Ok, kan ju direkt tala om att det inte är som att cykla "på riktigt". Ffa mest för att motståndet i pedalerna inte är särskilt realistiskt. Man kan liksom inte få det där stumma höga motståndet som man har ute. Det är dock mer verkligt än att cykla trainer iaf. Stora fördelen är att det inte blir så illa statiskt som det är att cykla trainer där hojen sitter fast i ett skruvstäd. Skillnaden mot vanliga "fasta" rullar är även att e-motionrullarna har ett antal inbyggda funktioner som gör det svårare (nästan omöjligt om man inte försöker köra av med flit) att köra av rullarna. Det är egentligen mest det som är skillnaden mot vanliga rullar.
Om det är värt pengarna? E-motionrullarna kostar ungefär 9000 spänn inkl frakt så man får nästan två värstingtrainers för samma pris eller typ 5 "vanliga" rullar. Jag köpte mina för att jag var så illa trött på att köra trainer med slirande däck och allt tråk som hör till. Det är väldigt hög kvalitet på grejerna, knappt någon plast alls och mycket stabil konstruktion. Det man inte får, som man får på dyrare trainers, är all form av mätning (effekt, hastighet, motstånd, kadens osv). Har man detta på cykeln så är det dock inga problem. Personligen tycker jag det är värt det, men man får ju ta det för vad det är. Det är inte som att cykla ute. Förväntar man sig det så blir man nog besviken. Det är ett annat sätt att träna cykel inomhus helt enkelt.