Dubb för att göra egna vinterdäck?

Zliper

Medlem
Någon som kan tipsa om några bra dubbar man kan använda? Har kollat lite på bestgrip men det blir svinigt dyrt då dom kostar 7kr st.

Jag har testat avklippt plåtskruv från insidan av däcket. Ett jävla jobb men grymt grepp på is, men väldigt dålig hållbarhet om man kör på annat än is och snö.
Testat att dubba löparskor med dubb från gammalt bildäck, det funkade bra. Ganska lätt att pilla ut med en plattmejsel som man sätter under flänsen på dubben. Gå till en gummiverkstad och fråga. Förborra i ett grovt däck och pilla i. Vet inte hur bra det kommer hålla dock...

När jag gjorde dubbdäck av ett homogent däck så lade jag ut en fråga här, och bytte en kanellängd mot ett par gamla dubbdäck med torrsprickor. Sen var det bara att pilla ut, borra och pilla in.
Skulle inte ge mig på att hemdubba så länge ett likvärdigt däck gick att köpa.

inte jag heller. det är också bra om däcket som eventuellt ska dubbas har en gummiblandning som är mjuk, då greppar det bättre på snöunderlag. dubbar hjälper inte mycket där.

Ditt homogena däck i all ära dabac men det var som att cykla på fälgen :)
Jag hade i detta (ts) läge bara köpt ett färdigdubbat, varför inte liksom?

staine sa:
Det kan man ju köpa en bil för!

Förtydligande:
Ovanst. är en vanlig formulering som diverse okunniga använder för att oja sig över hur dyrt det är med cyklar och som på detta forum oftast används i ironiskt/självironiskt syfte för att (sk)oja sig över hur dyra cykeldelar kan vara. Typ. :)

staine sa:
Ditt homogena däck i all ära dabac men det var som att cykla på fälgen :)

Ja, jo.
Tänkte inte på att materialet blev hårdare i kyla. Råkade tillverka världens enda dubbdäck för sommartemperatur...
Hade jag börjat med ett däck från den mjuka änden av skalan hade det nog blivit bättre.
Punka vintertid är trots allt ganska måttligt underhållande.

en arbetskamrat till mig använder skrubdubb på sin bmw motorcykel för pendling. han köper nytt bakdäck varje höst, skruvar i dubb, tar ut dom på våren. framdäcket håller längre, samma dubb åker i och ur varje vinter. vad jag förstår funkar det bra.

det behövs rätt grova däck för skruvdubb, jag skulle tro det blir för klumpigt på en cykel.

Testade att dubba själv för några år sedan, använde någon slags kort skruv jag hitta på Classe. Var ett helsikes jobb att skruva in dom i ett billigt CST "all terrain" däck med skruvmejsel. Hade blåsor i hela handen efter.
Stack ut 2 mm kanske. Funkade galet bra på is och hårdpackad snö under tre månader. Kunde göra stoppies på blank is utan problem.
Men var tvungen att tejpa insidan av däcket för att stoppa skruvskallarna från att punktera slangarna. Silvertejp såklart.
Men så fort det blev barmark så var det över. Marken filade ner "dubbarna" helt på bara ett par dagar.

Tack för att tips, gjorde egna för nått år sedan med montageskruv igenom... sanslöst fäste men som sagt innan så är dom rätt mjuka...och blir sjukt tunga. Pilla ur bildubb för att sedan borra och stoppa i kändes som ett evighets projekt :p
Anledningen är ju att jag skulle vilja ha lite bredare än schwalbes men det verkar vara svårt att få tag i. Max 2.6 bredd..

kör 29 ice spiker pro på easton 40i fälgar. blir lite fetare då, om man nu så önskar. funkar iaf bra, inga problem med däcksidorna så långt. man kan gå ner till 1.1 i tryck utan självstyrning eller wobbel,

Kan ev få tag i dubb man skruvar utifrån, om någon är intresserad. Den minsta modellen som heter jx100 tror jag kan vara lämplig. En annan modell som dom har kostar lite drygt 500:- om man köper 500 st. Återkommer när jag har fått pris om det är intressant.

Bilagor

• IMG_0172.PNG
    IMG_0172.PNG
    169.1 KB · Besök: 190
Dom såg intressanta ut, funderar på att dubba iaf framdäcket i vinter.

Zliper sa:
Kan ev få tag i dubb man skruvar utifrån, om någon är intresserad. Den minsta modellen som heter jx100 tror jag kan vara lämplig. En annan modell som dom har kostar lite drygt 500:- om man köper 500 st. Återkommer när jag har fått pris om det är intressant.

Tillbaka
Topp