Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rattnalle sa:Så länge den har rätt klassning så kan du köpa den var som helst.
Men jag hade fått för mig att en del av poängen med Guide var att Sram lagt ner bromsvätska till förmån för mineralolja?
MathiasRo sa:Big no no för mineralolja enl. Bruksanvisningen. Det ska vara dot 4 alt dot 5.1
Jag hittade nu oxå att man ska använa Avids för bästa resultat. Men om det inte finns att tillgå kan man använda andra märke. Tack ändå för snabbt svar.
Rattnalle sa:Så länge den har rätt klassning så kan du köpa den var som helst.
Men jag hade fått för mig att en del av poängen med Guide var att Sram lagt ner bromsvätska till förmån för mineralolja?
App app app. Det står inte Biltema på den.Sixten Fors sa:Biltema DOT 5.1 är en mycket bra produkt, tveksam till att SRAMs egna är bättre på något.
http://www.biltema.se/sv/bil---mc/mc/olja-och-kemikalier/smorjmedel/bromsvatska-dot-51-2000022830/
Ovidkommande. Citerar mig själv från en annan tråd nyligen:Daniel_S sa:Köp gärna minsta möjliga förpackning, eftersom vätskan börjar dra åt sig fukt och bör inte användas nästa gång du ska byta om några år. BIltema är säkert ändå billigare än Avid.
Sixten Fors sa:Å så var det det där med att förvara bromsvätska i öppnad och sedan tätt återförsluten flaska.
Låt säga att jag använder 250 av 500 ml ur en förpackning DOT 5.1 och sparar 250 ml i några år, för användning senare.
Om det är +10°C i mitt garage och 100% relativ luftfuktighet innehåller 250 ml luft maximalt 2,5 mg vatten.
Om jag blandar in 2,5 mg vatten i 250 gram bromsvätska (avrundar densitet till 1,0) motsvarar det 0,001% kontaminering, där gränsen för våt är 3,7%. Inget jag ligger sömnlös över direkt :)
Daniel_S sa:Köp gärna minsta möjliga förpackning, eftersom vätskan börjar dra åt sig fukt och bör inte användas nästa gång du ska byta om några år. BIltema är säkert ändå billigare än Avid.
Enda skillnaden i praktiken är att man slipper hantera lika giftig och frätande vätska med mineralolja. Bromsarna behöver luftas av helt andra skäl innan det blir ett problem med vatten i botten.emmer sa:Enda problemet med at den är hydroskopisk är att kokpunkten sjunker och det värsta som kan hända är att det bromsar av sig självt om de går extremt varma.
Alternativet mineralolja innebär att oljan flyter ovanpå och kondensen ansamlas i lägsta punkten vilket är oket och då kokar det vid väldigt låg temperatur (och den som inte kan den ska skämmas) plus att det är nära till korrosion på sämsta möjliga ställe.
PEG/POE används medicinskt, i hudkräm och i tandkräm så giftigt är det inte. Och frätande är det inte.Rattnalle sa:Enda skillnaden i praktiken är att man slipper hantera lika giftig och frätande vätska med mineralolja.
emmer sa:Enda problemet med at den är hydroskopisk är att kokpunkten sjunker och det värsta som kan hända är att det bromsar av sig självt om de går extremt varma.
.
Jämför gärna kap 4 och 11 på respektive:Rattnalle sa:Det är ju inte direkt ren PEG i bromsvätska även om det utgör en bas. Varningstexterna på förpackningarna kan ju vara en ledtråd om vad övriga ingredienser bidrar med. Förmågan att tugga i sig billack till exempel.
Om du har en sluten mjuk behållare med fix volym och värmer upp den. Vad kommer hända?Pfaff sa:Det värste som kan hända är IMHO att förlora bromseffekten helt pga ångbubblor i bromsvätskan vilket inte är ett okänt fenomen.emmer sa:Enda problemet med at den är hydroskopisk är att kokpunkten sjunker och det värsta som kan hända är att det bromsar av sig självt om de går extremt varma.
.
Rattnalle sa:Jag trodde förresten du ogillade skivbromsar ideologiskt oavsett innehåll. Eller gäller det bara på cyklar med krokigt styre?
h.g.j sa:Rattnalle sa:Jag trodde förresten du ogillade skivbromsar ideologiskt oavsett innehåll. Eller gäller det bara på cyklar med krokigt styre?
Emmer tar bara alla chanser till att vara tvärs emot... Egentligen elcyklar han i klungor på sin fabrikssponsrade Canyon med dödsskivor...
:)
emmer sa:Om du har en sluten mjuk behållare med fix volym och värmer upp den. Vad kommer hända?Pfaff sa:Det värste som kan hända är IMHO att förlora bromseffekten helt pga ångbubblor i bromsvätskan vilket inte är ett okänt fenomen.emmer sa:Enda problemet med at den är hydroskopisk är att kokpunkten sjunker och det värsta som kan hända är att det bromsar av sig självt om de går extremt varma.
.
a/ Behållaren kommer bli lättare att klämma ihop, om än lite varm.
b/ Trycket kommer öka i behållaren, den kommer kännas stummare och varm och med tillräcklig hög temperatur kommer den explodera.
c/ ingenting
Var i den där länken skulle det finnas något menar du? Mer än ett svepande "man får vad man betalar för"?Janzon sa:Ser att någon rekommenderar Biltemas bromsvätska istället för Sram, Om man nu inte är sugen på att köpa det som fabrikanten rekommenderar pga priset är det iallafall för mig ofattbart dumt att inte välja vilken annan märktes produkt som helst istället för Biltema, Biltema kan vara lika bra i en del avseenden men du vet aldrig. Den som exempelvis provat original bromsbelägg vs Biltema på sin bil vet antagligen vad jag pratar om. Ett litet stöd för allt annat än Biltema https://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article10418467.ab
Janzon sa:Ser att någon rekommenderar Biltemas bromsvätska istället för Sram, Om man nu inte är sugen på att köpa det som fabrikanten rekommenderar pga priset är det iallafall för mig ofattbart dumt att inte välja vilken annan märktes produkt som helst istället för Biltema, Biltema kan vara lika bra i en del avseenden men du vet aldrig. Den som exempelvis provat original bromsbelägg vs Biltema på sin bil vet antagligen vad jag pratar om. Ett litet stöd för allt annat än Biltema https://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article10418467.ab
Trams. Vissa produkter kräver certifiering och testdatablad. T.ex. bromsvätska. För att det är viktigt att bromsar fungerar. Biltemas DOT 5.1 är skitbra. Läs databladet.Janzon sa:Ser att någon rekommenderar Biltemas bromsvätska istället för Sram, Om man nu inte är sugen på att köpa det som fabrikanten rekommenderar pga priset är det iallafall för mig ofattbart dumt att inte välja vilken annan märktes produkt som helst istället för Biltema, Biltema kan vara lika bra i en del avseenden men du vet aldrig. Den som exempelvis provat original bromsbelägg vs Biltema på sin bil vet antagligen vad jag pratar om. Ett litet stöd för allt annat än Biltema https://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article10418467.ab
JTF sa:Sen kan man ju bojkotta Biltema av andra skäl, t.ex. om man indirekt inte vill stödja bilindustrin och bilismen. :o)
Hos Bike-Components t.ex.Pfaff sa:JTF sa:Sen kan man ju bojkotta Biltema av andra skäl, t.ex. om man indirekt inte vill stödja bilindustrin och bilismen. :o)
Jaha. Var ska man då köpa sin bromsvätska? På Shell?
JTF sa:Hos Bike-Components t.ex.Pfaff sa:JTF sa:Sen kan man ju bojkotta Biltema av andra skäl, t.ex. om man indirekt inte vill stödja bilindustrin och bilismen. :o)
Helmut Gröttrup.Pfaff sa:JTF sa:Hos Bike-Components t.ex.Pfaff sa:JTF sa:Sen kan man ju bojkotta Biltema av andra skäl, t.ex. om man indirekt inte vill stödja bilindustrin och bilismen. :o)
Vem tillverkar bromsvätskan du köper till överpris på Bike-components?
Sixten Fors sa:Å så var det det där med att förvara bromsvätska i öppnad och sedan tätt återförsluten flaska.
Låt säga att jag använder 250 av 500 ml ur en förpackning DOT 5.1 och sparar 250 ml i några år, för användning senare.
Om det är +10°C i mitt garage och 100% relativ luftfuktighet innehåller 250 ml luft maximalt 2,5 mg vatten.
Om jag blandar in 2,5 mg vatten i 250 gram bromsvätska (avrundar densitet till 1,0) motsvarar det 0,001% kontaminering, där gränsen för våt är 3,7%. Inget jag ligger sömnlös över direkt :)
Tråden: https://happyride.se/forum/read.php/1/3177341/3177514#msg-3177514
Orwar sa:Det här med DOT-vätska mot mineralolja är väl egentligen inte så mycket att diskutera. Att bägge, trots sina respektive nackdelar, fungerar jättebra som bromsvätska är väl ställt bortom allt tvivel. Att bägge mår bra av att bytas ibland oavsett vad det är för fordon (om man inte vill få sämre bromsfunktion) är inte heller så mycket att debattera.
Man kan väl helt enkelt välja bromsar efter vad man tycker är trevligast att hålla på med. Har man inga särskilda vätskepreferenser kan man köpa vad som helst.
Jag gillar mineralolja eftersom jag tycker den är mindre otäck att hålla på med, och eftersom jag har det i bilarna också så slipper jag hålla på med en massa olika vätskor.
Med glykol då, eller?izar sa:Är övertygad om att alla som cyklar i Sverige skulle kunna klara sig med vatten istället för en 5.1 vätska.
En särskild vätskeblandning anpassad för förhållandena i bromssystemet?JTF sa:Med glykol då, eller?izar sa:Är övertygad om att alla som cyklar i Sverige skulle kunna klara sig med vatten istället för en 5.1 vätska.