Dumt att köpa 26" istället för 27.5/29"?

Beg och billigt förmodar jag? HT eller FS? Om HT skulle jag välja 29", om FS med kort slag 100-130 mm 29", om FS med länge slag 140-170 mm kanske 27.5".

Att köpa en 26:a är ungefär som att köpa sig ett par skor som är en halv storlek för små, det går, men man vet att rätt storlek skulle varit oändligt mycket bättre.

Det är kanske dumt och köpa en tjugosexa om man vill framtidssäkra sin cykel. Det är inte jättelätt att hitta dämpare,fälgar och däck av bra kvalitet. Och det blir inte lättare i framtiden...

Jag skulle gått på 27.5 pga att det troligtvis är mer framtidssäkert än 26. Däremot är jag ännu inte övertygad om dess förträfflighet för det beror på så mycket olika saker. Jag har en 26 HT som funkar precis lika bra nu som före jag skaffade min 27.5 FS...
Men underskatta inte den kollektiva psykosen. Välj 27.5 eller 29 för folk har bestämt att det är bättre.

26" har utgått ur sortiment. Men annars är det väl inget direkt FEL på en 26". Finns fördelar och nackdelar som allt annat.
26" kommer snart tillbaka och blir en ny sådär modegrej som alla måste ha för annars är dom inte riktiga män.

Kan förövrigt tillägga att 28" was the shit back when. Det var så häftigt att ha. Men så försvann det för det var trots allt väldigt få som faktiskt ville köra med så stora hjul i skogen... Tiderna ändras hela tiden. Och idag är det ju "häftigt" att köra 1x10 och 2x10 osv. Tredelat som var så fantastiskt förr är ju helt plötsligt "skit" för de flesta. Fastän det alltså redan "back when" fanns tvådelat redan.

Det finns som sagt fördelar och nackdelar med allt.

EDIT: Själv kollar jag på 29" och 27.5"+ för att jag vill kunna flyta över rötter och mök. Jag skiter helt i vad som är häftigt för stunden utan letar enbart efter saker som ger MIG glädje för ett pris jag har råd med.
EDIT 2: Vill ha lite fetare däck också, men inte fan ger jag mig på fatboy bara för det. Man skall inte ta saker till sin spets.

Senast ändrad:
Det är kanske lite dumt att kategoriskt säga att 26" är fel. Det beror på dig och vad du vill.

Kan du lite om cyklar och inte är rädd att köpa begagnat så behöver det inte bara vara dumt att köpa 26". En heldämpad kolfiber med väldigt bra komponenter i bra skick och vikt på 10-11 kg går att hitta för runt 8000 sek om man håller ögonen öppna och prutar lite. (26" är som sagt inte jätte heta)

Skillnaden 27,5" till 26" är minimal.

Planerar du att byta gaffel och hjul under lång tid framöver är 26" lite svårt.

Som sagt det beror på vad du vill. Köper du 26" kan du få ruskigt mycket cykel för pengarna.

Beroende på cykel kan det vara rätt problemfritt att kränga på en 27,5 gaffel om det skulle behövas.

Men nya cyklar med någon minsta sorts vill ha faktor säljs väl knappt med 26 hjul?

Jag kör bara 26" mtb och har inga problem med storleken. Är iof 179cm, så lite kortare. Billigt beg men kanske blir svårare med delar i framtiden. Men däck har jag inte haft problem att hitta och anar att det finns grymt många 26" kvar ett bra tag så borde ju vara lönt att tillverka däck?

Att det ska vara svårare att få tag på delar i framtiden har man sagt länge. Finns t ex gott om hjul fortfarande: https://www.bike-components.de/en/Wheels/MTB-26-in/?view=detail, gafflar finns det också: https://www.bike-components.de/en/Forks/MTB-Suspension-Forks-26-in/

Nytt är nog inte 26 någon höjdare men har du en begränsad budget så kan man säkert hitta något roligt. Mer viktigt än hjulstorleken är kanske att det har hänt en massa andra saker i mtb-världen som kan påverka som t ex geometri på hojen. Själv kör jag 29+.

Pastor Hannes sa:
Det är kanske lite dumt att kategoriskt säga att 26" är fel. Det beror på dig och vad du vill.

Kan du lite om cyklar och inte är rädd att köpa begagnat så behöver det inte bara vara dumt att köpa 26". En heldämpad kolfiber med väldigt bra komponenter i bra skick och vikt på 10-11 kg går att hitta för runt 8000 sek om man håller ögonen öppna och prutar lite. (26" är som sagt inte jätte heta)

Som sagt det beror på vad du vill. Köper du 26" kan du få ruskigt mycket cykel för pengarna.

Skulle inte säga att skillnaden är minimal men inte gigantisk heller. Sätter man på ett par 27.5x2.4 däck så är det ganska stor skillnad i greppet mot 26x2.25.

Men i övrigt håller jag med att man får väldigt mycket för pengarna och frågan är vad man ska använda cykeln till. Det finns ställen där 26" faktiskt är roligare än 27.5" och speciellt 29" också t.ex. bikepark, pumptrack och till viss mån downhill. Problem att hitta delar tror jag inte det är under ens livstid bara om man vill ha det senaste och värsta.

Om jag har förstått det rätt är 26" fortfarande stort i en del länder, så att bli utan grejer behöver man nog inte vara orolig för.

fhansson925 sa:
Pastor Hannes sa:

Skulle inte säga att skillnaden är minimal men inte gigantisk heller. Sätter man på ett par 27.5x2.4 däck så är det ganska stor skillnad i greppet mot 26x2.25.
Klart det är skillnad när du jämför äpplen och apelsiner. Skillnaden mellan jämförbara däck i de två hjulstorlekarna är högst försumbar.

Har cyklat mest med en 26fs med 120 slag hela sommaren, har funkat bra.
Sen köpte jag mig en fs29:a med 100 slag och den är bättre på allt.(men 26:an är ju fortfarande lika bra)
27,5 ser jag ingen vits med, beroende på hur man vinklar det är det ju det sämsta av två världar:-)

Jag har precis konverterat min 26" från 3x9 till 1x11. Jag hade problem med framväxeln och chainsuck så jag tröttnade helt på cykeln. Det plus två små barn gjorde att den blev stående i garaget.

För att behålla utväxlingen så nära 3x9 (22-44 + 11-32) som möjligt fick jag sätta på ett 40t drev fram och en sunrace 11-46 bak. Den ser grotesk ut på 26" hjul men jäklar vad skön cykeln blev!

Jag köper en 29" FS när ekonomin tillåter men just nu får min 26:a göra jobbet.

EDIT: Men för att svara på frågan så hade jag absolut köpt en 29:a idag.

Senast ändrad:
Ni som kör ( förespråkar) kom inte med en tråd om att ni har ont i ryggen! När ni kört 29" ett tag..
Man sitter som farmor på en sådan, det kanske går bra om man är 20??

janolle, vilken menar du egentligen för du talar i tungor.

Men nej, jag får inte ont i ryggen av varken 26" eller 29". Det handlar om att ha rätt storlek på ramen, rätt höjd på styret och rätt höjd på sadeln.

Sedan är ju så klart 26" lättare att flytta runt än 29". På knixiga stigar är helt klart 26" mycket enklare att häva runt. Men 29" åå andra sidan är mycket stabilare på snabba partier med mycket skit i vägen.
Är det mycket rötter, sten och lös jord så är en 26" inte lika kul som en 29".

EDIT: Jo och en sak till... 29" gör att jag känner mig mycket säkrare i branta nedförslut också. På min 26:a känns det som att jag skall flyga över styret när som helst även när jag hänger så långt bak jag bara kan. 29:an åå andra sidan känns säker.

Men nej, oavsett vad så får jag inte ont i ryggen av vardera. Och jag är 30+ så inte direkt ungbock.

Senast ändrad:
janolle sa:
Ni som kör ( förespråkar) kom inte med en tråd om att ni har ont i ryggen! När ni kört 29" ett tag..
Man sitter som farmor på en sådan, det kanske går bra om man är 20??

Hur sitter farmor?

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Klart det är skillnad när du jämför äpplen och apelsiner. Skillnaden mellan jämförbara däck i de två hjulstorlekarna är högst försumbar.

Hur många 26x2.4 däck finns det? Minns att det var ganska svårt att hitta större storlekar för något år sedan men det kanske har ändrats nu med "plus-trenden".

Senast ändrad:
fhansson925 sa:
Rattnalle sa:

Hur många 26x2.4 däck finns det? Minns att det var ganska svårt att hitta större storlekar för något år sedan men det kanske har ändrats nu med "plus-trenden".[/quote]
Typ massor? En del 2,5 or också för den delen.

Cadde sa:
EDIT: Jo och en sak till... 29" gör att jag känner mig mycket säkrare i branta nedförslut också. På min 26:a känns det som att jag skall flyga över styret när som helst även när jag hänger så långt bak jag bara kan. 29:an åå andra sidan känns säker.

De flesta 26" har XC geometri med brant styrvinkel och lång styrstam. Måste gå upp på ganska lång fjädringsväg för att den ska kännas säker utför. Alternativt montera ett raiser styre. :)

Saknar ibland min ht 26a. Tycker den var mycket rappare på stigar där det är mycket rötter som man inte bara kan rulla över, där känns 29an lite klumpig. ht 29an känns å andra sidan mycket mer stabil när det går fort på lättare stigar och utför.

Med tanke på hur snabbt man gjorde 26" oanvändbart så finns det väl inget som säger att 26" plötsligt är helt fantastiskt igen? Jag är fortfarande lite tveksam om jag ens märker nån skillnad mellan 26" och 29". Förutom i plånboken.

En anledning att välja bort 26" är att dessa cyklar har ett antal år på nacken och därmed äldre geometri. Det är alltså inte i första hand hjulstorleken det handlar om, för skillnaden mot 27,5" är sjukt liten.

Jag tror att 26" kan komma tillbaka, då med säljargumentet "lekfull" cykel. Jag är heller inte övertygad om att trenden med sjuuukt lång hjulbas kommer hålla särskilt länge.

Maxxis har 26" av nöstan alla sina modeller, dom säljer Highroller, enbart i 24 och 26", i bredder från 2.35" till 2,7".

Senast ändrad:
JTF sa:
Rattnalle sa:
fhansson925 sa:
Hur många 26x2.4 däck finns det? Minns att det var ganska svårt att hitta större storlekar för något år sedan men det kanske har ändrats nu med "plus-trenden".
Typ massor?

+1 Massor, massor! -> https://www.bike-components.de/en/s/?keywords=26 x 2.4

Och 2.4"-bredd har ju inget direkt med "plus-trenden" att göra, fhansson925.

För ungefär 10 år sedan då jag körde XC på en 26" var det inte helt lätt att hitta däck i större storlek men det verkar ändrats.

Alla branscher vill ha starka trender så att våra prylar blir "fel" och måste bytas ut. Sätter en slant på att 26 om några år är "fantastiskt kvickt och responsivt", det enda man kan ha på tekniska stigar, och happy skrattar åt folk på gamla 29:ers, "höghjulingar", som brötar runt.
Jag är sjukt nöjd med min beggade stumpjumper evo 26 till vrakpris :)

wman sa:
Jag kör bara 26" mtb och har inga problem med storleken. Är iof 179cm, så lite kortare.

Och jag är 170cm kort och kör en 29" enduro utan problem, så man kanske inte ska stirra sig blind på utövarens längd.

Skulle jag köpa en dh/parkhoj så skulle 26" absolut vara intressant. XC/grus/stig blir det 29" och enduro/am 27,5/29".

Jag har två 26:or och en 29:a och har fortfarande väldigt kul på mina 26:or. Tex så är det ju en kvickare och smidigare cykel i viss terräng.
Jag är ju ett gubbfetto, men kör ändå strava, och vissa segment-rekord jag satt med 26:a klarar jag inte att ta med min 29:a.

Tyvärr har väl marknadsaktörerna lyckats sätta prägeln på att man inte kan sitta kvar i "26-träsket" för att få så bra omsättning i branschen som möjligt. Så vi som fortfarande tycker att 26:or är kul kanske får svårt om 5-10 år att köpa däck/slang/hjul, men just nu är det ganska förmånligt.

När man pratar roterande massa ytterst på hjulen (tröghetsmoment osv) så är det bra pushning i ämnet från marknadsaktörerna mot nya fina hjul, däremot undviker man ämnet när man pratar att om 27,5":s och 29":s förträfflighet.... märkligt. :)

Senast ändrad:
man ska inte köpa saker som kan vara svårsålda om man inte tänker behålla dom.

26an rullar sämre över stök, känns allmänt mindre tryggt med känsla av högre otb-risk, inte minst på grund av oftast längre styrstammar. ( just det är ju lätt och billigt att ändra).

men det är ju inte som man inte tar sig fram eller kan ha väldigt kul! är den lätt och billig kan den vara frestande. finns det plats i ramen kan man montera bredare fälg och köra 26+.

26 är mindre stöldbegärlig och kan därmed vara att föredra för pendling. och habil storlek för små kvinnor och juniorer typ 10 år. kan också vara ett bra alternativ för långturer, då det är i många länder är lättare hitta däck, reservfälgar, få in den i taxin eller hotellrummet. rullet på asfalt och grus är med ekvivalenta däck och till skillnad från i stök närmast jämbördigt.

vill du prova på, hittar en till bra pris, och kan tänka dig att vilja ha en reservcykel på landet eller baraföratt, när du väl hittat det där erbjudandet på the real thing; varför inte?

jag har haft stor glädje av min 26a, som jag köpte närmast för att pröva på det här med mtb. kommer idag mest till användning när jag får besök, lånar ut min 29a och vill ha något att åka med på själv. varje gång kommer tanken; den är inte alls så dum ändå:)

26-tum har funkat i många år för allt från DH till XC i fantastisk hög fart. Det är ett bra sätt att prova MTB om du väljer rätt hoj och inte betala allt för mycket för det.

De flesta oroar sig att de köpt rätt utrustning isf ut o kötta i skogen och putsa på tekniken o kondis.

Gary Fisher o co började köra på konverterade Schwinn cruisers, det gick ju bra det med...

Jag tycker fortfarande 26 är roligare än 27.5. Rappare acc och lekfullare att byta riktning. Tyngre hjul och mer gyroeffekt är sällan värt för så minimal rullfördel som 27,5 ger. (Gillar 29 också trots mer av just dessa, men där märks rullfördelen på ett helt annat sätt). 27,5 är en rätt meningslös storlek egentligen, är ju bara det att industrin valt den så all utveckling sker ju där, mao kommer nyköp tvingas vara 27.5 eller 29.

Hjulstorlek gör inte hojen, det är geometri och helhet som är viktigt.

Hittar du en rolig cykel billigt och vet att du vill ha den så köp. Andrahandsvärdet på allt 26 är redan löjligt lågt då internet är övertygat att de 5% större hjulen är överlägsna, så du kan göra sjuka fynd. Mao är den stora värdeminskningen redan gjord.

Om du inte vet vad du vill ha däremot, köp inte en med 26 för du kommer inte ha så lätt att få den såld även med lågt pris. Såna här trådar avråder ju alla utom de inbitna. :)

Sen görs ju inget nytt i 26 s jag skriver ovanstående med antagandet att du menar beggat och har begränsat med budget.

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
fhansson925 sa:
Rattnalle sa:

Typ massor? En del 2,5 or också för den delen.[/quote]

+1

Men det kommer inte gå för evigt så klart, mycket nytt kommer inte släppas i 26 och förr eller senare kommer nåt som spöar MM, Minion DHF /DHR2 osv. Än så länge inga problem imo.

fhansson925 sa:
De flesta 26" har XC geometri med brant styrvinkel och lång styrstam. Måste gå upp på ganska lång fjädringsväg för att den ska kännas säker utför. Alternativt montera ett raiser styre. :)

Fhansson: Eh va? XCHT gick ifrån 26 först och det du skriver gäller inte heldämpade 26 utan gamla cyklar. (Gamla intryck)? De flest moderna hojar har oavsett hjulstorlek längre reach, hjulbas, lägre BB, brantare sadelrörsvinkel och framför allt: flack styrrörsvikel. Du behöver inte gå över 125-140mm slag för att komma ner i flacka 66-67gr. Transition Scout resp Banshee Spitfire. Det finns bra Stål-HTs med flacka vinklar också.

Senast ändrad:
Makten sa:
En anledning att välja bort 26" är att dessa cyklar har ett antal år på nacken och därmed äldre geometri. Det är alltså inte i första hand hjulstorleken det handlar om, för skillnaden mot 27,5" är sjukt liten.

Bra spaning där! Geometrin är helt klart det mest avgörande för hur en cykel upplevs och det var länge sedan man såg en 26":are marknadsföras med modern geometri som argument. De kanske finns men jag gissar att det inte är många tillverkare som lägger någon större energi på att vidareutveckla geometrin för sina 26":or.

vill man ha en modern geometri innebär väl det att slänga på en längre gaffel och sänka fjädringen bak. kan man göra själv, och det är väl det tillverkarna gör, sedan begraver de 'innovationen' i buzzwords.

Tillbaka
Topp