Dopningsutredningen mot Armstrong nedlagd

• Trådstartare Trådstartare mks
  • Start datum Start datum
Jävligt tragiskt, och konstigt när dom har så mkt bevis och allt. Men som sagt hela UCI och alla andra cykelförbund har för mkt att förlora om han skulle bevisa sig skyldig... För den där jäveln va inte ren ett enda år av alla 7 år han vann tdf.

Gött att folk ser han som dopad även fast han inte är dömd ännu. Ungefär som att säga att någon är en mördare för att man varit inne på polisförhör under en mordutredning.

Maxmix skrev:
-------------------------------------------------------
> Gött att folk ser han som dopad även fast han
> inte är dömd ännu. Ungefär som att säga att
> någon är en mördare för att man varit inne på
> polisförhör under en mordutredning.

Hade det gällt mord hade Columbo eller Kojak knäckt honom på nolltid.

Maxmix skrev:
> Gött att folk ser han som dopad även fast han
> inte är dömd ännu. Ungefär som att säga att
> någon är en mördare för att man varit inne på
> polisförhör under en mordutredning.

+1

Skönt. Lance Armstrong är oskydlig och fortsatt en stor förebild för mig.

Livestrong!

Är väl kanske inte så förvånande att många tror att han dopade sig. En hel del av hans konkurrenter har avslöjats som dopade. Ett antal av hans f.d. lagkamrater har avslöjats som dopade. En hel del av fallen är det klart potenta medel/metoder som använts, d.v.s. sådana där du kan förvänta dig rejäla förbättringar.

Om Armstrong var ren hela sin karriär måste han som jag ser det uppfyllt minst ett av de två kriterierna (i) haft genetiska förutsättningar som varit något i hästväg; (ii) hittat någon träningsmetod som varit fruktansvärt effektiv. Om (i) varit fallet tycker jag han borde varit mer dominant cancer-perioden och (ii) låter osannolik då i alla fall de han tränade med borde insett att han gjorde något revolutionerande och försökt upplägget.

Rent juridiskt kan man och bör man förstås inte heller kunna döma någon på den typen av "indicier". Personligen skulle jag dock, om mitt liv hängde på det, gissa att han var dopad. Skulle dock bli extremt förvånad om han döms för det eller, för den delen, erkänner det.

Angående alla avslöjanden och uttalande av personer i hans närhet är tycker jag det är extremt svårt att veta vad som som kommit fram som en effekt av dolda agendor och vad som kanske faktiskt är rent" sanningssägande". Önskan om att sälja lösnummer, avundsjuka, hämnd, svartmålning, ... mycket kan vara orsaken annat än vilja att berätta sanningar.

GoranS, personligen anser jag att du verkar vara en riktig tråkmåns, en riktig stofil rent utav. Jag skulle bli extremt förvånad om så inte var fallet. Mitt och ditt tyckande spelar ingen roll som tur är där det faktiskt krävs bevisning för att bli fälld, tex i dopinganklagelser

Lägg ner det där jävla dopingsnacket, det är bara så jävla tråkigt. Skriv om något positivt och intressant istället

Med tanke på hur den amerikanska dopingtestningen har fungerat så är det inget att ta som intäkt för vem som har eller inte har varit dopad inom amerikansk idrott. De råkade till exempel slänga alla testresultat i samband med OS-1984.

Hoppas antidopingarbetet blir lite mer proaktivt nu då. Att jaga gamla syndare ger jag inte mycket för. Antag att dom hade haft bevis som fällt honom. So what? Alla hade kunnat säga "vad var det jag sa?" och glädjas åt det men sedan hade vi ändå stått kvar på exakt samma ruta som vi är nu. Fast med ännu fler människor som hatar cykel och cyklister. Det är ju jävligt konstruktivt.

Det stora problemet är jönseriet med att det ska ta flera år innan domarna faller. Även Valverde-, Rebellin- och Contadorfallen är ju rent ut sagt patetiska. De ska inte ta 3 år innan man ens kan bestämma sig. Det har liksom redan passerat pajasstadiet i det läget.

JT skrev:
> Hoppas antidopingarbetet blir lite mer proaktivt
> nu då. Att jaga gamla syndare ger jag inte mycket
> för. Antag att dom hade haft bevis som fällt
> honom. So what? Alla hade kunnat säga "vad var
> det jag sa?" och glädjas åt det men sedan hade
> vi ändå stått kvar på exakt samma ruta som vi
> är nu. Fast med ännu fler människor som hatar
> cykel och cyklister. Det är ju jävligt
> konstruktivt.
>
> Det stora problemet är jönseriet med att det ska
> ta flera år innan domarna faller. Även
> Valverde-, Rebellin- och Contadorfallen är ju
> rent ut sagt patetiska. De ska inte ta 3 år innan
> man ens kan bestämma sig. Det har liksom redan
> passerat pajasstadiet i det läget.

Riktigt bra skrivet. Instämmer i vartenda ord.

knivsöder skrev:
> Lägg ner det där jävla dopingsnacket, det är
> bara så jävla tråkigt.

Fel tråd att klicka på då, tycker du inte?

Jag lyckas inte hitta en enda länk som beskriver att samtliga dopingtest blev bortslarvade under OS i Los Angeles 1984. Rent foliehattshittepå alltså, Misslyckan

Öijer skrev:
> Det är väl bara den federala utredningen som är
> nedlagd? Antidopingutredningen fortsätter väl?

+1

Dopingutredningen rullar på. Däremot så blir det inget åtal vad gäller användandet av skattepengar för införskaffning av dopingprepparat.

Det är som vanligt få som läst mer än rubriken.

Nu har jag inte läst mycket om dopinggrejen med LA. Men jag tror nog inte det finns några riktigt konkreta bevis för att han dopat sig om utredningen läggs ner. Hade det funnits riktiga bevis som håller så hade han varit dömd.

Sen kan man inte säga som GoranS att han dopat sig bara för att han va mycket bättre än alla andra och ingen fattade varför.
Skulle Sam Hill vara dopad 2007 då? Eller Aaron Gwin förra året?
Det kommer alltid finnas folk som utklassar andra inom idrotten samtidigt som ingen kan fatta hur de lyckas. och landsvägcykling (vet inte det rätta ordet) handlar ju knappast om vem som har starkast ben, utan om vem som har förmågan rent fysiskt OCH psykiskt att klara av de omänskliga påfrästningar cyklisterna utsätts för.
Att han dessutom hade cancer och fortsatte kötta så som han gjorde bevisar bara vilken sjuk kontroll han har över sitt psyke och kropp vilket inte gör det särskilt osannolikt att han skulle kunna vinna alla de där tävlingarna fri från doping. Bara vetskapen om att man kan dö i förtid hade skrämt de flesta ner i fosterställning och fått dom att sluta.

Sammanfattning: Så länge han inte är dömd så är det för att det inte finns några konkreta riktiga bevis på att han dopat sig. Så än så länge är han oskyldig. Och kom inte och säg att "jag vet att han är dopad" för ni vet inte ett skit. Ni vet bara det som stått i pressen mm de enda som faktiskt vet är de som är faktiskt insatta och har kollat på alla bevisen med egna ögon. Den mediala bilden stämmer ALDRIG till 100% vad det än gäller.

Hoppas ni fattar vad ja menar nu, skriva är inte min starka sida men ja försöker så gott ja kan :)

Nu har jag inte läst mycket om dopinggrejen med LA. Men jag tror nog inte det finns några riktigt konkreta bevis för att han dopat sig om utredningen läggs ner. Hade det funnits riktiga bevis som håller så hade han varit dömd.

Sen kan man inte säga som GoranS att han dopat sig bara för att han va mycket bättre än alla andra och ingen fattade varför.
Skulle Sam Hill vara dopad 2007 då? Eller Aaron Gwin förra året?
Det kommer alltid finnas folk som utklassar andra inom idrotten samtidigt som ingen kan fatta hur de lyckas. och landsvägcykling (vet inte det rätta ordet) handlar ju knappast om vem som har starkast ben, utan om vem som har förmågan rent fysiskt OCH psykiskt att klara av de omänskliga påfrästningar cyklisterna utsätts för.
Att han dessutom hade cancer och fortsatte kötta så som han gjorde bevisar bara vilken sjuk kontroll han har över sitt psyke och kropp vilket inte gör det särskilt osannolikt att han skulle kunna vinna alla de där tävlingarna fri från doping. Bara vetskapen om att man kan dö i förtid hade skrämt de flesta ner i fosterställning och fått dom att sluta.

Sammanfattning: Så länge han inte är dömd så är det för att det inte finns några konkreta riktiga bevis på att han dopat sig. Så än så länge är han oskyldig. Och kom inte och säg att "jag vet att han är dopad" för ni vet inte ett skit. Ni vet bara det som stått i pressen mm de enda som faktiskt vet är de som är faktiskt insatta och har kollat på alla bevisen med egna ögon. Den mediala bilden stämmer ALDRIG till 100% vad det än gäller.

Senast ändrad:
En följd av LA's testikelcancer var att han fick ta testosteronsprutor enligt ordination från läkare visserligen då med dipens från sitt nationella förbund.

Nu vet inte jag hur sådant doseras och så, men nog skulle det väl kunna tänkas att dosen vid vissa "strategiska" tillfällen har blivit större än vad de skulle.
Fast det är ju bara förstås lösa spekulationer från min sida, för jag hoppas ju både för sportens skull och LA's att jag har fel.

Maxmix:
Det jag skrev var ett försök att motivera varför jag TROR att han var dopad. Jag kan naturligtvis inte veta det och påstår inte heller att jag gör det.. Och, om man vänder på det kan du rimligen inte heller påstå att du vet att han var ren.

knivsöder:
Kolla fakta så slipper du tro. Jag fastnade i ett stofil-test redan 1988. Om du sen läser mitt första inlägg igen ser du att vi är helt ense om vilken bäring ditt och mitt tyckande bör ha juridiskt.

GoranS skrev:

> knivsöder:
> Kolla fakta så slipper du tro. Jag fastnade i ett
> stofil-test redan 1988. Om du sen läser mitt
> första inlägg igen ser du att vi är helt ense
> om vilken bäring ditt och mitt tyckande bör ha
> juridiskt.

Tack för tydlig fakta, stofilen. :-D

DeLiQ skrev:
> En följd av LA's testikelcancer var att han fick
> ta testosteronsprutor enligt ordination från
> läkare visserligen då med dipens från sitt
> nationella förbund.
>
> Nu vet inte jag hur sådant doseras och så, men
> nog skulle det väl kunna tänkas att dosen vid
> vissa "strategiska" tillfällen har blivit större
> än vad de skulle.
> Fast det är ju bara förstås lösa spekulationer
> från min sida, för jag hoppas ju både för
> sportens skull och LA's att jag har fel.

Vad ger testosteronet för fördelar vid konditionsidrotter? bättre återhämntning?
fck han ta dessa sprutor under hela sin Tdf karriär?

sivan skrev:
> DeLiQ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En följd av LA's testikelcancer var att han
> fick
> > ta testosteronsprutor enligt ordination från
> > läkare visserligen då med dipens från sitt
> > nationella förbund.
> >
> > Nu vet inte jag hur sådant doseras och så,
> men
> > nog skulle det väl kunna tänkas att dosen vid
> > vissa "strategiska" tillfällen har blivit
> större
> > än vad de skulle.
> > Fast det är ju bara förstås lösa
> spekulationer
> > från min sida, för jag hoppas ju både för
> > sportens skull och LA's att jag har fel.
>
>
> Vad ger testosteronet för fördelar vid
> konditionsidrotter? bättre återhämntning?
> fck han ta dessa sprutor under hela sin Tdf
> karriär?

Huruvida testosteron ger fördelar inom konditionskrävande idrotter eller inte har jag inte full koll på. Dopingklassat är det i vilket fall som helst. Och så tas det ju uppenbarligen av cyklister då Floyd Landis torskade på just testosteron i TdF 2006.

Om det tas ett antal år efter operation eller resten av livet, vet jag inte. Antar att läkaren har ett visst inflytande här...
Och i LA's fall, som jag skrev, det är lösa spekulationer från min sida.

Det finns ju väldigt lite som talar MOT att Armstrong skulle dopat sig.
Att han testats hundratals gånger är inget tungt argument då flera samtida cyklister erkänt att de dopat sig genom hela karriären men aldrig testats possitivt.

Supertramp skrev:
> Det finns ju väldigt lite som talar MOT att
> Armstrong skulle dopat sig.
> Att han testats hundratals gånger är inget tungt
> argument då flera samtida cyklister erkänt att
> de dopat sig genom hela karriären men aldrig
> testats possitivt.

Med den argumentationen, så är ju ALLA dopade, ingen kan någonsin gå fri från dopinganglagelser om inte man kan lita på dopingtester....jag tycker snarare att det är en trygghet att han INTE blivit fälld alla dessa hundratals gånger som han testats, då kan man ju släppa det liksom, finns ju annat att oroa sig för ;)

Vh Christer

Senast ändrad:
MTBiker skrev:
> Vem tror att det är ovanligt med doping?

Kanske dom flesta som inte tror att Lance var/är dopad.

Tengil skrev:
> Med den argumentationen, så är ju ALLA dopade,

Ja, det är väl bättre att döma på förhand än att gå på de (brist på) bevis som finns...

alfa nick skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> > Vem tror att det är ovanligt med doping?
>
> Kanske dom flesta som inte tror att Lance var/är
> dopad.

Jag vet att det är vanligt med doping. Men jag eller du bör väl inte döma någon som inte har åkt fast och blivit dömd? Eller vill du döma i civilrätt också?

MTBiker skrev:
> Maxmix skrev:
> -----
> > Gött att folk ser han som dopad även fast han
> > inte är dömd ännu. Ungefär som att säga
> att
> > någon är en mördare för att man varit inne
> på
> > polisförhör under en mordutredning.
>
>
> +1
>
> Skönt. Lance Armstrong är oskydlig och fortsatt
> en stor förebild för mig.
>
> Livestrong!

Hur känner du för Armstrong så här i efterhand när du vet att han genom hela karriären dopade sig, ljög, mutade, hotade osv? Hur känns det att ha haft en sådan person som förebild?

Är det nödvändigt att bumpa för att strö salt i såren? Det är nog många som haft Lance som förebild, och oavsett om man trodde på han länge eller tidigt började tvivla, såär det ju en besvikelse hur eller hur att en förebild inte visat sig vara den man trodde.

Tillbaka
Topp