Dyr racer = ren lyxpryl?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Jag köper det här att det kan kännas roligare och inspirerande att cykla på en cool fin cykel men den stora frågan är bara hur länge den effekten varar... ;-) Den som ska utföra jobbet till slut är ändå en själv med hjälp av muskler, hjärta och lungor.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Jag köper det här att det kan kännas roligare och inspirerande att cykla på en cool fin cykel men den stora frågan är bara hur länge den effekten varar... ;-) Den som ska utföra jobbet till slut är ändå en själv med hjälp av muskler, hjärta och lungor.
När effekten avtar är det dags att köpa nytt, man får vara smart och lämna lite utrymme för onödiga uppgraderingar som feta kolfiberhjul och liknande.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Hamstern, träkillen är säkert helt medveten och tycker bara att det är kul att provocera.
Verkligen inte. Jag gillar Hambini och hur han har otur är utom mitt förstånd. Du säger sådana här saker hela tiden: "Hambini är ute", "Hambini ljuger" "Hambini har otur när han tänker".

Men nu ska jag lägga ner för det finns garanterat redan en Hambini-tråd och det är bara logiskt.

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?
Har suttit och räknat på en topcap i guld... 31.8 mm diameter. 0.5 mm tjock. Det blir för dyrt! Jag får erkänna mig som fattig och lämna den här tråden tillsvidare

Dyr racer = ren lyxpryl?
Utanför Portland i Oregon, USA. Dubbelcheckade i Garmin. Senaste rundorna: 815 hm, 1725 hm, 2013 hm, 1041 hm och 905 hm så jag kanske överdrev lite, men mycket klättring blir det ;-)

Grymt, Portland har jag nog bara passerat förbi i en Greyhound buss för ca 25 år sedan. Jag har släktforskat en del förra året och jag verkar ha en inte alltför avlägsen släkting i Lake Oswego. Vi har mailat lite. :-)

Dyr racer = ren lyxpryl?
ett neutralt pris är något som ligger i närhet av faktisk produktionskostnad inklusive utvecklingskostnad. och förstås en rimlig vinst.

när nyhetens behag, fetish och hajp dragits av om du så vill.

exponentiellt prispåslag är en typisk funktion av dessa effekter, linjärt påslag mer av sas verkliga behov utan veritabel eller inbillad brist i produktionsledet.
OK, lite luddig definition av överprissättning, men låt gå, även om jag inte tycker den verkar direkt oproblematisk.

Däremot får jag mer intrycket av att termerna exponentiellt och linjärt används i betydelser som helt berövats deras matematiska mening. Hade lika gärna kunnat säga Dura Ace resp. Tiagra som exponentiell och linjär. Eller våldsam/kraftig och måttlig.

Dyr racer = ren lyxpryl?
OK, lite luddig definition av överprissättning, men låt gå, även om jag inte tycker den verkar direkt oproblematisk.

Däremot får jag mer intrycket av att termerna exponentiellt och linjärt används i betydelser som helt berövats deras matematiska mening. Hade lika gärna kunnat säga Dura Ace resp. Tiagra som exponentiell och linjär. Eller våldsam/kraftig och måttlig.
nu är jag säkert matematiskt slarvig med begreppet exponentiell, men jag menar att det till och med tenderar bli mer prispåslag per sista steg i statustrappan än om det var procentskillnaden mellan de närmast lägre stegen.

ytterligare vatten på fetishpriskvarnen får man när det eventuella tekniska försprång som motiverade ett exponentiellt påslag ena året, nästa år ingår utan extra kostnad i de lägre nivåerna.

Dyr racer = ren lyxpryl?
The Knife sa:
S-Works Tarmac SL7 = 6,7 kg

Var tvungen att Googla den där rackarn och den möter alla mina önskemål på nya standarder, utan viktstraff, till det facila priset av trettontusen dollar.
Dags att spana efter en begagnad för halva nypriset till nästa säsong.
Det kan väl ändå inte vara lyx?

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?
nu är jag säkert matematiskt slarvig med begreppet exponentiell, men jag menar att det till och med tenderar bli mer prispåslag per sista steg i statustrappan än om det var procentskillnaden mellan de närmast lägre stegen.

ytterligare vatten på fetishpriskvarnen får man när det eventuella tekniska försprång som motiverade ett exponentiellt påslag ena året, nästa år ingår utan extra kostnad i de lägre nivåerna.
Med mindre än att man kan kvantifiiera denna "statustrappa" tycker jag det är meningslöst att föra resonemang kring hur beroendet mellan nivå i statustrappan och priset är i kvantitativa termer.

Det du sen säger tolkar jag väsentligen som att du anser att om det finns tre statusnivåer x1, x2 och x3 sådan att x1 < x2 < x3 och att om priset för statusnivå x betecknas med p(x) så gäller att

p(x3) - p(x2) > p(x2) - p(x1), (*)

d.v.s. prisskillnaden av att gå från statusnivå x2 till x3 är större än prisskillnaden av att gå från statusnivå x1 till x2.

Exponentialfunktioner uppfyller förvisso (*), givet att koefficienten i exponenten är positiv. Det finns dock mängder av betydligt långsammare växande funktioner som också uppfyller det, t.ex. alla polynomfunktioner av gradtal >= 2 där koefficienten för den ledandande termen är positiv (och x är tillräckligt stort). Bland dessa ingår bl.a. p(x)=x^2 vilket absolut inte är någon exponentiell funktion.

Även en funktion som p(x) = x^1,0000001 ingår. Denna är för måttligt stora x mkt nära den linjära funktionen p(x) = x.

Och ska man göra användningen av termerna linjär och exponentiell än mer problematisk såsom kvantifierande måttlig resp. snabb tillväxt kan man slänga ner den linjära funktionen p(x) = 10000000000000x och den exponentiella funktionern p(x) = exp(0,00000001x) i soppan.

Min poäng är, vinner man något på att, som jag uppfattar det, (miss)bruka termerna linjär och exponentiell? Om det är som jag tycker det verkar att den matematiska meningen av termerna helt ignoreras hade det i min värld varit bättre att använda vardagligare ord som t.ex. måttlig och kraftig/våldsam. Gör det begripligare för personer som inte känner till begreppen linjär och exponentiell och man slipper förvirra människor som faktiskt vet vad de betyder.

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?
Verkligen inte. Jag gillar Hambini och hur han har otur är utom mitt förstånd. Du säger sådana här saker hela tiden: "Hambini är ute", "Hambini ljuger" "Hambini har otur när han tänker".

Men nu ska jag lägga ner för det finns garanterat redan en Hambini-tråd och det är bara logiskt.
Hej.. Ja killen har bara en doktorsgrad i aerodynamik å jobbar på pissteknologiföretaget Airbus. Jämför med alla fredagsgroggexperter här så kan det bara bli ett resultat i Trumpland. mvh borano20

Dyr racer = ren lyxpryl?
Med mindre än att man kan kvantifiiera denna "statustrappa" tycker jag det är meningslöst att föra resonemang kring hur beroendet mellan nivå i statustrappan och priset är i kvantitativa termer.

Det du sen säger tolkar jag väsentligen som att du anser att om det finns tre statusnivåer x1, x2 och x3 sådan att x1 < x2 < x3 och att om priset för statusnivå x betecknas med p(x) så gäller att

p(x3) - p(x2) > p(x2) - p(x1), (*)

d.v.s. prisskillnaden av att gå från statusnivå x2 till x3 är större än prisskillnaden av att gå från statusnivå x1 till x2.

Exponentialfunktioner uppfyller förvisso (*), givet att koefficienten i exponenten är positiv. Det finns dock mängder av betydligt långsammare växande funktioner som också uppfyller det, t.ex. alla polynomfunktioner av gradtal >= 2 där koefficienten för den ledandande termen är positiv. Bland dessa ingår bl.a. p(x)=x^2 vilket absolut inte är någon exponentiell funktion.

Även en funktion som p(x) = x^1,0000001 ingår. Denna är för måttligt stora x mkt nära den linjära funktionen p(x) = x.

Och ska man göra användningen av termerna linjär och exponentiell än mer problematisk såsom kvantifierande måttlig resp. snabb tillväxt kan man slänga ner den linjära funktionen p(x) = 10000000000000x och den exponentiella funktionern p(x) = exp(0,00000001x) i soppan.

Min poäng är, vinner man något på att, som jag uppfattar det, (miss)bruka termerna linjär och exponentiell? Om det är som jag tycker det verkar att den matematiska meningen av termerna helt ignoreras hade det i min värld varit bättre att använda vardagligare ord som t.ex. måttlig och kraftig/våldsam. Gör det begripligare för personer som inte känner till begreppen linjär och exponentiell och man slipper förvirra människor som faktiskt vet vad de betyder.
tack för ett exponentiellt tilltaget svar?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Hmm blodpudding och nudlar alltså... Det kanske skulle vara värt det för att köpa den där Festka Rover som jag sneglar på varje kväll innan jag somnar. En vacker vinmarinerad dag drämmer jag till på köpknappen. Då kommer jag tacka den här tråden för all inspiration.

jisses

Dyr racer = ren lyxpryl?
Jag köpte värstingcykel när jag märkte att träningen inte gav mer, var liksom färdigutvecklad.
Nu under pandemin har cyklingarna varit tunnsådda. Det enda som har utvecklats är bukfetman, blodpudding eller ej.
Ät och lek, barn! Köp den dyraste cykel ni kan, så ni är rädda om den!

Dyr racer = ren lyxpryl?
Jag köpte värstingcykel när jag märkte att träningen inte gav mer, var liksom färdigutvecklad.
Nu under pandemin har cyklingarna varit tunnsådda. Det enda som har utvecklats är bukfetman, blodpudding eller ej.
Ät och lek, barn! Köp den dyraste cykel ni kan, så ni är rädda om den!
Men du cyklar ju inte på den?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Hmm blodpudding och nudlar alltså... Det kanske skulle vara värt det för att köpa den där Festka Rover som jag sneglar på varje kväll innan jag somnar. En vacker vinmarinerad dag drämmer jag till på köpknappen. Då kommer jag tacka den här tråden för all inspiration.
Man förstår ju att det är någon form av kris i världen när man siktar på mellansegmentet?
Trodde själv att jag skulle köpa en Factor Ostro men varje gång jag tänker till så inser jag att det nog inte är så stor skillnad mot den jag har?

Dyr racer = ren lyxpryl?

Har du redan glömt att du kände dig tvungen att skapa ett extra konto för att du inte ville bli ihopkopplad med Hambini?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Hur man kan spotta ur sig förolämpningar och könsord, och sen få det kallat ”otur”, när man sen får skit för det, faller utom mitt förstånd. Det är ju snarare en väntad (och förtjänad) reaktion än att man har otur. ????
Edit: rörande hambini alltså :-)

Dyr racer = ren lyxpryl?

i en av hambinitrådarna skriver han själv. lite mer ödmjuk där än irl.

man kan gilla hans budskap, men gillar man showen med hur det framförs vill jag påstå att man bör tänka efter en gång till. vad är det vi vill uppmuntra i sättet att umgås....?

Dyr racer = ren lyxpryl?
i en av hambinitrådarna skriver han själv. lite mer ödmjuk där än irl.

man kan gilla hans budskap, men gillar man showen med hur det framförs vill jag påstå att man bör tänka efter en gång till. vad är det vi vill uppmuntra i sättet att umgås....?
Om det nu var hambini (med tanke på vad marr skriver ovan, i egenskap av moderator) :-)

Dyr racer = ren lyxpryl?
Hur man kan spotta ur sig förolämpningar och könsord, och sen få det kallat ”otur”, när man sen får skit för det, faller utom mitt förstånd. Det är ju snarare en väntad (och förtjänad) reaktion än att man har otur. ????
Edit: rörande hambini alltså :-)
Det är ju dock inte samma sak som att en person har fel. Är det inte mest lättlurade människor som går på yta? Tänk: vem man väljer att rösta på.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Det är ju dock inte samma sak som att en person har fel. Är det inte mest lättlurade människor som går på yta? Tänk: vem man väljer att rösta på.
Fast om jag skriker o kallar dig könsord. Är det otur då att jag får en smäll av dig. Nja det är snarare en konsekvens. Om jag går på stan o du flyger på mig opåverkat, DÅ är det otur att jag möter dig. Förstår verkligen inte vad han har haft otur med, att någon hann se att han förolämpade en kvinna? Det tillhör inte denna diskussion. Men svårt att blunda för ett så märkligt ord för något som är något helt annat.
Om du nu inte menar att det var otur att någon såg vad han gjorde.
Sen får man tycka vad man vill om hans kunskaper osv osv. Detta handlade inte om det. ?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Fast om jag skriker o kallar dig könsord. Är det otur då att jag får en smäll av dig. Nja det är snarare en konsekvens. Om jag går på stan o du flyger på mig opåverkat, DÅ är det otur att jag möter dig. Förstår verkligen inte vad han har haft otur med, att någon hann se att han förolämpade en kvinna? Det tillhör inte denna diskussion. Men svårt att blunda för ett så märkligt ord för något som är något helt annat.
Om du nu inte menar att det var otur att någon såg vad han gjorde.
Sen får man tycka vad man vill om hans kunskaper osv osv. Detta handlade inte om det. ?
Om du slår människor för att de säger ord så får det stå för dig.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Det var bara ett exempel. Men väljer man att inte förstå det så…. Ser inget i det som hänt honom som något som har med ”otur” att göra. Men det är ju jag det. O rätt ovidkommande för denna tråd.
Det som händer är att de försöker cancela honom, vilket bara är helt naturligt idag.

Att människor inte klarar av att bli kallade för **** **** ****** och sedan ta emot världens bästa tips ifrån en människa är för mig välkänt. Det som fortfarande är rätt nytt för mig är varför man ska cancela. Men men jag förstår principerna.

Dislajkar jag ditt inlägg nu och kallar dig för en fåntratt så kommer det sitta i. Problemet är att vi gör det till default.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Än en gång, varför försöker de göra det? Inte är det för att han har otur, utan det är en konsekvens av hans beteende. Hade han inte förelåg folk så tror jag nog inte detta hänt. Vänder mig bara mot att du använder ordet otur. Thats it.
Lämnar det gärna där då det inte tillför något i denna tråd alls.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Än en gång, varför försöker de göra det? Inte är det för att han har otur, utan det är en konsekvens av hans beteende. Hade han inte förelåg folk så tror jag nog inte detta hänt. Vänder mig bara mot att du använder ordet otur. Thats it.
Lämnar det gärna där då det inte tillför något i denna tråd alls.
Nej nej för fasiken, det var Bengan som skrev "Hambini har otur när han tänker".

Anser man att någon ska bli cancelad för att han svär eller ens säger dumma saker om en så är man på mitt motståndarlag, det är få principer jag har genomgående för sånt förändras men tar man bort möjligheten för olika åsikter att framföras blir man motståndare. Jag tror dessutom att det är skadligt för psyket att hålla på så här, lösningen är inte att identifiera sig med flee fenomen i världen, lösningen är att sluta identifiera sig med allt möjligt. Maktkamper har förekommit genom hela historien, sviniga kollegor har funnits men idag blir det snabbt en fråga om något annat än vad det är. Och det är lömskingarnas paradis, för de har inga problem med lömskhet.

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?
Jag satt och kikade på racers och hittade följande modell som jag tycker är intressant:
Kolfiberrram, ultegra komponenter, vikt 7.02kg. En riktig raket med andra ord för fjuttiga 26k.

I nästa prisklass får man elektroniska ultegra växlar och skivbromsar och är uppe i 40k och vikt på 7,42kg. Är man beredd att betala 52k så får man också kolfiberhjul och en vikt på 7,38kg, vilket fortfarande är klart mer än hojen för 26k.

Är det med andra ord endast lyx och bättre bromsverkan man betalar för om man köper racern för 52k jämfört med modellen som kostar hälften så mycket eller är det något jag missat?

Köper du cykeln för 52k får du ligga fyra gånger så mycket (det är proportionellt mot kvadraten på priset) som om du köper den för 26k. Visste/fattade du inte detta?

Gäller även typ mobiler, klockor, proteinpulver, öl, grillar, knivar. Ja, det gäller faktiskt allt man köpa.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Jag köpte en Oltre XR4, och byggde sedan ihop den själv med de delar som passade mig bäst... Enda anledningen till varför är för att jag gillar att cykla och meka.. Så jag vill ha det bästa för mina förutsättningar när jag kör motionsrundor ?‍♂️

Dock skall tilläggas att jag har minst lika roligt på min stålracer eller min footie, det är olika cyklar för olika ändamål bara.

Ser jag Oltren som en dyr lyxpryl? ? Absolut inte, en bra cykel är en utav de 3 bästa investeringarna du kan göra i ditt liv... Tillsammans med att lära dig laga mat och se världen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp