Dopingtråden

Korsband

Aktiv medlem
Dopingtråden

Shelby Houlihan, amerikansk rekordhållerska på 1500m och 5000m avstängd 4 år för Nandrolon. Skyller på att ha ätit en Burrito. Tränar med Nike-klubben Bowerman Track Club och säger sig "never even heard of nandrolone".

Framfall

Aktiv medlem
Dopingtråden
Vilken sorts Burrito var det ?
En stor rackare tydligen.

passande med en studie med samma tidsintervall och mängd i blodet

kitzblitz

Aktiv medlem
Dopingtråden

Woodknocker

Aktiv medlem
Dopingtråden
Gud vad bra! Äntligen hamnar jag i dopingtråden ;-)

För er som har det tråkigt på semestern kan ni även titta på Uppdrags granskning avsnittet: https://www.svtplay.se/video/317712...ttens-gransland-en-sko-skapar-kaos?id=eb1rgqD
Usch UG borde verkligen inte gjort det avsnittet, vad insinuerar de??

Såg ett program från just UG när det kom ut och kände samma obehag då, klart man får ha höga nivåer, det är inget konstigt, det är ju eliten, det är genetiska avvikelser! Leverpastej och smörgåsgurka är allt helylleidrottare tar. Ja programmet handlade om att nästan alla idrottare hade höga hemokritvärden*. Som Hamilton sa går det fortfarande att ta EPO och dylikt bara man microdoserar, men det skulle ju iiiiiiiingen göra för det är ju fuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuusk.

Nej herregud, man skulle blivit säljare, människor vill (människor ber) om att bli lurade.

kitzblitz

Aktiv medlem
Dopingtråden
Usch UG borde verkligen inte gjort det avsnittet, vad insinuerar de??

Såg ett program från just UG när det kom ut och kände samma obehag då, klart man får ha höga nivåer, det är inget konstigt, det är ju eliten, det är genetiska avvikelser! Leverpastej och smörgåsgurka är allt helylleidrottare tar. Ja programmet handlade om att nästan alla idrottare hade höga hemokritvärden*. Som Hamilton sa går det fortfarande att ta EPO och dylikt bara man microdoserar, men det skulle ju iiiiiiiingen göra för det är ju fuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuusk.

Nej herregud, man skulle blivit säljare, människor vill (människor ber) om att bli lurade.
Vad pratar du om?

ooms

Aktiv medlem
Dopingtråden
Problematiskt program av UG, de verkar insinuera att idrottare är sugna på att ta genvägar.

Men här är programmet från 2018 när UG försöker påskina att någon atlet har kört dope: https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/darfor-granskar-vi-skidakarnas-blodvarden
Insinuera skulle jag inte kalla det. Däremot lyfter de relevanta problem och frågeställningar som behöver upp för diskussion, som väl annars endast ”närmast sörjande” skulle känna till. Det gäller ju både diskussionen kring blodvärden och som nu ”rekordskorna”.

Dopingtråden
Tycker denna video är mycket sevärd och även om den mestadels handlar om "min" gamla sport, tyngdlyftning, så är det nog mycket som gäller för cykling också. Håller inte med om allt han säger, men han har en hel del poänger

Wekeendrider

Aktiv medlem
Dopingtråden
Jag förstår faktiskt för en gångs skull och håller med i hans sarkasm.

Tyler H som kan en del om ämnet menar att det går att dopa sig med smådoser EPO utan att åka fast. Du kanske inte kan göra några ryck som Armstrong gjorde i bergen när det bara var att tuta och köra så höga doser det gick utan att blodet stelnade. Men ett par procent förbättring gör mycket i konkurrensen på den höga och jämna nivån eliten är på.

När någon seriöst tror att Usain Bolt alltid varit ren, att just han har så ultimata gener eller att Magnus Samuelsson var så stor för att han lassat i sig potäter och fläsk och burit sten på åkrarna sedan barnsben, då känner jag lite likadant som när någon före erkännandet envist hävdade att Armstrong var ren.

kitzblitz

Aktiv medlem
Dopingtråden
Jag förstår faktiskt för en gångs skull och håller med i hans sarkasm.

Tyler H som kan en del om ämnet menar att det går att dopa sig med smådoser EPO utan att åka fast. Du kanske inte kan göra några ryck som Armstrong gjorde i bergen när det bara var att tuta och köra så höga doser det gick utan att blodet stelnade. Men ett par procent förbättring gör mycket i konkurrensen på den höga och jämna nivån eliten är på.

När någon seriöst tror att Usain Bolt alltid varit ren, att just han har så ultimata gener eller att Magnus Samuelsson var så stor för att han lassat i sig potäter och fläsk och burit sten på åkrarna sedan barnsben, då känner jag lite likadant som när någon före erkännandet envist hävdade att Armstrong var ren.
Men, ursäkta, vi pratar om skor (vilkas prestationshöjande effekter jag inte ens försvarar i medier) och ni hamnar direkt på Tyler Hamilton och Lance Armstrong på någon helt oförklarlig tangent?

Det är en helt annan grej och om ni inte förstår skillnaden mellan någon teknisk utveckling som förbättrar prestation i en idrott som inte behöver skorna ens och dopning som gör kroppen onaturligt snabbare i en idrott där detta uppenbarligen är fusk så, ja så... vet jag inte om jag tycker det är värt att diskutera mera.

Woodknocker

Aktiv medlem
Dopingtråden
Men, ursäkta, vi pratar om skor (vilkas prestationshöjande effekter jag inte ens försvarar i medier) och ni hamnar direkt på Tyler Hamilton och Lance Armstrong på någon helt oförklarlig tangent?

Det är en helt annan grej och om ni inte förstår skillnaden mellan någon teknisk utveckling som förbättrar prestation i en idrott som inte behöver skorna ens och dopning som gör kroppen onaturligt snabbare i en idrott där detta uppenbarligen är fusk så, ja så... vet jag inte om jag tycker det är värt att diskutera mera.
Men var är moralen i att använda fuskskor? Är man beredd att snöra på fuskskor kanske nästa steg inte är långt ifrån?

kitzblitz

Aktiv medlem
Dopingtråden
Skorna har kommit som en helt offentlig grej som alla har vetat om och alla har haft helt laglig tillgång till och alla inklunderande motionslöpare har tyckt var jätte roliga. Kemisk dopning har varit/är något helt annat och helt undangömd och alla försöker dölja det. Med skorna är det helt enkelt självklart att alla använder dem eftersom dem finns och det är med nuvarande regler inte alls olagligt. Nu behöver det bara regleras på något sätt.

Och det är det svåra.

Är det tydligare?

rln

Aktiv medlem
Dopingtråden
Skorna har kommit som en helt offentlig grej som alla har vetat om och alla har haft helt laglig tillgång till och alla inklunderande motionslöpare har tyckt var jätte roliga. Kemisk dopning har varit/är något helt annat och helt undangömd och alla försöker dölja det. Med skorna är det helt enkelt självklart att alla använder dem eftersom dem finns och det är med nuvarande regler inte alls olagligt. Nu behöver det bara regleras på något sätt.

Och det är det svåra.

Är det tydligare?
Inte riktigt så, i vissa mästerskapslopp har det bara varit ett fåtal löpare som haft tillgång till de snabbaste skorna.

Wekeendrider

Aktiv medlem
Dopingtråden
Nu har jag kikat på UG's reportage och är lite frågande till hela grejen.

Lång rant:

Biomekanisk doping, vilket ord! Den tekniska utvecklingen ger för stora fördelar, rekord ryker. Hajdräkten blev förbjuden, en del vill förbjuda skor med "för mycket fjädring".

All respekt för gamla rekordhållare, men jag uppfattade en stor irritation att det var "för lätt" att slå gamla rekord med ny och bättre utrustning och att den därför borde förbjudas. Det är orättvist tyckte en del.

Orättvist mot gamla idrottare som tävlade innan tekniken var uppfunnen utläste i alla fall jag på många ställen. All respekt till Kjell-Erik Ståhl t ex, men kom igen. Sitta och vara ledsen över att hans 36 år gamla rekord rök. Det måste hända någon gång. Den största "orättvisan" i Marathon är vädret, höjd över havet och bankuperingen varför det ändå inte ens är relevant att notera rekordtider i marathonlopp. Jag tycker därför det är ganska uppseendeväckande att gnället gäller just Marathon där yttre omständigheter och bansträckning påverkar så mycket, och inte banlöpning. Därför tänker jag att mer är just ågon specifik person som har ett problem med teknikutvecklingen.

Och forskaren som menar att teknisk utveckling inom idrott skapar orättvisa och nämner någon löpare som vann 5000 m i Uganda barfota nyligen som något ideal.

Då kan vi ju gå tillbaka till ursprunget i alla idrotter. Ingen sport har stått still i teknisk utveckling. Inte ens hästpolo. Moderna löparbanor är snabbare än kolstubb, simhallar blev markant snabbare när man började med bräddavlopp på sidorna. Jag har sett tävlingar där friidrottsbanor omnämns som att ha osevanligt snabba och fjädrande beläggningar. Utför har man carving-skidor, i längd har man inte längre träskidor sedan några decennier. Stavarna i stavhopp är helt annorlunda uppbyggda än när Bubka tävlade, ska Duplantis behöva använda den tidens material och konstruktioner så att det bli rättvist? Bara höjdhoppsskor från Patrik Sjöbergs tid får användas?
Sätt ett datum, helst för STI-reglagens tid, där man låser all utveckling inom cykel. Alla sanktionerade tävlingar måste köras på stålcyklar med ramväxel och max 6-delat.
"The hour record" måste köras med motsvarande Eddy Merckx grejor för evigt, alla senare tider måste strykas. Eller kanske med en "penny farting" som för över hundra år sedan? Det måste ju vara grejor alla kan få tag i oavsett.

Träningsmöjligheter påverkar tävlingsresultaten mest. Vi får ta bort alla idrotter alla som vill inte kan träna på ett bra sätt. Ta bort allt som har med skidor att göra, för det är så dåligt med snö i Afrika. Förbjud all träningsutrustning som inte är tillgänglig för alla oavsett ekonomi, det skapar orättvisa! (Jag är inte helt allvarlig)

Sätt en gräns för hur många timmar per vecka en idrottare får lägga på sin träning. Den får inte överstiga tiden Kjell-Erik och Co hade tillgänglig, och på den tiden jobbade troligen alla idrottare heltid vid sidan av träningen.

Jag tycker lite synd om Nike i den här soppan (ok, det är aldrig synd om Nike). De utvecklar sina produkter och kommer på någonting "för bra". Och idrottarna som gärna badar i pengar från sina sponsorer hamnar i två läger. De är vana med att ha tillgång till sitt märkes topprodukter där det aldrig haft någon betydelse för prestationen vilket märke de sponsrats av. Sedan helt plötsligt fick det en betydelse, ett märke fick fram en bättre sko som faktiskt kunde avgöra lopp. Löparna delades upp i två läger, en sida som drog vinstlott och en sida som var missnöjd.

Stackars David Nilsson kände sig tvungen att köpa och använda konkurrentens skor inför världens TV-kameror och blev som en konsekvens av med sitt eget sponsorkontrakt (och är förvånad och missnöjd över det!). Han fick plötsligt insikten att ett sponsorkontrakt inte bara innebär att han får skor och en påse gratis pengar utan faktiskt förväntas använda och promota produkten för att förtjäna sin lön! Han jobbar åt Reebok och får en ersättning för det! Att få spons innebär också en risk att man låst sig till ett märke när ett annat märke utvecklat något bättre, något märkena faktiskt lägger en del tid på! Måste vara hemskt att behöva träda in i jobb- och vuxenvärlden över en natt.

