Dopingtråden

Niblet

Medlem
Dopingtråden
Jag har verkligen inte hängt med i svängarna, men det här är först gången någon i Sky åker dit va? Jag antar att det här är samma kille som skickade något konstigt paket till Frankrike eller vad det var?

Maglia Nera

Aktiv medlem
Dopingtråden
Pogacar slog tydligen Froomes gamla rekord uppför gårdagens stigning med hela 2 minuter och ska beräknas legat på 6,6 w/kg. van Aert sade dessutom efteråt att att han vinden gjorde det jobbigt för honom. Det här är helt i klass med hur Armstrong, Patani och Contador klättrade när vi vet att de var dopade. 🥳

kroem

Aktiv medlem
Dopingtråden
Pogacar slog tydligen Froomes gamla rekord uppför gårdagens stigning med hela 2 minuter och ska beräknas legat på 6,6 w/kg. van Aert sade dessutom efteråt att att han vinden gjorde det jobbigt för honom. Det här är helt i klass med hur Armstrong, Patani och Contador klättrade när vi vet att de var dopade. 🥳
Grymt stark är han!

skier

Aktiv medlem
Dopingtråden
Enligt Velon så var det 415w i snitt när han var solo, på 66kg så blir det 6,3w/kg. Fortfarande väldigt bra men inte nån riktig Armstrong-klass mtp hur kort tid det var. Yates däremot var uppe på 6,9w/kg för samma sträcka...
Screenshot_20210314-141927_Instagram.jpg

NLC

Aktiv medlem
Dopingtråden
Tur att Strade Bianche inte fanns på Armstrongs och Pantanis tid.

skier

Aktiv medlem
Dopingtråden
Känns osannolikt att 6 s skillnad över mer än 7,5 min skulle kräva 0,6 W/kg mer.
Nej det låter mycket, watten är väl från effektmätare så de stämmer nog, men kroppsvikten finns det ju aldrig säkra uppgifter för. Pogacar ser dock ut att väga mer än yates, men kanske inte 8kg som det är officiellt.

Woodknocker

Aktiv medlem
Dopingtråden
Jag tror dopingen inte går att bli av med, frågan är vad man ska göra?

För många många år sen, jag vet inte ens hur många. Gjorde de en undersökning på elitatleter, självklart utomlands, våra svenska ärkeänglar tänker inte såna här tankar, som inte ännu hade vunnit os guld, jag tror de var 10 pers med, och de fick frågan om de dog före 40 års ålder, men vann os guld, skulle de ta den dealen. Alla svarade ja. I sin lilla egna bubbla är det viktigare än ALLT annat.
Så, doping tror jag hamnar i samma kategori. Att bli offentligt utskämd, det är väl inte värre än att dö innan 40?
Så är det inte alls det. Påstår du att folk är oärliga och gemena? Jag tror inte vi behöver vara så oroliga över att folk skulle dopa sig inom konditionsidrott eller annan sport för den delen. Dopar man sig stannar man på gymmen som hobbybyggare för där är bruk utbrett, men när man sedan tar det till tävlingsstegen tror jag att många fuskisar åker.

Det är tur att det är bättre idag än på goatens tid och då menar jag inte Mercx som också var dopad.

H.

Aktiv medlem
Dopingtråden
Inte direkt doping, men en följd av den ryska dopingen. För att förbättra sitt rykte ägnar man sig alltså åt statskontrollerat dataintrång för att kunna utföra smutskastningskampanjer mot de som ryssland ogillar.

Nej, ryska idrottare och rysk antidoping är inte som alla andra. Det är inte konstigt att vara skeptisk mot dem.

NLC

Aktiv medlem
Dopingtråden
Vadå? Är det inte en bild på den lille GRU-agenten som sitter och skriver kod för att hacka sig in hos RF? Nu blir jag besviken!

Kanske är samma GRU-agent som avbildats för flera artiklar ?

me.I.am

Aktiv medlem
Dopingtråden
Det är väl som i filmer där hackarna alltid skriver sjukt snabbt på två tangentbord samtidigt. Man vet att det är hightech då.
Nja, det är väl när det skadliga programmet som illistigt planterats på servern går igång som koden rullar förbi, strax innan systemet blir överbelastat och bildskärmarna börjar explodera.

Woodknocker

Aktiv medlem
Dopingtråden
Atleter säger sig vara beredda att offra flera decennier livslängd för att vinna. Antisociala drag är sjukt vanligt hos atleter, det säger sig själv. Finns inget mer psykopatiskt än att bli korad som bäst, att dominera andra människor. Psykopater älskar kicken. Ändå tror människor på fullaste allvar att doping inte är default. Hela den här grejen med att det obekvämt ofta nystas upp dopinghärvor men först senare när tekniken kommer ifatt verkar inte heller störa bäääbääskocken.

It is remarkable to what lengths people will go to avoid thought.

Woodknocker

Aktiv medlem
Dopingtråden
Håller inte med. Ja, psykopater vill vara sedda som bäst. Dock uppnås detta genom att manipulera andra. Att lägga ner hårt och slitsamt arbete under lång tid ligger inte i deras natur.
Skrev lite otydligt. Det spelar ingen roll vad du känner. Det finns studier. Psykopatiska drag hos olympiska atleter är VANLIGT.

Allt det här kokar ner till att NI inte skulle velat dopa så då är det så alla tänker. Detta är bara sådan löjlig lättja att jag saknar ord, alla har inte dina motivationer och fungerar inte som er. Jag skulle velat svängt hela frågan och ställt frågan, varför förväntar vi oss av atleter på världsnivå att de ska vara supermänniskor för något slags moraliskt gott? Ni inser att sporten spottar ut dig och att du är en nobody om du väljer det moraliskt fina? Världen belönar vinnare, inte de som väljer att vara moraliska.Jag har för mig att det kom någon undersökning som visade gällande datorspel att de som var bra var de som var mest paranoida gällande hur ofta fusk förekom. Så när hela din identitet hänger på din genetiska talang och alla är ute efter att plocka ner dig från pallplatsen och du dessutom tror att alla andra fuskar. Sedan är det egentligen inte ens bästa slutledningen, den bästa är det att det finns 7 miljarder människor och ni tror på fullaste allvar att vinnaren har ett sådant gigantiskt övertag över resten av alla människor att den slår 7 miljarder (minus hen själv)? Säger ni inte emot er själva en aning då? För de flesta av er tror väl att de bästa är de som har tränat bäst, de som verkligen har lagtttt ner alll sin kraaaft på att bli bäst?

Ta er en titt i spegeln istället och fråga er om det är något värt att vara bäst i världen på något man har haft turen att fått istället om ni vill angripa det här rätt men sitt inte och intala er att sport är någon slags moralisk tävling. Sport handlar om att slå andra människor. Och de som blir bäst i världen blir det inte med kaffelattemellanmjölkmindset (vilket ni förmodligen innehar), bäst i världen blir man genom att sätta upp som mål att man ska bli bäst whatever what. Aja, ingen kommer börja tänka för att jag skriver det här men ibland kan man ju tänka högt.

Ja.

Senast ändrad:

Woodknocker

Aktiv medlem
Dopingtråden
Håller inte med. Ja, psykopater vill vara sedda som bäst. Dock uppnås detta genom att manipulera andra. Att lägga ner hårt och slitsamt arbete under lång tid ligger inte i deras natur.
Armstrong är en psykopat och han blev även bäst i världen. Han satte upp som mål att bli bäst, lade ner massor av tid och blev bäst i en tid när varenda kotte var tokdopad. Alla hyllade Armstrong för att han hade genetiska talanger att bli bäst.

Psykopater får flera gånger mer dopamin av att uppnå mål, problemet är att de kastar alla under bussen på vägen dit. Så du har helt enkelt fel. Sedan är alla inte kaospsykopater a la adhdskakningar som hamnar i fängelse så fort de får chansen. Tråden var ju verkligen tokdöd så bra att jag fick liv i den, men nu kommer jag tyvärr inte svara för jag har inte tid. Det här är dock den näst mest intressanta frågan när det kommer till sport så bra det blir lite actions.

För att neutralisera lite av den dåliga auran jag har fått kring mig nu ("han är en fuskare", "han är förmodligen psycho", "va fan sitter han och rättfärdigar dope") ska jag avsluta med att säga att jag inte tycker att ni ska dopa, många som har dopat funderar till i slutet av livet och särskilt om de har fått hälsoproblem, om det var värt att förstöra sin hälsa för ett löjligt pris. Personligen finner jag det förbluffande att någon anser att en atlet är någon som är värd att hyllas, än mindre att kallas för hjälte. Hjälte blir man inte genom att kamma hem ära, status och pengar genom att utöva det man älskar på grund av att man har talang, hjälte blir man genom att uppoffra.

Hjältar är människor som blir skjutna i huvudet och aldrig kommer hem igen, bara för att säkra andra människors liv och hälsa. Hjälte blir man genom att slita och hjälpa andra människor. Sportstjärnor är inga hjältar, fucking lol.

Senast ändrad:

CBrandel

Aktiv medlem
Dopingtråden
Jag lever hellre som en gud i 20 år än 100 år som en råtta.

Klart som fan man ska dopa sig ifall man känner att man kan bli bäst, och inte kommer åka dit.

Är jag psykopat? 🤔

Flurken

Aktiv medlem
Dopingtråden
Skrev lite otydligt. Det spelar ingen roll vad du känner. Det finns studier. Psykopatiska drag hos olympiska atleter är VANLIGT.
Jag har inte uttryckt känslor. Jag har uttryckt erfarenheter. Däremot är jag helt öppen med att jag kan ha fel. Dock är 'psykopatiska drag' inte samma sak som en klinisk psykopat, eller antisocial personlighetsstörning som det numera heter.

Men intressant, det kan säkert stämma på samma sätt som det kan göra för företagsledare etc. Mina erfarenheter är mest av kaos-psykopater men de spelar in en annan liga.

Woodknocker

Aktiv medlem
Dopingtråden
Jag har inte uttryckt känslor. Jag har uttryckt erfarenheter. Däremot är jag helt öppen med att jag kan ha fel. Dock är 'psykopatiska drag' inte samma sak som en klinisk psykopat, eller antisocial personlighetsstörning som det numera heter.

Men intressant, det kan säkert stämma på samma sätt som det kan göra för företagsledare etc. Mina erfarenheter är mest av kaos-psykopater men de spelar in en annan liga.
Det är tragiskt egentligen men de flesta människor utgår ifrån hollywood-filmer när de tänker psykopater. Sedan kan man ha psykopatiska drag, det är egentligen dessa jag talar om, då det är en korrelation mellan drag och topatleter som jag har sett. Armstrong lär dock ha varit en superpsykopat. Men att psykopater alltid förstör och inte kan åstadkomma något (fängelsekunder) är helt enkelt bara trams.

Woodknocker

Aktiv medlem
Dopingtråden
Intressant uttalande från vinnaren:

“This is bigger than sports and it’s about human rights,” McKinnon told US Today in January, arguing that there is no way to measure the advantage testosterone gives transgender athletes. She went further, comparing discrimination against transgender athletes to racism in sports.

Innebär inte det i så fall att testosteron borde kunna plockas bort från dopningslistan om det är så att det inte har några mätbara positiva effekter? Eller gäller det bara att det inte är mätbart hos transpersoner?
Jag hittade inget på forumet om detta förutom i denna tråden och vågar då verkligen inte starta en tråd om detta känsliga ämne.

Jag hade väldigt starka åsikter om detta, nu har jag lika starka åsikter men av en annan åsikt. Jag ser inga problem med detta men det är inte för att jag förnekar att de har gigantiska fördelar över kvinnor det är för att jag ser den större bilden, vad är egentligen sport? Alla argument emot faller när man beaktar detta.

Män kommer ha övertag över kvinnor i sport och det är orättvist. Så kan det vara sett ur ditt perspektiv men det är bara för att du skulle ha vunnit om det inte var för transkvinnan, däremot skulle aldrig de andra kvinnorna vunnit. Allt du säger är egentligen att du vill bli belönad för något du inte styr över. Att säga att något är orättvist för att man inte vinner i ett lotteri är bara trams. Sport är en freakshow, man belönar de bästa exemplaren, tänk en hundutställning.

Därför är jag helt för transkvinnor i sport, jag är dock starkt emot identifieringen som sker hos dessa kvinnor när de ska ta bort alla biologiska fakta och ersätta det med sociologiska fakta, ett ersättande som känns lagom liberalt, säger man något om att biologi kanske är verkligt kan suget efter "cancel" hastigt ge sig tillkänna. Enda problemet som kvarstår nu är om något troll skulle utnyttjat det och därför vunnit, det vore isf det, i och med att de inte verkar behöva genomgå så stor förändring.

Helt rättvist globalt sett.
Väldigt orättvist för den enskilda.
Första steget när man börjar filosofera är att man generaliserar och lägger sin personlighet åt sidan, alltså är utvecklingen endast av godo.

rln

Aktiv medlem
Dopingtråden
Jag hittade inget på forumet om detta förutom i denna tråden och vågar då verkligen inte starta en tråd om detta känsliga ämne.

Jag hade väldigt starka åsikter om detta, nu har jag lika starka åsikter men av en annan åsikt. Jag ser inga problem med detta men det är inte för att jag förnekar att de har gigantiska fördelar över kvinnor det är för att jag ser den större bilden, vad är egentligen sport? Alla argument emot faller när man beaktar detta.

Män kommer ha övertag över kvinnor i sport och det är orättvist. Så kan det vara sett ur ditt perspektiv men det är bara för att du skulle ha vunnit om det inte var för transkvinnan, däremot skulle aldrig de andra kvinnorna vunnit. Allt du säger är egentligen att du vill bli belönad för något du inte styr över. Att säga att något är orättvist för att man inte vinner i ett lotteri är bara trams. Sport är en freakshow, man belönar de bästa exemplaren, tänk en hundutställning.

Därför är jag helt för transkvinnor i sport, jag är dock starkt emot identifieringen som sker hos dessa kvinnor när de ska ta bort alla biologiska fakta och ersätta det med sociologiska fakta, ett ersättande som känns lagom liberalt, säger man något om att biologi kanske är verkligt kan suget efter "cancel" hastigt ge sig tillkänna. Enda problemet som kvarstår nu är om något troll skulle utnyttjat det och därför vunnit, det vore isf det, i och med att de inte verkar behöva genomgå så stor förändring.

Helt rättvist globalt sett.
Väldigt orättvist för den enskilda.
Första steget när man börjar filosofera är att man generaliserar och lägger sin personlighet åt sidan, alltså är utvecklingen endast av godo.
Då bör man löpa linan ut och ta bort all klassindelning beroende på kön, ålder, vikt och eventuella handikapp.

Woodknocker

Aktiv medlem
Dopingtråden
Då bör man löpa linan ut och ta bort all klassindelning beroende på kön, ålder, vikt och eventuella handikapp.
Om man tänker efter eller bara tänker som jag gjorde ovan så ja. Snabbt efter inlägget började jag dock filosofera kring VARFÖR man bara ska tillåta det, jag menar varför kan man inte likaväl förbjuda det? Och här har jag inget bättre skäl än att säga att om man tillåter en transkvinna att tävla så kommer den må bra av det?

Egentligen vill jag väl tro att jag har ett än bättre skäl än så och att det skälet är indelningen är godtycklig och godtycklighet är av ondo, jag kan inte riktigt formulera den tanke som gror gällande detta dock.

H.

Aktiv medlem
Dopingtråden
Om man inte accepterar biologiskt kön som urskiljning får man väl helt enkelt sätta gränsvärden för testestoron och ha en hög- och en låg-klass med gränsvärden. Så behöver man inte bry sig om kön utan kan fokusera på det som påverkar prestationsskillnaden.

AdamLR

Aktiv medlem
Dopingtråden
Angående diskussionen om psykopatiska drag ovan, så har vi har redan ett ord för de som dopar sig: fuskare. Det behövs ingen diagnos för det. Alla har en god bild av vad en fuskare är. Vi behöver inte försöka härleda fuskandet från psykiska diagnoser. Har du som toppatlet väl börjat fuska, så är fallet vid ett avslöjande så pass högt att det i sig ger motiv att ljuga och manipulera. Det är bara självbevarelsedrift. Behövs ingen diagnos där heller.

Hur svaga argumenten är visas av att man tvingas backa från "de är psykopater" till "de uppvisar psykopatiska drag". Man tar alltså en föråldrad diagnos och försöker visa att idrottarna nästan stämmer in på den. Lika ovetenskapligt som den gamla faktoiden om att chefer är psykopater (som också nämnts ovan). Confirmation bias, anekdotisk bevisföring och diverse feltolkningar i en enda soppa.

Woodknocker

Aktiv medlem
Dopingtråden
Mjo men en psykopat är inklinerad att göra det där otäcka från början och gillar det.

Tycker du har en väldigt konstig syn egentligen, att vissa områden drar till sig människor med vissa drag är inget konstigt. Empatiska människor gillar att bli lärare och undersköterskor medan människor som vill dominera oftare dras till områden där de kan göra det.

Nu ska vi inte prata gener och livet i stort men jag är s funtad att jag tror att man dras och sedan gillar det man är bra på, att

AdamLR

Aktiv medlem
Dopingtråden
Säg -- rent hypotetiskt -- att några cyklister skulle ha kraft nog att spurta i mål på dagens etapp i Slovenien. Skulle de i så fall kunna vara odopade?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer