Dödsångest på hala rötter med Racing Ralph!

• Trådstartare Trådstartare LW
  • Start datum Start datum
Lägger på Maxxis Ardent 2.4 på XC hojen nu i höst, blir lite traktor med 800 gr (samtidigt bra träning), kör lågt tryck o känner mig trygg.

Snacka om att man har olika begrepp vad det gäller grepp.
Ardent hade inte jag velat tuffa runt med snoriga hällar och rötter. På lite mjukare stig kan jag tänka mig det kanske funkar hyggligt.

glitch sa:
Sixten Fors sa:
Vad tror ni om... Nobby Nic 29x2.35" TrailStar 725 gram https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=100379
Jag hade inte köpt schwalbe med gamla gummit nu när addix finns.
Annars tycker jag att hans dampf funkat riktigt bra som höst/vinterdäck utan att vara allt för trögt. Har icke addix 2.8 nobby nic på htn nu och tycker inte de rullar avsevärt bättre än damp hasse gjorde.
Å andra sidan är väl Speedgrip ersättare till Pacestar, och Soft ersätter Trailstar. Nya NobbyNic Addix finns bara i Speedgrip. Gamla NN finns i Pace- och Trailstar, säljs dessutom billigt just nu. Det blir nog en uppsättning NN 29x2,35" Evo Trailstar i alla fall.

Nog gör gummit skillnad. Har några episka åk i ösregn på rotiga switchbackstigar i Verbier på meritlistan, utan Maxxisdäck med slow reezay (40a)-gummi hade jag stått på öronen direkt. Men det kostar ju verkligen på rullet också, de däcken behöver lite lutning för att funka.

Sixten Fors sa:
glitch sa:
Sixten Fors sa:
Vad tror ni om... Nobby Nic 29x2.35" TrailStar 725 gram https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=100379
Annars tycker jag att hans dampf funkat riktigt bra som höst/vinterdäck utan att vara allt för trögt. Har icke addix 2.8 nobby nic på htn nu och tycker inte de rullar avsevärt bättre än damp hasse gjorde.
Å andra sidan är väl Speedgrip ersättare till Pacestar, och Soft ersätter Trailstar. Nya NobbyNic Addix finns bara i Speedgrip. Gamla NN finns i Pace- och Trailstar, säljs dessutom billigt just nu. Det blir nog en uppsättning NN 29x2,35" Evo Trailstar i alla fall.

Sixten; har du hittat dem riktigt billigt någonstans?

Makten sa:
Sixten Fors sa:
Det blir nog en uppsättning NN 29x2,35" Evo Trailstar i alla fall.

Kör Pacestar bak där det faktiskt duger och håller ner slitaget. Många av de tüska näthandlarna brukar ha vettiga priser på dylika kombinationspaket dessutom.

https://www.bike-components.de/en/S...railStar-PaceStar-29-Folding-Tyre-Set-p46236/
Jag testar nog Trail även bak på NN 2.35, kör annars RoRo 2.25 Pace fram/bak vilket var lite halt i helgens Hellas då det var ganska blött och bitvis lerpölar. Gillar att klättra och vill ha bra grepp även bak. Det blir nog för liten skillnad att bara byta mönster. Kan då alternerar mellan RoRo Pace och NN Trail bak beroende på väder/underlag i kombination med NN Trail fram. Var min tanke.

meringa sa:
Ingen som nämner nåt av Bontrager XR1-4?
Sugen på testa dessa

XR4:an har bra grepp på blöta hällar.
Känns som ett ganska mjukt gummi, satt på som originaldäck till min Fuel EX 8:a och kommer att få sitta kvar ett tag till.
Finner ingen anledning att byta för stigåkningen ännu.

Fick bra betyg insett test jag inte lyckas finna nu, det var ett av magasinen i Readly appen.

Sixten Fors sa:
Makten sa:
Sixten Fors sa:

Kör Pacestar bak där det faktiskt duger och håller ner slitaget. Många av de tüska näthandlarna brukar ha vettiga priser på dylika kombinationspaket dessutom.

https://www.bike-components.de/en/S...railStar-PaceStar-29-Folding-Tyre-Set-p46236/
Jag testar nog Trail även bak på NN 2.35, kör annars RoRo 2.25 Pace fram/bak vilket var lite halt i helgens Hellas då det var ganska blött och bitvis lerpölar. Gillar att klättra och vill ha bra grepp även bak. Det blir nog för liten skillnad att bara byta mönster. Kan då alternerar mellan RoRo Pace och NN Trail bak beroende på väder/underlag i kombination med NN Trail fram. Var min tanke.

