EBC - erom kassa eller?

• Trådstartare Trådstartare Stalle
  • Start datum Start datum
S

Stalle

Guest
EBC - erom kassa eller?
Jag köpte nya EBC-belägg till mina Shimano XT men efter ett par månaders användning så tar de fortfarande som en påse nötter. Riktigt kasst! Nån som har nån erfarenhet?

Stalle

EBC - erom kassa eller?
Jag var inte direkt kanon-nöjd med EBC-beläggen jag köpte till mina Hope Minis.

Mera lättmodulerade än originalbeläggen kanske, men tog inget vidare och lät rejält mycket när det var fuktigt ute, klart mer än originalbeläggen.

/jonas

EBC - erom kassa eller?
Jo, EBC är tyvärr kända för att vara ojämna i kvaliteten. Jag körde också med dessa på Hope Mini. På den första uppsättningen jag fick slets beläggningen av från metallbiten efter sisådär 100 meters bromsning. Det kändes sådär kul!

Reklamerade och fick nya. De gick inte sönder, men det var klart sämre nyp än Hopes egna. Tystare så länge de vara torra, men betydligt mer ljudliga när det blev blöta. Jag tyckte även att de slets snabbare än Hope.

EBC - erom kassa eller?
Jag tycker att EBC guld till Shim/XSIX XT är bra, speciellt bak, för dom slits inte alls lika mycket som original. Tar lite sämre, men det gör inte så mycket om de sitter bak. Inget oljud som jag har märkt.

EBC - erom kassa eller?
Har tidigare oxå kört med BBB funkar bra och håller. finns även en modell så man bara kan byta gummit genom att dra ut en sprint.

De bästa beläggen jag haft är de Avid original som satt på mina Avid SD5 bromsar på Konan, jag körde ett par hundra mil på dem....

/Anders

EBC - erom kassa eller?
Humm... blev det inte lite förvirring här... Jag pratar om EBC- S K I V-bromsbelägg. Vad pratar ni om?

Ere nån som har mer erfarenhet av BBB-skivbromsbelägg.

Stalle

EBC - erom kassa eller?
Jag har testat EBC röda & guld med Hayes bromsar.

De röda tar väldigt bra direkt. Knappt någon inkörseltid alls. Men efter en helg downhillande här hemma, och en dag i Åre var de nerslitna till metallen, och lite till på bakbromsen... Endast Racing med andra ord!

EBC gult har dock normal livslängd, men har inte riktigt lika bra broms kraft som Hayes original. Till hayes bromsar tycker jag original beläggen har klart bäst bromskraft/livslängd förhållande.

Har bara kört med Shimanos egna "sintered" belägg i XT-skivorna. Fungerar bra tycker jag, men det tar ett tag innan de tar ordentligt.

/mvh
Roger.
8" Hayes fram, lite mindre bak på Bulliten
6" XT-disc fram, hs33 bak på hardtailen.
Blir Hope 6-pot fram på nästa bygge... :)

EBC - erom kassa eller?
Jag har också provat EBC beläggen. Tyckte de funkade ok, men när de nästan var helt nedslitna så lossnade ett av beläggen från metallen på samma sätt som för Per. Kommer inte att köpa sådana mer. Nu kör jag med original fram och BBB bak... det bara blev så...

EBC - erom kassa eller?
För min del är det BBB,s skivbromsbelägg jag talar om.
Har förövrigt kört två sesånger nu med samma belägg skriker lite när dom blir våta men lutar så fort dom är torra.
Gerry

EBC - erom kassa eller?
Trailmaster wrote:

> För min del är det BBB,s skivbromsbelägg jag talar om.
> Har förövrigt kört två sesånger nu med samma belägg skriker
> lite när dom blir våta men lutar så fort dom är torra.

Hur många grader lutar de? Ligger de inte åt då?

Trodde inte att bromsbelägg "slog sig" när de blev våta.

*fniss*

Fårlåt, slå nu inte mig :)

Tillbaka
Topp