Dirt/street bike hur stora drops?

Har köpt en dirt/Street bike och undrar hur stora dropps man kan ta på den (jag tar dropps runt 80 cm) går det?
Är lite ny på det här så hata inte.
Väger 56 kg och är 180 cm.

Väger du 56kg tror jag utan problem att cykeln håller för mer än vad du gör :) Beroende på märke osv, men dropp runt metern är många cyklar specade till (kanske lite mindre om det är till platt asfalt). Troligen ännu mer på en dirt-cykel som är gjord för att hoppa med i någon mening. Men det brukar vara för max vikt på cyklisten som den är specad för oftast kring 100kg, och eftersom de krafterna ökar kvadratiskt (gymnasiefysiken sviker mig lite på kvällskvisten) är kraften för en 60kg cyklist inte bara hälften utan avsevärt mindre.

Droppa på du. Är du lite ny på det här så kommer det säkert gå bra...

:/

Eller så funderar du inte så mycket på maxhöjd utan börjar lite lugnt.

Barometer sa:
Droppa på du. Är du lite ny på det här så kommer det säkert gå bra...

:/

Eller så funderar du inte så mycket på maxhöjd utan börjar lite lugnt.

Sant till viss del, men det är en relevant fråga för man vill ju inte hoppa sönder sin nya cykel. Men som sagt, kom ihåg att fler saker än cykeln kan gå sönder och det är oftast ännu tråkigare. Fälgar osv kanske inte tål riktigt lika mycket heller, men det är omöjligt att säga utan att veta skicket på dom sedan tidigare.

Sen kan ju en riskake-lätt klumpeduns hoppa sönder saker som håller för en übersmidig matglad memib (MEdelålders Män I Baggy).

Ner på platten klarar den säkert 2 meter utan att gå av eller så, ner i sluttning kan du säkert dra på en meter till.

Tillbaka
Topp