Körde NN trailstar fram tidigare. Det jag ha hunnit prova så känns konstigt nog inte MM Soft som det rullar sämre men har mycket bättre grepp. Jag hade inte köpt Trailstar idag utan lagt till några kronor för nya gummit.

I tyska Bike 2017/06 testar de 21 däck varav 4 Schwalbe. De får mycket bra betyg. På fint tyskt manér mäter de även rullmotstånd och det är förvånande hur lätt nya NN speedgrip och MM soft rullar.

Rocket Ron Speed 29x2,25 - 18,0 W
Nobby N Speedgrip 29X2,35-20,4 W
Magic Mary Soft 27,5x2,35 - 26,7 W
Magic M SG Ultrasoft 27,5x2,35 - 47,7 W

Sixten, desmo och Makten ni har snart PM.

Senast ändrad:
XR1 har förvånansvärt bra grepp broms/driv med tanke på mönstret, kantgreppet är som man kan förvänta sig.
Skulle säga att det är rätt så likt xking i egenskaper, där xking har minimalt bättre grepp men sämre rull i motsvarande grad.
Körde en kombo xking fram xr1 bak på två långlopp i år, tyckte att det var lite "meh", ingen astronomisk skillnad mot mk2 fram xk bak, bara mycket sämre grepp i kurvorna. Nästa säsong blir det RoRo fram RaRa bak... Mellanmjölk FTW!

Anpassa fart efter förkållande, bara inse att det inte blir några KOm på hala rötter.

Jag kör samma däck oavsett säsong och väder, för jobbigt att byta och få tätt.

Sixten Fors sa:
glitch sa:
Sixten Fors sa:

Speedgrip skall ju enligt spec greppa 35% mer än PaceStar ( hur mycket det nu är i praktiken ).
Så jag kan tänka mig att det i bästa fall rullar som ett Pacestar med greppar som ett Trailstar, isåfall är det dumt att köpa på sig gamla blandingen.
Synd att det än så länge är rätt ont om omdömen och testar för allt som rör Addix

magnil sa:
Sixten Fors sa:
Makten sa:
Sixten Fors sa:

Körde NN trailstar fram tidigare. Det jag ha hunnit prova så känns konstigt nog inte MM Soft som det rullar sämre men har mycket bättre grepp. Jag hade inte köpt Trailstar idag utan lagt till några kronor för nya gummit.

I tyska Bike 2017/06 testar de 21 däck varav 4 Schwalbe. De får mycket bra betyg. På fint tyskt manér mäter de även rullmotstånd och det är förvånande hur lätt nya NN speedgrip och MM soft rullar.

What... Magic Mary soft bakdäck rullar lika kasst som ardent dual. Kanske blir ett sådant som bakdäck i sg till sommarens stigcyklande.

Senast ändrad:
magnil sa:

Fast det framgår ju inte hur lätt de gamla gummina rullar i jämförelse;-) Dessutom är det en del förvirrande siffror, såsom 120 TPI för Schwalbedäcken.
Personligen gillar jag inte Nobby Nic och Rocket Ron (2,35" och 2,6") av tidigare nämnd anledning; de har för odämpad casing (samt att de är vidriga att montera och demontera). Lustigt nog är ju även MM skitlätt i förhållande till vad det verkar avsett för, men det har jag inte provat själv. Och fram kommer man förstås undan med lättare däck än bak.

Jag brukar variera lufttryck i mina RR beroende om det är blöt och brötigt eller torrt och jämt, testa gå ner ett halvkilo eller något hekto och se om du känner någon skillnad, om du inte prövat det innan då vill säga

Simon89 sa:
Jag brukar variera lufttryck i mina RR beroende om det är blöt och brötigt eller torrt och jämt, testa gå ner ett halvkilo eller något hekto och se om du känner någon skillnad, om du inte prövat det innan då vill säga

Min fysiklärare vrider sig i sin grav!

jofahjalm sa:
Simon89 sa:

+1

(jag tycker att man ska ha ca 3.2 liter fram och 5 ampere bak)

xyklisten sa:
Vore intressant att veta vad TS kör för tryck i däcken. Med högt tryck så blir det mesta halt.

Jag hade 1,7 fram och 1,1 bak..så känns som lite för högt tryck fram.

Jag har nu bytt däck och det blev Specialized Purgatory fram och Vittoria Barzo bak. Det är tubeless och jag siktar på 1,5 bar fram och bak, ska bli spännande att se om det är någon skillnad mot innan. Jag kan hålla med i tidigare inlägg att mycket sitter i huvudet, jag blir feg och rädd för att det är halt och kör därför långsammare och då blir det bara halare och det går åt helvete..men skam den som ger sig!

LW sa:
xyklisten sa:
Vore intressant att veta vad TS kör för tryck i däcken. Med högt tryck så blir det mesta halt.

Jag har nu bytt däck och det blev Specialized Purgatory fram och Vittoria Barzo bak. Det är tubeless och jag siktar på 1,5 bar fram och bak, ska bli spännande att se om det är någon skillnad mot innan. Jag kan hålla med i tidigare inlägg att mycket sitter i huvudet, jag blir feg och rädd för att det är halt och kör därför långsammare och då blir det bara halare och det går åt helvete..men skam den som ger sig!

Hur fasen kan du köra 1,1 bak utan att punka?

LW sa:

Högre tryck fram än bak låter ganska vansinnigt:-) Lite högre bak än fram däremot är rimligt eftersom man har mer vikt bak.

PKJoacim sa:
jofahjalm sa:
Simon89 sa:

+1

1 kg/cm2 = 0,98 bar. Kg används ofta när lufttryck anges.
Vad missuppfattade ni ?

Klistrar in från Wikipedia :

Även om bar också är en mycket gångbar måttenhet är pascal standardmåttet i svensk industri. Enheten pascal används i ofta i form av kilopascal [kPa] eller hektopascal [hPa]

En pascal skrivs följaktligen 0,001 kPa eller 0,01 hPa istället för 1 Pa, och en bar är 100 000 Pa, vilket är mycket nära en (standard) atmosfär som är 101 325 pascal, eller 1,01325 bar.

Senast ändrad:
Simon89 sa:
PKJoacim sa:
jofahjalm sa:
Simon89 sa:

+1

1 kg/cm2 = 0,98 bar. Kg används ofta när lufttryck anges.
Vad missuppfattade ni ?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pascal_(enhet)
+1

Har hört dåligt om barzo så jag fortsatte med framgångssagan racing ralph ☺just att dom var hal.
Däremot finns det ju grövre däck och det räcker att ha ett värre fram anser jag.

det är lätt att man dömer ut däck som helt enkelt har åldrats och torkat. mönstret kan se fint ut, men gummit är slut. man tror man behöver ett annat märke, men det som behövs är ett nytt däck. vissa sorter lär klara tidens tand bättre än andra.

på rötter är gummits klibbighet och adhesivitet avgörande, inte mönstret.

kan inte så mycket om gummiblandningar på cykeldäck, men för vinterdäck till bil skiljer hållbarheten stort. vissa sorter ffa de med naturgummiinblandning kan vara förföriska som nya, men stelnar till och blir oanvändbara redan säsong 3, t ex dunlop och goodyear (samma koncern). andra håller sig fräscha även tredje säsongen, sedan tar de flesta slut. mönstret kan vara bra, men det är inget grepp på is. vissa michelin klarar fler, upp till 6 säsonger. nokia är sådär, har bättre hållbarhet senare år, klarar 3-4 säsonger, längre tillbaka var det helt och fullständigt kasst med den saken.

när det gäller mtb-däck har jag upplevt att continental blir dåliga och torra relativt snabbt, liksom vittoria. schwalbes dyraste blandning tycks hålla greppet längre, men även dessa måste ha begränsningar. ts racing ralph kanske har någon enklare variant på gummiblandning eller bara är gamla?

sen behöver däcken slitas kontinuerligt så fräscht gummi kommer fram i greppytan. se dock upp med varianter som har mjukt grepp-gummi bara i yttre delen av dobbarna, när man slitit sig ner till det hårda bärande gummit under väntar en skräckartad upplevelse. man brukar kunna se att detta har annan konsistens, ffa får det mindre småsår i sig. konceptet används även på vinterdäck till bilar, och stabiliserar de annars för mjuka klackarna. när man kommer ned till detta hårda gummi saknas varje form av grepp.

rocket ron dyraste varianten har som nya ett påtagligt bra grepp på våta rötter. det är också ett för typen särskilt bra sidogrepp i löst grus.

Tack Bike24, nya 29x2,35" NN Evo Snakeskin Trailstar nu monterade slanglöst vilket gick lätt och blev tätt ...tror jag.
Vägde 830 respektive 850 gram, och inte 765 gram som Schwalbe skojar till det :)
På 30 mm XM481 fälg blev de 61,5 mm breda (mönsterklackar 59,5 mm breda) och 61 mm höga mätt från fälgbanans 622 mm diameter.
Rätt köttiga alltså, skall bli kul att testa i skogen till helgen, kör nog 1,4 bar fram och 1,5 bar bak till att börja med. Går nog att sänka 0,1-0,2 bar till skulle jag tro.

Är väl sen på bollen, men kör Conti Mountain King II 2,2 RaceSport BlackChili fram och X-King 2,2 RaceSport BlackChili bak efter att ha vurpat rejält på några rötter med andra däck. Ca. 1,8 bar bak och 1,5 fram så greppar det väldigt fint på både rot och berg. Mina två cent.

Muyfa666 sa:
Är väl sen på bollen, men kör Conti Mountain King II 2,2 RaceSport BlackChili fram och X-King 2,2 RaceSport BlackChili bak efter att ha vurpat rejält på några rötter med andra däck. Ca. 1,8 bar bak och 1,5 fram så greppar det väldigt fint på både rot och berg. Mina två cent.

Jag kör också svart chili med MK ProTection både fram och bak, men med 2,4" som greppar ännu bättre. Provade några månader och tyckte X-King 2,4" var ganska kasst i blöt skog, oavsett lufttryck. Mina två Euro.

Var ikull styggt igår på rötter, har upplevt kanongrepp hittills med mina Spesh Ground Control i nya gummiblandningen, men det är som det redan skrivits här, inget som greppar på slemmiga rötter.

Husabuse sa:
Var ikull styggt igår på rötter, har upplevt kanongrepp hittills med mina Spesh Ground Control i nya gummiblandningen, men det är som det redan skrivits här, inget som greppar på slemmiga rötter.

Dubbat biter på rötter.

det får du inte skriva, det är inte happykorrekt. räkna med ett par sidors ajabaja. men det är nästan bra. på framhjulet kan det vara kalas i mellansäsongen, gör knappt någon åverkan.

danky_xv sa:
Min Trek kom med Bontrager XR 4 Ti, hittills nöjd med de. De får nog vara på hela hösten och våren. Ska se om jag byter de till nåt annat i sommar.

Har idag kört ett lopp med mina Bontrager Xr4 som var 100% regn, vatten, lera mm. Alla stigar var blöta leriga och eländiga men däcken funkade otroligt bra i leran. Bästa jag hittils testat. Men jag har ju inte testat alla happykorekta däck så det finns säkert bättre däck med.

Nu har jag beställt Schwalbe Nobby Nic Evolution AddixSpeedGrip - TLEasy - 29x2.35 - från Bike24 (tack för tipset!). Jag kommer att rapportera hur de uppför sig på våta hällar och rötter och hur lätt/trögt de rullar (bl.a. i Hellas på en Ibis Ripley). Mina referensramar är främst Maxxis Ardent (höst-hala) och Schwalbe Hans Dampf (tröga). Hoppas på Ardent-rull och Dampf-grepp!

PKJoacim sa:
Jag är ju lite sugen på att prova 2,6", har någon testat Nobby Nic med Addix i 2,6" i blötan?
Nu har jag testat. Körde en känd runda i torsdags och samma runda idag. I torsdags körde jag på mina två år gamla Spech Purgatory och idag körde jag med ett nytt Nobby Nic 2,6 addix snakeskin fram och Purg bak. Stor skillnad. Fick släppa ut luft fram succesivt för att få den rätta känslan av mjukhet över rötterna. Har ju bara 25mm fälg, notubes flow ex, men det verkar funka bra ändå. För min typ av körning. Stadigare i leran och tydligen bättre grepp överallt. Kollade Strava när jag kom hem och jag var snabbare på de flesta segment än i torsdags. Utan att försöka. Framför allt där det är krokigt och rotigt.

För övrigt var detta däck det enklaste att montera tubeless som jag har provat. Och fälgkanterna på flow ex låser verkligen fast däcket, fick ta i för att lossa Purget. Och när man fått NN att poppa så sitter dom kvar i fälgen så att det är enkelt att fylla på vätska genom ventilröret. Sedan var det bara att skruva i käglan och pumpa.

Senast ändrad:
Kul Joacim, jag experimenterade med ett 2.8 NN trailstar i stäven idag på min icke plusare som det annars sitter 2.35 på. Riktigt gött var det. Minimal skillnad i tröghet mot butcher 2.35 som annars sitter fram men grymt grepp.
Var dock rätt torrt idag så svårt att få känsla för hur det bettar i blött.

Jag har precis tagit av Schwalbe 2,6:orna och bytt tillbaka till mer normala stigdäck. Kom aldrig överens med de tunna sidoväggarna (Snakeskin). De var mycket bekväma och greppiga i måttliga hastigheter, men så fort man kör lite hårdare och fortare så blir det snarast att greppet försämras eftersom hjulen "skjuts iväg" från varenda liten rot och sten.

Är det nån som vill prova själv så finns de på köp och sälj. Och jag hoppas att detta inte räknas som en annons eftersom jag själv just snackat ner däcken ifråga;-)

Tillbaka
Topp