Dt-mek fortsätter....

Noxter

Ny medlem
Dt-mek fortsätter....
Skulle till att köpa nya lager och fick en mindre chock då de ville ha 189 + moms STYCKET! Det rör sig om ca 1000-lappen för at byta ut "vanliga" j***a lager?! Någon som har tips på en bättre affär?

Dt-mek fortsätter....
Baksidan med nav som har maskinlager som är så himla lätta att byta ut. Ofta kostar det ungefär samma att byta hela navet..

Men det går säkert att hitta billigare lager än så i alla fall.

Dt-mek fortsätter....
Har man råd att köpa dyra nav... då har man råd att serva dom med.... Så enkelt är det. Och har man inte råd.... skaffa billigare nav liknande Shimanos istället.

Sen.. att köpa billiga Noname kullager nånstans... kan göra att man får byta lager oftare än annars.

Som dom övriga är inne på... sök på internätet och du skola finna ett flertal ställen du kan handla billigare ifrån. Men faktum kvarstår... du får vad du betalar för.

Dt-mek fortsätter....
SKF varianterna av lager brukar inte vara så dåliga, de är snarare en av de bättre.
Vet du dimensionerna på lagrena så kan du söka efter RS lager på www.skf.se

Dt-mek fortsätter....
Plush skrev:
-------------------------------------------------------
> Har man råd att köpa dyra nav... då har man
> råd att serva dom med.... Så enkelt är det. Och
> har man inte råd.... skaffa billigare nav
> liknande Shimanos istället.
>
> Sen.. att köpa billiga Noname kullager
> nånstans... kan göra att man får byta lager
> oftare än annars.
>
> Som dom övriga är inne på... sök på
> internätet och du skola finna ett flertal
> ställen du kan handla billigare ifrån. Men
> faktum kvarstår... du får vad du betalar för.

Jag trodde det var tvärt om, att man köper dyra saker för att dom är bättre, inte för att få högre underhällskostnader på köpet :)

Dt-mek fortsätter....
Antag att du köper en dyr RS Sid, inte gör du det för att den är underhållsfri, utan för att den är lätt...bara som ett exempel :)

Dt-mek fortsätter....
lleberg skrev:
> Plush skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har man råd att köpa dyra nav... då har man
> > råd att serva dom med.... Så enkelt är det.
> Och
> > har man inte råd.... skaffa billigare nav
> > liknande Shimanos istället.
> >
> > Sen.. att köpa billiga Noname kullager
> > nånstans... kan göra att man får byta lager
> > oftare än annars.
> >
> > Som dom övriga är inne på... sök på
> > internätet och du skola finna ett flertal
> > ställen du kan handla billigare ifrån. Men
> > faktum kvarstår... du får vad du betalar
> för.
>
>
> Jag trodde det var tvärt om, att man köper dyra
> saker för att dom är bättre, inte för att få
> högre underhällskostnader på köpet :)

Klart det är bättre saker... men inte får du billigare underhållskostnader bara för att du har bra saker.

Exempel: Du köper en Bil.. säg en Volvo V40 för 200.000:- (har ingen aning vad den egentligen kostar..summan är ointressant i sammanhanget) och du ska göra lite underhåll... byta olja, filter, tändstift osv osv och det kostar.. säg 2000:- i delar.
Sen har grannen köpt en Ferrari Enzo för några miljoner... I sammanhanget är ju Ferrarin en mycket bättre bil väl för den har kostat mycket mer pengar att köpa...eller? Nu ska grannen göra underhåll på sin bil... säg samma delar...hans delar går ledigt loss på 10.000:- eller mer.... (har ingen aning vad det kostar men som sagt...summan är ointressant)

Borde inte hans bil vara billigare att underhålla då det är en bättre bil?? Som är byggd med högre toleranser... och med finare delar.... och kostade mer i inköp.... än en bil som är billigare i inköp som har enklare delar....

Oavsett... köper du ett nav för säg 4000:- (King, Hadley, Tune osv) så får du banne mig vara beredd att slanta upp lite mer vid service. Detta endast för att få lite högre precision på delarna och att det några gram lättare och lite mer bling än tråkiga Shimano. Så är verkligheten...Dyra saker ger inte automatiskt mindre underhåll... ej heller billigare underhåll... Däremot kan en dyrare sak tåla mer stryk innan det ger upp än en billigare sak.

Klagar man över priserna på reservdelar... då har man kanske för fina prylar....

Dt-mek fortsätter....
Jag håller delvis med Plush, men det resonemanget håller egentligen mest för high-endprylar.
Byter jag upp mig från t.ex. deore till xt däremot, då blir jag nog besviken om inte xt kräver mindre underhåll för given mängd slitage, då tätningar, lager mm bör vara av bättre kvalitet.

Dt-mek fortsätter....
Bytte maskinlager på mitt diskhjul (en Zipp 950) Momentum i Huvudsta tog c:a 50: för två st.
Har funkat felfritt sedan dess! Obs Huvudsta i Sthlm har alla sorters lager billigt!

Dt-mek fortsätter....
Fick precis samma chock angående priset på lager som du när jag renoverade mina 240s nav .Men som tur är känner jag en kille som säljer kullager .Han tog hem åt mig till ett bra pris.Gjorde likadant med ett White industri fram nav för flera år sedan och det rullar fortfarande på en cykel .Vad jag tyckte i början när jag byt var att dom gick väldigt tungt men det väl p.g.a tätningarna som var tajta.Nu rullar dom betydligt bättre.

Senast redigerad av en moderator:
Dt-mek fortsätter....
jesster73 skrev:
> Jag håller delvis med Plush, men det resonemanget
> håller egentligen mest för high-endprylar.
> Byter jag upp mig från t.ex. deore till xt
> däremot, då blir jag nog besviken om inte xt
> kräver mindre underhåll för given mängd
> slitage, då tätningar, lager mm bör vara av
> bättre kvalitet.

Hmm... Underhållsintervallen är fortfarande densamma... däremot kanske du slipper byta ut delar i ett xt jämfört med ett deore... Lagren är nog samma grejer...menar...en stålkula är en stålkula är en stålkula....lika med lagarbanan och konan.... Dom kan du inte göra på så många olika sätt.... lagerbana och kona är förmodligen i nåt seghärdningsstål typ 2511 eller dylikt...oavsett vilket nav du tittar på. Tätningen kanske är bättre på xt..kanske fler labyrinter...lättare axel och navkropp.... men du kommer fortfarande inte ifrån underhållet...

Dt-mek fortsätter....
Om du kan köpa genom ett företag så är det väl inte alls omöjligt att få 50% rabatt eller mer på lagren jämfört med att köpa som privatperson hos en kullagerfirma.

Dt-mek fortsätter....
Efter mcyket sökande så fann jag lagren (SKF) för ca en hundring stycket och det kan jag helt klart överleva i och med att det är halva priset. Jag kan delvis hålla med om resonemanget att man inte ska ha dyrare delar än man har råd att renovera, problemet i mitt fall är en prioriteringsfråga och till viss del förändrad inkomst. När jag köpte hjulen så jobbade jag vilket gjorde att jag hade råd med det på ett annat sätt (köpte det iofs begagnat, men nyservat!), men jag visste ju att jag skulle börja plugga så det är ju ett dåligt argument. Den största skillnaden är nog att jag satsade på ett annat sätt vid den tidpunkten vilket gjorde vissa prioriteringsfrågor betydligt enklare än nu...
hur som helst, tack för tipsen!

Senast redigerad av en moderator:
Dt-mek fortsätter....
Noxter skrev:
> Efter mcyket sökande så fann jag lagren (SKF)
> för ca en hundring stycket och det kan jag helt
> klart överleva i och med att det är halva
> priset. Jag kan delvis hålla med om resonemanget
> att man inte ska ha dyrare delar än man har råd
> att renovera, problemet i mitt fall är en
> prioriteringsfråga och till viss del förändrad
> inkomst. När jag köpte hjulen så jobbade jag
> vilket gjorde att jag hade råd med det på ett
> annat sätt (köpte det iofs begagnat, men
> nyservat!), men jag visste ju att jag skulle
> börja plugga så det är ju ett dåligt argument.
> Den största skillnaden är nog att jag satsade
> på ett annat sätt vid den tidpunkten vilket
> gjorde vissa prioriteringsfrågor betydligt
> enklare än nu...
> hur som helst, tack för tipsen!

Jag köper ditt resonemang... Men ett tips.. innan nästa köp av fina delar... kolla i förväg vad reservdelar osv kostar...på så vis är du ju förberedd redan :D

Dt-mek fortsätter....
Roger A skrev:
> Fick precis samma chock angående priset på lager
> som du när jag renoverade mina 240s nav ...

Hur öppnar man dem egentligen? ffa baknavet. Tittade på DTs sida, men det innehöll massa specialverktyg vilket jag inte är i besittning av. Kan man inte plocka ur lagrena på något enkelt sätt? T ex med hammare, polygrip etc. Allt jag lyckats på bort är en liten metallplupp på icke drivsidan./e

Dt-mek fortsätter....
Plush skrev:

> Hmm... Underhållsintervallen är fortfarande
> densamma... däremot kanske du slipper byta ut
> delar i ett xt jämfört med ett deore... Lagren
> är nog samma grejer...menar...en stålkula är en
> stålkula är en stålkula....lika med lagarbanan
> och konan.... Dom kan du inte göra på så många
> olika sätt.... lagerbana och kona är
> förmodligen i nåt seghärdningsstål typ 2511
> eller dylikt...oavsett vilket nav du tittar på.
> Tätningen kanske är bättre på xt..kanske fler
> labyrinter...lättare axel och navkropp.... men du
> kommer fortfarande inte ifrån underhållet...
[Halv OT];)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kommatecken
http://sv.wikipedia.org/wiki/Uteslutningstecken

Tillbaka
Topp