kais01
Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
typ100k är väl en månadslön ungefär?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
typ100k är väl en månadslön ungefär?
När effekten avtar är det dags att köpa nytt, man får vara smart och lämna lite utrymme för onödiga uppgraderingar som feta kolfiberhjul och liknande.Jag köper det här att det kan kännas roligare och inspirerande att cykla på en cool fin cykel men den stora frågan är bara hur länge den effekten varar... ;-) Den som ska utföra jobbet till slut är ändå en själv med hjälp av muskler, hjärta och lungor.
Om det inte framkom, så #ironi :-)Jag tycker att du ska redovisa dina kopplingar till de stora klosshjultillverkarna. Det här uttalandet känns vinklat ?
Verkligen inte. Jag gillar Hambini och hur han har otur är utom mitt förstånd. Du säger sådana här saker hela tiden: "Hambini är ute", "Hambini ljuger" "Hambini har otur när han tänker".Hamstern, träkillen är säkert helt medveten och tycker bara att det är kul att provocera.
Utanför Portland i Oregon, USA. Dubbelcheckade i Garmin. Senaste rundorna: 815 hm, 1725 hm, 2013 hm, 1041 hm och 905 hm så jag kanske överdrev lite, men mycket klättring blir det ;-)
OK, lite luddig definition av överprissättning, men låt gå, även om jag inte tycker den verkar direkt oproblematisk.ett neutralt pris är något som ligger i närhet av faktisk produktionskostnad inklusive utvecklingskostnad. och förstås en rimlig vinst.
när nyhetens behag, fetish och hajp dragits av om du så vill.
exponentiellt prispåslag är en typisk funktion av dessa effekter, linjärt påslag mer av sas verkliga behov utan veritabel eller inbillad brist i produktionsledet.
nu är jag säkert matematiskt slarvig med begreppet exponentiell, men jag menar att det till och med tenderar bli mer prispåslag per sista steg i statustrappan än om det var procentskillnaden mellan de närmast lägre stegen.OK, lite luddig definition av överprissättning, men låt gå, även om jag inte tycker den verkar direkt oproblematisk.
Däremot får jag mer intrycket av att termerna exponentiellt och linjärt används i betydelser som helt berövats deras matematiska mening. Hade lika gärna kunnat säga Dura Ace resp. Tiagra som exponentiell och linjär. Eller våldsam/kraftig och måttlig.
Med mindre än att man kan kvantifiiera denna "statustrappa" tycker jag det är meningslöst att föra resonemang kring hur beroendet mellan nivå i statustrappan och priset är i kvantitativa termer.nu är jag säkert matematiskt slarvig med begreppet exponentiell, men jag menar att det till och med tenderar bli mer prispåslag per sista steg i statustrappan än om det var procentskillnaden mellan de närmast lägre stegen.
ytterligare vatten på fetishpriskvarnen får man när det eventuella tekniska försprång som motiverade ett exponentiellt påslag ena året, nästa år ingår utan extra kostnad i de lägre nivåerna.
Hej.. Ja killen har bara en doktorsgrad i aerodynamik å jobbar på pissteknologiföretaget Airbus. Jämför med alla fredagsgroggexperter här så kan det bara bli ett resultat i Trumpland. mvh borano20Verkligen inte. Jag gillar Hambini och hur han har otur är utom mitt förstånd. Du säger sådana här saker hela tiden: "Hambini är ute", "Hambini ljuger" "Hambini har otur när han tänker".
Men nu ska jag lägga ner för det finns garanterat redan en Hambini-tråd och det är bara logiskt.
tack för ett exponentiellt tilltaget svar?Med mindre än att man kan kvantifiiera denna "statustrappa" tycker jag det är meningslöst att föra resonemang kring hur beroendet mellan nivå i statustrappan och priset är i kvantitativa termer.
Det du sen säger tolkar jag väsentligen som att du anser att om det finns tre statusnivåer x1, x2 och x3 sådan att x1 < x2 < x3 och att om priset för statusnivå x betecknas med p(x) så gäller att
p(x3) - p(x2) > p(x2) - p(x1), (*)
d.v.s. prisskillnaden av att gå från statusnivå x2 till x3 är större än prisskillnaden av att gå från statusnivå x1 till x2.
Exponentialfunktioner uppfyller förvisso (*), givet att koefficienten i exponenten är positiv. Det finns dock mängder av betydligt långsammare växande funktioner som också uppfyller det, t.ex. alla polynomfunktioner av gradtal >= 2 där koefficienten för den ledandande termen är positiv. Bland dessa ingår bl.a. p(x)=x^2 vilket absolut inte är någon exponentiell funktion.
Även en funktion som p(x) = x^1,0000001 ingår. Denna är för måttligt stora x mkt nära den linjära funktionen p(x) = x.
Och ska man göra användningen av termerna linjär och exponentiell än mer problematisk såsom kvantifierande måttlig resp. snabb tillväxt kan man slänga ner den linjära funktionen p(x) = 10000000000000x och den exponentiella funktionern p(x) = exp(0,00000001x) i soppan.
Min poäng är, vinner man något på att, som jag uppfattar det, (miss)bruka termerna linjär och exponentiell? Om det är som jag tycker det verkar att den matematiska meningen av termerna helt ignoreras hade det i min värld varit bättre att använda vardagligare ord som t.ex. måttlig och kraftig/våldsam. Gör det begripligare för personer som inte känner till begreppen linjär och exponentiell och man slipper förvirra människor som faktiskt vet vad de betyder.
Hmm blodpudding och nudlar alltså... Det kanske skulle vara värt det för att köpa den där Festka Rover som jag sneglar på varje kväll innan jag somnar. En vacker vinmarinerad dag drämmer jag till på köpknappen. Då kommer jag tacka den här tråden för all inspiration.
festka.com
Men du cyklar ju inte på den?Jag köpte värstingcykel när jag märkte att träningen inte gav mer, var liksom färdigutvecklad.
Nu under pandemin har cyklingarna varit tunnsådda. Det enda som har utvecklats är bukfetman, blodpudding eller ej.
Ät och lek, barn! Köp den dyraste cykel ni kan, så ni är rädda om den!
Varför köper folk premiumbilar (dyra Volvo, BMW, Mercedes mm.)?
Det har jag undrat över i 50 år. Har du svaret?
Måste vara sämsta investeringen alla kategorier. Ur alla synpunkter.
Nu spann min hjärna iväg på fermentaaktier och hux flux måste jag se om jönsonliganFacit-aktier 1970 kanske är något sämre, men inte mycket.
Helt enkelt för att folk ÄR har otur när de tänker. Tack och lov finns det hopp då de flesta ungdommar anser bilar vara töntigt och förlegat. Det är nog mest en boomergrej att gilla dyra bilar.Det har jag undrat över i 50 år. Har du svaret?
Man förstår ju att det är någon form av kris i världen när man siktar på mellansegmentet?Hmm blodpudding och nudlar alltså... Det kanske skulle vara värt det för att köpa den där Festka Rover som jag sneglar på varje kväll innan jag somnar. En vacker vinmarinerad dag drämmer jag till på köpknappen. Då kommer jag tacka den här tråden för all inspiration.
Skall vi inte bara ta och stänga den här tråden nu en gång för alla :-)
Har du redan glömt att du kände dig tvungen att skapa ett extra konto för att du inte ville bli ihopkopplad med Hambini?Verkligen inte. Jag gillar Hambini och hur han har otur är utom mitt förstånd. Du säger sådana här saker hela tiden: "Hambini är ute", "Hambini ljuger" "Hambini har otur när han tänker".
Men nu ska jag lägga ner för det finns garanterat redan en Hambini-tråd och det är bara logiskt.
i en av hambinitrådarna skriver han själv. lite mer ödmjuk där än irl.Verkligen inte. Jag gillar Hambini och hur han har otur är utom mitt förstånd. Du säger sådana här saker hela tiden: "Hambini är ute", "Hambini ljuger" "Hambini har otur när han tänker".
Om det nu var hambini (med tanke på vad marr skriver ovan, i egenskap av moderator) :-)i en av hambinitrådarna skriver han själv. lite mer ödmjuk där än irl.
man kan gilla hans budskap, men gillar man showen med hur det framförs vill jag påstå att man bör tänka efter en gång till. vad är det vi vill uppmuntra i sättet att umgås....?
Det är ju dock inte samma sak som att en person har fel. Är det inte mest lättlurade människor som går på yta? Tänk: vem man väljer att rösta på.Hur man kan spotta ur sig förolämpningar och könsord, och sen få det kallat ”otur”, när man sen får skit för det, faller utom mitt förstånd. Det är ju snarare en väntad (och förtjänad) reaktion än att man har otur. ????
Edit: rörande hambini alltså :-)
Många här klarar inte av Hambinieffekten.Har du redan glömt att du kände dig tvungen att skapa ett extra konto för att du inte ville bli ihopkopplad med Hambini?
Haha, nä, ja pratar om en annan incident.Om det nu var hambini (med tanke på vad marr skriver ovan, i egenskap av moderator) :-)
Fast om jag skriker o kallar dig könsord. Är det otur då att jag får en smäll av dig. Nja det är snarare en konsekvens. Om jag går på stan o du flyger på mig opåverkat, DÅ är det otur att jag möter dig. Förstår verkligen inte vad han har haft otur med, att någon hann se att han förolämpade en kvinna? Det tillhör inte denna diskussion. Men svårt att blunda för ett så märkligt ord för något som är något helt annat.Det är ju dock inte samma sak som att en person har fel. Är det inte mest lättlurade människor som går på yta? Tänk: vem man väljer att rösta på.
Om du slår människor för att de säger ord så får det stå för dig.Fast om jag skriker o kallar dig könsord. Är det otur då att jag får en smäll av dig. Nja det är snarare en konsekvens. Om jag går på stan o du flyger på mig opåverkat, DÅ är det otur att jag möter dig. Förstår verkligen inte vad han har haft otur med, att någon hann se att han förolämpade en kvinna? Det tillhör inte denna diskussion. Men svårt att blunda för ett så märkligt ord för något som är något helt annat.
Om du nu inte menar att det var otur att någon såg vad han gjorde.
Sen får man tycka vad man vill om hans kunskaper osv osv. Detta handlade inte om det. ?
Det var bara ett exempel. Men väljer man att inte förstå det så…. Ser inget i det som hänt honom som något som har med ”otur” att göra. Men det är ju jag det. O rätt ovidkommande för denna tråd.Om du slår människor för att de säger ord så får det stå för dig.
Det som händer är att de försöker cancela honom, vilket bara är helt naturligt idag.Det var bara ett exempel. Men väljer man att inte förstå det så…. Ser inget i det som hänt honom som något som har med ”otur” att göra. Men det är ju jag det. O rätt ovidkommande för denna tråd.
Nej nej för fasiken, det var Bengan som skrev "Hambini har otur när han tänker".Än en gång, varför försöker de göra det? Inte är det för att han har otur, utan det är en konsekvens av hans beteende. Hade han inte förelåg folk så tror jag nog inte detta hänt. Vänder mig bara mot att du använder ordet otur. Thats it.
Lämnar det gärna där då det inte tillför något i denna tråd alls.
Jag satt och kikade på racers och hittade följande modell som jag tycker är intressant:
Kolfiberrram, ultegra komponenter, vikt 7.02kg. En riktig raket med andra ord för fjuttiga 26k.![]()
Ultimate CF SL 8
Uppför, nedför eller plant under en spurt – den här cykeln utmärker sig i alla typer av situationer. Låg vikt i kombination med utmärkta komponenter låter dig flyga fram över asfalten. Du hittar helt enkelt inte ett snabbare upplägg i detta segment av cyklar.www.canyon.com
I nästa prisklass får man elektroniska ultegra växlar och skivbromsar och är uppe i 40k och vikt på 7,42kg. Är man beredd att betala 52k så får man också kolfiberhjul och en vikt på 7,38kg, vilket fortfarande är klart mer än hojen för 26k.
Är det med andra ord endast lyx och bättre bromsverkan man betalar för om man köper racern för 52k jämfört med modellen som kostar hälften så mycket eller är det något jag missat?
Man köper inte en dyr bil som investering, då sådana tappar värde mycket fort.Det har jag undrat över i 50 år. Har du svaret?
Man köper inte en dyr bil som investering, då sådana tappar värde mycket fort.
Fundera en sväng till så kanske du kommer på svaret.
Ekonomiskt oberoende eller mindervärdeskomplex är mina förslag.Man köper inte en dyr bil som investering, då sådana tappar värde mycket fort.
Jaha, och vilken av de två är anledningen till att du köper dyra cyklar?Ekonomiskt oberoende eller mindervärdeskomplex är mina förslag.
Nja inte alla och vissa ökar till och med i värdeMan köper inte en dyr bil som investering, då sådana tappar värde mycket fort.