DOT 5.1

DOT 5.1
Janzon sa:
Klipper ut åt dig eftersom du uppenbarligen inte läste :-)

Citat ”För en DOT4-vätska kan du exempelvis betala allt från en 50-lapp till närmare 300 spänn per liter. Detta beror på att DOT-normerna bara anger de undre gränsvärdena”
Jag saknar fortfarande helt information kring något faktiskt samband mellan pris och prestanda i artikeln. Jag ifrågasätter inte att vissa är dyrare men det funkar inte att per automatik hävda att de då blir bättre. Biltema överskrider också gränsvärdena. Det intressanta som artikeln hade kunnat bidra med är hur mycket olika vätskor överskrider gränsvärdet samt om det faktiskt stämmer I praktiken.

DOT 5.1
Sixten Fors sa:
Vem är du? En 14 år gml artikel i Aftonbladet med Bosse Bildoktorn som sällan ligger i framkant. När kom DOT 5.1, fanns det ens år 2003 då artikeln publlicerades? Det finns väldigt få anledningar att över huvud taget fundera på DOT 4 då DOT 5.1 är bättre och bara kostar 200 kr/l http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Bromsvatska-DOT-51-2000022830/, speciellt som en cykel/motorcykel inte gör av med så många ml. Till en gml skitbil kan man använda DOT 4 för 80 kr/l http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...g--ror/Bromsror/Bromsvatska-DOT-4-2000017095/ för att spara några kronor. Till tävlingsfordon med motor kan man med fördel välja att använda Racing DOT 4 som har ännu högre kokpunkt än DOT 5.1 men sämre viskös elasticitet (dålig när det är kallt och därför inte mäter in som DOT 5.1 med strängare krav) för 400 kr/l https://www.xlmoto.se/bromsvatska-dot-4-motul-rbf-660-racing-0#?p

Som jag ser det.

Jag har förstås en tabell även på detta, från några år tillbaka i tiden då jag utvärderade på bromsvätska till mc. Här ett urval bara som exempel. Man ser t.ex. att Biltema DOT 5.1 försämras mindre över tid än Motul DOT 5.1 Long Life, med 81°C mot 87°C sänkning av kokpunkt vid 3,7% vatteninblandning.

Intressant skönt att Motul ialla fall inte var sämre :-) samtidigt hoppas jag att Motul över tid har en jämn prestanda då man liksom andra märkesprodukter har ett varumärke att vårda.

DOT 5.1
Rattnalle sa:
Janzon sa:
Ser att någon rekommenderar Biltemas bromsvätska istället för Sram, Om man nu inte är sugen på att köpa det som fabrikanten rekommenderar pga priset är det iallafall för mig ofattbart dumt att inte välja vilken annan märktes produkt som helst istället för Biltema, Biltema kan vara lika bra i en del avseenden men du vet aldrig. Den som exempelvis provat original bromsbelägg vs Biltema på sin bil vet antagligen vad jag pratar om. Ett litet stöd för allt annat än Biltema https://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article10418467.ab
Var i den där länken skulle det finnas något menar du? Mer än ett svepande "man får vad man betalar för"?

Jag har f ö provat Ferodo, Biltema och Zimmermann-belägg på samma bil och de presterade rätt likvärdigt vid normal körning. Biltema dammade mer bara. Inget av dem hade hållit för t ex bankörning eftersom det var standardbelägg men det känns måttligt relevant när det hårdaste man utsätter bilen för är avfarter på autobahn.

Fullt möjligt att de presterar någorlunda lika jag skulle kanske inte heller klara ett blindtest men efter en längre tids körning kommer du att märka att skillnaden på ditt bilmärkes originalbelägg och Biltema är att Biltemas äter upp dina bromsskivor fram då dom i allmänhet är för hårda, En del kan ta detta som något bra då beläggen knappt slits men detta har mer nackdelar än att det äter bromsskivor även kolvarna i bromsoket tenderar att fastna pga för liten rörelse.

DOT 5.1
Sixten Fors sa:
Ang. belägg till bil eller mc skulle jag aldrig välja Biltema. För mc alltid Brembo och bil Brembo om det finns, annars Bosch.

Absolut eller så väljer man fabrikantens original grejer så slipper man prova själv, Provat ex Ferodo på Honda cross resulterade i en ojämnt sliten bromskiva (rostfri inte billig) då är det bättre med dyrare originalbelägg som man vet fungerar även om det finns icke original som är bra det gäller bara att veta vilka!

DOT 5.1
Sixten Fors sa:
Ang. belägg till bil eller mc skulle jag aldrig välja Biltema. För mc alltid Brembo och bil Brembo om det finns, annars Bosch.
Jag skulle välja belägg till både bil och MC efter hur jag skulle använda fordonet. Biltema har funkat utmärkt på "shoppingbilar". Brembo är väl bra all-round belägg men knappast något man vill ha på bil som körs på bana.

DOT 5.1
RB600 och PFC är det som gäller :).

Biltemas belägg har väl bromsverkan som är bra nog men min erfarenhet är att man inte får ut så många mil.

Brembo är precis som Shimano, de har allt från Alivio til dura-ace.

DOT 5.1
Raggamuffin sa:
RB600 och PFC är det som gäller :).
Biltemas belägg har väl bromsverkan som är bra nog men min erfarenhet är att man inte får ut så många mil.
Brembo är precis som Shimano, de har allt från Alivio til dura-ace.
Så är det, för lvg/sport använder jag Brembo SA fram och SP bak med lyckat resultat. Även LA skulle nog funka.

DOT 5.1
En tredjedel av mina Biltemabelägg var bortnötta efter typ 2000 mil sånt om något verkar de mjuka, ja.

Men oavsett. Dot-väska följer en specifikation. Var man köper den är för normalt bruk ointressant. Även den som "bara" följer specen kommer att räcka när den är fräsch och ingen duger om den vart i bromsarna nåt år eller så.

DOT 5.1
Rattnalle sa:
En tredjedel av mina Biltemabelägg var bortnötta efter typ 2000 mil sånt om något verkar de mjuka, ja.

Men oavsett. Dot-väska följer en specifikation. Var man köper den är för normalt bruk ointressant. Även den som "bara" följer specen kommer att räcka när den är fräsch och ingen duger om den vart i bromsarna nåt år eller så.

Nä nä nä nä! Dyrast vinner alltid, har du inte lärt dig det ännu efter så många år på detta forum?

DOT 5.1
Pfaff sa:
Rattnalle sa:

Nä nä nä nä! Dyrast vinner alltid, har du inte lärt dig det ännu efter så många år på detta forum?
Uppenbarligen inte. Men så är jag lite dum också.

DOT 5.1
Rattnalle sa:
Pfaff sa:
Rattnalle sa:

Uppenbarligen inte. Men så är jag lite dum också.

Välkommen i klubben. :-)

DOT 5.1
DOT 5.1
Är du säker på att Motul är original?

Det låter klokt men är inte lika klokt. Köper du en cykel med den sämsta gaffel du kan hitta, den den gaffel nu går sönder, köper du en likadan för att den är original?

Bättre att utgå ifrån vad som passar ens behov.

DOT 5.1
Nej Motul är inte en OEM produkt då hade den varit märkt Sram det är en bra märkesersättning istället för en noname produkt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp