DN: Cyklist omkom i trafikolycka

Antagligen den vanliga kombinationen lastbil som väntar på grönt för att svänga och inte har blinkers på... vet inte hur många gånger per år det händer när den väntande cyklisten hamnar sk "döda vinkeln" och blir överkörd av bakhjulet när lastbilen börjar svänga :-(
Vanligast är det i korsning utan cykelbana(markerad i som fält i körbanan) och det är trångt mellan trottoar och bredvidvarande fordon...

Little Stereo (på jobbet) skrev:
-------------------------------------------------------
> Antagligen den vanliga kombinationen lastbil som
> väntar på grönt för att svänga och inte har
> blinkers på... vet inte hur många gånger per
> år det händer när den väntande cyklisten
> hamnar sk "döda vinkeln" och blir överkörd av
> bakhjulet när lastbilen börjar svänga :-(
> Vanligast är det i korsning utan
> cykelbana(markerad i som fält i körbanan) och
> det är trångt mellan trottoar och bredvidvarande
> fordon...

Enligt svd http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24/did_16774726.asp så verkar det vara just så... Fy fan som mytis skrev.

Tråkigt att sånt händer men inte mycket man kan göra åt det... möjligtvis införa nya backspeglar på lastbilar så de ser längre ned på marken.

Jag har blivit påkörd 3 gånger i den korsningen alltid samma situation (som hon som omkom) spelar ingen roll hur lugnt man tar det. Lite roligt (om man får säga så) är att det har varit samma taxibolag varje gång, jag åker inte längre med taxi 020.

Bogey skrev:
> Tråkigt att sånt händer men inte mycket man kan
> göra åt det... möjligtvis införa nya
> backspeglar på lastbilar så de ser längre ned
> på marken.

Jag kommer i framtiden iaf. vara ännu försiktigare med att köra om till höger om bilar, särskilt sådan med begränsad sikt, vid korsningar. Det är väl vad man kan göra som cyklist, en lärdom att trumma in än hårdare hos sig själv efter något så här tragiskt.

Fan, kör där varje morgon. Samma väg - kungsgatan rakt fram och korsar vasagatan. Brukar dock försöka glida fram något så bilarna ser en, men tyvärr verkar taxibilar framförallt ha som motto att alltid stanna minst en meter efter stopplinjen, och sedan rulla sakta framåt trots det är rött :/

Fan va tragiskt! Hörde bara över radion att det hänt men inte hur allvarligt det var. En sk "cykelbox" kanske hade räddat hennes liv, eller ifall hon kört mot rött, samtidigt som det blir grönt för gående. För visst är det hörnet vid Burger King som det hände?

nisseson skrev:
> Jag kommer i framtiden iaf. vara ännu
> försiktigare med att köra om till höger om
> bilar, särskilt sådan med begränsad sikt, vid
> korsningar. Det är väl vad man kan göra som
> cyklist, en lärdom att trumma in än hårdare hos
> sig själv efter något så här tragiskt.

Precis: oavsett vem som har "rätt" så får man tänka på
vad man kan göra själv överhuvudtaget i trafiken.
Vilket inte hindrar andra säkerhetsåtgärder.
Ett gammalt mantra jag hörde när jag tog körkort:
kör förutseende - räkna med att folk gör misstag.

Fy, mår dåligt. Snackade med en annan pendlare på hemvägen som åkt förbi strax efter, skakad, hade var riktigt otäckt. man får sig en riktig tankeställare. Tragiskt, fy fan, 26 år ung.

Usch, vad tragiskt!
Cyklar där varje dag, Vasagatan rakt fram korsar kungsgatan. Det är mer regel än undantag att man blir trängd så jag ställer mig alltid i mitten av körfältet framför bilarna/lastbilarna. Mindre risk att bli påkörd rakt bakifrån.. Det gäller att ta plats i trafiken.

smira skrev:
> Usch, vad tragiskt!
> Cyklar där varje dag, Vasagatan rakt fram korsar
> kungsgatan. Det är mer regel än undantag att man
> blir trängd så jag ställer mig alltid i mitten
> av körfältet framför bilarna/lastbilarna.
> Mindre risk att bli påkörd rakt bakifrån.. Det
> gäller att ta plats i trafiken.

Låter som det klokaste att göra... jag har faktiskt själv börjat göra detta, ställa mig mitt i körfilen och inte på sidan.
Jag känner mig säkrare så och nu efter denna tragiska nyhet ännu mer säker så. Det som är jobbigt är dock om man hamnar bakom någon gammal bil så får man andas avgaser till tusen och det är inte trevligt.

Det tråkigaste är att det är inte första gången det händer och jag kommer definitivt ihåg att det var också en kvinna som dog på samma sätt förra året.
Det trista är att det har fortfarande inte hänt något för att förbättra säkerheten för cyklisterna.
Cykelboxarna är bra men ibland har jag märkt att det är svårt att ta sig dit.
Tror det säkraste är att hitta alternativa vägar med mindre trafik, försöker själv tillämpa detta.

Be safe out there!

//Piotr

Problemet är att folk inte använder blinkers när de ska svänga till höger. (Även om det kanske inte var orsaken till just den här olyckan.) Varför ska det vara så svårt?

Synd men sant - följer man lagen och inte är tränad för Stockholmstrafiken tar man en stor risk med sitt liv. Många gör tyvärr ovanstående. Rekommenderas inte!
Blinkers hit och cykelboxar dit, i asfaltdjungeln är det survival of the fittest och inget annat.
Måste samtidigt säga att jag djupt beklagar den avlidnas familj!!

jag mår också dåligt, hörde det precis... har alltid fruktat för mitt liv när jag cyklar på vasagatan, men det här tar priset...

stackars kille...

moutainbike skrev:
> undra hur de gick med cykeln ?

Vad spelar det för roll?

jansson99 skrev:
> moutainbike skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > undra hur de gick med cykeln ?
>
> Vad spelar det för roll?

var oseriös

jansson99 skrev:
> moutainbike skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > undra hur de gick med cykeln ?
>
> Vad spelar det för roll?

var oseriös...

Cykelbox innebär att cyklister har fått ett eget utrymme framför stopplinjen för motordrivna fordon.(enl Stockholm.se)

Fjärdebrunn skrev:
> Förlåt en okunnig, men vad är en cykelbox?
>
> Väldigt tankeställande och tråkigt
>
> Oscar

Senast redigerad av en moderator:
Vafan, blir så upprörd när jag läser sånt här, så jäkla onödigt!
Tänker själv på att jag säkert kommer att krocka med en bil som svänger höger i korsningen St. Eriksgatan och upp på Odengatan nån dag.
Förresten skulle de väl göra cykelboxar vid varenda rödljus i innerstan för att förhindra sånt här, eller har nya majoriteten ändrat på det? Jag tycker mig se att de finns på flera ställen nu för tiden i alla fall, fast inte överallt. Det trista är ju att bilar oftare och oftare ställer sig i boxarna, speciellt j*vla oansvariga opålitliga livsfarliga mördarbilar, så kallade taxibilar!

vid vissa rödljus, där det inte finns cykelboxar, försöker jag alltid sticka nån sekund innan det blir grönt. Kör på spindelkänslan. Då får jag lite försprång och syns bättre. Det känns mycket säkrare, för alla. Ok, vissa bilister tycker jag är idiit och kriminell och TUTAR!

Man blir väldigt deprimerad varje gång man läser om sådant här - i synnerhet som det oftast är totalt onödigt. Om det finns en korsning som är olycksdrabbad skall man ju självklart försöka förstå varför och om det kan antas att den inte är bra planerad måste man ju göra någonting åt det. Betrakta en sådan korsning som brottsplats medan man utreder vad som hänt - helst skulle jag ju vilja att man förbjöd all motortrafik tills olyckan är utredd och korsningen förbättrad/åtgärdad men det är väl att begära för mycket .....

Själv försöker jag köra "som en bil" vilket innebär att jag inte cyklar mellan filerna utan håller min plats i den fil jag kör.Emellertid räcker inte det - häromveckan var det en bil som klämde sig förbi mig i en vänstersväng vilket var helt absurt eftersom det bara var någon decimeters marginal.

Hemskt. Tänker på de anhöriga. :o(

Jag hade min TCR in till stan i somras och konstaterade att det är helt livsfarligt att cykla i stan. Jag kommer ju från förorten och här är det helt annorlunda med cykelbanor och småvägar. Men man är ej säker på cykeln någonstans, tyvärr... :o

//Skogling

Det gäller att ligga mitt i filen så man tar plats och flyter med trafiken.

Tragiskt att högersvängsdråpen fortsätter utan att folk fälls för det.

Det underliga är att man skriver att cyklisten kolliderar med bilen, när det är bilisten som kör ned och över cyklisten.

Det brukar kosta avslagna sidospeglar, insparkade dörrar eller inslagna tak vid för närgångna bilister.

Mycket tråkigt för de efterlevande.

Gud vad sorgligt.

Följande synpunkter har inget med den omkomna cyklisten.

Stan kommer tyvärr aldrig bli säker för oss på cykel.
Med undantag av cykelvägarna så regerar bilar, bussar lastbilar. Dom är dessutom rustade för olyckor med plåt, deformationszoner, säkerhetsbälten och airbags. Det är inte cyklar.
Kör lite lugnare. Som pendlare ser man dagligen cyklister som kör dj-ligt slarvigt. Det bromsas, svängs, vinglas utan minsta förvarning.

Såg en cyklist i morse vid tvärbanans övergång vid Liljeholmen som körde i en hög hastighet precis efter att vagnen kört över, trots att det var rött. Cyklisten had dessutom Fredrikshofställ på. Snacka om dålg PR för Hofet.

Kör lite lugnare, please.

mvh

staine. skrev:
> Synd men sant - följer man lagen och inte är
> tränad för Stockholmstrafiken tar man en stor
> risk med sitt liv. Många gör tyvärr
> ovanstående. Rekommenderas inte!
> Blinkers hit och cykelboxar dit, i asfaltdjungeln
> är det survival of the fittest och inget annat.
> Måste samtidigt säga att jag djupt beklagar den
> avlidnas familj!!

Personligen tror jag nog att en cykelbox skulle räddat ett liv just i sagda korsning. Det är inte en allenagörande lösning, men en bra bit på väg.

/putte

Fy vad tråkigt! och onödigt! Bor inte i sthlm själv, men väl i gbg. Också en skitstad att cykla i. Tråkigt att det känns som att man måste räkna med att utsätta sig för livsfara för att cykla i en stad. För mig är det brutal politisk flathet att det kan vara så. Cykel is da shit ju. Belastar inte miljön och gör den som cyklar till en friskare prick. Vinsterna på lång sikt (både för sammhälle och enskild) torde vara enorma. Läste i en tråd någonstans här på happy om Groningen i Holland som satsat rejält på cyklismen. Verkar funka klockrent. Det råder även ett "safety by number" förhållande; dvs ju fler cyklister desto färre olyckor (pga att de blir ett mera naturligt inslag i trafiken som man då tar större hänsyn till).
Det är alltså en politisk vilja som ligger bakom denna livsfara och är i sig inget determinerat faktum. Sorgligt. Säger som T Danielsson; "de enda ismer jag bekänner mig till är humanism och cyklism" /Carl

Bara att hålla med om hur tragiskt och i många fall onödigt det är, mina tankar går till familjen.

Varje vecka avlider en cyklist i Sverige!

Otroligt tråkigt. Som många andra passerar jag den korsningen varje dag. Läskigt när det händer. Vet inte om det spelar någon roll, men jag försöker alltid "ta plats" och synas genom att, som Miss Lycka skrev ovan, ligga mitt i filen.

/kwb

Hmm. Måhända dags för cykeldemonstrationståg, eller någon annan form av manifestation för att väcka uppmärksamhet om problemet och starta diskussion om hur man kan förbättra cykelsäkerheten på riktigt (och då inte det vanliga sättet genom att bygga och förlägga cykelbanor så att man tvingas åka en lång omväg, tvingas stanna var 50:e meter för något hinder/rödljus med knapp och inte kan köra fortare än 5 km/h, för då är det ingen som kör där utan är ute bland bilarna igen.)

xc-mankan skrev:
>
> Varje vecka avlider en cyklist i Sverige!

Är det sant??? Cirka 50 cyklister trafikdödade årligen i Sverige?? Vi har väl mindre än 400 trafikdödade (alla kategorier) per år?!

ÅL skrev:
> xc-mankan skrev:
> >
> > Varje vecka avlider en cyklist i Sverige!
>
> Är det sant??? Cirka 50 cyklister trafikdödade
> årligen i Sverige?? Vi har väl mindre än 400
> trafikdödade (alla kategorier) per år?!

Lyckligtvis stämmer det inte...

Lyckligtvis ja...

http://www.vv.se/templates/page3wide____2051.aspx

>
> Lyckligtvis stämmer det inte...
>
> Lyckligtvis ja...
>
> http://www.vv.se/templates/page3wide____2051.aspx

Uppgiften om en cyklist per vecka publicerades i Uppsalanytt : http://www.uppsalanytt.se/news.asp?newsID=1346 Något år gammal vilket jag ber om ursäkt för.

Enligt NTF har det hittills i år jan-juli varit 16 cykelolyckor med dödlig utgång. Totalt sett 252
trafikdödade...

Mer statistik: under 2005 var det 401 cykelolyckor med dödlig utgång eller svår personskada. http://www.sika-institute.se/Doclib/2006/ss_2006_31_webb.pdf 38 av dessa eller ca 9 % var dödsfall.

Enligt Folksam sker mer än 3500 cykelolyckor med skallskador årligen.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp