Dumt att köpa Iron Horse?

Appropå bakbromsen som ligger på så kan det vara så att du måste shimsa den för att få skivan centrerad. Och glöm inte att känna efter om lagerspänningen är sjysst med starnuten om du inte redan gjort det förstås.

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
>
> I bow to thy my master. Jävligt bra tips.

Att leva hela somrar i Åre utan en krona i inkomst och med dagarna fyllda av utförscykling lämnar långa kvällar till kreativa ekonomiska lösningar för att slita smartare på materialet och därmed slippa nyinvesteringar =)

Varje krona sparad är ju några minuter längre av den självvalda arbetsbefrielsen, och därmed några minuter mer åktid i backen.

;-)

//K

Mårten skrev:
> Jävligt dåligt tips. Varför åka runt med massa
> extra äckligt hölje som kan fastna i överallt?
>
> Höljen och bromsslangar ska kapas så kort det
> bara går. Inte en mm för långa ska de vara.
> Allt annat är brist på respekt för sporten och
> de stackare som tvingas titta på dit fågelbo
> till cykel.

Med all respekt, jag tror det är en generationsskillnad mellan oss gubbcyklister som åker för åkningen och den nya unga mer livsstilsorienterade diton ;-)

Om min cykel ser ut som ett lapptäcke av lagade cykelslangar, hemmamoddade gafflar och dämpare, för långa växelwires, handsmidda växelöron, pedaler från biltema och gamla men väl fungerande komponenter från DH åkningens begynnelse... Så kommer jag ändå föredra det om det ger mig ytterligare en arbetsbefriad dag att avnjutas på berget med en cykel mellan mig och underlaget.

//K

JoMenSåAtt skrev:
> Brett styre är riktigt gott när man vant sig, du
> får mer kraft att kränga runt sykeln när det
> är stökigt och du får mer balans. Kör ett tag
> innan du kapar det.

Håller helt med, jag hade ganska brett styre på min Glory också och kände att det gav mycket bättre kontroll än det smalare styred på min VT. Men det här styret känns extremt brett... men ska köra med det ett tag och se om jag kan vänja mig

Mathias skrev:
> Appropå bakbromsen som ligger på så kan det
> vara så att du måste shimsa den för att få
> skivan centrerad. Och glöm inte att känna efter
> om lagerspänningen är sjysst med starnuten om du
> inte redan gjort det förstås.

Tyvärr handlar det inte om centrering på bakbromsen, utan det är beläggen som inte dras tillbaka ordentligt... har haft det här problemet tidigare med Avid-ok och har hänt att jag fått slänga ett halvt ok pga det

Borde dock kunna bero på en dåligt luftad broms, så jag ska prova att göra det, hoppas det hjälper

Hur vet jag vad som är en schysst lagerspänning?

Avid oken har ett speciellt luftningskit som jag hatade, tills jag provade det. Metoden med sprutorna är ganska omständig men ger perfekta luftningar. Testa att massera oken med en däckavtagare i plast eller något liknande och ge det en finfin luftning så är det garanterat tillbaks i god form igen.

Min erfarenhet av Avid bromsarna är att de måste luftas oftare än exempelvis Shimano, men att de bromsar bra och har en behaglig feeling, bra modulation och bett.

//K

Man känner att lagerspänningen är bra om man nyper åt frambromsen och gungar cykeln lätt fram och tillbaka medan man håller i styret. Om det känns som det glappar skruvar man åt uppifrån på styrstammen (alltså skruven som går ner i starnutten). Det ska kännas friktionsfritt att snurra på styret, annars är det för hårt spänt.

kebarb skrev:
> Avid oken har ett speciellt luftningskit som jag
> hatade, tills jag provade det. Metoden med
> sprutorna är ganska omständig men ger perfekta
> luftningar. Testa att massera oken med en
> däckavtagare i plast eller något liknande och ge
> det en finfin luftning så är det garanterat
> tillbaks i god form igen.
>
> Min erfarenhet av Avid bromsarna är att de måste
> luftas oftare än exempelvis Shimano, men att de
> bromsar bra och har en behaglig feeling, bra
> modulation och bett.
>
> //K

Ja jag älskar deras luftningskit, visst det är lite omständigt, men det är samtidigt hyfsat idiot-säkert och ger en riktigt bra luftning.

Det löste sig i alla fall efter en luftnining, som gjorde att beläggen drogs tillbaks lite bättre, och sen ett par brickor som justerade okets position en gnutta. Har märkt att Avids eget positioneringssystem för oken inte alltid riktigt räcker till... man måste ibland själv hjälpa till med egna brickor

Det här känns tyvärr också som en klassiker med Avid-bromsar, har haft problem med att de ligger på tidigare, men valde ändå att chansa på Avid eftersom de är de mest underbara bromsar jag har testat när de väl fungerar, väldigt bra modulation och bett som du säger

För övrigt tycker jag det är lite märkligt att man själv måste lufta om en fabriksluftad broms... klarar inte Avid av att lufta sina egna bromsar ordentligt?

Mathias skrev:
> Man känner att lagerspänningen är bra om man
> nyper åt frambromsen och gungar cykeln lätt fram
> och tillbaka medan man håller i styret. Om det
> känns som det glappar skruvar man åt uppifrån
> på styrstammen (alltså skruven som går ner i
> starnutten). Det ska kännas friktionsfritt att
> snurra på styret, annars är det för hårt
> spänt.

Tack! Ska testa det där