Dubbelt flaskställ för fäste i sadeln racer

Kainu

Medlem
Har en Cervelo S3 och är på jakt efter ett sadelmonterat flaskställ för sadelmontage. Har sökt på nätet utan att finna nått som riktigt passar min smak. Nån som har något beprovat tips som funkar bra ?

Nu har du ju sagt att det är flaskställ bakom sadeln du vill ha, så det är ju egentligen totalt osakligt att börja diskutera för- och nackdelar med dessa. Men jag kan inte låta bli: sådana är notoriska för att kasta ut flaskorna när man cyklar över ojämnheter så jag menar att man bör tänka sig för innan man förlitar sig på dem.

På Vätternrundan genom Gränna nästan regnar det flaskor. Gatsten och flaskhållare bakom sadeln är ingen bra kombination. Jag spände fast mina flaskor med några kraftiga gummiband.
KjellF

Mina satt genom Gränna, kan iofs vart ren tur. I Gränna är dom ju fortfarande fyllda så då väger dom ju en del, borde väl också hjälpa till att hålla kvar dom. En gummisnoddslösning vore kanske inte så dumt

Foss sa:
Mina satt genom Gränna, kan iofs vart ren tur. I Gränna är dom ju fortfarande fyllda så då väger dom ju en del, borde väl också hjälpa till att hålla kvar dom. En gummisnoddslösning vore kanske inte så dumt

Lösning med en hårsnodd över korken fastsatt i själva stället har jag sett. Ser också smidigt ut.

Fästet på sadeln/sadelstolpen är en sak, flaskställ/flaska en annan. Ang det sistnämnda så har jag mfl rullat/åkt av med rallybilar, ja-vi har flaskställ i rallybilarna, utan att flaskorna lämnat stället - andra har upplevelser där flaskorna lämnat stället vid ett "hopp" och inte varit särskild nöjda med en rullande flaska vid pedalstället :-). Slutsats: Välj flaskställ och flaskor med omsorg, säkra vid behov med gummisnodd/hårband/annat lämpligt.

Kruxet om flaskan sitter så bra att den tåler att rullas i rallybil är att den blir fenomenalt besvärlig att få ut och in med en hand bakom ryggen samtidigt som man cyklar fort.

Men men

ohellstrom sa:
Kruxet om flaskan sitter så bra att den tåler att rullas i rallybil är att den blir fenomenalt besvärlig att få ut och in med en hand bakom ryggen samtidigt som man cyklar fort.

Men men

Det är bara att välja: Flaska som sitter kvar vs besvär att få ur den ur stället - valet gör du/TS.

Jag skaffade mig en Topeak Omni-BackUp Elit med Topeak ninjas, fungerar bra utan att kasta ur flaskor men så har jag den relativt uppvinklad också, kanske inte så aero i den vinkeln men men

BF118514-C80F-4650-AC8B-20C35EB53182.jpeg

Om man ska vara självförsörjande på ex Vättern och kör 4 flaskor och vill göra det säkert så bygger det på att man har snodd som påpekats innan .
Bygger också på att man dricker ur och ( helst) kastar tom flaska vid depå i farten och flyttar flaska från bakom sadel till ordinarie flaskställ .
Simple as that ...

M

Salabaladala sa:
Lite på samma ämne: behöver extra flaskhållare men har annat under sadeln. Alternativ?
Beror ju på vad det är, måste du ha det andra under sadeln? Vissa saker går att sätta framåt under sadeln, tex små smala väskor eller andra småsaker. Annars finns det fästen för sadelstolpen så det går sätta saker längre ner (stacka sakerna).

615L9-lA4BL._SX355_.jpg

Annars velcro flaskhållare som du kan sätta lite var stans, under överröret, ovanpå överröret, under downtuben eller vilka ställen du nu har ledigt, sen är ju frågan hur bra dom sitter också (jag har aldrig testat så...):

61cSkk4rJdL._SL1050_.jpg

p5pb15911732.jpg

https://www.bikester.se/sks-anywhere-adapter-flaskhallare-med-topcage-svart-470245.html

Finns adaptrar med klamrar för att sätta på styret också.

Annars cykelväska med blåsa (TT style)

Finns massa alternativ, men svårt att veta vad exakt du är ute efter & när/var/hur/varför du vill placera grejerna

Inspiration ?:

Dejc67wV0AE7SSr.jpg

60752-sks-drziak-anywhere-s-kosikem-top-cage-model-2017-2cbd2c872afb86f955f4f69212aab911.jpg

Senast ändrad:
JesperA sa:
Salabaladala sa:
Lite på samma ämne: behöver extra flaskhållare men har annat under sadeln. Alternativ?
Beror ju på vad det är, måste du ha det andra under sadeln? Vissa saker går att sätta framåt under sadeln, tex små smala väskor eller andra småsaker. Annars finns det fästen för sadelstolpen så det går sätta saker längre ner (stacka sakerna).

Tänkte mest att jag slipper köpa ny väska att ha punkteringsgrejjerna i. Den är SKS Anywhere blir skitbra! Tack för tipset!

Kör man med fyra flaskor på Vätternrundan är det väl inte lönt att ha punkasaker med. Får man punka är satsningen körd ändå ;)

ohellstrom sa:
Kör man med fyra flaskor på Vätternrundan är det väl inte lönt att ha punkasaker med. Får man punka är satsningen körd ändå ;)

Du har rätt, jag hade både och. Fick använda både och. Misslyckades mycket riktigt med målet med 15 minuter, precis så lång tid det tog att laga min punka. Inte så flink i fingrar och skalle efter 26 mil på trampcykel. Första gången jag använde en kolsyrepatron också :)

Helt värdelösa flaskhållare som illustrerats på fotona. Skall flaskhållare användas bakom sadel så bör dessa vara av typen som spänner ner i skåra på flaskan. T ex CUBEs hållare och flaska:
cube-hpp-flaschenhalter-matt-blacknglossy-black-1.jpg

cube-icon-trinkflasche-750ml-rot-1.jpg

Tillbaka
Topp