Drick bra!

• Trådstartare Trådstartare bossebus
  • Start datum Start datum
B

bossebus

Guest
Drick bra!
Nu är det varmt i Sverige,se till och drick mycket hela dagarna nu flickor och pojkar och glöm inte salt.
Och era vrister och handleder är termostater,låt luft komma till där vid svettig xc cykling

Någon som har tips på Läskande sommardryck? non alcoholic då....
Mvh "Doktor bosse"

Drick bra!
..... saltbrist lär väl knappast vara ett problem då vi ändå får vi oss ett överskott i kosten man normalt äter?

Senast redigerad av en moderator:
Drick bra!
bossebus skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är det varmt i Sverige,se till och drick mycket
> hela dagarna nu flickor och pojkar och glöm inte
> salt.
> Och era vrister och handleder är termostater,låt
> luft komma till där vid svettig xc cykling
>
> Någon som har tips på Läskande sommardryck? non
> alcoholic då....
> Mvh "Doktor bosse"

Vatten kanske. Kolsyran i läsk hindrar bara vätskeupptagningen. Öl, kaffe och te är vätskedrivande. Vanligt billigt kranvatten för 1 öre/liter är bäst. Köp inte dyr blask i affärn för ca 4000 gånger mer!

Drick bra!
bruse skrev:

>
> Vatten kanske. Kolsyran i läsk hindrar bara
> vätskeupptagningen. Öl, kaffe och te är
> vätskedrivande. Vanligt billigt kranvatten för 1
> öre/liter är bäst. Köp inte dyr blask i affärn för
> ca 4000 gånger mer!
>

Stop nu, nu blev jag intresserad!

Stämmer det där med kolsyran? Här på jobbet har vi en automat inkopplad till kranvattnet som kyler och kolsyrar vattnet. Menar du att det skall kunna hindra vätskeupptagningsförmågan?

Drick bra!
Stampe skrev:
> Stämmer det där med kolsyran? Här på jobbet har vi
> en automat inkopplad till kranvattnet som kyler
> och kolsyrar vattnet. Menar du att det skall kunna
> hindra vätskeupptagningsförmågan?

Stampe, du behöver inte vara orolig så länge ditt kiss inte har den där äckliga gubbkissfärgen...
Är det klart och ganska lite gult har du fått i dig tillräckligt med vatten, är det GUUULT så drick mer...

Drick bra!
Hörde om ett etst där de kom fram till att kaffe inte är vätskdrivande. Men jag drikcer det inte ivf:)

För övrigt håller jag med mytis eller vem som sa det. Piisar man gult dricker man. Pissar man genomskinligt så dricker man inte mer,................................För att överdricka är ite ovanligt.

Drick bra!
Ni virvlar väl kranvattnet innan ni dricker det?? :-D

Tänk på följande:

* virvlat vatten påverkar polariteten i omgivningen och balanserar skadliga energier (elektrosmog, jordstrålning). Medaljonger konstruerade enligt samma princip har motsvarande effekt och skyddar även de mot elektrosmog.
* genom att dricka virvlat vatten påverkas människors och djurs hälsa positivt.
* växter växer bättre, ger större skörd, bättre rottillväxt, längre hållbarhet, högre halter av t.ex. C-vitamin och lycopen.
* minskar behovet av kloranvändning i simbassänger
* minskar ytspänningen hos vatten vilket gör att vattnet känns mjukt.
* minskar avsevärt giftet LPS som produceras av vissa bakterier och blågröna alger.
* plattor impregnerade med virvlat vatten ger bevisligen ett visst skydd vid användning av mobiltelefon.

Källa: http://www.bioaq.fi/virvlat_vatten.htm

Drick bra!
Åt vilket håll ska man virvla, medurs eller moturs? Tar man fel varv så får det väl negativa följder som kramp i vaden och liknande?

Drick bra!
En resevirvlare är ju perfekt att ha med sig på långturer när man måste fylla på sitt vatten

resevirvlare.jpg

Drick bra!
Läste just detta:

"Vatten skall endast virvlas 1 gång (eller 3,5,7 etc gånger) Varannan virvling tar ut effekten av den föregående!"

..gör det ju jätteknepigt....

Drick bra!
Is this for real ... puh en smiley:-D

Kupa skrev:
> Ni virvlar väl kranvattnet innan ni dricker det??
> :-D
>
> Tänk på följande:
>
> * virvlat vatten påverkar polariteten i
> omgivningen och balanserar skadliga energier
> (elektrosmog, jordstrålning). Medaljonger
> konstruerade enligt samma princip har motsvarande
> effekt och skyddar även de mot elektrosmog.
> * genom att dricka virvlat vatten påverkas
> människors och djurs hälsa positivt.
> * växter växer bättre, ger större skörd,
> bättre rottillväxt, längre hållbarhet, högre
> halter av t.ex. C-vitamin och lycopen.
> * minskar behovet av kloranvändning i
> simbassänger
> * minskar ytspänningen hos vatten vilket gör
> att vattnet känns mjukt.
> * minskar avsevärt giftet LPS som produceras
> av vissa bakterier och blågröna alger.
> * plattor impregnerade med virvlat vatten ger
> bevisligen ett visst skydd vid användning av
> mobiltelefon.
>
> Källa:

Drick bra!
bjorre skrev:
> Läste just detta:
>
> "Vatten skall endast virvlas 1 gång (eller 3,5,7
> etc gånger) Varannan virvling tar ut effekten av
> den föregående!"
>
>
> ..gör det ju jätteknepigt....

Ringer och kollar med min vatteleverantör om de kan garantera antalet virvlar på vattnet som kommer till mina kranar. Kanske är skillnad på vilken kran som man vä'ljer:)

Men då till dagens fråga. OM man virvlar vatten en gång och så ytterligare en gång så tar det ut varandra. vad händer då om blandar en liter från vatten som är virvlat med vatten som inte är virvlat,.....och sedan virvlar man det igen..........................eller nått

Drick bra!
mytomspunnen skrev:
> GUUULT

Men visst är det festligt att det faktiskt luktar kalaspuffar då?

Drick bra!
=David skrev:

> Men visst är det festligt att det faktiskt luktar
> kalaspuffar då?

Ståru med näsan nere i toan å luktar?!

Drick bra!
slarva inte med saltet när det är varmt. för vissa kanske det räcker med salten i maten, men för de allra flesta är det jätteviktigt att komplettera med någon form av salt när man jobbar hårt i värmen. själv förlorar jag _mycket_ salt när jag svettas oavsett årstid, och jag kompletterar med salttabletter. googla på "hyponatremia" så kan ni läsa mer om varför salt är viktigt.

Drick bra!
=David skrev:
> Men visst är det festligt att det faktiskt luktar kalaspuffar då?

Gissa vad den där "honungen" de kladdar in kalaspuffarna med är EGENTLIGEN...

Drick bra!
Beror väl på om du är norr eller söder om ekvatorn:-P

bruse skrev:
> Åt vilket håll ska man virvla, medurs eller
> moturs? Tar man fel varv så får det väl negativa
> följder som kramp i vaden och liknande?
>
> --------------------------------------------------
>
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

Drick bra!
Jerry skrev:
> Beror väl på om du är norr eller söder om
> ekvatorn:-P

Om man står exakt på ekvatorn då?

Drick bra!
Det bara för dem som har nått den högsta nivån ... dom virvlar vattnet vertikalt.
Om det sedan ska ske medurs eller moturs kan man ju fundera på:-P

bruse skrev:
> Jerry skrev:
> -----
> > Beror väl på om du är norr eller söder om
> > ekvatorn:-P
>
> Om man står exakt på ekvatorn då?
>
>
>
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

Drick bra!
fredrikw skrev:
"slarva inte med saltet när det är varmt. för vissa kanske det räcker med salten i maten,"

Nu är jag knappast någon expert i ämnet näringslära, men vad jag läst får man i sig uppåt 12-15gram salt av att äta normal kost. Rek. dagsintag är väl typ 5gr. Som vanligt är det ju individuellt.. men jag känner mig rätt lugn med mitt saltintag iaf... :)

Drick bra!
Björn. När det är varmt och man idrottar så att man svettas mycket så stämer nog inte rek.dagsintag som en bra standard:)

Det är en av anledningarna till att man kan torka ut om man dricker för mcyekt. Mn urlakar kroppern på salter och mineraler.

Drick bra!
Ville skrev:
> Björn. När det är varmt och man idrottar så att
> man svettas mycket så stämer nog inte
> rek.dagsintag som en bra standard:)
>
>
> Det är en av anledningarna till att man kan torka
> ut om man dricker för mcyekt. Mn urlakar kroppern
> på salter och mineraler.

Min far går på vätskedrivande medicin, men gubbfan dricker aldrig vatten på en hel dag, vad jag kan se iaf. Kaffe å öl... Så han har fått kramper, så jag tipsa han om magnesium, å han blev lyrisk över det efter ett par dar.

han erkänner själv att han dricker för lite vatten, men gör han nåt åt det då?...

Drick bra!
Drick när ni är törstiga. Vatten räcker bra så länge man inte äter som ett seriöst svetto, d v s för lite och för fettsnålt för aktiviteterna. Kombinationen saltbrist, undernäring och uttorkning gör tyvärr att man psykiskt börjar uppföra sig som Carolina Klyft... :D

Kolsyre blåser INTE upp tarmen och hindrar vätskeupptagning oavsett vad vissa säger. Om man trots det är orolig för kolsyret så lägg av en ordentlig rap ibland och evakuera på det sättet.

Kul tråd det här :)

Drick bra!
Jerry skrev:
> Is this for real ... puh en smiley:-D
>
> Kupa skrev:
> -----
> > Ni virvlar väl kranvattnet innan ni dricker
> det??
> > :-D

Ja, det var en smiley där. Var lite orolig att den inte skulle bli tydlig nog :)

/A

Drick bra!
Ville: det jag menar är att normala Happy-svensson nog inte ligger i riskzonen för hyponatremi. Då det mest är seriösa elitidrottarssvetton som 'berörs' (sjuka undantagna).

Drick bra!
Eller: drick innan ni blir törstiga. Törst är kroppens signal att den fått för lite vatten.

Jag kan gärna ta tebax det där med kolsyra, sånt jag bara hört. Däremot förstår jag inte varför man köper bubbelvatten av okänd kvalitet för 20-40 kr/liter, när exempelvis Stockholms kommunala vatten för 1 öre/liter är bland värdelns bästa. Visar bara vad folk är dumma å går på reklamen. Dessutom så har ju vattnet i affären transporterats > mer utsläpp > påverkan på vädret > varmare > mer vatten dricker vi > mer vattentransprotetrer som belastar miljön.... Inser ni inte det idiotiska?! Ni betalar 4000 ggr mer för att förstöra jorden!!!!

Drick bra!
bruse skrev:
> Ni betalar 4000 ggr mer för att förstöra jorden!!!!

Ja?

Självklart eldar man upp PET-flaskan sen och sprider aluburken i små små bitar i insjöar så att det sätter sig på fiskgälar *moahahahahahaha*

Drick bra!
the_TnT skrev:
> Ja?
>
> Självklart eldar man upp PET-flaskan sen och
> sprider aluburken i små små bitar i insjöar så att
> det sätter sig på fiskgälar *moahahahahahaha*

Glöm inte att elda med låg temperatur så förbränningen blir så ofullständig som möjligt vilket ger maximalt med dioxiner. Sen är det nog bättre att pulverisera aluminiumen så fisken får i sig det lättare. Nån gamla myt säger ju att man blir senil av aluminium och jag vill se hur en senil fisk uppför sig... :D

Drick bra!
bjorre skrev:
> Ville: det jag menar är att normala Happy-svensson
> nog inte ligger i riskzonen för hyponatremi. Då
> det mest är seriösa elitidrottarssvetton som
> 'berörs' (sjuka undantagna).
>

Men det vet väll både du och jag att hapysvenssons/svetton behöver allt som sina idoler har....;)

Drick bra!
bruse skrev:
> Däremot förstår jag inte varför man
> köper bubbelvatten av okänd kvalitet för 20-40
> kr/liter, när exempelvis Stockholms kommunala
> vatten för 1 öre/liter är bland värdelns bästa.

Stockholms vatten är mycket riktigt bra. Vårt här är inget vidare minst sagt. Smakar mosse och antagligen har Munkedalsborna som sport att pinka i Lysekils vattenintag också. Det är iofs bättre än Göteborgarna som får stå ut med allt som Vänern kan bjuda på. Gillar ni inte Göteborgare ska ni alltså pissa i Klarälven :D

Själv dricker jag inte vatten på flaska utan BARA Coca-Cola... :)

Drick bra!
bjorre skrev:
> Ville: det jag menar är att normala Happy-svensson
> nog inte ligger i riskzonen för hyponatremi. Då
> det mest är seriösa elitidrottarssvetton som
> 'berörs' (sjuka undantagna).

Nja, det stämmer nog inte så bra. Själv har jag väldigt lätt för att drabbas av detta, och gör det garanterat om jag inte ser till att komplettera med salt vid träning. Hyponatremi innebär saltbrist, och det kan man ha utan att man ramlar ihop och dör, det enkla faktum att det serveras saltgurka och elektrolyt-sportdryck vid långlopp borde ju innebära att saltbrist (hyponatremi) är något som är mycket vanligt.

Drick bra!
Fredrikw: Det är iaf vad forskningen har kommit fram till (det lilla jag läst). Sen, är återigen allt individuellt vad gäller ämnesomsättning och svettningar mm. Det jag vände mig emot var att BosseBus 'rekommenderade' folk att öka sitt saltintag när dom förmodligen inte behöver det.

Långlopp är väl kankse inte det den stora happymassan ägnar sig åt till vardags? Så det fallet är väl mer ett undatag.... iaf enligt mig....

Tillägg: Ät så mycket salt ni vill jag orkar inte bry mig längre :)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp