Dragkroksställ för en cykel

magnil

Aktiv medlem
Finns det något stabilt ställ för en cykel på dragkroken liknande Thule Helium som finns i Usa? Helst utan el.

77224FE1-9D0B-40D6-85EA-2AF0118BBA89.jpeg

Finns en bra tråd annars.

Har faktiskt ett liknande (xpress 2) men tycker det känns lite klent så använder mitt Velocompact 3 som är ganska otympligt när man skall korta bitar. Kanske skall ge Xpress 2 stället en chans igen, har inte använts sedan man körde barncyklar.

0950B5BD-9EF5-4BD6-B10D-10D8D0F3ADA2.jpeg

Finns det något stabilt ställ för en cykel på dragkroken liknande Thule Helium som finns i Usa? Helst utan el.

Visa bilaga 449474
Har aldrig sett en dragkroksmonterad med hjulskenor för endast en cykel i Europa, här börjar alla märken sina modeller med två platser, och inte heller av den typen med smidiga hjulbågar a lá cykelställ som Thule Helix har heller, här är det spännband till hjulen och armar med ramklämmor som gäller för hela slanten. Vet inte vad det beror på - lagkrav eller bara av tradition?
Ska du ha singel utan el finns det nog bara en enkel hållare av saxtyp, men när cykeln/cykelhållaren skymmer bilens bakljus/bromsljus och nummerskylt ska man väl hänga en ljusramp på cykeln för att vara säker och laglig!
c3e6f63945424f7ea0df065d88b89fa0.png
Kör även lite cross/enduro och på parkeringarna runt banorna kan man se att mc-firmorna säljer lite halvfabrikat, mest en hjulskena och nån stolpe, hur du fäster hojen får man fixa själv, kanske går hitta en enklare plattform typ Proworks om du vill bygga något själv.
2020-10-23_233559.jpg

Har faktiskt ett liknande (xpress 2) men tycker det känns lite klent så använder mitt Velocompact 3 som är ganska otympligt när man skall korta bitar. Kanske skall ge Xpress 2 stället en chans igen, har inte använts sedan man körde barncyklar.

Visa bilaga 449479

Jag har kört hundratals mil fram och tillbaka till åre med två cyklar över 15 kilo styck med mitt. Någon gång drog jag ett spännband till railsen för att få bort lite svaj när man kör motorväg. Det är ju så litet att jag alltid har det liggande i bilen vilket ju är en stor fördel.

Nu har jag testat Xpress 2. Funkar inte för mig. Söker fortfarande bra smidigt ställ för en cykel om någon har några tips.

Googlade lite djupare, hittade till slut ett ställ med hjulskenor för endast en cykel dessutom ihopfällbart så det kan förvaras i skuffen, en hållare likt denna saknar jag i Thules sortiment, deras Express känns inte uppdaterad för moderna cykelramar.
2020-10-25_103841.jpg

Buzz Rack har ju ett till som är lättare, men kollar man på videon blir man ju helt nervös av allt mek från att man tar fram det tills cykeln sitter på plats...

Skulle också vilja ha ett lätt och kompakt som kan ligga i bilen då mitt Velocompact 3 är bra överdrivet för en cykel.

Är just nu mest inne på att göra ett fäste till ett Proride 598 till dragkroken... Får väl se om det blir av eller om det är en dålig idé ?

Senast ändrad:
Nu har jag beställt en snabbkoppling till kulan och ett takställ likt Thule Freeride för Proride var för dyrt att experimentera med. Kommer väl om några dagar och sen ska jag bara svetsa ett fäste mellan dem så kommer facit på ett bra ställ för en cykel! Hoppas jag ?

Nu har jag beställt en snabbkoppling till kulan och ett takställ likt Thule Freeride för Proride var för dyrt att experimentera med. Kommer väl om några dagar och sen ska jag bara svetsa ett fäste mellan dem så kommer facit på ett bra ställ för en cykel! Hoppas jag ?
Intressant! Du måste visa bilder och rapportera. Själv sugen på något liknande.

Tillräckligt bra för att våga posta ?

Tillbaka
Topp