Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag menar att folk som går till höger på en gc-bana och har hundar på sin vänstra sida, och gärna på vänstra sidan av gc-banan är jobbiga :)Menar du att någon ska klämma sig mellan hunden och diket? Eller missförstår jag dig?
( Förklaring till mitt ovanstående inlägg: När jag är ute med hunden så går jag på vänster sida väg/stig med hunden till vänster om mig. Det innebär att de flesta jag möter cyklar/bilar/människor/hästar/annat passerar mig och hunden på min högra sida. Fint för hundrädda tex. eftersom jag utgör ett hinder mellan dem och hunden. Är vi mitt ute i en skog så är det givetvis fritt att passera på vilken sida som helst men får vi någon typ av möte på det viset så ska min hund gå vid min vänstra sida till jag är säker på att varken hunden eller mötet tänker försöka hälsa på varandra.)
Jag kommer aldrig att uppskatta det heller.Jag menar att folk som går till höger på en gc-bana och har hundar på sin vänstra sida, och gärna på vänstra sidan av gc-banan är jobbiga :)
Fel hund såklart. Skaffa en Sibirisk Björnhund istället !Jag försöker skrämma alla med hunden. Misslyckas utan undantag. Inte ens grannkatterna backar.
Vet inte, hade som mål att få ett luddöra som små barn blev glada av att träffa.Fel hund såklart. Skaffa en Sibirisk Björnhund istället !
Är katten din kopplad?Hundar kan bitas och därför antar man att alla hundar som beter sig som att de vill bitas kan göra det.. pappa blev biten av en rätt stor hund på en löptur i södra Texas 2009 och det såg inte skönt ut. Slutade med rabies-sprutor i förebyggande syfte. Jag har blivit jagad av hundar ett 20-tal gånger utan ägare i sikte (oftast i USA på landsväg) men det har hänt i sverige också. Här är ofta ägaren i närheten och som nämnt ovan påstår att deras hund är så snäll men just denna gång lyssnar han/hon inte alls..
Hundar ska kopplas då man aldrig vet hur det slutar upp, passerar hellre hästar än hundar då hästfolket som rider ute i skogen oftast har mer vett än hundägare.
För att inte prata om all hundskit som lämnas, där är det också ett gäng folk man ska påminna varje år att de glömt något när de snabbt går vidare.. Eller de gånger de kommer en lös hund springandes efter vår katt.
Drog längdspår en eftermiddag på Siljan, dagen efter vid lunch åkte jag första gången ett varv och hittade en stor hundskit precis mitt i spåret.
Det finns bra hundägare också men tyvärr märker man av idioterna väldigt ofta
Det här är värt en egen tråd.Är katten din kopplad?
Nej, men den håller sig på vår och grannens tomt som gillar henne. Varken skäller eller går mot folk ;)Är katten din kopplad?
För övrigt anser jag att alla katter borde förstöras… ;-) https://www.svt.se/opinion/jonas-wahlstrom-om-katterÄr katten din kopplad?
Vad bra! Jag tycker det är djurplågeri att ha katter kopplade eller inte låta dem gå ut.Nej, men den håller sig på vår och grannens tomt som gillar henne. Varken skäller eller går mot folk ;)
Det är just därför jag och andra tjatar om att ha pli på hunden eller koppel. Om hunden lyder så behövs alltså inte koppel.Vad bra! Jag tycker det är djurplågeri att ha katter kopplade eller inte låta dem gå ut.
Men det är lite ologiskt att säga att alla borde ha sina hundar kopplade om ens katt - som potentiellt fribajsar och kan skapa rädsla hos de katträdda - får röra sig fritt.
Fredag:
För övrigt tycker jag att det är ägarens ansvar att ha pli på sin hund och att den inte jagar folk och fä. Det innebär i de flesta fall förstås koppel, men det finns situationer och hund-ägarkombinationer där det inte alltid behövs. Jag tror vi som cyklister ska vara lite försiktiga med att klaga på andra intressegrupper om vi samtidigt vill att vår hobby ska accepteras av den stora massan. Inte alla tycker att man ska få ta sin cykel ut i skogen eller på ”bilvägen”. Att man själv - givetvis - sköter sig exemplariskt spelar inte så så stor roll för cyklisthataren i sin vita skåpbil.
Men inte noll. Svärföräldrarna hade en katt i kvarteret som anföll kopplade hundar och vid något tillfälle ett mindre barn på trehjuling.Mängden katter som gör utfall är rätt begränsat ändå. Jag har skummat igenom lite rättsfall och inte hittat någon referens till kampkatter.
Kanske ovanligt men det kan hända! Och det är faktiskt inte helt unikt med lösa katter som attackerar kopplade hundar, jag har bevittnat det. Och kattbajs i sandlådor tror jag mången småbarnsförälder svurit över.Mängden katter som gör utfall är rätt begränsat ändå. Jag har skummat igenom lite rättsfall och inte hittat någon referens till kampkatter.
Och det hade inte blivit folkstorm, lynchstämning om nån slagit en hammare i skallen på kattkräket. Jmf med eventuellt nödvärn mot byracka.Men inte noll. Svärföräldrarna hade en katt i kvarteret som anföll kopplade hundar och vid något tillfälle ett mindre barn på trehjuling.
Om man är ute och går med barn som är så unga att de inte kan förväntas ha koll på trafiken är det ingen dum idé att hålla dem i handen.Jag tycker nog att människor är svårare att läsa och mer oberäkneliga än djur. Jag blir oftare överraskad i möten med tvåbeningar än fyrfotingar.
Kan ni hålla varandra kopplade skulle det kännas tryggare för mig.
Du behöver nog ta en flaska Jäger !Men lönnfeta skäggiga gubbar får okontrollerat härja runt på cykel i friluftsområden vare sig rätt till det och utan koppeltvång.
Dricker Trappist, du då?Du behöver nog ta en flaska Jäger !![]()
För andra besökare kan det nog kvitta.Att likställa vuxna människor och djur känns inte helt rimligt.
En cyklist bör ha förstånd nog att uppträda respektfullt. Att tycka att en lösspringande hund ska ha förstånd att uppträda respektfullt känns rätt optimistiskt. Den kan möjligen vara tränad att göra det, men det är en annan sak.För andra besökare kan det nog kvitta.
Resultatet blir detsamma. Folk blir rädda.En cyklist bör ha förstånd nog att uppträda respektfullt. Att tycka att en lösspringande hund ska ha förstånd att uppträda respektfullt känns rätt optimistiskt. Den kan möjligen vara tränad att göra det, men det är en annan sak.
Folk blir rädda om blixten slår ner nära dem. Jag tycker inte att det gör det rimligt att likställa blixtar med människor eller hundar.Resultatet blir detsamma. Folk blir rädda.
Jo, men cyklister som inte visar hänsyn är samma sak som hundägare som inte visar hänsyn. Båda är lika illa.Resultatet blir detsamma. Folk blir rädda.
Grannens katt som varit världens gulligaste lilla misse i typ 15 år, och hängt mycket på vår tomt och varit en mysig klapp-katt... fick för 2 månader sen ett spel och högg min man i vaden, helt oprovocerad attack bakifrån. Stelkrampsspruta, antibiotika och ett underben som svullnade upp och blev som en stolpe i några dagar.Mängden katter som gör utfall är rätt begränsat ändå. Jag har skummat igenom lite rättsfall och inte hittat någon referens till kampkatter.
Så snarare ett mänskligt drama då?Och suck.. att jag låg för nära .. i helvete heller. I helvete heller. Bilen trängde sig in framför mig. Det är mycket grundläggande att man inte tar en omkörning om man inte är 100% på att man kan göra det på ett säkert sätt. Mycket grundläggande kunskap om man ska framföra en bil.