DN: "Vilka cyklister är värst?"

Loftberg sa:
http://mobil.unt.se/uppland/uppsala/fick-hast-att-skena-cyklade-vidare-4234197.aspx

Sånt här hjälper ju inte direkt allmänhetens bild av oss cyklister. Snälla, visa hänsyn därute. Speciellt tråkigt att en sån nyhet ska plockas fram (1 år sen) så nära inpå en sån fin cykelhelg vi haft i Uppsala.

Men vad gjorde hästarna på en cykelhelg, som att be om problem. Var väl inte oväntat att det skulle komma cyklar? Och välkänt att just cyklar skrämmer hästar... Bilar låter och har inte alls samma överskningsverkan.

http://elnadahlstrand.se/2014/11/14/vett-etikett-pa-mtb-2-att-mota-hastar/

Loftberg sa:
http://mobil.unt.se/uppland/uppsala/fick-hast-att-skena-cyklade-vidare-4234197.aspx

Sånt här hjälper ju inte direkt allmänhetens bild av oss cyklister. Snälla, visa hänsyn därute. Speciellt tråkigt att en sån nyhet ska plockas fram (1 år sen) så nära inpå en sån fin cykelhelg vi haft i Uppsala.

Att cyklisten närmar sig "snabbt" var ju hyfsat subjektivt. Och om hästen börjar galoppera framåt längs vägen, innan cyklisten är framme vid hästen, är det kanske inte ens säkert att cyklisten förstod att hästen blivit skrämd.

Det rör sig om en ett år gammal händelse. Tror inte hon red i områden där cyklister tävlade, eller ens på samma tidpunkt. Och att en cykel låter mindre, och därför är svårare att upptäcka, är ju upp till cyklisten att tänka på och förstå. En ryttare ska ju inte behöva tänka 'det kanske dyker upp en cykel när som helst i full fart som jag varken kommer höra eller se', varenda minut på en hästrygg. Cyklar man så får man ta ner farten, hålla ett så gott avstånd som möjligt, och med fördel även ropa eller på annat vis uppmärksamma ryttare och häst. En häst känner ofta igen en människoröst på ett bättre sätt en ljudet från en cykel. Det är ju exakt samma sak vi cyklister förväntar oss av omkörande eller mötande bilister. Ömsesidig hänsyn.

H. sa:
Loftberg sa:

Att cyklisten närmar sig "snabbt" var ju hyfsat subjektivt. Och om hästen börjar galoppera framåt längs vägen, innan cyklisten är framme vid hästen, är det kanske inte ens säkert att cyklisten förstod att hästen blivit skrämd.

+1

Svårt att veta exakt hur det gick till, men hon tycks inte ha kastats av eller liknande, så vad skulle cyklisten göra annat än att cykla vidare?
Sen menar jag inte att man inte ska visa hänsyn, men ibland undrar jag hur dessa "häst-problem" blir cyklistens fel? En ryttare tar sig fram på en lättskrämd häst som denne kanske inte har full kontroll på, det anses helt ok och händer det något så är det cyklistens fel? Underligt..

Jag känner väldigt många, både i släkten och vänner, som ägnar sig åt hästsport, och har fått höra många skräckhistorier genom åren. Givetvis är det svårt att bedöma vad som är en hög fart. Just därför är det också än viktigare att man tänker till lite extra. En lättskrämd häst kan ju jämföras med en nybörjarcyklist som kanske vinglar mer än brukligt längs en väg. Det är inte förbjudet för dem att vara där. Däremot är det något vi andra bör ha i åtanke när vi bedömer situationen. Säger heller inte att allt är cyklister fel, men jag vet hur många farliga närsituationer som sker dagligen. Och min poäng är att det inte riktigt boostar vårat rykte.

Loftberg sa:
Jag känner väldigt många, både i släkten och vänner, som ägnar sig åt hästsport, och har fått höra många skräckhistorier genom åren. Givetvis är det svårt att bedöma vad som är en hög fart. Just därför är det också än viktigare att man tänker till lite extra. En lättskrämd häst kan ju jämföras med en nybörjarcyklist som kanske vinglar mer än brukligt längs en väg. Det är inte förbjudet för dem att vara där. Däremot är det något vi andra bör ha i åtanke när vi bedömer situationen. Säger heller inte att allt är cyklister fel, men jag vet hur många farliga närsituationer som sker dagligen. Och min poäng är att det inte riktigt boostar vårat rykte.

Upplevde iaf att artikeln du länkade till svartmålade cyklisten som den skyldige.
Jag undrar bara, bör man rida på en lättskrämd häst på såna platser? Ja man får det, men är det lämpligt? En vinglig nybörjarcyklist är inte förbjuden att cykla ett träningspass på landsvägen, men är det lämpligt?

Sen är det inte så lätt alla gånger heller.
Har man ringklocka kan ett pling skrämma.. Vet en gång när jag närmade mig en tjej på häst bakifrån och var osäker på om hon uppfattat mig, så på lite avstånd ropade jag "Cyklist kommer" eller något i den stilen. Det fick resultatet att ryttaren hoppade till och hästen tog ettpar lustiga sidosteg också.

stefan. sa:
Loftberg sa:

Upplevde iaf att artikeln du länkade till svartmålade cyklisten som den skyldige.
Jag undrar bara, bör man rida på en lättskrämd häst på såna platser? Ja man får det, men är det lämpligt? En vinglig nybörjarcyklist är inte förbjuden att cykla ett träningspass på landsvägen, men är det lämpligt?

Sen är det inte så lätt alla gånger heller.
Har man ringklocka kan ett pling skrämma.. Vet en gång när jag närmade mig en tjej på häst bakifrån och var osäker på om hon uppfattat mig, så på lite avstånd ropade jag "Cyklist kommer" eller något i den stilen. Det fick resultatet att ryttaren hoppade till och hästen tog ettpar lustiga sidosteg också.
Visst, det är en komplicerad sits och svårt att tolka. Min poäng är fortfarande att det finns alltför många cyklister som INTE visar någon som helst hänsyn. Kanske inte gäller cyklisten i artikeln, det vet vi ju inte, och gäller förhoppningsvis heller ingen på det här forumet (yeah, right). Men faktumet kvarstår att alltför många kör som egoistiska idioter. Jag tar alltid ner farten och uppmärksammar ryttaren med ett försiktigt 'hej' eller 'ursäkta', och har hittills aldrig skrämt en häst/ryttare. Och då hör jag ändå till kategorin 'Strava-hetsande XC-svetto'.

Av ren självbevarelsedrift föredrar jag att ta det väldigt lugnt i närheten av hästar. Har ju ingen koll på vare sig ryttare eller häst och då jag med all sannolikhet tar mer stryk vid närkontakt än vad hästen gör så känns det dumt att utmana ödet.

H. sa:
Loftberg sa:
H. sa:
Det finns ju en anledning till att man inte släpper ut vingliga små barn i trafiken...
Och det är bara barn som kan vingla?
Nej. Även hästar. Och fulla ungdomar.
Och om barn är ute och går med/utan föräldrar, antar (hoppas) jag att du skulle ta i beaktande riskerna det innebär och visa hänsyn vid en passering? Detsamma med fulla ungdomar hoppas jag? För ingen vill ju köra på varken barn eller fyllon, oavsett vems fel det är.
Varför skulle du inte bete dig på samma sätt förbi en häst?

I Kirgizistan hade hästfolket ofta med sig en lätt obrydd fårskock som effektivt blockerade vägen/stigen och tvingade övrig trafik att sakta ned innan den kunde komma nära de lättskrämda hästarna. Kanske har svenska ryttare något att lära sig där?

Jag tycker att det är svår när man möter ryttare på landsvägen. Senast så kom jag ikapp 3st längs en tvåfilig landsväg (med mittmarkeringar) på en åker i ganska rejäl motvind. Det gick inte särskilt snabbt och på grund av vinden känndes det som att jag inte skulle kunna göra mig hörd innan jag smugt mig på för nära. Då det inte var någon övrig trafik gick jag istället ut i motsatt väggren (vänster sida) och körde om, med fick ändå gliringar efter mig. Hur ska man göra egentligen?

I skogen tycker jag att det funkar mycket bättre, där kör man med ett "hejhej" innan och frågar om man får köra om, funkar alltid. I Nåsten i Uppsala har vi cyklister som grupp fått beröm från ryttare från flera håll.

Artikeln i fråga var överlag ensidig och konstigt vinklad.

Loftberg sa:
H. sa:
Loftberg sa:
H. sa:
Det finns ju en anledning till att man inte släpper ut vingliga små barn i trafiken...
Och det är bara barn som kan vingla?
Nej. Även hästar. Och fulla ungdomar.
Och om barn är ute och går med/utan föräldrar, antar (hoppas) jag att du skulle ta i beaktande riskerna det innebär och visa hänsyn vid en passering? Detsamma med fulla ungdomar hoppas jag? För ingen vill ju köra på varken barn eller fyllon, oavsett vems fel det är.
Varför skulle du inte bete dig på samma sätt förbi en häst?

Barn går att bunnyhoppa och fulla ungdomar gör sig bäst när de dräller i diket. Jag förstår inte vad du pratar om faktiskt.

Lulle sa:
Då det inte var någon övrig trafik gick jag istället ut i motsatt väggren (vänster sida) och körde om, med fick ändå gliringar efter mig. Hur ska man göra egentligen?

9267383369758.jpg

Lulle sa:
Jag tycker att det är svår när man möter ryttare på landsvägen. Senast så kom jag ikapp 3st längs en tvåfilig landsväg (med mittmarkeringar) på en åker i ganska rejäl motvind. Det gick inte särskilt snabbt och på grund av vinden känndes det som att jag inte skulle kunna göra mig hörd innan jag smugt mig på för nära. Då det inte var någon övrig trafik gick jag istället ut i motsatt väggren (vänster sida) och körde om, med fick ändå gliringar efter mig. Hur ska man göra egentligen?

Byta till baknav av DT-swiss och frihjula lite lätt?

Och lite mer seriöst, tycker du verkar ha gjort så bra du kunde - att göra sig hörd och köra om säkert i stark motvind är svårt och köra om/passera med riktigt god marginal är ju aldrig fel.

Doomed If You Do, Doomed If You Don't
När det kommer till hästar så kan det bli fel hur än gör. Försöker alltid sakta ner och hålla ut avståndet så mycket jag kan jag cyklar.
Plingar man eller för något ljud så kan man skrämma hästen saktar man ner så blir hästen skärm för att man smyger upp på den.
Mest avgörande är hästen inte ska bli skrämd är att ha en uppmärksam ryttaren som uppmärksamma medtrafikanter innan hästen.
Har man väl skrämt hästen ska man då hålla sig bakom den eller försöka passera? Känns som hästen blir mer skrämd oavsett vad man gör.

Är inte bara cyklar hästar har problem med. Skrämde ett par hästar en gång som stod i hage när jag och några vänner körde rullskidor. Vi körde inte särskilt fort och skulle passera en hage på motsatt sidan vägen. Men när vi närmade oss hagen så hoppade hästarna över staketet och sprang ut på vägen framför oss istället för att springa upp i hagen för att komma bort från vägen.
Fick gå upp till gården och tala om för bonden att hästar hästar har rymt. Fick reaktionen att det inte var första gången för bonden.

Känns som detta är ett större problem i Sverige en andra länder.
Cyklade på landsväg i Turkiet för något år sedan och uppmärksammade att det inte alls är samma problem med djuren där. Där är det en total avsaknad av både inhägnader och viltstängsel. Hästar, dromedarer och åsnor kunde stå i väg grenen och glo på en utan att vara det minsta bekymrade. Fanns till och med hönor och getter som betade mellan vägbanorna.
I Franska alperna och där står kossorna och betar mellan downhillspåren. Ibland får man stanna och vänta på att de skulle passera, men oftast stod du lugnt vid sidan och verkade hålla sig bort från stigen. Stress nivå på kossorna var noll även om man passerar 1 meter från bakom.

Gräsänder visar större trafikvett än hästar (och många andra gång trafikanter) här hemma.
Kanske har det något med hur vi hanterar djuren, är det ett curlingföräldrar beteende fast för djur vi har i Sverige?

Tror inte att det är positivt att låta heller, två hästar skenade rätt ordentligt när jag mötte dem med mc.... Stängde av, tog av mig hjälmen och ställde mig på andra sidan diket.

eketjall sa:
Snuten sa:
Det är totalt olämpligt att framföra en häst på allmän väg. Fattar inte att det kan vara tillåtet.
För att det räknas som ett fordon kanske?!
Ett hästekipage SKA framföras på vägen och får INTE framföras på gång och cykelbana.

Vad lagen säger vet jag inte, men min erfarenhet säger mig att hästar är stora, tunga och lynniga. Ungefär som en porrsurfande långtradarchaufför.

Snuten sa:
eketjall sa:
Snuten sa:
Det är totalt olämpligt att framföra en häst på allmän väg. Fattar inte att det kan vara tillåtet.
Ett hästekipage SKA framföras på vägen och får INTE framföras på gång och cykelbana.

Vad lagen säger vet jag inte, men min erfarenhet säger mig att hästar är stora, tunga och lynniga. Ungefär som en porrsurfande långtradarchaufför.
Gissningsvis avskyr ryttare landsväg som pesten också. Jag har nog inte stött på mer än en handfull efter vägarna i vuxen ålder.

eketjall sa:
Snuten sa:
eketjall sa:
Snuten sa:

Gissningsvis avskyr ryttare landsväg som pesten också. Jag har nog inte stött på mer än en handfull efter vägarna i vuxen ålder.

Intolerans mot andra trafikantslag är nog det som i sammanhanget är mest otillåtet. Men samtidigt tror jag inte heller att man som ryttare tycker att rida längs landsvägar är det särskilt roligt även om det inte är förbjudet.

Tillbaka
Topp