Dopingtråden

Dopingtråden
Jag tror dopingen inte går att bli av med, frågan är vad man ska göra?

För många många år sen, jag vet inte ens hur många. Gjorde de en undersökning på elitatleter, självklart utomlands, våra svenska ärkeänglar tänker inte såna här tankar, som inte ännu hade vunnit os guld, jag tror de var 10 pers med, och de fick frågan om de dog före 40 års ålder, men vann os guld, skulle de ta den dealen. Alla svarade ja. I sin lilla egna bubbla är det viktigare än ALLT annat.
Så, doping tror jag hamnar i samma kategori. Att bli offentligt utskämd, det är väl inte värre än att dö innan 40?

Dopingtråden
Det var en amerikansk undersökning av tonåriga idrottutövare.

Det gäller att inte vara så naiva, och ha samma dopingregler i alla idrotter.
Låta WADA testa, skicka räkningen till idrottsförbunden och döma.
CAS sköter överklaganden på idrottsutövarens bekostnad.
Då slipper förbunden stå med brallorna nere och bedyra utövararens oskuld.

Dopingtråden
När de dök upp på ett oannonserat dopingprov på juniortävling i skidskytte i Ryssland strök sig 12 damer och 21 herrar, skulle plötsligt inte vara med. Det får en ju undra om det verkligen är bättre inom skidor. Man undrar ju dessutom, om de är odopade som vuxna Pga att de inte behöver då de dopats som unga o barn, man får lite Obelix vibbar över det hela.

Dopingtråden
När de dök upp på ett oannonserat dopingprov på juniortävling i skidskytte i Ryssland strök sig 12 damer och 21 herrar, skulle plötsligt inte vara med. Det får en ju undra om det verkligen är bättre inom skidor. Man undrar ju dessutom, om de är odopade som vuxna Pga att de inte behöver då de dopats som unga o barn, man får lite Obelix vibbar över det hela.
Haha! En tanke jag aldrig haft, men som du säger; eftersom Obelix blev överlägset stark för resten av livet efter en rejäl dopingkur som barn så varför skulle inte fler kunna bli det :-)

Dopingtråden
6 av 7 första i tour de ski, ryssar. Jag kan inte annat än utgå från att merparten av dem inte är rena.
Fast om Norge hade varit med så hade det ju sett annorlunda ut. Vi kan ju inte utgå från att alla norrmän och ryssar är dopade bara för att de dominerar sporten på åtminstone herrsidan. I mina ögon är alla rena tills motsatsen är bevisad.

Dopingtråden
Fast om Norge hade varit med så hade det ju sett annorlunda ut. Vi kan ju inte utgå från att alla norrmän och ryssar är dopade bara för att de dominerar sporten på åtminstone herrsidan. I mina ögon är alla rena tills motsatsen är bevisad.
Ja, man kan ju lika gärna vända på det, om ryska herrsidan är tokdopad så de dominerar borde ju även damsidan vara det, men där är det ju mer uppblandat med olika nationer i toppen, t.ex. Sverige. Är svenska skiddamerna också dopade, ex.vis i sprint som de dominerar totalt?

Dopingtråden
Ryssarnas rykte har de sig själva att skylla för. De kommer behöva jobba länge och målmedvetet för att tvätta bort dopingstämpeln. Och ärligt talat tvättar de inte så bra.

Dopingtråden
Haha! En tanke jag aldrig haft, men som du säger; eftersom Obelix blev överlägset stark för resten av livet efter en rejäl dopingkur som barn så varför skulle inte fler kunna bli det :-)

alltså med min Obelix jämförelse menade jag att de dopar sig under de åren då de kan påverka sin kropp mest. Sen när de väl nått nivån har de dels ”bara” något att underhålla men även byggt upp konditionen maximalt under de år då kroppen är lättast att påverka. De brukar ju säga att man sätter var högsta nivån på hjärtat och lungornas kapacitet ska ligga tills man är 20, om man då dopar sig fram tills dess och sen slutar har man ju skapat förutsättningar för resten av karriären. Även om man slutar. Men absolut, klart oetiskt och troligen farligt.

säger inte att de absolut är dopade. Men det exempel jag nämnde längre upp i kombination med mclaren rapporten och historiskt sett, så får det ju en att fundera. Ja Norge är ”överlägsna” med när de är med, men där har man ju heller inte den historia bakom sig där det gång på gång avslöjats systematisk doping och tvivlar på att 32 st stryker sig om man dyker upp för test oannonserat.

Dopingtråden
Ja, man kan ju lika gärna vända på det, om ryska herrsidan är tokdopad så de dominerar borde ju även damsidan vara det, men där är det ju mer uppblandat med olika nationer i toppen, t.ex. Sverige. Är svenska skiddamerna också dopade, ex.vis i sprint som de dominerar totalt?
Nej nej, man pratar inte om svenskar och dopning.
I bästa fall finns en mkt liten artikel i tidningen som ingen ser när ngn åker dit.
Utlänningar däremot som slår svenskar är självklart dopade allihop?

Dopingtråden
Enligt svensk media: När ryssar, finnar, polacker eller egentligen alla utom svenska eller norska fina idrottare är väldigt bra är det doping bakom! Om svenskar eller norska idrottare är bra är det pga överlägset hård träning och fin kultur.

Om en svensk eller norsk person åker fast är det alltid misstagsdoping (förorenat utländskt kosttillskott eller medicin som tagits av misstag) eller att någon lurat i idrottaren doping (denne någon är nästan säkert en utländsk person).

Om en svensk idrottare ändå erkänner medveten doping är denne givetvis inte längre svensk.

Jag tycker (den av mig kanske något tillspetsade) mediabilden är rätt osmaklig men ändå upprepas det hela tiden.

Dopingtråden
Mediabilden kan/är möjligen skev. Det läskiga med Ryssland är ju inte att enskilda atleter skor sig, utan att det finns rätt klara tecken på att det är systematiskt och toppstyrt. Om vi pratar Ryssland. Finland, pratas det verkligen så mycket om det på det sättet? Möjligen lite men klart mindre idag, har ju tagit x antal år att tvätta av sig ryktet de själv skapade genom att ha ett system, om än i mindre skala än vad Ryssland verkar haft enligt mclaren rapporten. Men det är klart. Ryssland är sjukt mycket större land.

Dopingtråden
Eh, självklart ska Svenskar misstänkligöras, men, om nu Sverige haft systematisk doping, vilket både ryssland och finland till viss del haft, finland på mininivå, ryssland på sinnesjukt hög nivå, så skulle förhoppningsvis Svenska herrarna varit bättre? Damerna också, de skulle inte ha blivit tokdominerade av Johaug? Jämföra Svenskar, med den bakgrunden, vi har inga bevis för det, med Ryssar, där det finns HUR MYCKET bevis som helst, för det systematiska, så tycker jag nog att vi ska ha ryssland på misstänkta listan i en 10-15 år till.
Kolla på lite dokumentärer om hur doping sköts i kraftsporterna, där ryssar/bulgarer/rumäner/thailändare och så vidare dopar skiten ur sig med högsta hönsets goda minne. Där visas en del av ryssarnas metodologi upp.

Så, det är i mina ögon blåögt att tro att ryssarna är rena, jag skulle bli förvånad om EN av dem är ren.

Dopingtråden
Den här är ett bra ställe att börja på:

Dopingtråden
Och därför ska alla ryssar (helst även kineser, va?) betraktas som skyldiga tills motsatsen bevisats? Rättssäkerhet för den enskilde idrottaren är inte så viktigt, utan vi kör med kollektivt misstänkliggörande och bestraffning baserat på nationalitet?

Dopingtråden
Och därför ska alla ryssar (helst även kineser, va?) betraktas som skyldiga tills motsatsen bevisats? Rättssäkerhet för den enskilde idrottaren är inte så viktigt, utan vi kör med kollektivt misstänkliggörande och bestraffning baserat på nationalitet?
Ja, så tänker jag i alla fall. Du får så klart tycka annorlunda om du vill se mellan fingrarna på statskontrollerad doping i diktaturer.

Edit: och "rättssäkerhet"? Vi diskuter allmänhetens förtroende. Om utövare har problem med sitt rykte kan de göra någlt åt det. Tex flytta och tävla för länder som inte har detta svartmålade rykte.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Dopingen i Ryssland som mclaren rapporten avslöjade, var mer omfattande än DDR och andra östblocks doping på andra sidan 2000 talet, har det framkommit. Om inte det får en att rygga tillbaka så vet inte jag.

Läs på om mclaren report om du vill se hur omfattande det var. Det var mer än 1000 atleter som blev dopade.
Hela prispallar från os har sopats rena med nya medaljörer, många år efter. Hur illa är inte det?

Dopingtråden
Om en svensk eller norsk person åker fast är det alltid misstagsdoping (förorenat utländskt kosttillskott eller medicin som tagits av misstag) eller att någon lurat i idrottaren doping (denne någon är nästan säkert en utländsk person).

Jag tycker (den av mig kanske något tillspetsade) mediabilden är rätt osmaklig men ändå upprepas det hela tiden.
Tycker inte det stämmer alls på senaste svenska fallet. Jenny Fransson har behandlats utifrån de fakta som framkommit. Hon själv påstår förstås att det är misstag och orättvist, men media har inte hakat på.

(Att norska skidåkare dopat sig vet vi ju sedan länge)

Dopingtråden
Tycker inte det stämmer alls på senaste svenska fallet. Jenny Fransson har behandlats utifrån de fakta som framkommit. Hon själv påstår förstås att det är misstag och orättvist, men media har inte hakat på.

(Att norska skidåkare dopat sig vet vi ju sedan länge)
Ja och nej. Hon fick så vitt jag kan bedöma en rimlig påföljd i och med att hon onekligen påträffats med doping i kroppen. Men reportagen i samband med att hon upptäcktes präglades som jag minns det inte direkt av samma hårt fördömande ton som brukar råda när man rapporterar om misstänkta östeuropeiska eller nyblivna svenska idrottare.

Om man tänker på Johaugs fall blir det hela ännu tydligare. Hela mediabilden då gick ju ut på att förklara och försöka förstå hur hon av misstag kunde fått i sig det förbjudna ämnet. Alla var helt förskräckta av hur det kunde gått till och hur det kunde bli så fel pga misstag eftersom hon sa att det var ett misstag. Ingen spekulerade i om det var medvetet eller om det fanns en norsk listig dopingplan bakom.

Jag tycker helt enkelt media ska rapportera mer sakligt och inte ställa sig på den dopades sida automatiskt om det är en omtyckt idrottare. Finns doping i kroppen så är det så. Eventuell mer eller mindre rimlig förklaring kan man avhandla på annat än nyhetsplats.

Dopingtråden
Fängelse och 349 000 Euro i böter blev straffet för österrikaren Stefan Denifl som erkänt bloddoping. Domen gäller bedrägeri och domstolen anser att Denifl ska ha lyckats skaffa sig proffskontakt och därmed pengar genom att dopa sig.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Eh, självklart ska Svenskar misstänkligöras, men, om nu Sverige haft systematisk doping...

Jag tror inte de fungerar i Sverige att ha systematisk doping.
Däremot är de ju intressant hur man "som land" reagerar om vi ex talar om hockeyspelare Niclas Bäckström o hans case.

I min värld kan inte de vara mer än klockrent att han dopade sig. Andra hockeyspelare har flaggat just om detta, t o m innan turneringen varnades de om detta samt att Bäckström saknar just explositeten.
Finns även andra alternativ på marknaden som inte klassas som doping.

Dopingtråden
Oj, vilka medier kollar ni? Vad jag kan minnas så blir det stora rubriker oavsett svensk eller ej om någon är dopad, möjligen att det frossas lite extra om någon svensk.

Däremot så är det ofta lite mer försiktigt innan det bevisats, precis på samma sätt som vid andra brott. Media är vanligen mer försiktig när det gäller personer inom landet, därefter lite mindre försiktigt om Skandinavien och sedan med en fallande skala beroende på avstånd till Svea rike. Ungefär så funkar det i alla länder.

Och det här dravlet om att "är det en svensk så minsann...", är det någon som på allvar tror att man i t.ex. Ryssland (som ju är på tapeten i tråden) är lika snabba på att peka ut dopare som är Ryska som från något annat land.

Ja det frossas lite extra med Ryska idrottare som misstänks. Dels för att många med förtjusning läser om det. Men behöver man påminna om "som man bäddar får man ligga"?

Angående det periodvis frossandet i dopning inom cykelsporten (som iofs inte ältats denna gången), tja, hört talas om Lance Armstrong. Det saknar väl motstycke inom de flesta sporter, inte minst för att många verkligen såg honom som en hjälte (och vissa fortfarande).

Det här att svenskar är si eller så, eller att i Sverige är det si eller så yada yada, är det alltid underförstått att den som säger det höjer sig över mängden och inte delar som skändliga svenska dragen?

Dopingtråden
Inte heller dopningskränkt fanns så jag vill härmed muta in det ordet. Vill man använda det går det bra att ta kontakt på PM.
Hmm, det är väl lite dubbelbottnat, är jag kränkt för att jag förlorat/blivit frånåkt, av en dopad åkare, eller är man kränkt för att de fått dopa sig och inte jag, eller är man kränkt för att de bara dopat sig? Jag utgår från SAOL inte tar upp det här ordet.

Dopingtråden
Hmm, det är väl lite dubbelbottnat, är jag kränkt för att jag förlorat/blivit frånåkt, av en dopad åkare, eller är man kränkt för att de fått dopa sig och inte jag, eller är man kränkt för att de bara dopat sig? Jag utgår från SAOL inte tar upp det här ordet.
Äh, ord med dubbla eller multipla betydelser finns det gott om. Ser inte detta som något hinder.

Dopingtråden
Märkligt hur slovenerna misstänks för pillertrillande när en viss annan "super humans" bara får ryggdunkningar
Lampic och Urevc misstänks för pillertrillande och Mondo får ryggdunkningar? Eller var det den uppenbarligen medicinskt framkallade fjärdeplatsen för de slovenska skidskytteherrarna i stafetten igår du menade? :sneaky:

Dopingtråden
Ja det har ju varit en tragisk soppa i över ett år nu

Dr Freeman claimed the testosterone had been ordered to treat former performance director Shane Sutton's erectile dysfunction, which the Australian strenuously denied on an explosive day of testimony in 2019.

Dopingtråden
Jag har verkligen inte hängt med i svängarna, men det här är först gången någon i Sky åker dit va? Jag antar att det här är samma kille som skickade något konstigt paket till Frankrike eller vad det var?

Tillbaka
Topp