Dubbdäck till Gravel bike

Samma som ovan, använde Schwalbe Marathon Winter Plus i 2" bredd fram förra vintern och det funkade kanonbra, sänkte trycket när det var ren isbana på vägarna och hade däcket hårdare pumpat när det var barmark.

Jag har suomi tyres routa i 27.5" .
märkta 54-584 men mäter 51mm på mina i23 med skjutmått. Så mindre än spec men jag antar större luftvolym än 700x42.

Nöjde mig med däcket med lägre dubbantal för det fanns i lager i lokala affären. Gillar att dom har lite mjukare gummi. Funkat bra det lilla jag cyklat.
inte tappat några dubb. Men så pendlar jag stillsamt mest asfalt med inslag av grusväg.

Svårt att värdera rullmotstånd. Känns som dom har rätt bra grepp.

Det låter ju inget vidare. Hur många mil höll ett framdäck ungefär?
Framdäcket håller med min gissning 3 ggr så länge men jag flyttar ju bak det när jag byter ut ett trasigt bakdäck. bakdäck ca 2-3 år men det beror på hur mycket man cyklar såklart.

Ps.kan vara i underkant med att jag använt Schwalbe 240 i 5 år... säg 15 år.

För mycket generaliseranden, om 240 dubb verkligen behövs eller ej har nog en väldigt massa att göra med vilken pendlingsväg (eller andra vägar man cyklar förutom pendlingen på vintern) man har samt om man även tar cykeln de absolut tuffaste/värsta dagarna. För mig tex brukar det oftast räcka med att jag tar det lugnt första och sista kilometern (ungefär...), på det stora cykelstråket vid Bergslagsvägen öser de ju ut salt. Feta/breda 240 dubb däck är oftast helt overkill.

Att dubben äter sig in igenom däcket som en del beskriver för i synnerhet Schwalbe har inte drabbat mina Conti 120 dubb ännu (fjärde vintern).

Senast ändrad:
Jag körde genom förra vintern med 35mm Schwalbe Winter K-guard 120 dubb fram o bak. Tappade över hälften av dubbarna på bakdäcket (oklart hur mycket berodde på dålig kvalite och hur mycket berodde på mina bromsvanor) o fick en dubbpunka. I framdäcket upptäckte jag i år ett hål i som gruset riskerar att äta sig in i. Körde minst 12 mil jobbpendling i veckan exklusive andra transportsträckor en bit genom innerstan och en betydande bit genom villakvarter ut mot spenaten med växlande nivå av plogade o sopsaltade sträckor. Jobbar kvällar så det hade alltid plogats när jag drog till jobbet på de större sträckorna, men det kunde också frysa på mot kvällarna inför hemgång. Jag var nära att vurpa ett fåtal par gånger men hann alltid klicka ut. Sammanfattningsvis tyckte jag att antalet dubbar räckte gott och om det fryser på mer framöver kommer jag nog att dubba upp bakdäcket också då det känts lite svajigt med ett vinterdäck bak den sista tidens cykling i minusgrader efter tö. Ang kvaliteten på Schwalbe så får man väl anta att Winter K-guard 120-dubben är sämre än plus varianten Marathon med 240 då den första har punkteringsskydd på 3 av 7 medan Marathon plus har 7 av 7. Så det borde väl erbjuda bättre skydd mot dubbpunka också..? Cykelkraft ersatte fö mitt bakdäck med den dyrare Marathon plus som kompensation men har inte hunnit cykla så mycket med den utan har mest haft det gamla 120 däcket framtill i kombo med Conti Top Contact Winter.

Jag har kört schwalbe 240 i typ 5 år men gått över till Suomi routa med 240-250 dubb. Jag tröttnade på att dubben gång efter gång åt sig in igenom däcket och punkterade slangen.

Inget annat fel på schwalbe och jag var i övrigt nöjd med dem. Rullade bra!
Låter inget vidare. Köpte såna i höstas och
Varit nöjd hittils ca 50mil. Själv har jag ingen lust att byta slang gång på gång klockan 5 på morgon i -10 på väg till jobbet.

Körde tidigare på ice spiker på mtb som att köra på lim inte en punka heller men efter ett par år finns det inga dubb kvar på mittenranden, sen får man slita arslet av sig med 300-400 dubb eller vad det är i dom 😄

Låter inget vidare. Köpte såna i höstas och
Varit nöjd hittils ca 50mil. Själv har jag ingen lust att byta slang gång på gång klockan 5 på morgon i -10 på väg till jobbet.

Körde tidigare på ice spiker på mtb som att köra på lim inte en punka heller men efter ett par år finns det inga dubb kvar på mittenranden, sen får man slita arslet av sig med 300-400 dubb eller vad det är i dom 😄
Jag tror att problemen med dubben ska vara åtgärdat men det var fler än jag som upplevde detta förut. Inte björkoll på vilka varianter på däck från schwalbe jag körde men både 120 och 240 har jag haft

Jag hade tidigare (2017-2018 ca) ett par Marathon Winter (utan plus), där åkte jag på punktering för att dubben åt sig genom däcket. Har efter dessa haft 2 uppsättningar Marathon Winter Plus, inga av dessa har än haft problem med att dubben går igenom.

Nu har jag slängt på mina tråkiga dubbdäck på ett par tråkiga hjul.

IMG_3407.webp

Har det kommit något roligare för 700 i bredden 45-50 mm?

Tillbaka
Topp