Dopingtråden

Dopingtråden
JonasH72 sa:
me.I.am sa:
Det är en viss skillnad i hur astmamedicin används i Sverige respektive Norge vad gäller längdskidåkning på elitnivå, men det har du kanske inte bemödat dig att kolla upp.
Jo. Och svenska åkare får samma mediciner som Norges åkare.
Det är därför medicinen finns på listan över mediciner som endast får tas under anmälningsplikt och läkarintyg.
Det är bara att processen varit så muggigt styrd så det har överutnyttjats gravt av vissa - och körts utan godkänt undantag av vissa.

Dopingtråden
GoranS sa:
Miss Lycka sa:
Fast det var inte doping innan det infördes dopingregler på 1960-talet.

Är det någon som sagt något annat?

Från wikipedia: "Dopning definieras enligt "Världsantidopningsbyrån" World Anti-Doping Agency (WADA) som bedrägligt eller vilseledande användande av en substans eller metod som är potentiellt farlig för idrottarens hälsa och/eller är kapabel att förbättra idrottarens prestationer, eller förekomsten av en substans i idrottarens kropp respektive en metod vars användande fastställts, och som finns upptagen i WADA:s lista över förbjudna medel och metoder."

MEN (eftersom vi ändå trampar vatten i tråden i väntan på mer snaskigheter) - vad skulle vara en korrekt/lämplig benämning på bruk av substanser/metoder som vid ett senare tillfälle lagts till WADA:s lista, antingen då listan först upprättades eller under årens lopp?

Dopingtråden
ohellstrom sa:
GoranS sa:
Miss Lycka sa:
Fast det var inte doping innan det infördes dopingregler på 1960-talet.

Är det någon som sagt något annat?

Från wikipedia: "Dopning definieras enligt "Världsantidopningsbyrån" World Anti-Doping Agency (WADA) som bedrägligt eller vilseledande användande av en substans eller metod som är potentiellt farlig för idrottarens hälsa och/eller är kapabel att förbättra idrottarens prestationer, eller förekomsten av en substans i idrottarens kropp respektive en metod vars användande fastställts, och som finns upptagen i WADA:s lista över förbjudna medel och metoder."

MEN (eftersom vi ändå trampar vatten i tråden i väntan på mer snaskigheter) - vad skulle vara en korrekt/lämplig benämning på bruk av substanser/metoder som vid ett senare tillfälle lagts till WADA:s lista, antingen då listan först upprättades eller under årens lopp?

Om man pratar om det tidiga bruket av prestationshöjande medel, d.v.s. innan det fanns dopningsregler, så är det frågan om det kan karaktäriseras som bedrägligt eller vilseledande. Som jag fattat det användes åtminstone en del av dessa preparat tämligen öppet.

Dopingtråden
Det uppenbara syftet har trots allt varit att skaffa sig prestationsmässiga fördelar, så nog skulle man kunna kalla det bedrägligt även om bruket varit mer eller mindre öppet?

Dopingtråden
ohellstrom sa:
Det uppenbara syftet har trots allt varit att skaffa sig prestationsmässiga fördelar, så nog skulle man kunna kalla det bedrägligt även om bruket varit mer eller mindre öppet?

Höghöjdsuppladdning? WADA likställer ju i mångt och mycket substans och metod.

Senast ändrad:
Dopingtråden
GoranS sa:
ohellstrom sa:

Höghöjdsuppladdning? WADA likställer ju i mångt och mycket substans och metod.

Höghöjduppladdning är ju väldigt populärt men såvitt jag vet finns inga helt övertygande medicinska bevis för att det faktiskt gör någon skillnad. Det kanske mer ska klassas som bedrägligt som i antingen psykologisk krigföring och/eller placebo?

Det är helt generellt problematiskt att förbjuda en metod som har en tillåten effekt eller för den delen omvänt. Det är kanske ingen slump att det verserar åtskilliga historier om att höghöjdsuppladdning kan användas för att kunna förklara anomaliteter i det biologiska passet...

Dopingtråden
Richard Nixon-argumentet.. "I was not lying. I said things that later seemed to be untrue."

Jag tror att många av dagens idrottare kan komma att betraktas som fuskare i framtiden...

Dopingtråden
Att genomföra höghöjdsträning (dvs skaffa sig fler röda blodkroppar) är självklart att skaffa sig fördelar, om man tillhör de som får fler röda.
Detta kan uppnås i en speciell inomhustunnel också, men det blev ju lite omdiskuterat. Att åka på höghöjd är däremot inget land (eller media!) som anser sig vara över det tillåtna - så då gör vi det! Just nu Johan Olsson, för att kunna komma i nån form alls för att ha chans. T.ex.

Dopingtråden
geologen sa:
Om höghöjdsträning inte ska vara tillåtet, ska man då vara förbjuden att tävla om man råkar vara bosatt på en ort som ligger högt?
Nej, det är ju uppenbarligen helt orimligt. Men det här är väl som med Norges så i folkmun hatade gråzonstänjande. Att bo på hög höjd är tillåtet. Då borde även skidtunnlar som ger samma effekt (eller mer?) vara det. Men att då skicka i fler röda blodkroppar borde också vara det? Nu ser ni var detta drar iväg....

Dopingtråden
ohellstrom sa:
Richard Nixon-argumentet.. "I was not lying. I said things that later seemed to be untrue."

Jag tror att många av dagens idrottare kan komma att betraktas som fuskare i framtiden...

Menar du att alltså att svaret på min fråga om de som höghöjdsladdar idag vid ett framtida hypotetiskt bevisande av höghöjdsladdningens effektivitet ska betraktas som havande dopat sig?

Dopingtråden
JonasH72 sa:
geologen sa:
Om höghöjdsträning inte ska vara tillåtet, ska man då vara förbjuden att tävla om man råkar vara bosatt på en ort som ligger högt?
Nej, det är ju uppenbarligen helt orimligt. Men det här är väl som med Norges så i folkmun hatade gråzonstänjande. Att bo på hög höjd är tillåtet. Då borde även skidtunnlar som ger samma effekt (eller mer?) vara det. Men att då skicka i fler röda blodkroppar borde också vara det? Nu ser ni var detta drar iväg....

Varför skulle det vara samma sak att från externt håll tillföra kroppen saker som att genom att stressa kroppen få den att själv producera detta?

Dopingtråden
Om vi antar att det hade forskats fram ett piller som höjer syreupptaget, för var och en som tar det, med 20 procent, utan att ha några som helst biverkningar, på kort eller lång sikt, borde då ett sånt piller förbjudas?

Mitt svar är nej. Det är biverkningarna, eller risken för biverkningar, som ska vara avgörande, tycker jag. Inte bedrägligheten eller orättvisan. Ofarliga medel som är prestationshöjande har jag inga principiella invändningar emot.

Dopingtråden
Vem avgör om preparatet har "några som helst biverkningar"? Många dopningspreparat är läkemedel och det är ganska få läkemedel som helt saknar biverkningar.

Dopingtråden
GoranS sa:
ohellstrom sa:

Menar du att alltså att svaret på min fråga om de som höghöjdsladdar idag vid ett framtida hypotetiskt bevisande av höghöjdsladdningens effektivitet ska betraktas som havande dopat sig?

Nej, inte riktigt så. Det jag menar är att om det framkommer bevis för att höghöjdstränining ("framgångsrikt") använts som förklaringsmodell för att komma undan problem med bio-passet (dvs dopning kan beläggas) så kommer det att retroaktivt misstänkliggöra många idrottare som ägnat sig åt höghöjdsläger på väl valda tidpunkter.

Jag är medveten om att indiciekedjan är ganska komplex...

Dopingtråden
geologen sa:
Om vi antar att det hade forskats fram ett piller som höjer syreupptaget, för var och en som tar det, med 20 procent, utan att ha några som helst biverkningar, på kort eller lång sikt, borde då ett sånt piller förbjudas?

Mitt svar är nej. Det är biverkningarna, eller risken för biverkningar, som ska vara avgörande, tycker jag. Inte bedrägligheten eller orättvisan. Ofarliga medel som är prestationshöjande har jag inga principiella invändningar emot.

Ger intag EPO och steroider i mindre doser några negativa biverkningar? om inte skulle de var ok att ta sådana mängder då?

Dopingtråden
geologen sa:

Det borde förbjudas för de som utövar elitidrott. Men det är säkert jättebra för folk som har kol.

Dopingtråden
GoranS sa:
Vem avgör om preparatet har "några som helst biverkningar"? Många dopningspreparat är läkemedel och det är ganska få läkemedel som helt saknar biverkningar.

Ja, och då ska de räknas som otillåtna. Jag tror inte jag kan vara tydligare än "utan några som helst biverkningar".

Dopingtråden
sivan sa:
geologen sa:

Ger intag EPO och steroider i mindre doser några negativa biverkningar? om inte skulle de var ok att ta sådana mängder då?

Vet ej. Men troligtvis.

Dopingtråden
GoranS sa:
Varför skulle det vara samma sak att från externt håll tillföra kroppen saker som att genom att stressa kroppen få den att själv producera detta?

I fallet att man för fram "prestationshöjande effekt" så är det samma sak. Slutresultatet blir detsamma, så när du står där på tävlingsdagen, så har du genomfört likvärdiga "ingrepp" för att få den prestationshöjande och därmed konkurrensmässiga fördelen.

Jag säger inte att jag är för det, men kan definitivt se hur man kan argumentera så.

Dopingtråden
JonasH72 sa:
GoranS sa:

I fallet att man för fram "prestationshöjande effekt" så är det samma sak. Slutresultatet blir detsamma, så när du står där på tävlingsdagen, så har du genomfört likvärdiga "ingrepp" för att få den prestationshöjande och därmed konkurrensmässiga fördelen.

Jag säger inte att jag är för det, men kan definitivt se hur man kan argumentera så.

Problemet med det argumentet är att slutsatsen blir att all träning borde förbjudas.

Dopingtråden
knaper sa:
JonasH72 sa:
GoranS sa:

Problemet med det argumentet är att slutsatsen blir att all träning borde förbjudas.

Såg ett programmet om Roger Bannister och drömmilen för rätt många år sen. Nämndes något i stil med att det då inte var helt ovanligt att tränings sågs som något halvsuspekt i i de kretsarna.

Dopingtråden
JonasH72 sa:
GoranS sa:

Torbjörn Tännsjö-vibbar på det resonemanget.

Dopingtråden
geologen sa:
GoranS sa:

Ja, och då ska de räknas som otillåtna. Jag tror inte jag kan vara tydligare än "utan några som helst biverkningar".

Du svarade inte på frågan vem som ska avgöra detta. Vidare finns det en kvantitetsaspekt som inte är helt enkel - ska det vara biverkningsfritt vid all användning eller upp till en viss nivå för att komma ifråga för att "friklassas"?

Dopingtråden
Det är utan tvekan så att det finns dopingklassade medel som hade varit positiva för elitidrottares hälsa. Elitidrott är inte hälsosamt och det är förmodligen där förvirringen uppstår.

Om det hade varit "hälsa" detta handlande om så borde man kanske förbjuda elitidrott snarare än vissa dopingpreparat.

Dopingtråden
Luthman Photography sa:
geologen sa:

Det borde förbjudas för de som utövar elitidrott. Men det är säkert jättebra för folk som har kol.

Vadå, ska inte de som har kol också få chansen att utöva konditionsidrott på elitnivå? Snacka om diskriminerande...

Dopingtråden
GoranS sa:
JonasH72 sa:
GoranS sa:

Torbjörn Tännsjö-vibbar på det resonemanget.
Ja, den kanske är långsökt. Men resonemanget med att använda speciella klimatkammare för att uppnå samma eller bättre effekt som vid höghöjd är ju knepig. I det fallet innebär det ju också att man "tränar" sig fram till prestandahöjningen. Men man slipper resa, och kan få bättre effekt potentiellt.

Dopingtråden
Utan att säga ngt om huruvida jag tycker höghöjdshus/klimatkammare är OK så tycker jag docka att det är en viss skillnad på dessa och traditionell bloddopning eller EPO.

Dopingtråden
GoranS sa:
Utan att säga ngt om huruvida jag tycker höghöjdshus/klimatkammare är OK så tycker jag docka att det är en viss skillnad på dessa och traditionell bloddopning eller EPO.
Ja alltså i ena fallet så har du sannolikt tränat lite hårdare för att uppnå effekt. Men om vi ger tex dig EPO så kommer du fortfarande inte vinna Vasaloppet. Så nån form av träning kräver ju även såna medel. ;-)

Att hitta preparat som "inte ger någon som helst negativ bieffekt" är omöjligt. TIll och med Placebo ger det i kliniska studier där provgrupper får placebo! Så det kan vi glömma direkt.

Dopingtråden
Har smått rundgång i skallen av alla turer. Fick för mig att det var ngn mellaneuropeisk expert som också uttalat sig om att två år vore det "korrekta", men jag kan mkt väl ha rört ihop det.

Är det förresten ngn som hört ngt mer om det där snacket som var för ett tag sen om att dopningsavstängda skulle utestängas från därpå följande OS?

Dopingtråden
Vadå, ska inte de som har kol också få chansen att utöva konditionsidrott på elitnivå? Snacka om diskriminerande...[/quote]

Det du säger är att de som ej är lika bra som eliten ska få dopa sig för att tävla på lika villkor.
Ja man kan ju Bara skratta.

Dopingtråden
janolle sa:
Supertramp sa:
Vadå, ska inte de som har kol också få chansen att utöva konditionsidrott på elitnivå? Snacka om diskriminerande...

Det du säger är att de som ej är lika bra som eliten ska få dopa sig för att tävla på lika villkor.
Ja man kan ju Bara skratta.

Ja det är det jag säger. Läste igenom mitt inlägg en gång till för säkerhets skull och jag håller med om att det är en rimlig tolkning. Och bra att du skrattade, för långt ifrån alla uppskattar eller förstår min humor.

Dopingtråden
Supertramp sa:
Luthman Photography sa:
geologen sa:

Absolut. Vore verkligen synd om Vattenfall inte skulle få fortsätta tävla på elitnivå.

Tillbaka
Topp