DN: Cyklist omkom i trafikolycka

Den där statistiken innehåller endast olyckor på vägar och gator. Säkert en och annan cyklist som stryker med på andra ställen också.

Läste i tidningen att det inte ska bli brottsutredning därför att det betraktas som olycksfall. Visst kan man förstå en chockad lastbilschaufför men jag tycker att det är för jävligt när det skrivs av som olycksfall. Är inte regeltolkningen solklar? Om jag ligger i vänsterfil i en korsning med dubbla filer och bestämmer mig för att svänga höger och därmed blir påkörd i sidan av en bil som kommer i högerfilen, vore det då att betrakta som en olyckshändelse?

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Läste i tidningen att det inte ska bli
> brottsutredning därför att det betraktas som
> olycksfall. Visst kan man förstå en chockad
> lastbilschaufför men jag tycker att det är för
> jävligt när det skrivs av som olycksfall. Är
> inte regeltolkningen solklar? Om jag ligger i
> vänsterfil i en korsning med dubbla filer och
> bestämmer mig för att svänga höger och därmed
> blir påkörd i sidan av en bil som kommer i
> högerfilen, vore det då att betrakta som en
> olyckshändelse?

Gissningsvis finns mer fakta än det vi kan läsa oss till i media, som ligger till grund.
Obehagligt är det oavsett efterspelet. Man får hoppas att det trots det leder fram till en diskussion om t.ex. cykelbox där.

/putte

Om detta skall betraktas som olycksfall är det väl korsningen som bär skulden. Därför bör den omedelbart stängas för all motortrafik tills den anpassats så den blir säker/säkrare för både motordrivna och ej motordrivna fordon.

PS Jag tycker också att en brottsutredning borde startats - av vad jag läst är det inte uppenbart att det är solklart att lastbilschauffören är 100% utan skuld, i alla fall borde det prövats. Där det är dödsfall av fotgängare eller cyklister bör brottsutredning startas per automatik även om det i vissa fall innebär att den ganska omedelbart avskrivs. Sedan är det väl också så att för varje dödsfall är det många hundra händelser som kunde blivit mycket värre - senast häromveckan höll en SL-buss på att mosa mig vid Bällstabron när jag cyklade i cykelfilen - han skulle svänga in vid en hållplats men upptäckte i sista sekund att det visst var en cyklist mellan honom och hållplatsen ... Tror att de flesta här på forumet haft ett flertal "nära-döden-upplevelser" eller liknande.

oxr skrev:
> Läste i tidningen att det inte ska bli brottsutredning därför att det betraktas som
> olycksfall.

Är det fastslaget att chaffisen följde alla regler? Att han blinkade höger? Låter som ett väldigt snabbt fattat beslut i så fall, det är ju mindre än ett dygn sedan det hände!

> Visst kan man förstå en chockad lastbilschaufför men jag tycker att det är för
> jävligt när det skrivs av som olycksfall. Är inte regeltolkningen solklar? Om jag ligger i
> vänsterfil i en korsning med dubbla filer och bestämmer mig för att svänga höger och därmed
> blir påkörd i sidan av en bil som kommer i högerfilen, vore det då att betrakta som en
> olyckshändelse?

Det beror på. Vet någon om det finns en cykelbana eller ett cykelfält på Kungsgatan precis i den korsningen? Såg några bilder från olyckan i .se idag. De kom från Kungsholmen, och lastbilen svängde av åt höger, dvs mot centralen. Precis utanför Burger King hände det.

I övrigt tycker jag att idén med en cykeldemonstration är bra. Gör samhälle och myndigheter uppmärksamma på att cyklister finns, och kräv att polisen börjar ta oss och våra problem på allvar.

Någon som vet vad som krävs för en JK-anmälan, förresten? Tänkte nu stockholmspolisens jakt på cyklister tidigare i sommar, samtidigt som de inte gjort ett smack för att göra miljön säkrare för de som cyklar. Cykelfälten kan fortfarande användas som parkeringar utan risk för böter eller bortforsling, tillbud där cyklister skadas skrivs av som rena olyckor, osv.

> I övrigt tycker jag att idén med en
> cykeldemonstration är bra. Gör samhälle och
> myndigheter uppmärksamma på att cyklister finns,
> och kräv att polisen börjar ta oss och våra
> problem på allvar.

En stor happyride i stan i makligt happytempo kanske?

> för de som cyklar. Cykelfälten kan fortfarande
> användas som parkeringar utan risk för böter
> eller bortforsling

Instämmer. Är det någon som någonsin sett en bil lappas och/eller blivit bortförd? Får t.ex. väja för en SAAB som i princip varje morgon står parkerad i cykelfältet på Fleminggatan mellan Fridhemsgatan och Arbetargatan. Eller finns det tipstelefon hos lappisarna?

ostkaka skrev:
> En stor happyride i stan i makligt happytempo kanske?

Mja, så länge bilismen är norm för vad som räknas som trafik i Stockholm vet jag inte om det är någon bra idé. Då blir det bara en massa snack om cyklister som "hindrat trafiken". Glöm inte att vi som cyklar förväntas visa vår tacksamhet för att vi faktiskt får cykla på stans vägar och gator.

> Eller finns det tipstelefon hos lappisarna?

Vet inte om det är lapplisorna som har hand om just cykelfälten.

Ett annat alternativ vore kanske att en samling "officiella" företrädare för cyklingen i Sverige uppvaktade berörda ministrar, och lade fram problemen. På ett sakligt sätt, och gärna med lite mediabevakning. Ta upp problem som säkerhet, polisens flathet mot "felparkerarna", att tillbud där cyklister skadas eller dödas skrivs av som olyckor.

Vi kan ju jämföra med olyckan på centralbron för några år sen när en bil kom över i mötande trafik. Omedelbart sänktes hastigheten till 70 km/h (inte för att nån bryr sig) och sedan bygges rätt snart en högre barriär mellan körriktningarna. Tror inte hastigheten ökats igen efter att barriären byggdes*. Om man reagerar så kan jag köpa att det kallas för olycka, men nöjer man sig med bara det utan att försöka förebygga att samma sak händer igen så är det katastrof.

(* De håller ju på att bygger på centralbron nu så de kanske förändrar och höjer hastighetsgränsen igen - kör där så sällan så jag vet inte vad som händer)

Det vore verkligen bättre om fler cyklade i stan. Dels för att bilisterna skulle bli mer vana vid att behöva lämna företräde och ta hänsyn även till cyklister men mest för att många av de som cyklar också kör bil - och cyklar man i stan blir man en klart mer hänsynsfull bilförare, mer medveten om cyklisterna och deras situation. I alla fall har jag blivit det.

flesta av dom människor som dör är cyklister om du cyklar. Annars så kan inte t.ex henke larsson vara en fotbolls spelare när han inte spelar fotboll. Men ändå är han det fast han inte spelar fotboll när han går på stan. Så jag tror det e rätt många cyklister som dör varje dag, inge ovanligt.

smurfrox skrev:

> Det beror på. Vet någon om det finns en
> cykelbana eller ett cykelfält på Kungsgatan
> precis i den korsningen? Såg några bilder från
> olyckan i .se idag. De kom från Kungsholmen, och
> lastbilen svängde av åt höger, dvs mot
> centralen. Precis utanför Burger King hände
> det.

Det finns inget cykelfält utan två filer, en som svänger till vänster och en som blir lite bredare mot slutet som är till för att köra rakt fram och till höger. Hon kan egentligen lika gärna ha stått stilla och ändå blivit överkörd, det där med kurvtagning blir ju ibland rätt snävt hos bilarna.
Hade hon brutit mot rödljuset och cyklat när det är grönt för gångtrafikanterna hade hon klarat sig. (För de som inte är hemma vid korsningen det så blir det grönt för gångtrafikanterna och de bilar som kommer från motsatt håll tidigare.) Ett alternativ är att låta cyklister få ett eget rödljus, som i korsningen kung/svea när man kommer från sture, som slår om tidigare än det för bilarna.

>
> I övrigt tycker jag att idén med en
> cykeldemonstration är bra. Gör samhälle och
> myndigheter uppmärksamma på att cyklister finns,
> och kräv att polisen börjar ta oss och våra
> problem på allvar.

Kanske en sån här kunde få stå som påminnelse: http://www.pbase.com/terbo/brokenbikes

23455845.95vtr250bikewreck.jpg ht=300

>
> Någon som vet vad som krävs för en JK-anmälan,
> förresten? Tänkte nu stockholmspolisens jakt på
> cyklister tidigare i sommar, samtidigt som de inte
> gjort ett smack för att göra miljön säkrare
> för de som cyklar. Cykelfälten kan fortfarande
> användas som parkeringar utan risk för böter
> eller bortforsling, tillbud där cyklister skadas
> skrivs av som rena olyckor, osv.

Tycker att polisen kunde ta och jaga alla blinkerslösa bilar ett par veckor istället för att jaga cyklister! Dom kan ju ta sina civila moppar till sånt. Om jag fattar det rätt så kostar det 500 kr att inte göra det!

Ej givit tecken vid sväng

* Motorfordon, ej moped klass II, 500 kronor.
* För cykel och moped klass II, 500 kronor.

Meeen... när inte ens polisen behagar blinka alla gånger så gissar jag att det aldrig kommer att hända.

Ja ha... korsningen precis utanför där jag bor... Har sett en hel del fall då allvarliga olyckor kunde skett i den korsningen. Men även många som cyklar mot rött där... skall dock inte säga att så var fallet idag. Skall tillägga att hela Halmstad suger vad det gäller cykelbanor...

Sen att 90% av alla bilister i Halmstad (ursäkta uttrycket) SUGER!!! Knappt aldrig någon som blinkar och högerregeln är snarare en vänsterregel... På gatan jag bor 100meter från olyckskorsningen fins bl.a. en korsning med stopp från alla fyra håll.... ofta folk blåser på i 50 rakt ut där utan att stanna. Lika dant i korsningen 50m därifrån med väjningsplikt... hållt på att smälla där flera gånger själv både i bil och på cykel.

Hallandsposten: http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=250142

Ämen va fan... Hoppas verkligen att faran med högersvängande motorfordon uppmärksammas (både för bilister och cyklister) nu när samma tragik utspelar sig två gånger på två dagar.

smurfrox skrev:
> Mja, så länge bilismen är norm för vad som räknas som trafik i Stockholm ...

Till detta vill jag säga två saker:
1) Det är nog inte bara i Stockholm, tyvärr.
2) Hur ska man justera samhället så att inget särskilt transportslag räknas som norm, utan inställningen i stället blir "rätt fordon till rätt transportuppgift"?

Ditt förslag om en samling "officiella" företrädare för cyklingen i Sverige som uppvaktar berörda ministrar är jag rädd inte fungerar, eftersom berörda minstrar i sedvanlig politikerstil kommer att fullständigt ignorera saken i samma ögonblick som de där företradarna fått sina löften om förbättringar och lämnat möteslokalen.

För djävligt är det hur som helst, och de senaste åren har en rädsla inför cykling gradvis börjat förgifta glädjen och frihetsruset det trots allt fortfarande kan vara att sätta sig på hojen.

/Janne

Fy fan. Tragiskt...

Varje bilist som är inblandad i olycka där cyklist skadas/mosas ska fanimig straffkommenderas ut på cykel i storstaden. Som pendlarcyklist samt även motorcyklist så vill jag inte påstå att jag är ofelbar bakom ratten i en bil, men jag kan lugnt påstå att jag har fasen så mycket bättre koll på var och hur dessa fordon kan dyka upp än vad Medel-Svensson har.

Varje vecka = minst en close call. Trots ögonkontakt med högersvängande fordon när man cyklar med samma hastighet parallellt med bilvägen på en cykelväg, så viker de jävlarimig ändå rakt in framför en, och man får bromsa så att man studsar på framhjulet. Att man har ögonkontakt med en bil är inte samma sak som att personen ser en. Mycket annat i en del bilisters huvuden. Hjulet snurrar men hamstern är död.

Olyckor sker, tyvärr, men en del känns SÅ onödiga. Jag tror att det är mycket bekvämlighet och nonchalans som ligger bakom. "Äh, jag hinner före, han får stanna" Det är ju så jobbigt att trampa på en bromspedal ibland.

Måste bara få kräkas ur mig lite till:
Är det lastbil man hamnar under så är man körd. Lite större överlevnadsgrad mot personbil.
Har själv varit nära att blivit mosad under ett bakhjul på en grusbil. Idiotfan låg länge bakom mig på en raksträcka på Ringön, jag rullar på i 30-35. Han kunde då inte vänta tills efter en kurva (10 sekunder till) utan bestämmer sig för att köra om mitt i 90-graderskurvan utanför postterminalen, av alla ställen. Men han har ingen plats att ta ut svängen då han har möte, så hans inre bakhjul är på väg att klättra upp på trottoarkanten - och där ligger jag och trampar... Börjar dunka med handen på lastbilssidan (tanken/verktygslådan eller vad fan det nu sitter där). Trycker mig sen från lastbilssidan med handen och hoppar upp på trottoaren (SPD, God bless you). Vetfan hur jag fick till det men det var adrenalin. Blir så jävla arg/rädd att jag i ren adrenalinchock cyklar ikapp honom på rakan, lägger mig utanför och hytter med näven. Han ser mig men har mage att inte låtsas om mig och drar på. Jag släpper honom inte utan följer honom hela vägen tll Eriksberg där han ska leverera sin last.
Där rullar jag fram till honom och bara vrålar och skäller ut honom efter noter. Han visste varför...det såg man. Och jag lovar - det var bara min goda uppfostran som hindrade mig från att ge honom en höger på stället (trots att jag är byggd som en räka) då han sen försökte skylla ifrån sig, "Eeeeh, jag såg dig inte...." Jag var så arg att jag bara skakade. Han fattade nog att jag var våldsbenägen där, så han sa inte mer utan kröp tilbaka upp i lastbilen.
Jag skulle precis bli pappa och allt. När jag kom till jobbet så kom alla känslorna och jag började nästan gråta istället.

Be careful out there!

Det är jävligt svårt att köra lastbil inne i stan. Speglarna på våra bilar är bra, mycket bra, och man kan se mycket i dom men händer saker på många ställen samtidigt är det svårt som fan att se allt. Det är otäckt som fan!
Dessutom ligger det ofta bilar bakom och hetsar, och har man dessutom bråttom så är det dåligt. Jag har hyfsad koll på cyklar och fotfolk, men det händer att man missar någon och det är grymt otrevligt även om inget händer och ingen annan fattade att du inte 100% koll.

Som lastbilschaufför måste man ha örnkoll, och man har verkligen allt ansvar för vad som händer. MEN jag önskar att fler fick chansen att köra lastbil ibland för att förstå hur det känns. Samma sak som att chaufförer borde cykla ibland.

Min poäng är bara att det är bra att veta vilka problem andra har i trafiken så att man kan hjälpa varandra och undvika situationer som är farliga. Det är överjävligt att manövrera en lastbil i tät stadstrafik.

Jupp. Jag vet. Körde mycket lastbil med släp/kanon/radar m.m. i Halmstad och omnejd i samband med militärtjänstgöring på Lv6 -95/-96. Var även inne i Gbg och snurrade en gång.
Säger inte att alla lastbilschaffisar brister i omdöme, absolut inte. Det är ett jäkla ansvar som många sköter med bravur, till skillnad mot en del bilister.
Dock att bli överrullad av 20 ton är skillnad mot 2 ton.
Tyvärr är det knappast realistiskt att i alla lägen separera tung trafik från fotgängare eller cyklister. Som oskyddad trafikant gäller det väl att försöka visa sig tydligt för lastbilschauffören så att denne i alla fall kan känna sig lite bättre till mods.
Det värsta jag visste var folk som nonchalant sprang bakom lastbilen och försvann i döda vinklar då man backade sakta.

Det stämmer att många cyklister kör mot rött i den korsningen. Dumt, men trafiksignalerna längs med Laholmsvägen är ju helt hopplösa, speciellt för cyklister.

När jag jobbade på Stenalyckan (ett område i Halmstad) så cyklade jag varje morgon på cykelbanan vid Timmermansleden, över Slottsbron och därefter ut på cykelbanan längs med Laholmsvägen. På en sträcka av 2,5 km är man tvungen att passera åtta stycken korsningar med trycka-på-knappen-trafikljus.
Ovan nämnda sträcka är inte underbar att köra med bil heller, men oftast kan man rida på "grön våg" genom åtminstone några korsningar. Som cyklist måste man stanna precis hela tiden, därför är det mycket lockande att köra mot rött.

Riktigt pinsamt är att Halmstads kommun, vägverket, eller vilka som nu är ansvariga, valt samma uråldriga trycka-på-knappen-konstruktion för cykeltrafikljusen vid det helt nybyggda "rondell-komplexet" vid Lidl. Verkar tyvärr som att de flesta vägar, korsningar etc., byggs av bilister för bilister...

frisk skrev:
> Ja ha... korsningen precis utanför där jag
> bor... Har sett en hel del fall då allvarliga
> olyckor kunde skett i den korsningen. Men även
> många som cyklar mot rött där... skall dock
> inte säga att så var fallet idag. Skall
> tillägga att hela Halmstad suger vad det gäller
> cykelbanor...
>
> Sen att 90% av alla bilister i Halmstad (ursäkta
> uttrycket) SUGER!!! Knappt aldrig någon som
> blinkar och högerregeln är snarare en
> vänsterregel... På gatan jag bor 100meter från
> olyckskorsningen fins bl.a. en korsning med stopp
> från alla fyra håll.... ofta folk blåser på i
> 50 rakt ut där utan att stanna. Lika dant i
> korsningen 50m därifrån med väjningsplikt...
> hållt på att smälla där flera gånger själv
> både i bil och på cykel.
>
> Hallandsposten:
> http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=25014
> 2

Är det möjligen ett systemfel i vägtrafiksystmet, när kraven på förarskicklighet och alerthet är så höga att kanske inte ens de som verkligen gör skäl för epitetet "yrkeschaufför" egentligen har den hundraprocentskoll som krävs? Bara en fundering alltså.

/Janne

En tragisk olycka. Blir illa berörd när jag läser om det här.

Det är en högre risk att cykla i innerstan. Jag undviker det helst.

Nu funkar inte magnetslingorna i vägarna ens när man kommer med carbonhjul!

Dags att bygga om till nya givare som reagerar på passerande föremål.

Lika tragiskt varje gång någon blir nedkörd av andra trafikanter.

I morse var det en taxi som aktivt flyttade på sig när han upptäckte mig, dessutom blinkade han när han bytte fil. All heder! Hoppas att dessa tragiska händelser kan ge tillräckligt med uppmärksamhet så att det når ut till allmänheten på ett sätt att alla tar lite mer hänsyn till varandra.

Stockhoms innerstad är jobbig som fan och då är de flesta här vana att cykla. Tänk på vardagspendlarna som inte cyklar så ofta. Som cyklist gäller det ju att ha stenkoll på sig själv OCH alla andra trafikanter. Dagligen ser man många som inte har greppat det (kör mot rött, kastar sig mellan filer utan att se sig om, håller sig i döda vinkeln osv.)

I morse hade jag i väntan på grönt ljus, återigen, taxibilar på bägge sidor om mig i cykelboxen med motorhuvarna en bit ut på övergångsstället (som kommer efter boxen alltså).

Det var en insändare i DN idag om en cyklist som förklarade att han konsekvent körde mot rött. Verkar ju spontant rätt dumt kan man tycka, men det är sjukt dumt att bli överkörd av svängande bilar också.

Tycker idén att markera varje ställe där folk dött är bra - dels med färg i asfalten, dels med en vitmålad cykel (typ i länken ovan) som låses fast i närmaste fasta föremål.

PerryE skrev:
> Tycker idén att markera varje ställe där folk
> dött är bra - dels med färg i asfalten, dels
> med en vitmålad cykel (typ i länken ovan) som
> låses fast i närmaste fasta föremål.

Usch nej det kan reta upp/oroa massorna. Inte bra för smahällsfunktionerna och politikerna...

staine. skrev:
> PerryE skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tycker idén att markera varje ställe där
> folk
> > dött är bra - dels med färg i asfalten, dels
> > med en vitmålad cykel (typ i länken ovan) som
> > låses fast i närmaste fasta föremål.
>
>
> Usch nej det kan reta upp/oroa massorna. Inte bra
> för smahällsfunktionerna och politikerna...

Bättre knyta näven i fickan och med ilska i blicken stirra bort problemet! Revoltera!

I går omkom en kvinna om jag fattat allt rätt. Fastnade med något hjul i en kranbil eller nåt.
Imorse hände det något på hornsgatan. Kvinna som blev påkörd bakifrån av en taxi. Lite brutna ben å demolerad haka blev resultatet, usch :(

det var en kille som blev påkörd igår när jag hojjade till skolan i malmö. Bilen skulle svänga höger o cyklisten kom på höger sida, bilen blinkade, men han fortsatte fram,
plötsligt låg han ovanpå motorhuven, en bråkdelssekund senare låg han framför bilen som hade bromsat (hastighet ca 20 km/h). han klarade sig undan med nått blåmärke. men ibland kan man undra vad cyklisterna tänker på? gäller inte trafikreglerna dom? nu var det antaglien så att han inte såg att han blinkade, men men . tragiskt att det är så många som dör i trafiken ifall.

menar du att cyklisten låg på höger sida av bilen och bilen svängde höger in mot cyklisten ?
edit: eller kom cyklisten från motsat håll ?

Senast redigerad av en moderator:
Tjena!

Låg cyklisten till höger om bilen så hade cyklisten företräde och kan rent teoretiskt skita i om bilen blinkar eller inte.. Sen att praktiken fungerar tvärt om är ju sanningen..

moutainbike skrev:
> jansson99 skrev:
> -----
> > moutainbike skrev:
> >
>
> > -----
> > > undra hur de gick med cykeln ?