Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Pastor Hannes sa:Det är kanske lite dumt att kategoriskt säga att 26" är fel. Det beror på dig och vad du vill.
Kan du lite om cyklar och inte är rädd att köpa begagnat så behöver det inte bara vara dumt att köpa 26". En heldämpad kolfiber med väldigt bra komponenter i bra skick och vikt på 10-11 kg går att hitta för runt 8000 sek om man håller ögonen öppna och prutar lite. (26" är som sagt inte jätte heta)
Skillnaden 27,5" till 26" är minimal.
Planerar du att byta gaffel och hjul under lång tid framöver är 26" lite svårt.
Som sagt det beror på vad du vill. Köper du 26" kan du få ruskigt mycket cykel för pengarna.
Klart det är skillnad när du jämför äpplen och apelsiner. Skillnaden mellan jämförbara däck i de två hjulstorlekarna är högst försumbar.fhansson925 sa:Pastor Hannes sa:Det är kanske lite dumt att kategoriskt säga att 26" är fel. Det beror på dig och vad du vill.
Kan du lite om cyklar och inte är rädd att köpa begagnat så behöver det inte bara vara dumt att köpa 26". En heldämpad kolfiber med väldigt bra komponenter i bra skick och vikt på 10-11 kg går att hitta för runt 8000 sek om man håller ögonen öppna och prutar lite. (26" är som sagt inte jätte heta)
Skillnaden 27,5" till 26" är minimal.
Planerar du att byta gaffel och hjul under lång tid framöver är 26" lite svårt.
Som sagt det beror på vad du vill. Köper du 26" kan du få ruskigt mycket cykel för pengarna.
Skulle inte säga att skillnaden är minimal men inte gigantisk heller. Sätter man på ett par 27.5x2.4 däck så är det ganska stor skillnad i greppet mot 26x2.25.
janolle sa:Ni som kör ( förespråkar) kom inte med en tråd om att ni har ont i ryggen! När ni kört 29" ett tag..
Man sitter som farmor på en sådan, det kanske går bra om man är 20??
Rattnalle sa:Klart det är skillnad när du jämför äpplen och apelsiner. Skillnaden mellan jämförbara däck i de två hjulstorlekarna är högst försumbar.
fhansson925 sa:Klart det är skillnad när du jämför äpplen och apelsiner. Skillnaden mellan jämförbara däck i de två hjulstorlekarna är högst försumbar.Rattnalle sa:Skulle inte säga att skillnaden är minimal men inte gigantisk heller. Sätter man på ett par 27.5x2.4 däck så är det ganska stor skillnad i greppet mot 26x2.25.
Cadde sa:EDIT: Jo och en sak till... 29" gör att jag känner mig mycket säkrare i branta nedförslut också. På min 26:a känns det som att jag skall flyga över styret när som helst även när jag hänger så långt bak jag bara kan. 29:an åå andra sidan känns säker.
Rattnalle sa:Typ massor?fhansson925 sa:Hur många 26x2.4 däck finns det? Minns att det var ganska svårt att hitta större storlekar för något år sedan men det kanske har ändrats nu med "plus-trenden".
Du menar inte okunskap?Singular sa:Tre saker man aldrig blir av med; kunskap, herpes och highend-26or...
JTF sa:Rattnalle sa:Typ massor?fhansson925 sa:Hur många 26x2.4 däck finns det? Minns att det var ganska svårt att hitta större storlekar för något år sedan men det kanske har ändrats nu med "plus-trenden".
+1 Massor, massor! -> https://www.bike-components.de/en/s/?keywords=26 x 2.4
Och 2.4"-bredd har ju inget direkt med "plus-trenden" att göra, fhansson925.
Singular sa:Tre saker man aldrig blir av med; kunskap, herpes och highend-26or...
wman sa:Jag kör bara 26" mtb och har inga problem med storleken. Är iof 179cm, så lite kortare.
Typ massor? En del 2,5 or också för den delen.[/quote]Rattnalle sa:fhansson925 sa:Klart det är skillnad när du jämför äpplen och apelsiner. Skillnaden mellan jämförbara däck i de två hjulstorlekarna är högst försumbar.Rattnalle sa:Skulle inte säga att skillnaden är minimal men inte gigantisk heller. Sätter man på ett par 27.5x2.4 däck så är det ganska stor skillnad i greppet mot 26x2.25.
Hur många 26x2.4 däck finns det? Minns att det var ganska svårt att hitta större storlekar för något år sedan men det kanske har ändrats nu med "plus-trenden".
fhansson925 sa:De flesta 26" har XC geometri med brant styrvinkel och lång styrstam. Måste gå upp på ganska lång fjädringsväg för att den ska kännas säker utför. Alternativt montera ett raiser styre. :)
Makten sa:En anledning att välja bort 26" är att dessa cyklar har ett antal år på nacken och därmed äldre geometri. Det är alltså inte i första hand hjulstorleken det handlar om, för skillnaden mot 27,5" är sjukt liten.