Loftberg sa:
Jag känner väldigt många, både i släkten och vänner, som ägnar sig åt hästsport, och har fått höra många skräckhistorier genom åren. Givetvis är det svårt att bedöma vad som är en hög fart. Just därför är det också än viktigare att man tänker till lite extra. En lättskrämd häst kan ju jämföras med en nybörjarcyklist som kanske vinglar mer än brukligt längs en väg. Det är inte förbjudet för dem att vara där. Däremot är det något vi andra bör ha i åtanke när vi bedömer situationen. Säger heller inte att allt är cyklister fel, men jag vet hur många farliga närsituationer som sker dagligen. Och min poäng är att det inte riktigt boostar vårat rykte.
Upplevde iaf att artikeln du länkade till svartmålade cyklisten som den skyldige.
Jag undrar bara, bör man rida på en lättskrämd häst på såna platser? Ja man får det, men är det lämpligt? En vinglig nybörjarcyklist är inte förbjuden att cykla ett träningspass på landsvägen, men är det lämpligt?
Sen är det inte så lätt alla gånger heller.
Har man ringklocka kan ett pling skrämma.. Vet en gång när jag närmade mig en tjej på häst bakifrån och var osäker på om hon uppfattat mig, så på lite avstånd ropade jag "Cyklist kommer" eller något i den stilen. Det fick resultatet att ryttaren hoppade till och hästen tog ettpar lustiga sidosteg också.