Är väl kanske inte så förvånande att många tror att han dopade sig. En hel del av hans konkurrenter har avslöjats som dopade. Ett antal av hans f.d. lagkamrater har avslöjats som dopade. En hel del av fallen är det klart potenta medel/metoder som använts, d.v.s. sådana där du kan förvänta dig rejäla förbättringar.
Om Armstrong var ren hela sin karriär måste han som jag ser det uppfyllt minst ett av de två kriterierna (i) haft genetiska förutsättningar som varit något i hästväg; (ii) hittat någon träningsmetod som varit fruktansvärt effektiv. Om (i) varit fallet tycker jag han borde varit mer dominant cancer-perioden och (ii) låter osannolik då i alla fall de han tränade med borde insett att han gjorde något revolutionerande och försökt upplägget.
Rent juridiskt kan man och bör man förstås inte heller kunna döma någon på den typen av "indicier". Personligen skulle jag dock, om mitt liv hängde på det, gissa att han var dopad. Skulle dock bli extremt förvånad om han döms för det eller, för den delen, erkänner det.
Angående alla avslöjanden och uttalande av personer i hans närhet är tycker jag det är extremt svårt att veta vad som som kommit fram som en effekt av dolda agendor och vad som kanske faktiskt är rent" sanningssägande". Önskan om att sälja lösnummer, avundsjuka, hämnd, svartmålning, ... mycket kan vara orsaken annat än vilja att berätta sanningar.