[Dopning] Nu är det kokta fläsket stekt för Armstrong!

• Trådstartare Trådstartare DT
  • Start datum Start datum
nikasp skrev:
-------------------------------------------------------
> Tragisk typ och än mer tragiskt att han får så
> mycket TV-tid att sitta och snyfta. Man anar
> mellan raderna att han gör det här för att inte
> vara bortkopplad från tävlingssport för resten
> av livet.

+1

fphotography skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I mina ögon han är ett "offer" för "The
> > American Dream". En del av dem amerikanska
> > kulturen där framgång till varje pris inte
> är
> > speciellt ovanligt. Att överleva sin cancer
> gav
> > honom ännu mer hybris.
> >
> > Det han har gjort är hemskt. Kanske
> > oförlåtligt,men han är en människa trots
> allt.
> > Psykopat? tja,inte vet jag men kanske är hans
> > besatthet av sina egna prestationer större än
> > förnuftet.
> >
> > Jag är besviken men inte förvånad. Men jag
> kan
> > inte hata Lance. Det får andra göra. Jag vet
> > inte om jag skall tycka synd om honom eller
> inte.
> > Och det finns värre saker i min värld...
> >
> > Ett litet klipp ur OWN som en del tycker är
> > teater. Jag ser bara en ärlig man på gränsen
> > till att TOTALT bryta ihop:
> >
> >
> >
> > Money is evil.
> >
> >
> > -Skogling
> >
> > edit:flestav
>
> +1
>
> Har svårt att förstå den upprördhet och hat
> dom utspelar sig. Han har fuskat, han är inte den
> första och inte den sista. Det vore trevligt om
> folk var lika upprörda över västvärldens
> "stölder" av mineral i Afrika. Men eftersom folks
> jädra smartphones då skulle bli mycket dyrare
> så är väl inte det så hippt. Det är ju mycket
> lättare när man verkligen är säker på att man
> är utan skuld själv och kan twittra vidare på
> sin senaste iPad.
>
> Har det ändrat min syn på Livestrong? Nä, dels
> för att världen inte är svartvit. Men också
> för att det blir rätt få organisationer kvar
> att skänka pengar till om det skulle baseras på
> vad dess företrädare hittar på. Men där är
> folk för jävla lata för att ta reda på hur
> organisationerna fungerar och tror att allt med
> ett 90-konto är okej.
>
> Det man ser i diverse anti-inlägg är inget annat
> än fotbollens motsvarighet till huliganer. Det
> är kanske tur att vi inte sitter på velodromen i
> Falun.

Fast man måste väl få visa sitt missnöje mot något utan att nämna allt annat man är missnöjd med. I sak håller jag med dig, det finns mycket annat att bli mer upprörd över....

Miss Lycka skrev:
> I detta cykelforumet så ska det tydligen inte
> diskuteras cykelrelaterade problem utan endast
> OT-ämnen.

+1

Jag vet inte om doping på elitnivå är ett särskilt stort problem över huvud taget. Det är ju inte så att det blir brist på cyklar direkt...

Hur som så tycker jag mest att inläggens hetskhet får mig att fundera över folks prioriteringar.

/F

fphotography:

Jag tror många kan ha en viss förståelse för fusket, han uppfann inte användandet av EPO, han kommer säkert, framförallt i US, att fortsätta vara omtalad som en framstående idrottsman med en fasinerande livshistoria.

Men det som han kommer få lida mest för är den "Bullying" han utsatt andra människor för, gamla vänner, journalister, andra cyklister. Han kan inte bli förlåten på den punkten, det handlar inte om pengar eller sport, utan andra människors liv som han försökt rasera, bara för de berättat sanningen, ibland motvilligt under ed. Han säger ju i intervjun att han inte vet hur många han har stämt under årens lopp, bara att det är en jäkla massa. Hade han inte avslöjats hade han fortsatt stämma, hota och trakasera folk. Jag bryr mig inte så mycket om Lancekramarna, det viktigaste är att myten om honom och terrorväldet är nedmonterat.

Jo jag har läst allt det där, men jag har svårt att ta det så personligt som många verkar göra. Det är ju inte mig han har mobbat. Sätter jag hans mobbning och antal liv han förstört så spelar han fortfarande i korpen sett i ett världsperspektiv.

Jag var/är av uppfattningen att saker och ting skall bevisas, därför försvarade jag honom tidigare. Nu har han erkänt så så var det med det. Jag har köpt en del ganska dyra livestrong-prylar. Men trots det har jag svårt att känna nån större upprördhet eller att livestrong skulle ha tappat särskilt mycket i förtroendekapital.

Men många här verkar verkligen gå igång på att vara värst i sina verbala hämndinlägg. Det är nått som kan se lite var stans inom idrottens fanclubs.

/F

Jag skulle inte säga att jag är hatiskt inställd till Armstrong. Däremot har det varit jobbigt att se honom tävla och läsa om mobbinghistorierna. För mig som varit skeptiskt inställd till honom från början, som hellre lagt pengarna på en bok av David Walsh istället för på Livestrongprylar känns hans egna erkännande som ett stort ögonblick, även om man ska ha perspektiv på tillvaron. Det är klart det upprör, snart 100 sidor skrivna i ämnet på detta forum...

Senast ändrad:
Så ni menar att det inte är ok eller on topic att knyta näven i byxfickan när det framkommer att Lance, med cykeltopparnas goda minne (rimligtvis) lurat sig till 7 segrar i den största cykeltävlingen? Och dessutom gjort det genom att använda alla sina maktmedel för att misstänkliggöra och förnedra alla som försökt få fram sanningen? Och nu fortsätter att försöka positionera sig utan att lägga alla korten på bordet?

Lance och de som stött honom har dragit ned cyklingen till en nivå jämförbar med Wrestling (fast med mer lögner och hyckleri). Klart folk är förbannade. Klart det är on topic när man diskuterar cykling.

Skogling skrev:
> Absolut. Fast att han är en skitstövel är väl
> något annat? Det finns väl fler stjärnor som
> är?

Men de flesta skitatövlar kalla på sin höjd folk för tjockisar, de flesta skitstövlar raserar inte hel sport. Lance valde att göra tvärtom, så bonuspoäng för innovation.

rising skrev:
> de flesta skitstövlar
> raserar inte hel sport. Lance valde att göra
> tvärtom, så bonuspoäng för innovation.

Det är ju knappast så att Lance har raserat en hel sport. Däremot så var han ganska "aktiv" under ett decennium, och han var inte ensam.

Tror inte det finns en enskild man/kvinna i vare sig sportens eller vanliga livets värld som kan beskyllas för att ha raserat en hel verksamhet, men jag kan ha fel.

Det försvinner lite sponsorspengar på sin höjd i en tid och sen börjar det om. De flesta cyklar ju trots allt runt utan vare sig doping eller sponsorspengar. Fast det kanske vore nått för trafikpolisen att kolla närmre på. Memils, eller vad de hette, vore en uppenbar grupp att börja med.

/Freddo

fphotography skrev:
> Tror inte det finns en enskild man/kvinna i vare
> sig sportens eller vanliga livets värld som kan
> beskyllas för att ha raserat en hel verksamhet,
> men jag kan ha fel.

Jodu, det lär det finnas en hel drös. Men majoriteten av dessa är inte TV-kändisar.

Skogling skrev:
> Det har brunnit klart nu.

Nej, "erkännandet" lämnade en del frågetecken efter sig. Det är inte över än.

NLC skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > I detta cykelforumet så ska det tydligen inte
> > diskuteras cykelrelaterade problem utan endast
> > OT-ämnen.
>
> +1

+2

fphotografy: Nu är du ju på Sveriges största cykelforum. Det är här många av de med stort cykelintresse hänger. Och att de, med stort cykelintresse, blir upprörda av den här soppan tycker inte jag är märkligt. Jag tycker inte heller att det utesluter att just desamma personerna faktiskt kan vara ännu mer upprörda över något annat fel här i världen. Tex mineralbrytning i Västafrika, det framgår inte i sammanhanget. Och det är helt irrelevant, förstås.

Dessutom tycker jag du har en något märklig inställning till mobbningen och maktmissbruket. Är det mindre fel bara för att det inte har drabbat dig personligen? Har du samma inställning i andra frågor, Västafrika undantaget, i världen? Skulle du skriva nåt lika dumt på tex Amnestys forum?

Hur man än vänder och vrider på det är det ett hårt slag för cykelsporten när den störste av dem alla, den sjufaldiga TdF-vinnaren med näst intill Messiasstatus för många, visar sig vara en totalbluff på alla nivåer och som dessutom hotar allt och alla med att han ska förstöra deras liv om de står i hans väg. Det kan jämföras med att Påven själv skulle åka dit i någon av de katolska sexhärvorna och hota vittnen.

Kollar man utanför Sverige får Lance-gate mycket större utrymme i media då cykelintresset är mycket större nere på kontinenten och besvikelsen över sveket berör många fler än bara cyklister och "happyiter", cykel finns med i den dagliga sportbevakningen. På en Tysk eller Schweizisk tidning, kommer inte ihåg exakt, hade man dagens "poll" där man fick rösta på hur man ska rensa upp i cykelträsket. 90% valde alternativet att man ska lägga ner UCI helt och starta om från scratch. På ett annat ställe ville man kasta ut cykel temporärt från OS tills dess hela UCI ledningen avgår. Man märker direkt att detta berör många fler än bara entusiasterna.

Jag tänker precis som Skogling fortsätta att cykla ändå... :-)

JT skrev:
> fphotography skrev:
> -----
> > Tror inte det finns en enskild man/kvinna i
> vare
> > sig sportens eller vanliga livets värld som
> kan
> > beskyllas för att ha raserat en hel
> verksamhet,
> > men jag kan ha fel.
>
> Jodu, det lär det finnas en hel drös. Men
> majoriteten av dessa är inte TV-kändisar.

Som t ex?

/F

JT skrev:
> fphotography skrev:
> -----
> > Som t ex?
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Nick_Leeson

Fast bankverksamheten finns ju kvar. Enskilda företag och lag har kanske gått under till följd av enskilda personers agerande, men i det stora hela har det ändå inte gjort nån större skillnad och de är det jag menar. Sen fattar jag också att enskilda får lida för andra personers tilltag, som att de t ex förlorar jobbet.

Det är samma med Lance, han är inte så betydelsefull att det spelar nån större roll. TdF lär fortsätta liksom övriga tourer. De som mest sitter löst är väl Livestrong eftersom de ändå är rätt hårt förknippade med Lance.

/F

fphotography skrev:
> Fast bankverksamheten finns ju kvar. Enskilda
> företag och lag har kanske gått under till
> följd av enskilda personers agerande, men i det
> stora hela har det ändå inte gjort nån större
> skillnad och de är det jag menar. Sen fattar jag
> också att enskilda får lida för andra personers
> tilltag, som att de t ex förlorar jobbet.
>
> Det är samma med Lance, han är inte så
> betydelsefull att det spelar nån större roll.
> TdF lär fortsätta liksom övriga tourer. De som
> mest sitter löst är väl Livestrong eftersom de
> ändå är rätt hårt förknippade med Lance.

Ok, du menar så, ja, då har du förmodligen rätt.

Det kanske finns något mineralbrytningsdiskussionforum där man kan visa sitt missnöje med mineralbrytningen i Afrika?

Det här är som sagt ett cykeldiskussionsforum, och att uttrycka förvåning över att den enskilt största skandalen i cykelsportens historia renderar en livlig diskussion på detta forum är minst sagt märkligt.

DT skrev:
> Det kanske finns något
> mineralbrytningsdiskussionforum där man kan visa
> sitt missnöje med mineralbrytningen i Afrika?
>
> Det här är som sagt ett cykeldiskussionsforum,
> och att uttrycka förvåning över att den enskilt
> största skandalen i cykelsportens historia
> renderar en livlig diskussion på detta forum är
> minst sagt märkligt.

Det är enligt mig inte alls konstigt att det diskuteras mycket kring LA detta senaste år. Sen att du DT lyckas starta den mest populära, eller impopulära tråden under 2012 är bara att till att gratulera. ;)

Jag tror som många av er andra att LA har mer att berätta. Jag tror oxå att han kommer att skriva en bok där han berättar mer (den kommer jag att köpa). Men jag har som tex Skogling skrev mycket svårt för detta hat. Han är fortf en människa, en människa som har gjort fel. Men vem har inte det?

Jag hoppas att det kommer ngt gott ur detta. Att UCi tvingas rensa ännu hårdare och att cykelsporten kan förbättra sitt förtroende.

LA kommer säkert att klara sig på ett eller annat sätt. oavsett vad vi tycker om det. Personligen gillar jag tanken på förlåtelse.

Vet inte om jag tycker det är så mycket diskussion direkt. Det mesta går väl ut på mer eller mindra aggressiva sätt påpeka hur fel alla har. Amatöranalyser om hur Lance fortsätter att ljuga och att det är skådespeleri när han pratar om sin son. Om hur man inte kan lita på en lögnare, trots att man varit snabb att tro på Hamilton osv.

Man kan undra över vad karln skulle säga/göra för att internetdrevet ska bli nöjda.

Folk pratar om att karln är psykopat oförmögen att sätta sig in hur andra känner samtidigt som man själv har liten eller ingen förståelse för Lance situation.

Vare sig livet eller cykelsporten kommer gå under av detta. Men fortsätt ni att verbalkräkas.

/Freddo

fphotography skrev:
> Vet inte om jag tycker det är så mycket
> diskussion direkt. Det mesta går väl ut på mer
> eller mindra aggressiva sätt påpeka hur fel alla
> har. Amatöranalyser om hur Lance fortsätter att
> ljuga och att det är skådespeleri när han
> pratar om sin son. Om hur man inte kan lita på en
> lögnare, trots att man varit snabb att tro på
> Hamilton osv.
>
> Man kan undra över vad karln skulle säga/göra
> för att internetdrevet ska bli nöjda.
>
> Folk pratar om att karln är psykopat oförmögen
> att sätta sig in hur andra känner samtidigt som
> man själv har liten eller ingen förståelse för
> Lance situation.
>
> Vare sig livet eller cykelsporten kommer gå under
> av detta. Men fortsätt ni att verbalkräkas.
>
> /Freddo

Fast det är väl bättre att verbalkräkas här än bland allt annat folk. Det är ju trots allt bara ett forum, som man själv kan välja att läsa eller inte. Sen om folk "hatar" LA eller något/någon annan är väl sak samma...att det kan låta som att folk vill övertyga någon annan är en annan femma. Det kan ju också vara som så att läsaren tolkar det som att det skrivna är tänkt att vara propagerande och påverkande...medan det i själva verket kanske är en tanke i ett sammanhang. Jag vet inte, har inte läst allt i tråden men samtidigt så bryr jag mig inte så mycket vad någon här på forumet tycker om LA, bryr mig mer om vad LA har gjort mot sportvärlden...

Jämförelsen med Tyler Hamilton är ju löjlig. Honom har man iaf lite förtroende för även om han mjölkade pengar genom att ge ut sanningen om Lanceherraväldet. Så vitt jag vet har ingen anklagat honom för att ljuga om någonting i sina berättelser i boken. Allt verkar vara vara sant. Sen vad han valt att inte ta med låter jag vara osagt såklart. Tycker inte bokens dolda syfte är att smutskasta Lance. Flera gånger tar han upp dennes goda sidor och ledaregenskaper. Beskrivningen av honom som person är objektiv.

Armstrongs blånekande i Oprah till att han skulle ha dopat sig efter 2005 är bara sjukt.

error_fatsug skrev:

>
> Armstrongs blånekande i Oprah till att han skulle
> ha dopat sig efter 2005 är bara sjukt.

Fast det finns ju inga bevis.

Oskyldig till motsatsen bevisats... Eller?!

I varje fall jag tror mer på Hamilton alla dar i veckan.
Han har i vilket fall inte hotat , stämt , förlöjligat alla och allt som ifrågasatt vad som pågick.

fphotography skrev:
> Vet inte om jag tycker det är så mycket
> diskussion direkt. Det mesta går väl ut på mer
> eller mindra aggressiva sätt påpeka hur fel alla
> har. Amatöranalyser om hur Lance fortsätter att
> ljuga och att det är skådespeleri när han
> pratar om sin son. Om hur man inte kan lita på en
> lögnare, trots att man varit snabb att tro på
> Hamilton osv.
>
> Man kan undra över vad karln skulle säga/göra
> för att internetdrevet ska bli nöjda.
>
> Folk pratar om att karln är psykopat oförmögen
> att sätta sig in hur andra känner samtidigt som
> man själv har liten eller ingen förståelse för
> Lance situation.
>
> Vare sig livet eller cykelsporten kommer gå under
> av detta. Men fortsätt ni att verbalkräkas.
>
> /Freddo

alfa nick skrev:
> I varje fall jag tror mer på Hamilton alla dar i
> veckan.
> Han har i vilket fall inte hotat , stämt ,
> förlöjligat alla och allt som ifrågasatt vad
> som pågick.

Om Lance inte har hotat, stämt eller förlöjligat DIG så är det du skriver bara nät-hat. Huliganism till och med.

Det lilla "hat" (om man nu vill kalla det så) som uttryckts i denna tråd är väl ingenting mot vad Lance själv använt sig av emot dem som stått upp för sanningen? För egen del känns det inte mer än rätt att ta i lite hårdare gentemot just Lance p.g.a hans svinaktiga beteende mot t.e.x Paul Kimmage och Betsy Andreu för att nämna några.

Värsta straffet för LA skulle vara att han faller i total glömska och att ingen vill ha med honom att göra. Tror inte det kommer att hända dock....

Undra om inte detta är den första tråden någonsin som når upp till 100 sidor? Skall bli spännande att se om forummotorn klara treställiga sidantal.

Vad blir 2013-års megatråd? - Kessiakoffbevakningen när han behåller bergatröjan in i mål på touren, slutar trea i totalen ...och avslöjas som dopad?

Daddy D.Lux skrev:
> Undra om inte detta är den första tråden
> någonsin som når upp till 100 sidor? Skall bli
> spännande att se om forummotorn klara
> treställiga sidantal.

Pendlingstråden har väl fått brytas ut iaf två eller tre gånger redan.

Tillbaka
Topp