Jag tycker att så länge man ändå har en gräns för sulan på 40 mm (25 på bana) och löparen själv tillför energin som återvinns i skorna så finns inget problem. Skor har i decennier haft olika dämpning och det har aldrig varit någon diskussion förut. Och nu har även konkurrenterna samma typ av sula, vad är problemet? Man kan inte förbjuda all ny utrustning som kommer bara för att. Det skapar också en osäkerhet för både idrottare och produktutvecklare om vad som kommer att bli godkänt och underkänt. Utvecklingen stannar av och man väljer "säkra kort".

Vi är tillbaka till barfotalöpning och standardiserad och kontrollerad beläggning på alla friidrottsbanor om rekord ska gälla.

Edit: Jag har aldrig varit så sugen på att lägga 2 700 spänn på ett par nya löparskor!

Wekeendrider

Aktiv medlem
Dopingtråden
Det där är oroväckande. Så länge idrottaren inte tas med preparatet hemma i kylen kan rättssäkerheten alltid ifrågasättas. Folk har ju skyllt på både tandkrämer och läppsalvor förut, nu kan man alltid skylla på att någon tafsat på en. Och det blir väldigt svårt att ifrågasätta. Det är ju inte helt otänkbart när det är så mycket pengar inblandade att en motståndare eller dess entourage försöker sätta dit värsta konkurrenten. Kleta något på bartapen på cykeln i uppvärmningszonen t ex, eller ta i hand när du själv har preparerade cykelhandskar på dig och konkurrenten inte har sina på. Minsta ljud om misstanke så sticker sponsorerna och teamet blir nästan tvunget att minimera skadorna.

Vem kommer inte ihåg Tanya Harding? Idrottare kan gå långt för att minimera konkurrensen.

toshiba

Aktiv medlem
Dopingtråden
Man kan ju tycka olika i denna fråga om vad reglerna ska vara för varje sport, mina åsikter ligger närmare Weekendrider, bättre med enkla regler (40mm sula, min 6.8 kg cykel) som tillåter innovation än komplicerade regler som aldrig kommer att funka (sulans energiåtervinning...). Däremot tycker jag att man ALDRIG ska använda ordet "doping" för idrottare som håller sig inom nuvarande regler, oavsett vad man tycker om dessa regler.

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Dopingtråden
Stavhopp med bambupinne, simning i gamla bassänger utan överloppsrännor, löpning på kolstybb, linjecykling med fastnav, vindsurfing med trekantsegel etc. Varför låta den tekniska utvecklingen gå framåt ?

Fast som motexempel kan man ju ta Group B i rally, har det producerats vassare ekipage sen dess ?

Mange.

Aktiv medlem
Dopingtråden
tar upp doping ur ett annat perspektiv, var intressant tyckte jag.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Dopingtråden

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Dopingtråden
Att "snabbskor" är orättvisa är väl ett högst övergående problem, tills alla tillverkare är på samma nivå igen.
Jag ser större problem i sporter där befintliga anläggningar ej går att använda, exemplevis spjut som flyger över hela stadion och än värre bollar och klubbor i golf som gör att alla banor måste byggas om de skall vara relevanta.

Lingon

Aktiv medlem
Dopingtråden

Stumpy

Aktiv medlem
Dopingtråden
Hon är ju en av dom sista man skulle gissa som skulle åka dit för doping. ☹️
I det här fallet vill jag tro att hon fått i sig det av misstag. Att ha varit ren under 19 års elitcyklande och åka dit när karriären ändå var över. Eller var det för att kunna köra en säsong till? Nåja, nu slipper man iallafall reta sig på att styret är lindat ända in till stammen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer