Dropperpost - Vad är bra och varför då och var köper man dem billigast?

DeermarK sa:
Fortfarande mycket nöjd med min Crankbrothers Highline som jag visade bilder på tidigare i tråden. Solid. Har inte utvecklat något som helst glapp. Skön kontroll. 3 års garanti som jag hoppas inte ska behövas.

Kan bara instämma i det som sägs om CB Highline. Bra reglage och 100% driftsäker. För 2000kr så kan jag inte vara mer nöjd!

Men Koryak är ju billig...jag betalade 160 e för min. Tyvärr för kort för mig visade det sig. Recensionen hackade mest på installationen.

castrello sa:
Men Koryak är ju billig...jag betalade 160 e för min. Tyvärr för kort för mig visade det sig. Recensionen hackade mest på installationen.

Jag betalade 110 € för min Brand X med 125 dropp nyligen.
Koryak skiljer sig lite vad jag kan se, annan remote eller inte, såg nu att det fanns olika remote till den, den andra var identisk med Brand X dock annan sadelinfästning med enbult (jag föredrar två bult som på brand x).
vajerinfästningen ser ut som på Brand X, dock tycker jag nog installationssvårigheterna var lite överdrivna.
Det var ingen större utmaning att få det där att lira.

Senast ändrad:
Klickade hem en e-thirteen efter lång väntan på att 31,6-versionen skulle dyka upp, återkommer med recension under hösten.

Just nu 2 265 kr på bikester f.ö.

En kort recension av E-Thirteen TRS+.
Till att börja med ska sägas att jag har begränsad erfarenhet av droppers sen tidigare men har testat cyklar med Reverb, Bondtrager och Fox och av dom fyra håller jag helt klart TRS högst upp.
Handtaget som följer med är stabilt och skönt att använda och känns mer direkt än dom andra och stolpen reagerar direkt man trycker på reglaget. Tycker att Reverben och Foxens knapp är lite trög..
Det finns ett visst glapp men det verkar svårt att komma ifrån.
Problemen jag har haft är att efter nån vecka hade jag ovanligt stort glapp men det löstes genom att plocka bort sadeln och dra åt insexen som sitter högst upp. Och i våras när det var nollgradigt hade den lite problem att skjutas hela vägen upp men under resten av tiden har den varit riktig snabb i returen.
Jag är då riktigt nöjd med stolpen och hade köpt en till om jag haft en cykel i behov av en dropper.

Olov.L sa:
Till att börja med ska sägas att jag har begränsad erfarenhet av droppers sen tidigare men har testat cyklar med Reverb, Bondtrager och Fox och av dom fyra håller jag helt klart TRS högst upp.
Handtaget som följer med är stabilt och skönt att använda och känns mer direkt än dom andra och stolpen reagerar direkt man trycker på reglaget. Tycker att Reverben och Foxens knapp är lite trög..
Problemen jag har haft är att efter nån vecka hade jag ovanligt stort glapp men det löstes genom att plocka bort sadeln och dra åt insexen som sitter högst upp. Och i våras när det var nollgradigt hade den lite problem att skjutas hela vägen upp men under resten av tiden har den varit riktig snabb i returen.
Jag är då riktigt nöjd med stolpen och hade köpt en till om jag haft en cykel i behov av en dropper.

Olov.L sa:

Kul att du är nöjd?
Har läst en del om bekymmren med att den inte gått i topp, det ska tydligen varit lite för klen fjäder i första batchen med stolpar. Fjädern ska nu mera vara utbytt och det ska gå att få/köpa en ny om man hör av sig till E13.

Jag blev med E13 dropper igår, enkel installation förutom att höljes ändpluppen var tvungen att vara smalare än dom jagwire pluppar jag brukar använda mig av. Ett minus jag hittat är att klämman inte hargångjärn utan att man måste av med handtaget osv för att montera reglaget.

Visst är den lite glappigare än min Yep men den kan nog ses som mer premium än den här förhoppningsvis bombsäkra nextgen gravitydroppern, inget störande glapp men i linje med hur mina tidigare reverbs glappat.

Bilagor

• IMG_20170912_175815.jpg
    IMG_20170912_175815.jpg
    164.7 KB · Besök: 73
  • IMG_20170912_171903.jpg
    IMG_20170912_171903.jpg
    196.7 KB · Besök: 88
Senast ändrad:
Brukar ni serva era stolpar? Eller är det bara att köra på tills de ger upp?
Jag har Bontragers stolpe ifall de har någon betydelse

mikipedia_ sa:
Olov.L sa:

Olov.L sa:

Kul att du är nöjd?
Har läst en del om bekymmren med att den inte gått i topp, det ska tydligen varit lite för klen fjäder i första batchen med stolpar. Fjädern ska nu mera vara utbytt och det ska gå att få/köpa en ny om man hör av sig till E13.

Jag blev med E13 dropper igår, enkel installation förutom att höljes ändpluppen var tvungen att vara smalare än dom jagwire pluppar jag brukar använda mig av. Ett minus jag hittat är att klämman inte hargångjärn utan att man måste av med handtaget osv för att montera reglaget.

Visst är den lite glappigare än min Yep men den kan nog ses som mer premium än den här förhoppningsvis bombsäkra nextgen gravitydroppern, inget störande glapp men i linje med hur mina tidigare reverbs glappat.

Hoppas hoppas hoppas. Den ser snygg ut iallafall.

Här är jag fortfarande nöjd med 9point8 Fall Line efter 1,5år. Enda nackdelen är att den kan slira och reglaget är lite pilligt då hybridbromsen ändrar sin aktiveringspunkt lite då och då.

Lika glappig som en stel stolpe efter denna tid ;)

Servade min yep tog ca 30 min på första försöket å ett hemgjort verktyg då?

received_817474875096763.jpeg

Det blev ingen Yep, utan valde istället att borra ramen och köpte en Crankbrothers Highline 160mm som gav mest dropp för pengen.

Bara kört premiärtur men känns rejäl, inget glapp och + för reglaget som går att sätta vart man vill.

Har precis plockat bort min ver 1 av Brand X för retur till CRC.
Så här ser den ut efter ett knappt år:
IMG_20170926_142858864_HDR.jpg

Småspanar på TRS+ lite smått nu, eller nåt annat som är mer lämpat till att hålla efter själv

JojjeM sa:
Såg att allas vår favvobudgetstolpe kommit i en variant med 150 mm drop nu
http://www.ubyk.se/brand-x-ascend-xl-dropper-seatpost-150mm/70403

Dock inte riktigt så billig längre men en bra bit under premiumsegmentet,

/Johan
Har funnits i lite annan tappning (bland annat utbytbar luft fjäder) och med med annat reglage ett tag redan hos tyskarna https://www.actionsports.de/en/tran...p12l-internal-remote-30-9mm-150mm-23592?c=529

Kommer som 170mm snart också :) https://www.actionsports.de/en/tran...p12l-internal-remote-30-9mm-170mm-23590?c=529 http://tranzx.com/wp-content/uploads/TranzX2018.pdf

JojjeM sa:
Såg att allas vår favvobudgetstolpe kommit i en variant med 150 mm drop nu
http://www.ubyk.se/brand-x-ascend-xl-dropper-seatpost-150mm/70403

Dock inte riktigt så billig längre men en bra bit under premiumsegmentet,

/Johan

Underbar produktbeskrivning!

Brand-Xs Ascend Dropper Seatpost var så bra de bestämde sig för att superstora den: Ascend XL Dropper Seatpost ger längre resa till långbenet ryttare eller för dem som föredrar ett större anpassningsområde.
Ergonomisk Dropper Seatpost
Denna Brand-X Ascend Dropper Seatpost har en ergonomisk fjärrspak som är konstruerad för att springa från varifrån din främre shifter normalt sitter.
Konsekvent prestanda
Sätesstolpen är kabelmanövrerad längst ner på stolpen via en kopplingsmekanism som eliminerar kabeldragning / rörelse för att säkerställa en jämn prestanda tid och tid igen.
Funktioner :
Material: T651-7075 Aluminium
Barmonterad spjällstångsfäste och kabeldriven intern routing
Kopplingsmekanismen eliminerar eventuell yttre kabeldragning
Nollförskjutning, endelad huvud / övre axel med mikrojusteringsspännmekanism
Endast kompatibel med inbyggda cyklar
Längd: 458mm
Resor: 150mm
Kabellängd: 1,5m
Avsluta: Sandblåst och hårdanodiserad
Garanti: 2 år
Vikt: 550g (utan kabel och shifter (30.9mm))

Lurar lite på en E13 stolpe till min trek fuel. Skulle vilja ha modellen med 150mm drop, men totallängden blir för lång för ramens insticks möjligheter med min sadelhöjd vad det verkar.

Någon som besitter måtten på E13's 150mm stolpe?

Bra pris på 125mm modellen någonstans?

Den där brand x stolpen blir ju till och med jag myfiken på. Den där 27,2an med 85mm vore ju perfekt till en epic. Jag undrar vad den väger. Är det någon som vet?

Oggler sa:
Den där brand x stolpen blir ju till och med jag myfiken på. Den där 27,2an med 85mm vore ju perfekt till en epic. Jag undrar vad den väger. Är det någon som vet?

Tittar du på länken så står det 530g med kabel och grejer.
_20171008_200408.JPG

Edit: Det står iförsig att droppet skulle vara 150mm. Så jag pudlar på den.
Men troligen mindre än 530g då 85mm versionen är 350mm lång.

Lite mer info.

Senast ändrad:
jparacing sa:
Lurar lite på en E13 stolpe till min trek fuel. Skulle vilja ha modellen med 150mm drop, men totallängden blir för lång för ramens insticks möjligheter med min sadelhöjd vad det verkar.

Någon som besitter måtten på E13's 150mm stolpe?

Bra pris på 125mm modellen någonstans?

Här kommer en bild med alla mått.

Ska du ha en E13 bör du vara medveten om det enorma glappet sidled. Det är inte stolpen som glappar utan det är hur sadelinfästningen är konstruerad och infäst i stolpen. Jag har löst mitt iaf just nu med gänglåsning mellan alla delar och skruvat ihop igen, får se hur länge det funkar.

Bilagor

• 9868551C-8002-4568-9012-DBC98A144037.png
    9868551C-8002-4568-9012-DBC98A144037.png
    41 KB · Besök: 80
Var handlar man reservdelar till KS Lev utan att det blir asmycket frakt eller så lång leveranstid att det hinner bli sommar innan man får grejjerna? Är ute efter Bussningar och glidpinnarna då jag tycker att det börjat uppstå ett litet glapp.

Tack för infon Mikipedia!
En 125mm dropper är vad jag skulle få gå på.

Det du nämner om sidledsglapp låter inge frestande alls faktiskt, hur fn kan man misslyckas med sadels infästning på ett sådant vis?
Vrider sig hela vinkelbara huvudet som railsen är fastspända i alltså?

jparacing sa:
Tack för infon Mikipedia!
En 125mm dropper är vad jag skulle få gå på.

Det du nämner om sidledsglapp låter inge frestande alls faktiskt, hur fn kan man misslyckas med sadels infästning på ett sådant vis?
Vrider sig hela vinkelbara huvudet som railsen är fastspända i alltså?

Ja precis så typ? Hade jag vetat om det tidigare hade jag köpt en till Yep ist.

Brand X Ascend XC 85mm verkar vara färsk på marknaden. Är det någon som har läst något eller har någon känsla för om det är en bra pryl eller bara skräp. Hiss eller diss?

Ang KS så skulle jag maila till stuart@jungleproducts.co.uk och fråga om de kan sälja delar. De servade nyss en åt mig (iofs inköpt från UK) på garanti.

Nu har jag spanat in en väldigt trevlig sänkis, kolla här nya Command Post WU som tiltar sadeln när man sänkt den också. Svinbra! Hoppas bara den är tillräckligt stadig för att den extra funktionen ska hålla i längden.
Brukar själv ha sadeln lite bakåttiltad bara så det ska bli trevligare vinkel när man sänker, då har man en kompromiss.

http://www.mbr.co.uk/news/product_news/specialized-command-post-ircc-wu-364074

spesh-wu-601x400.jpg

Någon som har en Easton Eller Raceface dropper som lyckats skicka den på service någonstans?
Min läcker jättemycket. Funderar på om det är värt att försöka serva eller om samma problem kommer dyka upp snabbt igen.

Sambal Oelek sa:
Nu har jag spanat in en väldigt trevlig sänkis, kolla här nya Command Post WU som tiltar sadeln när man sänkt den också. Svinbra! Hoppas bara den är tillräckligt stadig för att den extra funktionen ska hålla i längden.
Brukar själv ha sadeln lite bakåttiltad bara så det ska bli trevligare vinkel när man sänker, då har man en kompromiss.

http://www.mbr.co.uk/news/product_news/specialized-command-post-ircc-wu-364074

Förlåt en kanske dum fråga nu men vad är det egentligen för fördel med att sadeln tiltar bakåt vid sänkning?
Har kört hisspinne ett gäng år nu men har aldrig upplevt ngt behov av denna funktion för egen del därav frågan.

Vernersson sa:
Förlåt en kanske dum fråga nu men vad är det egentligen för fördel med att sadeln tiltar bakåt vid sänkning?
Har kört hisspinne ett gäng år nu men har aldrig upplevt ngt behov av denna funktion för egen del därav frågan.
sadeln är inte ivägen lika mycket då när man sänker. Samt att det är skön vinkel när man vill sätta ner röven och bara rulla nerför t ex. Kolla på dirt och trial-hojar. De har sadeln ända ner i botten i den vinkeln.

Sambal Oelek sa:
Vernersson sa:
sadeln är inte ivägen lika mycket då när man sänker. Samt att det är skön vinkel när man vill sätta ner röven och bara rulla nerför t ex. Kolla på dirt och trial-hojar. De har sadeln ända ner i botten i den vinkeln.

Kolla priset på en sån och kom tebax om du fortfarande tycker det är värt det?

mikipedia_ sa:
Sambal Oelek sa:
Vernersson sa:

hehe, jag har inte vågat kolla priset. Har inte sagt att det är värt det :) tycker bara konceptet var intressant. Känns ju dock som det är tillräckligt svårt att få till en helt vanlig hisspinne tillförlitlig och bra så det där känns lite tveksamt.

Jag har en:

https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...drop-line-fjärrjusterbar-sadelstolpe/p/13873/

Till salu snart. Jag har aldrig använt dropfunktionen utan bara använt stolpen som vanlig stolpe. Reglage och vajer ligger alltså oanvänt i en påse. Jag har cyklat kanske 6 mil med stolpen så den är i princip helt ny. 31,6 mm. 395 mm. Jag har en 18,5" ram. (125 mm slaglängd).

Skicka PM vid intresse.

(Jag inväntar en vanlig stolpe)

Sambal Oelek sa:
mikipedia_ sa:
Sambal Oelek sa:
Vernersson sa:

hehe, jag har inte vågat kolla priset. Har inte sagt att det är värt det :) tycker bara konceptet var intressant. Känns ju dock som det är tillräckligt svårt att få till en helt vanlig hisspinne tillförlitlig och bra så det där känns lite tveksamt.

Tror nån hade kollat priset högre i tråden å det var typ 7tkr lr nå sånt absurt?

N_sandstrom sa:
Har precis plockat bort min ver 1 av Brand X för retur till CRC.
Så här ser den ut efter ett knappt år:

Småspanar på TRS+ lite smått nu, eller nåt annat som är mer lämpat till att hålla efter själv

Jag beställde en BikeYoke Revive just för att jag gillar att serva grejerna själv. Dom säljer servicekit till stolparna och har bra instruktioner hur man gör. Dessutom tycker jag Revive funktionen för att återställa stolpen är jäkligt smart.

Revive är ju superb! Toknöjd med min 185mm. Förutsatt att den håller över tid är den nog bäst på marknaden idag.

Mycket nöjd med min Revive 160 som jag kört den här säsongen (ca 150mil stigcykling). Känns bra att man själv kan ändra diameter (30.9mm eller 31.6mm) om man skulle byta ram :)

Efter inrådan från mickepedia, slog jag ett öga på yep's HC155.
Med sitt korta totalmått skulle det vara möjligt att köra på den vad jag mäter fram, men priset är på gränsen till överkant för vad jag tycker en dropper är värd till mitt skogsbygge.
Btw, yep'n ser ut att vara en riktig drömstolpe!
Är det någon som vet om yep har några sales, eller vet om någon säljer deras produkter till lägre pris?

Annars lutar det åt CB highline 125mm, eller E13's trs 125mm om jag enns kan hitta trs'n i 125mm till rätt pris dvs ...

Rent spontant känns det helt sjukt att de flesta stolparna verkar ha så kort livslängd om enns någon, så de tre alternativen jag nämt ovan är de jag hittat minst problem om.
Har jag missat någon långluvad stolpe i den prisregionen?
Gravity stolparna gillar jag inte kosmetiskt, så dem går bort.

Tillbaka
Topp