Har man inte provat både WXC300 och Extreme296 så är det svårt att veta skillnaden på dom två. Båda två däcken är absolut toppklass bland dubbdäck, det finns inget bättre däck på marknaden för XC på vintern än de två.
Men som sagt, det går redan att se på bilderna längst upp i denna tråden att Extreme 296 har bättre förutsättningar att greppa i lössnö/slask(alltså _lös_ snö, inte fast och hårdpackad snö nu alltså). Allra bästa lössnödäcken som jag har är förresten Hutchinson Alligator Gold, men det är en annan historia... :-)
Dubbarna är av två olika konstruktioner på de här däcken. WXC300 använder sylvassa aluminium dubb med tungstensspets för ökad livslängd. Extreme 296 har ståldubb med platt tungstensspets.
Isgreppet är snäppet bättre med WXC300, men Extreme 296 kommer inte långt efter. Kontaktytan mot marken är fortfarande relativt liten, vilket resulterar i skapligt högt tryck per dubb mot isen, så de trögare platta(diameter på dubbspetsen=2mm) Extreme 296 dubben biter sig fast bra dom med.
Dubbutsticket från däcken skiljer sig också. WXC300 dubbarna sticker ut någon mm mer än Extreme 296(utstick=1mm på inkörda däck), vilket jag tycker gör att WXC300 rullar lite sämre på asfalt.
Så, att Extreme 296 är ett bättre allround vinterdäck håller jag vid fortfarande, tills motsatsen är bevisad. ;-) Men båda två däcken är jättebra!
/Leo