E-motion-rullar

Bubblan

Medlem
E-motion-rullar
Har funderat ett tag på att införskaffa ett stycke rullar så att jag har något att leka med i lägenheten.

Nu tänkte jag kolla om någon har erfarenhet av "e-motion"-rullar eller vad man nu ska kalla det? Verkar ganska så vettigt.

E-motion-rullar
Jag gjorde om mina rullar till e-motion/free-motion genom att helt enkelt ställa rullarna på en platta med hjul.
Plattan är ungefär lika stor som rullarnas ram och gjord av plyfa med reglar på sidan. Hjulen är från classe (8:- styck).

Så länge man sitter och kör fint är skillnaden inte så stor men gången blir lite mjukare. När man står upp blir skillnaden markant. Cykeln har inga tendenser att hoppa av och man vågar trycka på klart mer.

Plyfa och reglar hade jag redan så kostnaden blev 32:- Arbetet tog ca 1/2-timme. Klart värt besväret :-)

Jämfört med att trampa trainer är mycket roligare cykla på rullar. Svårt dock att surfa på nätet samtidigt...

E-motion-rullar
Anders, tack så väldigt för infon! Jag får ge mig på ett försök att bygga mig en egen e-motion helt enkelt, det verkar ju inte vara allt för svårt.

JT, mest nyfiken på om en det är värt pengarna, för det känns som en trevlig finess att kunna cykla lite mer på "riktigt" eller hu man nu ska säga.

E-motion-rullar
Ok, kan ju direkt tala om att det inte är som att cykla "på riktigt". Ffa mest för att motståndet i pedalerna inte är särskilt realistiskt. Man kan liksom inte få det där stumma höga motståndet som man har ute. Det är dock mer verkligt än att cykla trainer iaf. Stora fördelen är att det inte blir så illa statiskt som det är att cykla trainer där hojen sitter fast i ett skruvstäd. Skillnaden mot vanliga "fasta" rullar är även att e-motionrullarna har ett antal inbyggda funktioner som gör det svårare (nästan omöjligt om man inte försöker köra av med flit) att köra av rullarna. Det är egentligen mest det som är skillnaden mot vanliga rullar.

Om det är värt pengarna? E-motionrullarna kostar ungefär 9000 spänn inkl frakt så man får nästan två värstingtrainers för samma pris eller typ 5 "vanliga" rullar. Jag köpte mina för att jag var så illa trött på att köra trainer med slirande däck och allt tråk som hör till. Det är väldigt hög kvalitet på grejerna, knappt någon plast alls och mycket stabil konstruktion. Det man inte får, som man får på dyrare trainers, är all form av mätning (effekt, hastighet, motstånd, kadens osv). Har man detta på cykeln så är det dock inga problem. Personligen tycker jag det är värt det, men man får ju ta det för vad det är. Det är inte som att cykla ute. Förväntar man sig det så blir man nog besviken. Det är ett annat sätt att träna cykel inomhus helt enkelt.

E-motion-rullar
Byggde också en budgetvariant på ett lite annat sätt: sex små möbelhjul, två plankor och fyra bläckfiskar. Löjligt enkelt och bra funktion (dock har jag aldrig provat en "riktig", men det är iaf en jäkla skillnad mot tidigare).
Mycket, mycket roligare och mer verklighetstroget än trainer!
Dock ganska lätt motstånd, men det ska åtgärdas med en hembyggd broms snart. Återkommer med bilder på det om det lyckas.

Bilagor

• 20090117301.jpg
    20090117301.jpg
    50.9 KB · Besök: 29
  • 20090117303.jpg
    20090117303.jpg
    47.7 KB · Besök: 28
Tillbaka
Topp