Många kedjor är förzinkade, dvs. behandlade genom elektrolysbad vilket ger ett tunnt zinkskikt som rostskdd. Att avfetta förzinkade ytor mha. syra är ett effektivt sätt om man vill att de skall rosta fortare, trots att man smörjer upp dem efteråt.
Och angående "lika löser lika" är jag beredd att hålla med Oskar. Citronsyra är ingen effektiv fettlösare. Det vet jag av egen erfarenhet då jag använt det till att ta bort rost från metalldelar tex. Är det oljefläckar kvar så syns det tydligt på resultatet, är detaljen helt fri från fett/olja blir det en helt annan grej.
Jag tycker nog att det är bättre att använda en vätska som löser fett mer effektivt och som dunstar hyffsat lätt utan att bli kvar inuti kedjelänkarna och "spä ut" oljan sedan. Gör man som oskar och ser till att ha den otrevliga vätskan i ett kar, och ger sjutton i att slabba, torkar av vätskan från kedjan med en trasa innan dieseln får dunsta bort eller sköljas av, och sedan ser till att ta karet med använd diesel till miljöstationen efteråt, då har man inte bidragit till någon större miljöförstörelse. Håller man dessutom till utomhus eller på annat vis med friskluft eller evakuering av ångorna, så borde man inte riskera att få cancer heller. Ta på gummihandskarna för säkerhets skull.
Totalt jätte OT (till bruse):
Miljöavfettning är ett stort skämt måste jag säga. Att svensson står och avfettar/tvättar bilen på gårdsplanen är ett tillräckligt stort miljöproblem i sig. Fråga vattenverket om hur rent vattnet i brunnarna är i villaområden får ni se. Visst blir det värre av att använda starkare avfettningsmedel, men oljan och asfaltsprodukterna som tvättas av är inte särskilt trevliga de heller. Då är det bättre att avfetta/tvätta på avsedd plats. Egentligen borde mackarna tillhandahålla tvättställen med oljeavskiljande avlopp osv. som EJ innebär vanlig biltvätt. Att tvätta bilen i biltvätten på macken är att be om problem. Ni vet väl att tvättvattnet återcirkuleras och att salter och annan skit hänger med ett bra tag. På vinterhalvåret är det rena saltbadet, enligt en massa tester som gjort. Klassificeringen blev kraftigt korrosiv miljö, om jag inte minns fel. :)