dubbdäck

dubbdäck
Här är ett test från pinkbike.
http://www.pinkbike.com/modules/news/?op=articleview&id=2340

Kan rekommendera Nokia Hakka WXC 300 trots att mina säkert har tappat <10 dubb trots att jag kört in dom över det som står på kartongen (minst 2 dubb var borta när jag fick dom från CC).
Dessa köpte jag från CC och dom har funkat till allt från skogscykling till lättare urban assault.
Har inte haft ork/"vågat" att byta sen jag satte på dom.

/ Joel

dubbdäck
Jag köpte ett par Nokia Extreme 294, de är väl bra... det stod att man skulle köra in dom 5 mil, jag körde 6. Tog det lugnt i kurvor, inga hastiga accelerationer eller inbromsningar. I affärn sa doma tt inkörning inte behövdes, å jag aaaaaaaldrig kommer att tappa dubb. Efter 3 veckor, å ca 6 dagars körning, har jag tappat 5 dubb fram å 15 bak! Hahaha, aldrig tappa dubb!!!

Så jag ahr ringt, å ska reklamera dom, så jag får nya. Värsta är väl att jag måste köra in dom med. Men! Man behöver ju lite distanskörning ibland, så det blir söndagens verksamhet.

Inte fan ska man tappa 15 dubb på nåra mils skogskörning!!

dubbdäck
Hur gör ni?!? Jag kör mina WXC300 för tredje vintern nu och samtliga dubbar sitter där dom ska. Inte en endaste en har övergett skeppet. "Körde in" mina några mil på ren asfalt då jag köpte dem innan det blev vinter på riktigt.
Iofs är jag ingen lättviktare så jag kanske pressar fast dubbarna ordentligt? ;-)

JBC Skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan rekommendera Nokia Hakka WXC 300 trots att
> mina säkert har tappat <10 dubb trots att jag
> kört in dom över det som står på kartongen (minst
> 2 dubb var borta när jag fick dom från CC).

patrikdiver Skrev:
> Va skönt att jag inte körde in mina 294:or, har
> bara tappat 14 dubb bak å 1 fram på 5 mil skog.
> Kan de vara ett dåligt parti??
>

bruse skrev:
> Jag köpte ett par Nokia Extreme 294, de är väl bra... det stod att man skulle köra in dom 5 mil,
> jag körde 6. Tog det lugnt i kurvor, inga hastiga accelerationer eller inbromsningar.
> I affärn sa dom att inkörning inte behövdes, å jag aaaaaaaldrig kommer att tappa dubb.
> Efter 3 veckor, å ca 6 dagars körning, har jag tappat 5 dubb fram å 15 bak!
> Hahaha, aldrig tappa dubb!!!

dubbdäck
*micke* Skrev:

> Iofs är jag ingen lättviktare så jag kanske
> pressar fast dubbarna ordentligt? ;-)
>

Det är nog de som e felet för mej, jag väger bara runt 100, jag e för lätt. Tack snälla micke för de. :)

dubbdäck
Kanske 300:orna är bättre än 294 på att behålla dubb?
Enligt Suomityres (de som köpt Nokias cykeldäckstillverkning) så består dubbkroppen på 300 av aluminium, medans det på 294 är stål. Kan det göra skillnaden?

Vad säger ni som äger dessa två varianter, hur många dubb har ni tappat?

Senast redigerad av en moderator:
dubbdäck
Jag körde in mina 300:ingar minst 10 asfaltsmil... likförbannad ramlade dubben av som kaksmulor när jag tog första skogsrundan. Jag hade kunnat reklamera dom om jag bara komihåg var jag lagt kvittot.

dubbdäck
Mina 296:or tappade lite dubb i början men det tycks ha gett sig.

Man ska tydligen helst köra in däcken igen efter lite off-road action.

Se till att aldrig byta rotationsriktning på däcken vid montering också.

dubbdäck
*micke* Skrev:
> Hur gör ni?!? Jag kör mina WXC300 för tredje
> vintern nu och samtliga dubbar sitter där dom ska.
> Inte en endaste en har övergett skeppet. "Körde
> in" mina några mil på ren asfalt då jag köpte dem
> innan det blev vinter på riktigt.
> Iofs är jag ingen lättviktare så jag kanske
> pressar fast dubbarna ordentligt? ;-)

Hur gör du?!

dubbdäck
Jag har tappat en fem dubbar per hjul ungefär på mina wxc300, alla i fornstigen för två helger sedan då de slant ganska bra, man hörde nästan när dubbarna gick, så jag blev inte förvånad, annars har dom funkat finfint. Alla dubbar som har tappats är på sidan av däcken.

Skulle väl betyda att jag har wxc295 nu då

dubbdäck
Cyklar i skogen (mestadels på skoterspår) samt till och från jobbet :-)
Det kanske är däri svaret ligger? Cyklingen ToR jobbet är inte direkt hård på däcken trots delvis asfalt på höst och vår och den vintercykling jag bedriver här uppe kring polcirkeln (nåja, nästan) sker mest på ren snö eller is.

bruse Skrev:
>
> Hur gör du?!
>

dubbdäck
Jag beklagar om jag nu spräcker din bubbla men jag ligger kring 85 pannor.
När jag säger "ingen lättviktare" så menar jag i cyklistsammanhang... :-P

patrikdiver Skrev:
> *micke* Skrev:
>
> > Iofs är jag ingen lättviktare så jag kanske
> > pressar fast dubbarna ordentligt? ;-)
> >
>
> Det är nog de som e felet för mej, jag väger bara
> runt 100, jag e för lätt. Tack snälla micke för
> de. :)
>

dubbdäck
Mina 296:or är sju år gamla och har alla dubb kvar. Första åren körde jag enbart asfalt (med is eller snö på då), fram och tillbaks till jobbet (16 km enkel). Jag körde antagligen in dom nåt hundratal mil. :)
5 mil verkar lite för lite med tanke på alla berättelser om tappade dubb. Om jag köper nya så lär jag nog köra in dom 15-20 mil i alla fall. Ett billigt pris att betala för lång livslängd.

/ Robban

dubbdäck
Jag är inne på 3:e vintern nu med mina Hakka 300, ca 10mil/vecka vägkörning vinterhalvåret. Framhjulet "ser" nästan nytt ut, inga tappade dubbar eller så. Dubbarna börjar bara sitta "lite löst" i gummit.
Bakdäcket däremot har tappat kanske 5 dubb men "allvarligare" är att på mittenraderna med dubb så har de flesta dubbarna gått av eller så sitter de så löst i gummit att de sitter på sniskan...
Yttre raderna av dubb är i princip opåverkade.

Bakdäcket pensioneras efter denna vinter (och uppskattat 750mil) medan framdäcket klarar en vinter till.

dubbdäck
Mina 294:or är inne på reklamation just nu... tappade dubb och krossade/mosade aluhylsor som släpper stål/tungstensspetsen (dessutom verkar gummit var i klenaste laget). Har fullständigt tappat förtroendet för Nokian och kommer nog inte handla något från det märket igen.

Hoppas man slipper få utbytesdäck, känns (nu) som om man säljer skiten direkt i sånna fall, då det är lagom kul att köra in dubbdäck...

EDIT: Inkörda enligt ordination. Men 5 mil verkar inte alls räcka eller så är däcken bara junk oberoende av inkörning?

dubbdäck
Jag köpte ett par Schwalbe med 304 spikar (Ice Spiker), och jag har inte tappat ett enda av de. Däcken ska vara "punkteringsskyddade" men jag har däremot fått två punka redan, på grusväg. Jag vet inte hur de andra dubbisarna känns men mina känns helt ok. Köpte de på TCM för 1290:-/par.
....idag vardet helt underbart att cykla!!!nertrampad snö och varma raggsockor under skoöverdraget..mmmm...
/Eszter

dubbdäck
Mina 294 tappade ~10 dubb bak och 5 fram på ~20 mil, jag körde in dem 4 mil.
Jag har reklamerat dem och fått nya som är inkörda 6 mil, de tänkte jag köra in minst 10 mil.

När det var mycket is och snö i skogen så lossnade nästan inga dubbb trots hårdkörning, men sen när det var barmark med isfläckar ramla de ut trots betydligt lugnare körning.

dubbdäck
Jag har monterat av mina 294, å bundat ihop dom. Ska reklamera dom imorrn, så söndan blir inkörning på asfalt. Tyvärr. men får väl se det som del i distansträningen, nöta en 10 mil på en dag eller så...

dubbdäck
Friskis Skrev:
> 10 mil på en dag...det vill jag se Bruse ;)

Står du på vägen å vinkar då?

Förstör inte mina illusioner om min egen förträfflighet!

dubbdäck
Verkar vara en del som har problem med 294:orna... Elelr är det så att det bara är dom som haft problem som postar?

Mina 296:or verkar helt outslitliga. Killen som hade dom innan mig hade kört bort två eller om det är tre dubb. Nu kör jag på dom för 2:a säsongen och dom har inte tappat en dubb.

dubbdäck
Jag har inte tappat ett enda dubb på mina 296 heller...
Andra vinter nu.

Fast jag vet att jag är lättviktare och skall hålla käften i den här frågan.

dubbdäck
Köpte nya Nokian WXC300 och har väl sedan dess kört ~100 mil på
dom blandad körning, dock ingen riktig (episk) skogsrunda. Har
inte tappat en enda dubb vad jag kan se och allt ser schysst ut.

Fast jag kanske tillhör dom som tar det lite lugnare och inte
röjer så mycket i värsta bröten.

dubbdäck
Okey'rå gjorde en MTP beräkning och det blev 95 mil men det
är ju ganska nära 100 ändå.

Blev 15 mil förra veckan. Det är perfekt när det är lite
kallare så att det fryser till och man slipper leran!

bruse Skrev:
> Jerry, har du verkligen cyklat 100 mil?
>
> --------------------------------------------------
> -----
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

dubbdäck
Jag köpte ett par Continental spice claw med 260(?) dubb från bikediscount.de. Har snart kört 100 mil, mest till och från jobbet och enklare stigar. Alla dubbar kvar, grymt tungrullade på barmark i början men tycker de går lättare nu när dubbarna satt sig. Upplever isgreppet som ganska bra men har bara kört odubbat eller det allra enklaste Nokiadäcket tidigare vintrar.

dubbdäck
skumroffe Skrev:
> Beställer du från Cyclecomponents får du däcken i
> April!
>
> It´s nice to be importent, but it´s more importent
> to be nice!

Enligt mail idag, har de 50 par på lager av Nokia WXC 300. Så dags nu, när jag ville ha dom för 3 veckor sen...

dubbdäck
Ville bara säga att jag lätt har tappat minst 30% dubben bak å kanske 4 st fram på mina wxc300
körde in dom på asfalt ca 5 mil, (undra om det är värt å reklamera).. tråkigt som f-n är det iallafall.

dubbdäck
Laphroaig Skrev:
> Ville bara säga att jag lätt har tappat minst 30%
> dubben bak å kanske 4 st fram på mina wxc300
> körde in dom på asfalt ca 5 mil, (undra om det är
> värt å reklamera).. tråkigt som f-n är det
> iallafall.

Det tycker jag du ska göra. Har du kört in dom som dom säger, så ska man fan inte tappa så mycke. Ursäkta svärorden, men skitdäck.

dubbdäck
Mina WXC300 har inte tappat några dubb, men jag håller ju fortfarande på med inkörning om man jämför med hur vissa använder sina. Har dålig koll på hur långt dom rullat men kanske knappa 100mil sedan början av december förra året. 1,5 mil riktig skogskörning förra veckan resten grusvägar och asfalt.

dubbdäck
Kör andra vintern på mina WXC 300 (ca. 150 mil), samtliga dubb kvar!
25% stigar, 75% vägar och ett antal tvärnitar pga. bilisters fantastiska förmåga att alltid försöka överraska oss cyklister! ;-))

dubbdäck
Jag har kört ca 15mil med mina WXC 300 och inte tappat en enda dubb. En dubb var på väg ur men den petade jag tillbaka. (Köpte mina för 320kr st hos Claesons, felmärkta tydligen, nu kostar de 640kr st.)

dubbdäck
Ovetenskaplig sammanställning:
11 st WXC 300 varav 5 inte tappat några dubb
3 st 294 varav alla tappat dubb
4 st 296 varav 2 inte tappat dubb
1 st Ice Spiker som inte tappat dubb

Mailina, hallå, du har ju Ice Spiker, hur går det för dig?

dubbdäck
Kollade precis, inte ett enda dubb är borta.

Jag har ingen koll på hur långt jag kört med dem, men det är inte särskilt långt. 10 mil kanske. Isen försvann ju!

//Malin

dubbdäck
Friskis Skrev:
> Här ser man; Schwalbe är bäst!
> /Eszter
>

Åh, vilken statistisk säkerställd siffra, 1 av 1 har alla dubb kvar! Så alla andra 99 som ej svarat, ahr inga dubb kvar? ;~)

Tillbaka
Topp