Dyr racer = ren lyxpryl?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Iofs tror jag väl att grejen med diskhjul ändå är att luften inte blandar in sig i massa ekrar och skapar turbulens eller nåt. De gör väl skillnad även i en vindtunnel där luften kommer exakt framifrån?
+1
Men alla(?) aerotester görs väl inte med luften endast exakt rakt framifrån eller stillastående hjul, vare sig de görs i vindtunnel eller ej?
Det är en av anledningarna till att det inte funkar att cykla inomhus, typ velodrom, med effektmätare och direkt översätta resultaten till utomhuscykling
Här är exempel på bra vindtunnelmätningar
8_1cd6152c0d.jpeg

"wir schwenken das Rad über einen Winkelbereich von -20 bis +20° gegenüber der Längsachse des Kanals."
Aero-Rennrad-Test im Windkanal
Motsv för hjul finns här.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Hej.. Ointressant formel för cyklister. Sök istället formeln för kraften, effekten, som krävs för att övervinna luftmotståndet i en viss hastighet dvs värdet i Watt. Det värde vi ser i de mätningar vi ser hos olika cyklar. Då ser man att hastigheten mäts I KUBIK, inte i kvadrat. Vilket jag skrivit om förut. Vilket jag fått från Hambini. Vilket givetvis här i Trumpland diskvalificerar hela resonemanget. Sök nu formeln.. mvh borano20

Hej på dig du. Ja visade just formeln för luftmotståndet dvs kraften. Effekt är kraft multiplicerat med hastighet.

Dyr racer = ren lyxpryl?
+1
Men alla(?) aerotester görs väl inte med luften endast exakt rakt framifrån eller stillastående hjul, vare sig de görs i vindtunnel eller ej?
Det är en av anledningarna till att det inte funkar att cykla inomhus, typ velodrom, med effektmätare och direkt översätta resultaten till utomhuscykling
Här är exempel på bra vindtunnelmätningar
8_1cd6152c0d.jpeg

"wir schwenken das Rad über einen Winkelbereich von -20 bis +20° gegenüber der Längsachse des Kanals."
Aero-Rennrad-Test im Windkanal
Motsv för hjul finns här.

Nej det gör de säkert inte, ingen aning.

Ah nej det kan jag tänka mig. Har inte läst så mycket tester tyvärr. Och kan inte heller tyska tyvärr.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Tack för att du drar ditt strå till stacken och gör cykelsporten en välkomnande plats för alla
Det kan du lita på. Du kan spotta sådana argument till solen går ner och jag kommer ta stöd i Voltaires slogan om att yttrandefrihet är värd att dö för tills du inte tror att det finns något mer "gott att slåss för". För det är ett luftslott. Marknadsföringsgossarna inom cykelindustrin har haft sina glansdagar, dags för dem att bli flygingenjörer.

Om någon som värnar om sociala frågor, allas inkludering (utom de onda) och allt vad det är som har en Cervelo kanske denna borde kolla på vad det är för otäck figur som fick vara där:

Ni hittar det djupt problematiska uttalandet runt 10:00, tänk att han fick jobba på Cervelo, vad säger det om deras ramar?? Min lösning är enkel: Cancel!

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?
Det kan du lita på. Du kan spotta sådana argument till solen går ner och jag kommer ta stöd i Voltaires slogan om att yttrandefrihet är värd att dö för tills du inte tror att det finns något mer "gott att slåss för". För det är ett luftslott. Marknadsföringsgossarna inom cykelindustrin har haft sina glansdagar, dags för dem att bli flygingenjörer.

Om någon som värnar om sociala frågor, allas inkludering (utom de onda) och allt vad det är som har en Cervelo kanske denna borde kolla på vad det är för otäck figur som fick vara där:

Ni hittar det djupt problematiska uttalandet runt 10:00, tänk att han fick jobba på Cervelo, vad säger det om deras ramar?? Min lösning är enkel: Cancel!
Ojoj

Dyr racer = ren lyxpryl?
Logiken är enkel. Personen har sagt något rasistiskt och då är han ute. Ni som har Cervelo har ett val, ta avstånd ifrån era ramar eller gilla uttalandet.

Hambini är bra, jag hoppas det blir tvist, jag har aldrig donerat ett öre till sådant här men då kanske man borde göra det.

Dyr racer = ren lyxpryl?
[...]
Hört att en kloss rulle bättre än ett hjul? Jag vill inte avslöja källan, men hjulet uppfanns för att sälja mer, inte för att det var bättre :-) lite så blir känslan utan källor där saker faktiskt testas vetenskapligt, utan bara källor där en personlig åsikt yttras, grundat på en…. åsikt. I alla fall får jag den känslan. Men det är ju jag.
Jag tycker att du ska redovisa dina kopplingar till de stora klosshjultillverkarna. Det här uttalandet känns vinklat ?

Dyr racer = ren lyxpryl?
själv som skriver mha m

Är det i själva verket h själv som skriver mha maskinöversättning? Därav avsaknaden av röd tråd och rimligt språk
Mobba mig inte för orimligt språk när du skriver "h"!

Ni får tycka vad ni vill, jag gillar att bli dislajkad. Har jag fel så är jag gladare än någon annan. Nu ska jag sluta prata om Hambini, för det var som sagt inte ens han som sade det om rörformen, men det finns ju en ständig efterfråga har jag märkt. Det om runda rör är förövrigt rätt så oväsentligt, jag kommer inte ens ihåg vad personen sade exakt, det var något om att minimera turbulens.

Dyrare cyklar är bättre.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Jag hävdar att det avgörs av följande villkor:

c*exp(3x)/(4*pi)+0,13452*sin(b*t-pi/8) > e/ln(2)
jag matade in formeln på höger sisa och fick då värdet 3.92165171366. Så när något jag inte förstår (den vänstra sidan) är större än 3.92165171366. Då e det lyx.

Sen då vänstra sidan. Jag antar c är ljusets hastighet. Blr min cykel lyxigare när c ändras eller förväntas jag cykla i ett perfekt vakum? Så mycket frågor....

Dyr racer = ren lyxpryl?
Ni har allting baklänges! Den viktigaste faktorn är värdet på nuvarande cykel, där dyrare är överprisat lyx, billigare är budget skräp som inte går att cykla på, och samma prisklass är begränsande för cyklistens förmåga.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Har vi kommit överens om än när något räknas som dyrt och därmed övergår till lyx?

Något är dyrt när personen i fråga egentligen inte har råd att köpa det. Det kan trigga avundsjuka och förnekelse som lätt övergår i passiv aggressivitet mot andra som har mer pengar eller gör andra prioriteringar (och därmed har råd). Sen finns det en gråzon som innebär blodpudding och nudlar och då är personen väldigt stolt och nöjd över sitt inköp men lider egentligen i det tysta (mest p.g.a. av den enformiga maten och näringsbrist men också för risken att hamna i lyxfällan och behöva vara med i TV).

Formen för detta klarar jag inte av att skriva ut eftersom jag har drabbats av nedsatt kognitiv förmåga p.g.a. näringsbrist som ett resultat av enformig och billig kost... samt oro för att hamna i lyxfällan ?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Det var en bra sammanfattning, Andy. Då är alla ense och TS har fått ett uttömmande svar av bibliska proportioner på sin frågeställning. Ut och cykla nu då, eller?
Cykla? Vad har det med saken att göra? Det här är väl ändå inte ett sånt där löjligt velocipedforum där personer i löjliga spandextrikåer hänger? Såna där typer som leker tour de france på trottoarer, cykelbanor och vägar. och cyklar på vandrande pensionärer, hästar och katter i skogen.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Hmm blodpudding och nudlar alltså... Det kanske skulle vara värt det för att köpa den där Festka Rover som jag sneglar på varje kväll innan jag somnar. En vacker vinmarinerad dag drämmer jag till på köpknappen. Då kommer jag tacka den här tråden för all inspiration.
Du har väl köpt flera cyklar/ramar/prylar i vindimma så det är väl bara att du super till och trycker på rätt knapp? :-)

Dyr racer = ren lyxpryl?
@Woodknocker

Måste ge dig en eloge för att du nästan alltid går emot den allmänna rådande Happy-åsikten och står för den. :-)

Du uttrycker dig intressant ibland, är du författare eller poet?

Jag bir ju nästan tårögd av vissa kraftfulla citat, kanske borde ta med dem i min signatur eller upprepa som ett mantra innan jag somnar.

"Smärttröskel är ingenting som jag någonsin har förstått"

"Rent psykiskt kör man ju tills man når maxpuls och sen är det slut med det?"

"Har man tränat tillräckligt länge ska inte ens smärta göra dig obekväm, då ska du ha börjat älska det."

"för mig är bikarbonat att bli ett monster"

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?
Shit vad jag kommer ångra det här men...

Logiken är enkel. Personen har sagt något rasistiskt och då är han ute. Ni som har Cervelo har ett val, ta avstånd ifrån era ramar eller gilla uttalandet.

Hambini är bra, jag hoppas det blir tvist, jag har aldrig donerat ett öre till sådant här men då kanske man borde göra det.
Det där med hans "rasistiska uttalande" är ju meh, han syftar ju uppenbarligen på s.k Nigeria-brev. Kanske onödigt och lite olämpligt, men nä.

Jag gillar Hambini.
Förutom att hans svärande som nuförtiden mest känns som en forcerad gimmick. Och att han ibland verkar ha svårt att tänka efter innan han säger saker.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Shit vad jag kommer ångra det här men...

Det där med hans "rasistiska uttalande" är ju meh, han syftar ju uppenbarligen på s.k Nigeria-brev. Kanske onödigt och lite olämpligt, men nä.

Jag gillar Hambini.
Förutom att hans svärande som nuförtiden mest känns som en forcerad gimmick. Och att han ibland verkar ha svårt att tänka efter innan han säger saker.
Han har otur när han tänker bara. Hela tiden.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Hur definierar du överprissättning och hur kvantifierar du denna samt vad är det för parameter/parameter den växer exponentiellt/linjärt som funktion av?

ett neutralt pris är något som ligger i närhet av faktisk produktionskostnad inklusive utvecklingskostnad. och förstås en rimlig vinst.

när nyhetens behag, fetish och hajp dragits av om du så vill.

exponentiellt prispåslag är en typisk funktion av dessa effekter, linjärt påslag mer av sas verkliga behov utan veritabel eller inbillad brist i produktionsledet.

Dyr racer = ren lyxpryl?
S-Works Tarmac SL7 = 6,7 kg
Specialized Tarmac SL7 Expert = 7,8 kg

-17% viktskillnad

S-Works SL 7 Tarmac är själva Zenit för vad Specialzied under sina 50 år i existens uppbringat (inom konsumentledet) rent tekniskt inom landsväg.

Föreställ dig för en stund att du är marknadschef för S-works i Kalifornien, och du nu skall presentera cykeln för marknaden. Du har hela cykelvärldens ögon riktade mot dig. Pro´s, Cyklister och konkurrenter. Vad sulle du sätta för pris på Cykeln?

Ngt måste allt det arbete du och dina medarbetare lagt ned vara värt?

Kan man applicera ditt tänk också på Klockor, Bilar, Flygresor, Hotellnätter och Bostadsrätter i Stockholms innerstad?
ja

Tillbaka
Topp