Dubbdäck, rullmotstånd, misär...

geologen sa:
Snälla människor... Jag vet VARFÖR det går långsammare att cykla på vintern. Däck, kläder, luftdensitet, rubbet. Det jag försöker klura ut här är varför det går mer långsammare för mig än för andra jag jämför med, där jag har bra "data". Jag hittar inga fysiska faktorer som skiljer, men ändå har jag svårt att föreställa mig att en person t ex kör på ca 85 % av FTP i fyra timmar med snittpuls 30-35 slag under tröskeln. Det är ett exempel från verkligheten som visar hur märkligt det är. För om den personen behöver samma effekt för samma fart som jag skulle behöva, då blir det de siffror som är i exemplet.
Kan du och den/dom du kör med inte bara bytlånas cykel i 10min så ser du ju om det är cykeln eller den "den bra datan" som felar. Lär ju inte ens spela någon roll om det är fel storlek på hojarna. Bara att köra 200W stående.

Såhär då:

Geo, tempocyklisten, väger som en flugskit, är hal som en ål, och behöver inte trycka så imponerande absolutwatt. På vintern har han tungrullade däck och inte alls samma optimerade position och klädsel.

Glenn, varvsarbetaren, väger som en hel karl, och trycker på rätt bra med watt. Han är lika jävla oaerodynamisk sommar som vinter.

Då skulle vi kunna landa i följande situation:*

Sommargeo:
Distanswatt: 150W
Crr: 0.005
CdA: 0.3
Hastighet: 30.5km/h

Vintergeo:
Crr: 0.015
CdA: 0.35
Hastighet: 24.4km/h

Sommarglempan:
Distanswatt: 220W
CdA: 0.46

Vinterglempan:
Hastighet: 26.2km/h

Glenn förlorar alltså bara 4.3km/h för samma distanswatt, medan Geo förlorar hela 6.1km/h. Geo som normalt cyklar ifrån Glempan känner sig trött och vek.

*inmatat i https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html

[Edit: justerat lite felskrivningar]

Senast ändrad:
wobblie sa:
Såhär då:

Geo, tempocyklisten, väger som en flugskit, är hal som en ål, och behöver inte trycka så imponerande absolutwatt. På vintern har han tungrullade däck och inte alls samma optimerade position och klädsel.

Glenn, varvsarbetaren, väger som en hel karl, och trycker på rätt bra med watt. Han är lika jävla oaerodynamisk sommar som vinter.

Sommargeo:

Vintergeo:

Sommarglempan:
Rullmotstånd: 0.005

Vinterglempan:
Crr: 0.02

Glenn förlorar alltså bara 4.3km/h för samma distanswatt, medan Geo förlorar hela 6.1km/h. Geo som normalt cyklar ifrån Glempan känner sig trött och vek.

Dagens pedagog!

Med lite inspiration från andra inlägg:

- Du funkar sämre i distanstempo i kyla än de andra? (Crocko).

- wobblie:s teori.

- (eketjall) Om du verkligen vill reda ut det får du börja jämföra fler faktorer, på riktigt.

- Hur är du uppför jämfört med platten jämfört med de andra? Min egna lilla teori är att med dubbdäck är det lite som uppför, eller motvind. Jag för min del hävdar mig t.ex. bättre uppför än på platten.

Vad jag läst mig till här på forumet borde du ha koll på faktorer som luftmotstånd, och drivlina. Då återstår enbart däck och den egna motorn. Men jämför ordentligt, byt cyklar/hjul.

Gör en sammanfattning av fakta i punktform.

Geo

Får väl börja med att ursäkta om jag missuppfattat vad du sökte för möjliga anledningar, men kan låna ut en ganska fungerade metod som kan vara användbar.

Då du verkar ha koll på vilka faktorer som kan påverka men saknar relevant data som pekar ut vart de stora tids eller effekttjuvarna är, om du kan isolera dessa så tror jag att du själv kan komma fram till de slutsatser du söker. Mitt förslag är att du försöker få någon av dina med-cyklister att hjälpa till med lite A/B testning, genom att byta utrustning med varandra så får du ju ett vidare spektrum av variabler och deras inverkan dessutom kan ju en annan cyklist kanske känna saker med din utrustning som du inte märker längre för att du blivit van.

Genom att ta dig an problemet på så sätt kan du ju relativt enkelt få svar på om problemen ligger i utrustningen eller om du skall söka vidare på annat håll.

Det får bli mitt bidrag till något konkret för att du skall kunna komma vidare i ditt sökande av anledningen till att du upplever det du gör.

Chris

geologen sa:
Tänkte uppdatera den här tråden lite.

Till i år har jag skaffat nya dubbdäck. Schwalbe Winter 35 mm. Dvs inte lyxvarianten Marathon, men ändå enligt tester bättre rull än Nokian W106 som jag hade innan. Jag har investerat i ny drivlina, alltså nya drev, ny kedja och ny kassett, samt rensat och oljat bakväxelns trissor. Dessutom har jag köpt riktiga vintercykelkläder. En slimmad jacka och ett par långa, flossade tajts med hängslen (utan kudde). Sammantaget bör det vara en del mer aero än det jag oftast hade på mig innan. Inga skärmar heller, vilket jag hade förra vintern.

Så, hur mycket snabbare går det då? Nästan inget alls. Harvar fortfarande runt på 21-23 km/h. Då ska man komma ihåg att jag är starkare än nånsin tidigare så här års just nu. Och de jag jämför mig med i första hand, är jag betydligt starkare än, både i relativ och absolut effekt. Och som jag påpekat tidigare i tråden, så är det helt ombytta roller när räsern och de tunnare kläderna plockas fram - då är jag markant snabbare. Ändå ser jag gång på gång hur de rullar på i 23-27 km/h på vinterdistansrundorna, i flera fall dessutom med skärmar.

Detta är fan obegripligt!

Och, som jag också sagt tidigare, så bryr jag mig inte om min egen fart isolerat, utan det är den stora skillnaden i fartförmåga så här års som gör att jag inte kan cykla tillsammans med andra. Jag vill cykla med andra, och särskilt så här års för säkerhetens skull. Om nåt händer och jag hamnar orörlig i ett dike, tar det inte många minuter innan livets låga släcks. Har jag nån med mig på rundan kan den personen snabbt hjälpa till. Just nu har jag bara en person som jag kan "lita på" håller samma fart, men det är inte alltid det funkar att cykla samtidigt rent planeringsmässigt.
Kanske dom du jämför dig emot håller ett högre rullsnitt just pga av att dom cyklar med andra, bara en tanke...

geologen sa:
Snälla människor... Jag vet VARFÖR det går långsammare att cykla på vintern. Däck, kläder, luftdensitet, rubbet. Det jag försöker klura ut här är varför det går mer långsammare för mig än för andra jag jämför med, där jag har bra "data". Jag hittar inga fysiska faktorer som skiljer, men ändå har jag svårt att föreställa mig att en person t ex kör på ca 85 % av FTP i fyra timmar med snittpuls 30-35 slag under tröskeln. Det är ett exempel från verkligheten som visar hur märkligt det är. För om den personen behöver samma effekt för samma fart som jag skulle behöva, då blir det de siffror som är i exemplet.

Om allt annat är uteslutet återstår placeboeffekten. Du får helt enkelt mer negativ sådan än dina medcyklister.

Fettet i lager blir ju trögare i kylan. Kan det vara så att du har dåligt/billigt fett i dina hjul och de andra har annat? bara en tanke. Ju kallare det är desto trögare rullar jag, så upplever jag de i alla fall.
Ett trasigt hjullager?

wobblie sa:
Såhär då:

Sommargeo:

Vintergeo:

Sommarglempan:

Vinterglempan:

[Edit: justerat lite felskrivningar]

Det där är nog mer sanning i än vad den skämtsamma tonen antyder.

Tappar ju helt självförtroendet med mina nya SMW 240 fram och bak. Tror de tappat lite luft också efter jag pumpade upp dom för första gången med 4 kg. förra veckan. Som att köra i klister. Blir omkörd av alla elcyklar och många andra utan dubbdäck. Det är jag inte van vid. Även om jag vet vad det beror på så känns det deprimerande.

Senast ändrad:
Tappar ju helt självförtroendet med mina nya SMW 240 fram och bak. Tror de tappat lite luft också efter jag pumpade upp dom för första gången med 4 kg. förra veckan. Som att köra i klister. Blir omkörd av alla elcyklar och många andra utan dubbdäck. Det är jag inte van vid. Även om jag vet vad det beror på så känns det deprimerande.
Var hem och cyklade på fv. Kollade däcktrycket, 3 bak och 1.5 fram. Förmodligen gammal lagning fram som spökar.

Har schwalbe winter k-gard Twin skin 30-622(28x1.20)700x30c.
De är lite dubbade ca 106 stycken mitt rad de är blank is fläckar slirar rejält i uppförsbacke men fester nöjdacktikt och trögheten motsvarar ca 1-2 växel ner eller en kugg mindre bak drev rätt hårt pumpad däck lite dubbar för många dubbar tar ju kraft jag har nav växel som är modifierade med syntetiska oljan för att funka i minusgrader normalt köpte Oregon Lithium fett 125 gram -30°>>120° tuben är halva priset mot Swiss fett för låg temperatur på cykel webbplats.

Senast ändrad:
Luxury! Exakt samma sak med Maxxis DTH, och det är fan inga vinterdäck.

De rullar lika dåligt som de greppar bra. Och det är sjukt skönt att byta bort dem till våren. Vintern är inte roligaste årstiden för cykling.

Schwalbe big apple vs Suomi 35x622 (30mm breda ungefär)... på elcykeln

Bilagor

• IMG_5499.jpeg
    IMG_5499.jpeg
    1.4 MB · Besök: 51
Monterade sprillans nya Suomi Routa 42x622 idag, på fälgar med 17mm innerbredd. Blev 38mm breda över mönstret (pumpad med 5 bar efter montering).
Maken till lättmonterade dubbdäck! Fick på den ena helt utan verktyg och då hade däcken legat i det svinkalla skjulet (-8°) i ett par dagar. Gummit känns väldigt mjukt och flexibelt även i kylan.
Blir spännande att se hur de förhåller sig på vägen.

Tillbaka
Topp