för att få bort eloxeringen)
DSCF0422.jpg ht=544

Efter en stund med autosol var de tillräckligt blanka. Bara putsa till styrstamen sen åker jag till Bodycote och fjäskar! Svart ska allt bli. Hade mina tankar på att göra eloxeringen själv men orkar inte vänta på att få hem svart färg samt leta batteri-syra!
DSCF0423.jpg ht=544

Dewil´s fixie-projekt
Dagens jobb har bestått utav klarlackning! Tycker det ser bra ut men burken tog slut lite för snabbt kände jag. Kommer nog köpa en till på måndag och lägga ytterligare några lager så det blir djup och fin glans samt att klistermärkena blir ordentligt "inbakade" i lacken. Mellan lagren med lack satt jag och slipade på styrstamen så den blev blank och fin. Nu är allt som ska till eloxeringen klart vilket jag svänger förbi med på måndag.

Klarlackad o fin... Men mer klarlack ska det bli! Vill få ett heltäckande sista lager så det inte blir så mycket spray-damm att polera bort.
DSCF0432.jpg ht=725

Dekalerna från cyclomundo e verkligen toppen!
DSCF0433.jpg ht=544

Hmm... pappas gamla cykel. Nästa projekt kanske... eller inte!
DSCF0425.jpg ht=544

Passade på att fota min gamla cykel som var mitt första lackeringsprojekt för sådär en 13-14 år sen. Inte lika noggrannt förarbete och olika fabrikat på färgerna. Sådär bra resultat va? Någon som e sugen på att ge den ett bättre hem så kom med bud, annars kanske den blir nästa projekt. Ritchey-stål i ramen, xt-rakt igenom. Bra pris kompis..
DSCF0426.jpg ht=544

Syncros styre och stam. Pra krejjer!
DSCF0427.jpg ht=544

Dewil´s fixie-projekt
Dewil>> Vad skall pappa ha för att skiljas från Cresenten? Räcker det med att lyssna på lite nostalgisnack och ta med en vetekrans?

//PeeJay - Långsam uppför - Tung utför!

Dewil´s fixie-projekt
Var ute igår och fixade med hojen. Försökte mig på en extremt misslyckad eloxering som jag inte ens kommer posta några bilder på (tror syra-koncentrationen i badet blivit ganska rubbad pga avdunstning), sen ruggade jag upp klarlacken och la på en flaska till så nu e den klar och ska bara hänga och härda. Till helgen ska jag hämta hem den och polera bort det spraydamm som finns och sen vaxa upp den helt löjligt mycket. Kommer bli en hemmagjord "mr cap" behandling!

Beställde ekrar och nipplar idag. DT competition-ekrar reducerade 2,0- 1,8- 2,0 samt guldeloxerade nipplar. Hade tänkt röda från början men vill försöka ha det så cleant som möjligt och kedjan e ju guld, så guld it is!

Liten besvikelse igår med. Skulle lämna in allt polerat aluminium till Bodycote som jag mailat och frågat om de kunde hjälpa mig med (vilket skulle gå att lösa enl en som jag "känner". Det visade sig dock att de hade semester-stängt fram till typ aug! Pallar ju inte vänta så länge!

Får nog beställa svart eloxeringsfärg från www.caswellplating.com samt muta lokale bilmekanikern att sälja några liter fräsh batteri-syra till mig.

Det går ju att få till snygg eloxering själv men krävs massa tålamod och e ganska "lynnig" process. Jäkligt känsligt för fel temperaturer, koncentrationer, felberäkningar samt legeringar.
DSC00203.JPG ht=544

Dewil´s fixie-projekt
*drool*

Mja det blir fixie utav min peugeot racer till hösten. Å då måste jag ju ha en ny racer.. å en ny pendelhojj till vintern! WHOHO min flickvän kommer bli så glad när jag berättar att jag kommer prostituera mig (och henne) för att ha råd med allt! xD

Skämt å sido, fett nice projekt och jag sitter som på nålar för att få se fortsättningen!

//Sleman

Dewil´s fixie-projekt
Dewil, du verkar ju ha sjukt mycket förkunskaper. Jobbar du med sådant här eller? :) Jag köper inte att du är "händig", något mer finns det :)

Dewil´s fixie-projekt
Tack för kommentarerna!=) Jag e själv inne lite på prostitutions-linjen för det går åt pengar hela tiden. Vill inte ens räkna på det!
Nej rampjesus jag jobbar som säljare men min flickvän tror jag har typ asbergers syndrom eftersom jag kan totalt snöa in på något och lära mig allt om det. Typ eloxering osv... Själv tror jag det handlar mer om ett manligt drag som det verkar som många här på happy besitter!:P
Däremot hade det vart grymt kul att jobba med något såntär "pryl-orienterat". Funderar på o skriva till Discovery om de inte vill starta en serie som skulle heta "Swedish fixie" där jag går o gapar på folk som meckar cyklar...

Hjulbygget har mjukstartat med att "på skoj" ekrat de ekrar jag hade, mest för att få koll på hur det ska göras. Resterande ekrar och guldiga nipplar väntas imorgon och då kommer det ta fart på allvar.

Har beställt styre nu, blir ett easton bullhorn styre med någon form av aerodynamisk profil. Egentligen kan den profilen kvitta ur aerodynamisk synpunkt eftersom jag själv inte är särskilt aerodynamisk med mina dryga hundra kilo MEN det är gott att ha lite mer yta att vila händerna på!

Formen på styret gör emmellertid att jag inte kan använda min gamla styrstam som är av "pinch"-variant utan måste ha en som har två bultar och löstagbar clamp.
En salsa quill med 15 graders negativ vinkel blir det. Väldigt clean tycker jag.
I all hast beställde jag en 1" adapter om man vill kunna använda aheadset styrstammar till en gammal quill-gaffel så om någon behöver en sån kan han eller hon få den för en hundring.

Här kommer bilder:

Styret
EastonDeltaForceAL.jpg ht=310

Styrstamen, (fast 15 grader nedåtlutande)
salsastem.jpg ht=310

Mitt hjul, ekrat på skoj, imon börjar det ekras på riktigt!
DSCF0480.jpg ht=544

Dewil´s fixie-projekt
rampjesus skrev:
> Dewil, du verkar ju ha sjukt mycket förkunskaper.
> Jobbar du med sådant här eller? :) Jag köper
> inte att du är "händig", något mer finns det :)

Glömde att jag kanske har lite "förkunskaper" iaf. Stora hojen fick ju sig en kosmetisk makeover förr-förra vintern. (Oxå til min flickväns stoooora förtjusning).

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=137234&highlight=525+modd

Dewil´s fixie-projekt
Hjulafton igår! Satt till sent på natten och skruvade men nu e de helt klara! Fick efter lite övertalning låna tjejns cykel som riktställ eftersom jag inte kände mig hundra på att axeln sitter rakt i bakgaffeln (pga olika tjocka lager färg)

Hjulen e iaf spikraka nu i alla ledder och riktade med hjälp av ram och buntband. Sen lyckades jag inte få till att alla nipplar känns lika hårt åtskruvade men det kan ju bero på inre friktion i form av gängor eller smörj, vad vet jag. Det ser och känns bra och var riktigt kul! Följde sheldon browns och leos byggbeskrivningar.

DSCF0489.jpg ht=544

DSCF0490.jpg ht=544

DSCF0492.jpg ht=544

DSCF0493.jpg ht=544

Dewil´s fixie-projekt
Den blir väldigt fin, imponerad av finishen! En fråga: är det nödvändigt att slipa ner lacken fullständigt? Jag håller på med en gammal racerram själv men kommer bara ner till ramens grundfärg i bästa fall - och måste ta i ordentligt för att få den helt metallren. Hade tänkt att prima den nu men är osäker om min slipning räcker?

Dewil´s fixie-projekt
pewe skrev:
> Den blir väldigt fin, imponerad av finishen! En
> fråga: är det nödvändigt att slipa ner lacken
> fullständigt? Jag håller på med en gammal
> racerram själv men kommer bara ner till ramens
> grundfärg i bästa fall - och måste ta i
> ordentligt för att få den helt metallren. Hade
> tänkt att prima den nu men är osäker om min
> slipning räcker?

Nej du behöver inte slipa ner till bara metallen. Det e nog lite ovekill.... Jag hade små stenskott där det hade bildats rost och på de ställena hade det räckt att slipa ner till metallen så rosten inte växer.

Igår köpte jag nya däck, slang, fälgband och fett på bikeplace. Tog de billigaste däcken jag hitade eftersom några gram hit eller dit inte gör så mycket plus att det ju är förbrukningsvara. Kommer provmontera ihop hojen med de gamla grejerna och bara se att allt funkar. Sen plockar jag av vevar, sadelstolpe m.m när eloxeringsfirman öppnar efter semestern och drar samtidigt på nya styrstammen (som kommer om typ 2 v) och styret.

Dewil´s fixie-projekt
Tack för svar!
Glömde fråga lite ang. primer o färgåtgång...Räcker det med 1 burk primer, 1 burk färg och 1 (kanske 2) burkar klarlack till en ram? Skall nämligen iväg imorgon och försöka hitta någon snygg nyans och är lite osäker på hur mycket som går åt?

Dewil´s fixie-projekt
pewe skrev:
> Tack för svar!
> Glömde fråga lite ang. primer o
> färgåtgång...Räcker det med 1 burk primer, 1
> burk färg och 1 (kanske 2) burkar klarlack till
> en ram? Skall nämligen iväg imorgon och
> försöka hitta någon snygg nyans och är lite
> osäker på hur mycket som går åt?

Jag körde två burkar av varje färg. man hade kanske klarat sig med mindre men ville inte chansa och få det för tunnt. definitivt två burkar klarlack iaf. se till att du köper alla färger av samma tillverkare så slipper du otrevliga överraskningar!
Posta bilder sen på resultatet!=)

Dewil´s fixie-projekt
Så då var det nästan klart! Ganska irriterande är att när jag skulle skruva på vevlagerkoppen tar det bara stopp ungefär halvvägs och går varken att skruva in eller ut. Blir så trött på sånt! Axeln går att vicka på så det finns utrymme och är ingen kula som kommit imellan. Får se om jag kan snickra ihop ett verktyg så jag får lite hävkraft o kan skruva av och på den eller om jag får kika förbi Veloform och be om hjälp.

Det som kvarstår innan hojen e helt klar är:
* Svarteloxering av vevar & sadelstolpe.
* Tillverka en headbadge
* Få hem min salsa styrstam och på med bullhorn-styret.

Hursomhelst kommer jag börja cykla på den nu för jag orkar inte ha den stående så mycket längre!

Här kommer iaf före och efterbild=)

Före:
DSCF0299.jpg ht=544

Efter:
DSCF0496.JPG ht=544

DSCF0498.JPG ht=544

DSCF0497.JPG ht=544

Dewil´s fixie-projekt
Opsan nästan så tjusig att man helt plötsligt vill ha en fixie.
Tur att man inte kan cykla utan ett gäng växlar och bromsar.

Väldigt seriöst gjort och slutprodukten ser ju ut som om det var värt arbetet.
Grattis till snuugg hoj

Dewil´s fixie-projekt
Roligaste tråden jag läst på länge. Känns som om Dewil hänger på ett bil eller mc forum tänkte jag när jag först såg rubriken och hur seriös tråden var. Visade sig att jag hade rätt ;)

Segt med Bodycote, dom brukar vara schyssta annars. Om du hade frågat ett år tidigare angående Headbadge så hade jag kunnat tillverka en.

Btw så har jag en likadan racer hemma, men den är omoddad.

Dewil´s fixie-projekt
Tack för alla shyssta kommentarer! Grymt roligt projekt, frågan e hur lång tid det tar innan man vill renovera ngt annat! men men.. nu ska det cyklas!

Kommer lägga in slutliga bilder när det sista är klart men får se när det blir!
/Will

Dewil´s fixie-projekt
Va hemma hos pappsen idag och filade till en headbadge till hojen. Den ska poleras upp och sedan eloxeras, e bara inte helt säker på färger. Funderar på bakre svart och främre naturell alternativt tvärtom. En annan tanke är att en av delarna ska va guldeloxerad... kluriga I-lands problem!

Orginal "headbadgen" tyckte jag såg lite liten o tråkig ut men den fick iaf föra sina gener vidare!;)
DSCF0507.JPG ht=544

Dewil´s fixie-projekt
Va hemma hos pappa och lånade hans kök och omvanlade det till laboratorie. (han är bortrest, därav var det genomförbart). Testade och eloxerade lite olika färger men beslöt mig till slut att bara köra på naturell eloxering utan färg.

Mitt switchade nätaggregat samt litet kar med batterisyra/batterivatten. I ligger headbadgen och eloxeras
DSCF0512.JPG ht=544

Tre färger orkade jag med, men tyckte inte att någon av dem var riktigt "värdig"
DSCF0509.JPG ht=544

Färdigt!
DSCF0515.JPG ht=725

Dewil´s fixie-projekt
Som jag sa till dig utanför hemköp i hängmattan i går: Jävligt imponerande arbete! Snyggt presenterat och fick tillochmed en ohändig jäkel som mig att tänka på att bygga från grunden..
Ska kolla måtten på sadelröret som sitter på min så hörs vi.

Dewil´s fixie-projekt
Tackar! Vore ju osannolikt tur om den var runt 26,2!

Cyklade omkring med mitt bullhorn-styre igår och kunde inte riktigt komma på om jag gillade det eller inte men efter att ha lindat det känns det bättre. Blir nog till att köpa ett par fina hope gripdoctors att pynta till det med!

Dewil´s fixie-projekt
Mäkta imponerad av ditt bygge, ja, riktigt avundsjuk faktiskt...

Tyckte att jag var seriös som byggde eget lackeringsrum i garaget men du vinner ju flera gånger om..

Grattis till ett vackert bygge iallafall!

/C

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp