DN: "Vilka cyklister är värst?"

Peth sa:
Granman sa:
Eftersom cykelanarkismen verkar ha en tendens att smitta av sig så att det går att se plötsligt uppståndna både anarkomemils och anarkomekits, finns väl risken att det uppstår anarkomedborgarklungor också. Kanske ingen mening att kämpa emot. Bara att ansluta sig.

Anarkomedborgarklungor finns väl redan: random förskoleklass på utflykt.

Du klankar alltså ner på dom stackars oskyldiga små söta barnen?

me.I.am sa:
Peth sa:
Granman sa:
Eftersom cykelanarkismen verkar ha en tendens att smitta av sig så att det går att se plötsligt uppståndna både anarkomemils och anarkomekits, finns väl risken att det uppstår anarkomedborgarklungor också. Kanske ingen mening att kämpa emot. Bara att ansluta sig.

Du klankar alltså ner på dom stackars oskyldiga små söta barnen?

Oskyldiga?! Jag har blivit drabbad av "the man cold from hell" och gissa vem som smittat mig? Jo, ett barn. Oskyldiga my ass!

Känns som det är dags att upprepa Bertil Björks inlägg i Sydsvenskan 2016-04-11

"Det handlar om tid. På förs­ta till tionde plats. Sedan kommer möjligen komfort, träning, privatekonomi och i några sällsynta fall ett ovanligt stort klimatansvar. Vi tar cykeln till jobbet för att det är snabbt och enkelt. Eller ska vi säga att vi tar cykeln när det är snabbt och enkelt. Och vill vi att fler ska cykla mer får vi se till att det går undan.

Eftersom jag har privilegiet att cykla i två av världens bästa cykelstäder – sängen står i Köpenhamn och skrivbordet i Malmö – har jag också haft orsak att fundera på vad som skiljer städerna åt. En sak är tydlig; i Köpenhamn går det undan. Trots att jag har hyfsade ben och snabb cykel är det inte jag som ligger i ytterfilen på cykelbanan längs Vesterbrogade på morgnarna. Jag blir omkörd, inte bara av proffspendlare från förorten, utan av citymänniskor i vita sneakers och dyra frisyrer och av snorungar i oknäppt jacka, ryggsäcken på trekvart och frukostmackan i handen. Det går fort. Och fortare ska det gå.

När Köpenhamn sätter målen för stadstrafiken pratar man ytterst lite om kilometer och väldigt mycket om minuter. Med nästan halva centrala Köpenhamn på cykel går det att räkna på de samhällsekonomiska vinsterna av att folk kommer i tid till jobbet eller kan välja en bostad eller skola inom en aningen större radie. Bara hälsovinsterna av den köpenhamnska cyklingen räknas till 1,7 miljarder danska kronor.

Trafikmålen sätts i tid, och åtgärderna är ett resultat därav. Behövs det bredare cykelbanor för att det ska gå snabbare så får man göra det. Är det för många rödljus som stoppar upp så inför man grön våg för dem som kör snabbt. Är det för mycket annan trafik i vägen leder man om den.

Restid är ett centralt begrepp när vi planerar för kollektivtrafiken, och det är dags att ta restiden på allvar även när det gäller dem som väljer cykel för att ta sig till jobb och skola.

Men är det inte farligt när det går fort? Inte nödvändigtvis, inom trafikforskningen talar man om ”safety by numbers” – ju fler cyklar man får ut i trafiken, ju färre blir olyckorna. Och inte bara cykelolyckorna, utan alla trafikolyckor. När cyklarna blir tillräckligt många uppfostrar det inte bara gångtrafikanter att inte kliva ut i cykelbanorna och bilister och bussförare att ta hänsyn, det uppfostrar också cyklisterna att cykla uppmärksamt, lämna utrymme till andra och ge tecken när man svänger eller stannar. Inte minst tvingas stadsplanerarna att hålla cykelvägarna i bra skick.

1953 byggdes Sveriges första motorväg – Autostradan – mellan Malmö och Lund. Ett projekt som var lika mycket metafysik som asfalt. Hur kan en bilist ta sig snabbt, effektivt och säkert från stadsgräns till stadsgräns, var frågan. Motorvägen var svaret. Över sextio år senare är det hög tid att använda samma tankemodell för de stora cykelstråken i Malmö och Lund. Enkelriktade filer, planfria korsningar, smidiga påfarter så att det kan gå undan i morgontrafiken. Visst, det är bra för hälsan att cykla. Och för miljön. Och trängseln. Och privatekonomin. Men framför allt ska det gå undan så att man kommer i tid till morgonmöten och dagishämtning..

Bertil Björk"

Kanske någon -av alla trafikslag - i Kungliga Hufvudstaden kan ta bara lite lärdom?

Jag tycker även dagens artikel mer eller mindre gick ut på att hetsa upp stämningen mot "dom där stressade snabbcyklisterna". Bara inse att man som lycraklädd och bockstyreförsedd långpendlare är lovligt kofångarbyte den här våren.Förra sommaren fick vi ju känna av nivån när en närmast ihjälkörd tjej kostade några veckor i häktet och en missad pokerhelg.

Kan ingen vettig människa plocka fram hur många barn, hundar, pensionärer, bussar eller ANNAT dessa snabbcyklister krossar, rent statistiskt, på sin framfart längs c/g banorna. Det virvlar osakligheter runt frågan.

Fattar de inte att flertalet av oss lämnar dyra bilar kvar hemma och väljer cykeln, till förmån för andra. Jag kan börja köra tjänste-BMWn om det inte passar.

Fjärdebrunn sa:
Jag tycker även dagens artikel mer eller mindre gick ut på att hetsa upp stämningen mot "dom där stressade snabbcyklisterna". Bara inse att man som lycraklädd och bockstyreförsedd långpendlare är lovligt kofångarbyte den här våren.Förra sommaren fick vi ju känna av nivån när en närmast ihjälkörd tjej kostade några veckor i häktet och en missad pokerhelg.

Kan ingen vettig människa plocka fram hur många barn, hundar, pensionärer, bussar eller ANNAT dessa snabbcyklister krossar, rent statistiskt, på sin framfart längs c/g banorna. Det virvlar osakligheter runt frågan.

Fattar de inte att flertalet av oss lämnar dyra bilar kvar hemma och väljer cykeln, till förmån för andra. Jag kan börja köra tjänste-BMWn om det inte passar.

Vi kanske ska hålla oss till väsentligheterna här, frågan är hur många som blir kränkta av snabbcyklister där ute på cykelbanorna, otäckt många skulle jag säga.

Jag tycker man kan återinföra flaggvakt för alla hjulförsedda transporter.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bilens_historia

"Sedan ett antal olyckor inträffat infördes dock 1844 i Storbritannien en lag som stadgade att 100 meter före varje landvägsångvagn skull gå en man med röd flagga, och maximihastigheten bestämdes till 6 kilometer i timmen."

Och mer seriöst, så håller jag helt med att samhället måste acceptera att cyklar kan ha hög hastighet, annars kommer det aldrig bli ett alternativ till bil. Det innebär nog att politiker och journalister måste acceptera cykeln som ett eget trafikslag, inte bunta ihop cyklister och fotgängare som ett, som det verkar att de gör nu.

Enligt Google maps, skulle det ta två timmar för mig att gå till jobbet, jag cyklar på ca 24 minuter. Två timmar skulle inte vara ett alternativ för 1 mil, oavsett trafikslag.

Peth sa:
Granman sa:

Jovars, var på väg till jobbet (jobbade kväll så mitt på dan) prio pendelstråk som brukar vara tomt vid den tiden, någon enstaka gående som rastar hunden och ett par tre möten. Plötsligen ser jag framför mig en hel dagisgrupp (treåringar) på höga trehjulingar cyklade mitt över hela vägen, en enda personal. Anarkoungar helt klart!

(Snirklade mig förbi och trodde faran var över när jag stötte på en utbrytning som närmade sig mitt framhjul oroande nära. Inga hjälmar hade de heller, ni som har ungar, kolla verkligen hur utflykter går till!!! Hade jag haft barn skulle jag blivit förbannad om jag fått veta att någon släppt ut min unge på en rätt hög stål-trehjuling rätt nära en körbana med endast en personal som vakt!
Det var ju bara tur att fler inte var ute, eller inte, så kanske killen som inte hade koll på gruppen barn skulle fattat att det inte var en skitsmart idé och plats för lek... Sommarcyklisterna hade inte riktigt vaknat än).

me.I.am sa:
Fjärdebrunn sa:

Vi kanske ska hålla oss till väsentligheterna här, frågan är hur många som blir kränkta av snabbcyklister där ute på cykelbanorna, otäckt många skulle jag säga.

Och du anser på allvar att alla ska cykla i samma hastighet som den långsammaste?

Då kommer absolut köerna öka på körbanorna! Restid ställs mot restid.
Att inte kunna hålla en anständig hastighet för att någon blir irrationellt rädd när den blir omkörd med god marginal, det går inte att arbetspendla på cykel då.

Pfaff sa:

"Det handlar om tid. På förs­ta till tionde plats. Sedan kommer möjligen komfort, träning, privatekonomi och i några sällsynta fall ett ovanligt stort klimatansvar. Vi tar cykeln till jobbet för att det är snabbt och enkelt. Eller ska vi säga att vi tar cykeln när det är snabbt och enkelt. Och vill vi att fler ska cykla mer får vi se till att det går undan.

Eftersom jag har privilegiet att cykla i två av världens bästa cykelstäder – sängen står i Köpenhamn och skrivbordet i Malmö – har jag också haft orsak att fundera på vad som skiljer städerna åt. En sak är tydlig; i Köpenhamn går det undan. Trots att jag har hyfsade ben och snabb cykel är det inte jag som ligger i ytterfilen på cykelbanan längs Vesterbrogade på morgnarna. Jag blir omkörd, inte bara av proffspendlare från förorten, utan av citymänniskor i vita sneakers och dyra frisyrer och av snorungar i oknäppt jacka, ryggsäcken på trekvart och frukostmackan i handen. Det går fort. Och fortare ska det gå.

När Köpenhamn sätter målen för stadstrafiken pratar man ytterst lite om kilometer och väldigt mycket om minuter. Med nästan halva centrala Köpenhamn på cykel går det att räkna på de samhällsekonomiska vinsterna av att folk kommer i tid till jobbet eller kan välja en bostad eller skola inom en aningen större radie. Bara hälsovinsterna av den köpenhamnska cyklingen räknas till 1,7 miljarder danska kronor.

Trafikmålen sätts i tid, och åtgärderna är ett resultat därav. Behövs det bredare cykelbanor för att det ska gå snabbare så får man göra det. Är det för många rödljus som stoppar upp så inför man grön våg för dem som kör snabbt. Är det för mycket annan trafik i vägen leder man om den.

Restid är ett centralt begrepp när vi planerar för kollektivtrafiken, och det är dags att ta restiden på allvar även när det gäller dem som väljer cykel för att ta sig till jobb och skola.

Men är det inte farligt när det går fort? Inte nödvändigtvis, inom trafikforskningen talar man om ”safety by numbers” – ju fler cyklar man får ut i trafiken, ju färre blir olyckorna. Och inte bara cykelolyckorna, utan alla trafikolyckor. När cyklarna blir tillräckligt många uppfostrar det inte bara gångtrafikanter att inte kliva ut i cykelbanorna och bilister och bussförare att ta hänsyn, det uppfostrar också cyklisterna att cykla uppmärksamt, lämna utrymme till andra och ge tecken när man svänger eller stannar. Inte minst tvingas stadsplanerarna att hålla cykelvägarna i bra skick.

1953 byggdes Sveriges första motorväg – Autostradan – mellan Malmö och Lund. Ett projekt som var lika mycket metafysik som asfalt. Hur kan en bilist ta sig snabbt, effektivt och säkert från stadsgräns till stadsgräns, var frågan. Motorvägen var svaret. Över sextio år senare är det hög tid att använda samma tankemodell för de stora cykelstråken i Malmö och Lund. Enkelriktade filer, planfria korsningar, smidiga påfarter så att det kan gå undan i morgontrafiken. Visst, det är bra för hälsan att cykla. Och för miljön. Och trängseln. Och privatekonomin. Men framför allt ska det gå undan så att man kommer i tid till morgonmöten och dagishämtning..

Bertil Björk"

Kanske någon -av alla trafikslag - i Kungliga Hufvudstaden kan ta bara lite lärdom?

Så klokt, tyvärr så finns det inget mod och ingen dådkraft att driva igenom något sådant.

Aliide sa:
me.I.am sa:
Fjärdebrunn sa:

Och du anser på allvar att alla ska cykla i samma hastighet som den långsammaste?

Då kommer absolut köerna öka på körbanorna! Restid ställs mot restid.
Att inte kunna hålla en anständig hastighet för att någon blir irrationellt rädd när den blir omkörd med god marginal, det går inte att arbetspendla på cykel då.

Folk blir ledsna om nån cyklar om dem! Det gnager i dom, dom kan inte sova! Är det så du vill ha det?

Bengt-re sa:
Pfaff sa:

Bertil Björk"

Så klokt, tyvärr så finns det inget mod och ingen dådkraft att driva igenom något sådant.

Iaf byggs nu Norr Mälarstrand om och blir väldigt bred, gamla cykelbanan blir avskild gångväg. Inga svängfester runt träd, utan rak 4,5 meter bred cykelväg, dubbelriktad indeed men körfälts-markerad med linje. Bra omkörningsmöjlighet, räddhågsna långsammare borde inte kunna bli rädda.

http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/framtidens-cykelbana.htm

Kan inte alla här som på olika sociala medel ser folk som ondgör sig över cyklister som kör vårdslöst snabbt på sina dyra cyklar iförda spandexdräkt klistra in Bertil Björks text. Överallt, hela tiden. Tills de fattar! :-)

Masjevel sa:
Kan inte alla här som på olika sociala medel ser folk som ondgör sig över cyklister som kör vårdslöst snabbt på sina dyra cyklar iförda spandexdräkt klistra in Bertil Björks text. Överallt, hela tiden. Tills de fattar! :-)

Vad ska de fatta? Om folk kör vårdslöst är det väl klandervärt oavsett infrastruktur och fordon. I mångt och mycket är det separata frågor.
Gnället om dyra cyklar och lycra bör man bara ta som kväkanden från den bristande insiktens träsk (åsikter om strumplängd, dålig färgmatchning, blandning av komponenter o.s.v. bör såklart tas på allvar).

Masjevel sa:

Har redan gjort, sedan de började dyka upp i massa grupper i förrgår...

Isaksson klistrar in sin gamla stilstudie över stockholms cyklister från tiden då folk kallade memils för "sportcyklister" som de ondgjorde sig över då, den är rätt underhållande!

http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/index.htm?tag=193

Aliide sa:
Iaf byggs nu Norr Mälarstrand om och blir väldigt bred, gamla cykelbanan blir avskild gångväg. Inga svängfester runt träd, utan rak 4,5 meter bred cykelväg, dubbelriktad indeed men körfälts-markerad med linje. Bra omkörningsmöjlighet, räddhågsna långsammare borde inte kunna bli rädda.

http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/framtidens-cykelbana.htm

Jag cyklar via Vasabron mot Stadshuset och möter på sträckan Stadshusbron-Hantverkargatan flödet av cyklister västerifrån på morgnarna. Det ska bli intressant att se om den nya, bredare cykelbanan längs Norr Mälarstrand också leder till högre hastigheter som s.a.s. förs med längre in i stan. Min erfarenhet är att snabbpendlare, inklusive mig själv, håller högt tempo där det går, och behöver någon km av nedsaktningsväg (för mig är det stadsgårdsleden) innan lämpligt innerstadstempo för överbefolkade cykelstråk och fotgängartjocka övergångsplatser nås.

Ibland funderar jag på om det skulle behövas tydligt skyltade "lågtempozoner" i innerstan under sommarhalvåret, och mer skyltning längs cykelstråk överlag.

Jag skulle vilja ha en cykelinfrastruktur så säker att den tillåter att ungdomar utan trafikvana på ett säkert sätt transportera sig med cykel inne i stan. Men det kanske är en utopi?

Granman sa:
Ibland funderar jag på om det skulle behövas tydligt skyltade "lågtempozoner" i innerstan under sommarhalvåret, och mer skyltning längs cykelstråk överlag.

Och som förhoppningsvis fungerar bättre än det nuvarande, snudd på slentrianmässiga, användandet av gårdsgata/gångfartsområde...

JMT sa:
Masjevel sa:

Vad ska de fatta? Om folk kör vårdslöst är det väl klandervärt oavsett infrastruktur och fordon. I mångt och mycket är det separata frågor.
Gnället om dyra cyklar och lycra bör man bara ta som kväkanden från den bristande insiktens träsk (åsikter om strumplängd, dålig färgmatchning, blandning av komponenter o.s.v. bör såklart tas på allvar).

Försökte vara lite ironisk. Vårdslöst beteende är naturligtvis aldrig ok men cyklister beskrivs ofta som vårdslösa fartmonster som kryssar bland barnvagnar i 50km/h, vilket inte stämmer in på de allra flesta. Idioter finns överallt, även på bland de som cyklar men många som cyklar gör det för att det är ett smidigt/snabbt alternativ till bil/kollektivtrafik. Ju längre bort från arbetsplatsen man bor desto viktigare blir det att infrastrukturen är välplanerad så att det fortfarande kan vara ett alternativ till bil/kollektivtrafik. Det måste mao gå att ta sig till jobbet hyggligt snabbt.

Supertramp sa:
Jag skulle vilja ha en cykelinfrastruktur så säker att den tillåter att ungdomar utan trafikvana på ett säkert sätt transportera sig med cykel inne i stan. Men det kanske är en utopi?

Men alla infrastrukturer - även "idiotsäkra" sådana av "lätt att göra rätt-typ" - kräver ändå viss användarutbildning eller motsvarade för att kunna fungera så som avses. Eller har någon t.ex. kommit på det idiotsäkra IT-stödsystemet? Kom ihåg att användarregler/rutiner också är en del av en fungerande infrastruktur, tillsammans med de rent fysiska delarna.

När jag gick i mellanstadiet på 80-talet hade vi flera gånger trafikvett på cykel-dagar på initiativ av skolan själv. Det förekommer inte alls i mina barns skola. (Note to myself: fixa sådana då!)

Granman sa:
När jag gick i mellanstadiet på 80-talet hade vi flera gånger trafikvett på cykel-dagar på initiativ av skolan själv. Det förekommer inte alls i mina barns skola. (Note to myself: fixa sådana då!)

Det hade jag med. Men föräldraransvaret kan ingen frånskriva sig av den anledningen, det är där det börjar.

Pfaff sa:
Granman sa:

Det hade jag med. Men föräldraransvaret kan ingen frånskriva sig av den anledningen, det är där det börjar.

Sant, men ska föräldraansvar tas på allvar krävs det att föräldrarna tämligen ofta är med barnen i trafiken, på två hjul, och att det inte stannar vid förmaningar och varningar. Många föräldrar t.ex. här i Tyresö släpper iväg ungarna på cykel, men äger inte en cykel själv utan har istället låtit sina rövar ingå en djup symbios med sina bilstolar. Här finns nog anledning att fundera över skolans ambition att generellt erbjuda kunskaper och insikter som barnen inte får till livs hemma.

Men jag ska sluta att gnälla över det och agera istället. Fixa cyklande skolbussar (med hemlig klungträning) och cykeldagar på skolan alltså.

Om något inte fungerar idag så tycker jag att det oftast gnälls på yttre faktorer, i princip aldrig så sägs det att individen kanske skulle ta ett större ansvar, och i vissa extrema fall kanske t.o.m. behöva lära sig något.

När det gäller teknologiska prylar i hemmet så är de flesta införstådda med att man måste lära sig använda det, men t.ex. i trafiken skall allt serveras på silverfat, ingen ska behöva anstränga sig.

Rödljus i Hammarby Sjöstad i morse (mitt emot SCS där det byggs just nu).

Tre lycraförsedda pendlare med bockstyreförsedda cyklar stannar snällt vid rödljuset och väntar in grönt, jag en av dem. En promenerande hipster skiter i det och går rakt ut i trafiken som fortfarande har grönt, stannar mitt i körbanan för att släppa fram en bil som kommer i 50 km/h i ett av de två körfälten. Bilen saktade ner och körde förbi innan hipstern passerade, Inget försök av bilisten att köra ihjäl hipstern, eller ens gestikulerande/tutande från bilen. Det tydliga lagbrottet till trots.

Ergo, det är cykeln som kränker, inte det dåliga uppförandet per se. Under alla år jag har kört bil runtomkring 08 så har jag nog stört mig mera på gångtrafikanter än cyklister, men det kanske är för att jag är cyklist själv.

Supertramp, varför skulle föräldrar lyckas bättre med att få ungarna att få cykelvett när de inte klarar att ge dem fotgängar-vett?

Läste 3e delen nu, blev arg igen, att jag orkar. Återigen det gamla vanliga, "körkort för cykel", "alla som cyklar snabbare än jag gör är galningar". Suck.
30 i snitt Gurra - Bergshamra, genom stan; applåd Elit-pendlare :)

Adam K sa:
Supertramp, varför skulle föräldrar lyckas bättre med att få ungarna att få cykelvett när de inte klarar att ge dem fotgängar-vett?

Inte fan vet jag. Har jag sagt det?

Tycker i alla fall att det vore vore trevligt och praktiskt om fler kunde cykla inne i stan utan att riskera livet. Jag skulle inte vilja att mina barn cyklade själva, inte ens min artonåroga dotter (som ännu inte har körkort och därför liten trafikvana).

Supertramp sa:
Inte fan vet jag. Har jag sagt det?

Tycker i alla fall att det vore vore trevligt och praktiskt om fler kunde cykla inne i stan utan att riskera livet. Jag skulle inte vilja att mina barn cyklade själva, inte ens min artonåroga dotter (som ännu inte har körkort och därför liten trafikvana).

Mehhh
PÅ riktigt?
Mina barn har cyklat i stan sedan 6års åldern.
Trist.

Funderade på detta idag när jag passerade en förskola.
Bilar parkerade på cykelbanan utanför förskolan.
Föräldrarna tycker kanske att det verkar läskigt att cykla med barnen för att det är för mycket bilar.
Så de tar bilen.
Vore väl smartare att ta cykeln?

Pfaff sa:

Både för och emot särskilda trafikregler för cykeltrafik gentemot motordriven trafik. Säkert skitbra. Men hur bra har det gått på vissa enkelriktade gator där man gjort dubbelriktat för cykeltrafik? Jo, bilister följer cyklande... (trots skylten motortrafik förbjuden alltså). Det där med att veta vilket fordon man framför är inte alltid det enklaste vad det verkar ;-)

Stumpy sa:
Aliide sa:
Plötsligen ser jag framför mig en hel dagisgrupp (treåringar) på höga trehjulingar cyklade mitt över hela vägen, en enda personal.

Hur många pedagoger var det i den personalen?

Noll antagligen, frågade faktiskt killen varför barnen inte hade hjälm på sig "vi har inte hittat några" blev svaret. Han var alltså bakom hela gruppen om ca 15 tre- och fyråringar, varav utbrytningen var farligt nära Gamla Huddingevägen. Hann tyvärr inte vara barnvakt (på väg till jobbet som sagt) utan ropade till killen (typ medelåders man i ens egen ålder) att hålla koll... Ångrar att jag inte tog ett allvarligt samtal med honom, el åtminstone la på minnet vad det stod på barnens västar så man kunde ta det till högre ort senare. Men ingetdera... Blir bara mer förbannad ju mer jag tänker på det!
Har ju inget att göra med "Vilka cyklister är värst" men "Vilka förskolor är värst?" kanske...

Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Aliide sa:

Fast han verkade inte riktigt vara klar över vad han tyckte.

Peace love and understanding?
Fast helst ska någon annan stå för det.

Ganska sansat ändå. Men att likna att cykla "fort" på en cykelbana vid att stå och spela golf i en allmän park tycker jag var lite konstigt. Man kan snarare likna det vid att stå och slå golf på en golfbana, men på denna golfbana flanerar det en massa människor utan uppsikt, nån cyklar, några bilar står parkerade på green osv. Det är iofs ändå olämpligt att ställa sig med en driver där då, men jag vet inte riktigt om det bara skulle finnas en syndare i så fall (tror dessutom att golfklubben skulle avhysa de som ockuperade golfbanan långt tidigare men men...)

Bengt-re sa:
Aliide sa:

Jo, cyklister ska äta bajs och tycka det är okej när någon stänger ens väg. Dubbelparkering i cykelfält? Nämen självklart, det måste man väl förstå? Säga förlåt när man egentligen vill komma i tid till morgonmötet/dagishämtning el vad nu man har för tid att egentligen har att passa, buga och be om ursäkt, säga förlåt att man gärna vill fram. Ta dock en artig konversation innan man passerar.

Aliide sa:
Bengt-re sa:
Aliide sa:

Jo, cyklister ska äta bajs och tycka det är okej när någon stänger ens väg. Dubbelparkering i cykelfält? Nämen självklart, det måste man väl förstå? Säga förlåt när man egentligen vill komma i tid till morgonmötet/dagishämtning el vad nu man har för tid att egentligen har att passa, buga och be om ursäkt, säga förlåt att man gärna vill fram. Ta dock en artig konversation innan man passerar.

Nä - visst. Problemet är ju ofta det att man har en tid att passa och att marginalerna inte riktigt finns för att vara alltför seren i trafiken. Parkering på cykelbana känns btw som att det är det nya svarta - det är ju smidigt som attan! Drabbar ju inte TRAFIKEN, bara några töntat i lycra.... *suck*

Nä, skall dra på mig lycra och ge mig ut och cykla tror jag bestämt...

Bengt-re sa:
Aliide sa:
Bengt-re sa:
Aliide sa:

Nä - visst. Problemet är ju ofta det att man har en tid att passa och att marginalerna inte riktigt finns för att vara alltför seren i trafiken. Parkering på cykelbana känns btw som att det är det nya svarta - det är ju smidigt som attan! Drabbar ju inte TRAFIKEN, bara några töntat i lycra.... *suck*

Nä, skall dra på mig lycra och ge mig ut och cykla tror jag bestämt...

Bara att du inte gör det imorgon på väg till jobbet, eller överhuvudtaget där andra rör sig, stanna och be om ursäkt och konversera i så fall ;-)

(Har ju för övrigt klarnat upp och så sitter man med en jäkla axel som fortfarande inte ska belastas (både enl ortoped och rehab, hade hoppats att rehab skulle säga emot ortopeden, men icke). Jag är inte alls bitter.
Lycra... Kortbrallor... Och den nya tröjan som kom med posten i förrgår... Cykla...)

fhloston sa:
Nu är dom ju inte cyklister, men fotgängarna är inte alltid att leka med. Ibland helt omedvetna om världen utanför, och ibland skiter de i den. Har mer än en gång varit med om att fotgängare bara blänger på mig när jag plingar och vill förbi på cykelbanan.

Håller med.. Många verkar leva i en zombievärld, klart irriterande när ett gäng lyckas blocket hela bredden på en gång o cykelbana.. Sen ha mage o bli sura för att man susar förbi dom ute i gräset i stället! Detta är klart mer störande än cyklister som cyklar sakta eller fort...

Värsta sortens gång fotgängar-zombie är dom med en hund i ena änden av ett snöre, lägger en snubbeltråd rätt över gångvägen utan ha vett att flytta röven till samman plats som byrackan! *morr*

Tillbaka
Topp