DOT 5.1

MathiasRo

Medlem
DOT 5.1
Hej på er,

Kan jag använda vilken dot 5.1 olja som helst för mina sram guidebromsar? Dvs. Måste jag köpa original, eller kan jag typ köpa Biltemas för bil/mc?

DOT 5.1
Så länge den har rätt klassning så kan du köpa den var som helst.

Men jag hade fått för mig att en del av poängen med Guide var att Sram lagt ner bromsvätska till förmån för mineralolja?

DOT 5.1
Big no no för mineralolja enl. Bruksanvisningen. Det ska vara dot 4 alt dot 5.1

Jag hittade nu oxå att man ska använa Avids för bästa resultat. Men om det inte finns att tillgå kan man använda andra märke. Tack ändå för snabbt svar.

Rattnalle sa:

Men jag hade fått för mig att en del av poängen med Guide var att Sram lagt ner bromsvätska till förmån för mineralolja?

DOT 5.1
MathiasRo sa:
Big no no för mineralolja enl. Bruksanvisningen. Det ska vara dot 4 alt dot 5.1

Jag hittade nu oxå att man ska använa Avids för bästa resultat. Men om det inte finns att tillgå kan man använda andra märke. Tack ändå för snabbt svar.

Rattnalle sa:

Klart de skriver att sin egna är bäst.

DOT 5.1
Köp gärna minsta möjliga förpackning, eftersom vätskan börjar dra åt sig fukt och bör inte användas nästa gång du ska byta om några år. BIltema är säkert ändå billigare än Avid.

DOT 5.1
Daniel_S sa:
Köp gärna minsta möjliga förpackning, eftersom vätskan börjar dra åt sig fukt och bör inte användas nästa gång du ska byta om några år. BIltema är säkert ändå billigare än Avid.
Ovidkommande. Citerar mig själv från en annan tråd nyligen:

Sixten Fors sa:
Å så var det det där med att förvara bromsvätska i öppnad och sedan tätt återförsluten flaska.
Låt säga att jag använder 250 av 500 ml ur en förpackning DOT 5.1 och sparar 250 ml i några år, för användning senare.
Om det är +10°C i mitt garage och 100% relativ luftfuktighet innehåller 250 ml luft maximalt 2,5 mg vatten.
Om jag blandar in 2,5 mg vatten i 250 gram bromsvätska (avrundar densitet till 1,0) motsvarar det 0,001% kontaminering, där gränsen för våt är 3,7%. Inget jag ligger sömnlös över direkt :)

Tråden: https://happyride.se/forum/read.php/1/3177341/3177514#msg-3177514

Senast ändrad:
DOT 5.1
Enda problemet med at den är hydroskopisk är att kokpunkten sjunker och det värsta som kan hända är att det bromsar av sig självt om de går extremt varma.
Alternativet mineralolja innebär att oljan flyter ovanpå och kondensen ansamlas i lägsta punkten vilket är oket och då kokar det vid väldigt låg temperatur (och den som inte kan den ska skämmas) plus att det är nära till korrosion på sämsta möjliga ställe.

DOT 5.1
emmer sa:
Enda problemet med at den är hydroskopisk är att kokpunkten sjunker och det värsta som kan hända är att det bromsar av sig självt om de går extremt varma.
Alternativet mineralolja innebär att oljan flyter ovanpå och kondensen ansamlas i lägsta punkten vilket är oket och då kokar det vid väldigt låg temperatur (och den som inte kan den ska skämmas) plus att det är nära till korrosion på sämsta möjliga ställe.
Enda skillnaden i praktiken är att man slipper hantera lika giftig och frätande vätska med mineralolja. Bromsarna behöver luftas av helt andra skäl innan det blir ett problem med vatten i botten.

DOT 5.1
Rattnalle sa:
Enda skillnaden i praktiken är att man slipper hantera lika giftig och frätande vätska med mineralolja.
PEG/POE används medicinskt, i hudkräm och i tandkräm så giftigt är det inte. Och frätande är det inte.
Enda är att det har extremt låg ytspänning - högt viscositetsindex - och därför kryper långt i i små sprickor (under lack exv.).
Men å andra sidan är det vattenlöslingt och tvättas lätt bort med lite varmt vatten.
Så relativt sett så är mineralolja (som inte är klar som barnängens barnolja och liknande) giftig och frätande i jämförelse.

DOT 5.1
Det är ju inte direkt ren PEG i bromsvätska även om det utgör en bas. Varningstexterna på förpackningarna kan ju vara en ledtråd om vad övriga ingredienser bidrar med. Förmågan att tugga i sig billack till exempel.

DOT 5.1
emmer sa:
.

Det värste som kan hända är IMHO att förlora bromseffekten helt pga ångbubblor i bromsvätskan vilket inte är ett okänt fenomen.

DOT 5.1
DOT 5.1
Pfaff sa:
emmer sa:
.
Det värste som kan hända är IMHO att förlora bromseffekten helt pga ångbubblor i bromsvätskan vilket inte är ett okänt fenomen.
Om du har en sluten mjuk behållare med fix volym och värmer upp den. Vad kommer hända?
a/ Behållaren kommer bli lättare att klämma ihop, om än lite varm.
b/ Trycket kommer öka i behållaren, den kommer kännas stummare och varm och med tillräcklig hög temperatur kommer den explodera.
c/ ingenting

DOT 5.1
Rattnalle sa:
Jag trodde förresten du ogillade skivbromsar ideologiskt oavsett innehåll. Eller gäller det bara på cyklar med krokigt styre?

Emmer tar bara alla chanser till att vara tvärs emot... Egentligen cyklar han i klungor på sin fabrikssponsrade Canyon med dödsskivor...
:)

DOT 5.1
emmer sa:
Pfaff sa:
emmer sa:
.
Om du har en sluten mjuk behållare med fix volym och värmer upp den. Vad kommer hända?
a/ Behållaren kommer bli lättare att klämma ihop, om än lite varm.
b/ Trycket kommer öka i behållaren, den kommer kännas stummare och varm och med tillräcklig hög temperatur kommer den explodera.
c/ ingenting

Grejen är att bromssystemet inte är slutet. Det sitter ett expansionskärl vid bromshandtaget dit vätska kommer tryckas upp när vattnet förångas.

DOT 5.1
En ångblåsa fungerar precis som vilken annan luftblåsa som helst i en hydraulisk broms. Vilket är anledning att lufta ett bromssystem. Och att bromsvätskebyte rekommenderas minst vartannat år.
- åtminstone gällande bromsvätska av traditionell typ.
Mineralolja och DOT5 (silikonoljebaserad) dras med andra problem.

Senast ändrad:
DOT 5.1
Ser att någon rekommenderar Biltemas bromsvätska istället för Sram, Om man nu inte är sugen på att köpa det som fabrikanten rekommenderar pga priset är det iallafall för mig ofattbart dumt att inte välja vilken annan märktes produkt som helst istället för Biltema, Biltema kan vara lika bra i en del avseenden men du vet aldrig. Den som exempelvis provat original bromsbelägg vs Biltema på sin bil vet antagligen vad jag pratar om. Ett litet stöd för allt annat än Biltema https://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article10418467.ab

DOT 5.1
Janzon sa:
Ser att någon rekommenderar Biltemas bromsvätska istället för Sram, Om man nu inte är sugen på att köpa det som fabrikanten rekommenderar pga priset är det iallafall för mig ofattbart dumt att inte välja vilken annan märktes produkt som helst istället för Biltema, Biltema kan vara lika bra i en del avseenden men du vet aldrig. Den som exempelvis provat original bromsbelägg vs Biltema på sin bil vet antagligen vad jag pratar om. Ett litet stöd för allt annat än Biltema https://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article10418467.ab
Var i den där länken skulle det finnas något menar du? Mer än ett svepande "man får vad man betalar för"?

Jag har f ö provat Ferodo, Biltema och Zimmermann-belägg på samma bil och de presterade rätt likvärdigt vid normal körning. Biltema dammade mer bara. Inget av dem hade hållit för t ex bankörning eftersom det var standardbelägg men det känns måttligt relevant när det hårdaste man utsätter bilen för är avfarter på autobahn.

DOT 5.1
Janzon sa:

Vissa saker som Biltema säljer är ju i det närmaste identiska med märkesprodukterna, förutom att priset är lägre.
Fast vill man ha bra spolarvätska så är det väl fortfarande Rusta som gäller, bäst i test i flera år och bland de billigaste på marknaden. ?

DOT 5.1
Janzon sa:
Trams. Vissa produkter kräver certifiering och testdatablad. T.ex. bromsvätska. För att det är viktigt att bromsar fungerar. Biltemas DOT 5.1 är skitbra. Läs databladet.

Kunskap är ett bra botemedel mot rädsla.

Biltema säljer mycket som är skit och även oprisvärda prylar. Men deras DOT 5.1 är riktigt bra.

Senast ändrad:
DOT 5.1
DOT 5.1
Sixten Fors sa:
Å så var det det där med att förvara bromsvätska i öppnad och sedan tätt återförsluten flaska.
Låt säga att jag använder 250 av 500 ml ur en förpackning DOT 5.1 och sparar 250 ml i några år, för användning senare.
Om det är +10°C i mitt garage och 100% relativ luftfuktighet innehåller 250 ml luft maximalt 2,5 mg vatten.
Om jag blandar in 2,5 mg vatten i 250 gram bromsvätska (avrundar densitet till 1,0) motsvarar det 0,001% kontaminering, där gränsen för våt är 3,7%. Inget jag ligger sömnlös över direkt :)

Tråden: https://happyride.se/forum/read.php/1/3177341/3177514#msg-3177514

Nja, det där stämmer nog inte, det är nog inte vad luften kan innehålla som är kruxet utan vad oljan kan suga åt sig. Den fortsätter nog att dra ut fukt ur luften tills den är mättad eller nån form av magisk jämnvikt uppstår.
Men, den lilla burken öppnad DOT 5.1 kan man ju lägga i en lite större burk med tätt lock och samtidigt stoppa några såna där påsar med avfuktare som brukar följa med när man köper saker, så borde den klara sig bra länge. Eller?
Och om man vill experimentera så kan man väl värma/koka oljan innan man använder den, då borde ev fukt koka bort?

DOT 5.1
Haken är väl om burken inte sluter helt tätt. Är burken tät håller Sixtens resonemang.

Även om burken är lite otät lär den vara betydligt tätare än bromsarna så det blir ändå en förbättring att byta..

DOT 5.1
Förstår inte varför alla är så nojiga över den hygroskopiska egenskapen hos POE-olja.
Brukar folk byta på bilen ofta? För där är det garanterat Dot 5.1.
Är det inte en bra egenskap att vatten INTE samlas i oket (och ger rost) eller i ledningen och fryser till en ispropp så det inte går bromsa?

DOT 5.1
Det här med DOT-vätska mot mineralolja är väl egentligen inte så mycket att diskutera. Att bägge, trots sina respektive nackdelar, fungerar jättebra som bromsvätska är väl ställt bortom allt tvivel. Att bägge mår bra av att bytas ibland oavsett vad det är för fordon (om man inte vill få sämre bromsfunktion) är inte heller så mycket att debattera.
Man kan väl helt enkelt välja bromsar efter vad man tycker är trevligast att hålla på med. Har man inga särskilda vätskepreferenser kan man köpa vad som helst.
Jag gillar mineralolja eftersom jag tycker den är mindre otäck att hålla på med, och eftersom jag har det i bilarna också så slipper jag hålla på med en massa olika vätskor.

DOT 5.1
Orwar sa:
Det här med DOT-vätska mot mineralolja är väl egentligen inte så mycket att diskutera. Att bägge, trots sina respektive nackdelar, fungerar jättebra som bromsvätska är väl ställt bortom allt tvivel. Att bägge mår bra av att bytas ibland oavsett vad det är för fordon (om man inte vill få sämre bromsfunktion) är inte heller så mycket att debattera.
Man kan väl helt enkelt välja bromsar efter vad man tycker är trevligast att hålla på med. Har man inga särskilda vätskepreferenser kan man köpa vad som helst.
Jag gillar mineralolja eftersom jag tycker den är mindre otäck att hålla på med, och eftersom jag har det i bilarna också så slipper jag hålla på med en massa olika vätskor.

Min herre kör Citroën förmodar jag? :-)
Det är väl inte så mycket att välja på eftersom valet mellan bromsvätskor inte är fritt utan från början fastställd av tillverkaren. Det är inte som telefonabonnemang, liksom. Om man inte finner ett perverst nöje i att renovera bromsar förstås.

DOT 5.1
Är övertygad om att alla som cyklar i Sverige skulle kunna klara sig med vatten istället för en 5.1 vätska. Tittar vi på en bra 5.1 vätska som har kokpunkt på 270grader, en sådan har jag aldrig lyckats koka trots ihärdiga försök runt ett antal banor i Sverige. 1600kg ekipage och och 330hk som ska stannas minska farten från 200+ till runt 50km/h.

Nu pratar vi alltså en cykelekipage på runt 100kg och kanske 30-40km/h, då skulle jag säga att vad som helst funkar!

DOT 5.1
Cykeln har å andra sidan bara en bråkdel så mycket material som kan absorbera värmen.

Med fel bromsteknik räcker t ex Åre nog gott för att koka bromsarna. Med rätt teknik fixar de en Alp.

DOT 5.1
Klipper ut åt dig eftersom du uppenbarligen inte läste :-)

Citat ”För en DOT4-vätska kan du exempelvis betala allt från en 50-lapp till närmare 300 spänn per liter. Detta beror på att DOT-normerna bara anger de undre gränsvärdena”

DOT 5.1
Vem är du? En 14 år gml artikel i Aftonbladet med Bosse Bildoktorn som sällan ligger i framkant. När kom DOT 5.1, fanns det ens år 2003 då artikeln publlicerades? Det finns väldigt få anledningar att över huvud taget fundera på DOT 4 då DOT 5.1 är bättre och bara kostar 200 kr/l http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Bromsvatska-DOT-51-2000022830/, speciellt som en cykel/motorcykel inte gör av med så många ml. Till en gml skitbil kan man använda DOT 4 för 80 kr/l http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...g--ror/Bromsror/Bromsvatska-DOT-4-2000017095/ för att spara några kronor. Till tävlingsfordon med motor kan man med fördel välja att använda Racing DOT 4 som har ännu högre kokpunkt än DOT 5.1 men sämre viskös elasticitet (dålig när det är kallt och därför inte mäter in som DOT 5.1 med strängare krav) för 400 kr/l https://www.xlmoto.se/bromsvatska-dot-4-motul-rbf-660-racing-0#?p

Som jag ser det.

Jag har förstås en tabell även på detta, från några år tillbaka i tiden då jag utvärderade på bromsvätska till mc. Här ett urval bara som exempel. Man ser t.ex. att Biltema DOT 5.1 försämras mindre över tid än Motul DOT 5.1 Long Life, med 81°C mot 87°C sänkning av kokpunkt vid 3,7% vatteninblandning.

Bilagor

• DOT.png
    DOT.png
    9.9 KB · Besök: 177
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp