Effektmätare

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum
Effektmätare
Någon som vet vilket vevparti med wattmätning som passar denna stålhäst? Kan jag köra med vilken som helst som har 24mm axel? Antar att 30 mm axel går bort. Något annat att tänka på? Infästningen är 68 mm.

20171123_115235.jpg

Effektmätare
landen sa:
Någon som vet vilket vevparti med wattmätning som passar denna stålhäst? Kan jag köra med vilken som helst som har 24mm axel? Antar att 30 mm axel går bort. Något annat att tänka på? Infästningen är 68 mm.

Ser ut som bsa lager. Så i stort sett vilket som helst som finns med bsa lager, inkl rotor 3D+. Rätta mig om jag har fel om att det är bsa. Men ser ut som det

Effektmätare
Jensen sa:
landen sa:

Ser ut som bsa lager. Så i stort sett vilket som helst som finns med bsa lager, inkl rotor 3D+. Rätta mig om jag har fel om att det är bsa. Men ser ut som det

Det ser ut som ett sånt klassiskt fyrkantslager som är gängat (BSA), kan ju iofs montera bort och testa montera ett vanligt gängat så vet jag.

Effektmätare
landen sa:
BjornR sa:
lundatok sa:
Det svåraste var att hitta någon med verktyg för att få ur det gamla.

Är det inte vanligt verktyg för fyrkantslager? Isf fungerar biltemas verktyg, har ett sådant att låna ut i gbg om det behövs.

Tänker att det är ett sånt ja, typ kassettverktyg fast större. Tror jag har ett liggandes.

Jag har ett annars. Shimano original, tänk att få använda sådana verktyg ;)

Effektmätare
Velar fram och tillbaka, det som hindrar mig är om det går ha samma vevbaserad effektmätare på 2 cyklar.
https://www.bikester.se/quarq-dzero...7_pla&ef_id=Wf1ztwAABCZL0-@x:20171129213248:s
QUARQ DZERO GXP POWERMETER VEVPARTI 130MM ALUMINIUM SVART (2017)

1.Gängat lager Sram GXP 68mm bredd på vevhuset (Merida CX600 2017) med 1x11
2.SRAM GXP PF Integated, Shell 41x89.5mm (Scott Spark 900RC 2015) med 1x11

Gemensamt
inneraxel 24mm i diameter på drivisidan och 22mm på vänstersidan
1x11
Kedjelinje 49mm
142mm baknavsbredd

Icke gemensamt
QF: Scott 165mm /Merida 140mm

Funkar det med Quarq är frågan.

Effektmätare
Vevarna du länkat till kommer troligtvis funka fint med Meridans 68 mm BSA interface + gängat GXP-laget givet att den idag klarar 38T utan att ta emot kedjestaget.

För Scotten är axeln egentligen 3-4 mm för kort iom att vevens axel är avsedd för 86 mm bredd (inkl lager). Det kan ändå gå beroende på hur mycket du vågar chansa på att det är tillräckligt mycket material kvar mellan axel och vev på icke drivsida för att splinesen ska hålla.

Men med 130 mm BCD är 38T ditt minsta val av klinga vilket kan vara rätt stort på stigen. Kanske är det smartare att kika på Quarq XX1? Vad har du för vevarmar idag?

Effektmätare
NLC sa:
Vevarna du länkat till kommer troligtvis funka fint med Meridans 68 mm BSA interface + gängat GXP-laget givet att den idag klarar 38T utan att ta emot kedjestaget.

För Scotten är axeln egentligen 3-4 mm för kort iom att vevens axel är avsedd för 86 mm bredd (inkl lager). Det kan ändå gå beroende på hur mycket du vågar chansa på att det är tillräckligt mycket material kvar mellan axel och vev på icke drivsida för att splinesen ska hålla.

Men med 130 mm BCD är 38T ditt minsta val av klinga vilket kan vara rätt stort på stigen. Kanske är det smartare att kika på Quarq XX1? Vad har du för vevarmar idag?

CX600
SRAM Apex 1 vev med 170mm vevarmslängd 1x11 GXP axel.
BCD 130.

Denna https://m.bikester.se/sram-quarq-xx...7_pla&ef_id=V0vZ2gAABQzmHrZ3:20171130094508:s med BCD 104 Quarq XX1 SRAM, Vevparti GXP 175mm QF 168mm.
Gör att jag kan ha klinga 30-36, vilket inte är optimalt på CX och inte heller att axeln förskjuts 3mm på vänster.
BCD org XX1 är 74mm så det blir att skaffa nya klingor oavsett...

(för övrigt QF på spark är 168mm inte 165mm)

Frågan är om vector 3 håller måttet eller om jag ska skippa effektmätaren på CX vilket känns lite trist.

Effektmätare
Väljer du MTB boost-varianten så får du 3mm mer marginal från kedjestagen vilket gör att större klingor kan användas. Det finns större än 36t för 104BCD.

När jag monterade på mitt DZero LVG och trodde man skulle köra distanserna till vevlagret så gick vevpartiet inte att rubba. LVG-parti på MTB är kört men MTB på CX fungerar då det alltid följer med distanser så att man kan köra bredare vevar på 68mm vevhus. Klarar man leva med lite bredare Q-faktor så är det inga problem alls.

Senast ändrad:
Effektmätare
Sen kan man ju fråga sig vilken nytta man har av effektdata på MTB och vilken typ av cykling man kör med ett par Vector. Jag har haft P2M på både MTB (med BSA 68 MM) och CX (PF41/BSA) men bortsett från lite kul maxeffektdata på stigåkat så var det mest användbart på intervall/distanskörning på asfalt/grus.

Effektmätare
Effektmätare
Skulle köpt boostversionen ifall du tänker köpa ny MTB i framtiden. Går alltid att sätta 2-3mm brickor för att flytta klingan inåt för att "kompensera" för boost.

Effektmätare
Tack för tips!

Men shimslösningen med att förskjuta klinga 3 mm till vänster är jag tveksam till.
Interfacen mellan klinga och korset ger stabilitet
Tror mer på att förskjuta den senare för att påverka offset.

Vill man boosta sin Quarq XX1 kan man alltid köpa nytt vevarmskors som kostar som en ny effektmätare ?

Pedalmätning är inte dumt då man varken behöver ta hänsyn till QF eller chainline

Men vi får se hur jag löser denna världsliga fråga

Effektmätare
konscious sa:
Tack för tips!

Men shimslösningen med att förskjuta klinga 3 mm till vänster är jag tveksam till.

Vill man boosta sin Quarq XX1 kan man alltid köpa nytt vevarmskors som kostar som en ny effektmätare ?

Pedalmätning är inte dumt då man varken behöver ta hänsyn till QF eller chainline

Finns det MTB-pedaler med effektmätning, annars är det väl en mindre rolig variant att köra landsvägsklossar i skogen?
Annars är det väl nästan bara Stages-arm som löser problemet med att mäta på så skilda plattformar som CX/LVG och MTB. Nu mäter ju Stages bara ett ben och visar glädjesiffror, men kör man med samma mätare blir ju felet konsekvent fel oavsett cykel. Förutsatt att en Stages-arm fungerar på bägge plattformar.

Effektmätare
tinkerbell sa:
konscious sa:
Tack för tips!

Finns det MTB-pedaler med effektmätning, annars är det väl en mindre rolig variant att köra landsvägsklossar i skogen?
Annars är det väl nästan bara Stages-arm som löser problemet med att mäta på så skilda plattformar som CX/LVG och MTB. Nu mäter ju Stages bara ett ben och visar glädjesiffror, men kör man med samma mätare blir ju felet konsekvent fel oavsett cykel. Förutsatt att en Stages-arm fungerar på bägge plattformar.

Förutom om effektbalansen h/v förändras, då ger enbensmätning ett mätfel utan att du vet om det och mätningen blir inkonsekvent.

Effektmätare
eiskall sa:
tinkerbell sa:
konscious sa:
Tack för tips!

Förutom om effektbalansen h/v förändras, då ger enbensmätning ett mätfel utan att du vet om det och mätningen blir inkonsekvent.

Av det jag har läst mig till utanför happy så är det egentligen bara i rehab-syfte som tvåbensmätning ger stora fördelar. Visst, kan man inte initialt ta reda på om man har stor skillnad så är det såklart en källa till mätfel, men vet man hur man ligger så är den potentiella felkällan känd. Såvitt jag vet är det sällsynt att man driftar i vä/hö-balans om man är frisk. Vid skada är det en annan femma. Glädjen av mer statistik och snygga staplar ska dock inte underskattas, men då är väl egentligen rådet att skaffa två effektmätare och "kalibrera" dem mot varandra med jämna mellanrum.

Effektmätare
Ang Stages så tänker jag att i situationer där man momentant trampar till (gärna med låg kadens) som på MTB i skog/stig så kan en enkelsidig mätning missa mycket mer än på grus/LVG där effektuttaget oftast är jämnare med större sannolikhet att båda benen bidrar minst en gång var vid igångdrag etc. Så den funkar nog "sådär" i skogen även om H/V-balansen inte ändras.

Effektmätare
tinkerbell sa:
eiskall sa:
tinkerbell sa:
konscious sa:
Tack för tips!

Av det jag har läst mig till utanför happy så är det egentligen bara i rehab-syfte som tvåbensmätning ger stora fördelar. Visst, kan man inte initialt ta reda på om man har stor skillnad så är det såklart en källa till mätfel, men vet man hur man ligger så är den potentiella felkällan känd. Såvitt jag vet är det sällsynt att man driftar i vä/hö-balans om man är frisk. Vid skada är det en annan femma. Glädjen av mer statistik och snygga staplar ska dock inte underskattas, men då är väl egentligen rådet att skaffa två effektmätare och "kalibrera" dem mot varandra med jämna mellanrum.

Du missförstår.

Det handlar om totaleffekt.

Att enbensmätning är konsekvent bygger på att din effekt(o)balans är konstant över tid, och i olika delar av effektregistret.

Hur ska du veta om du har gått från exempelvis 43-57 till 50-50? För om du gör det så kommer en Stages hävda att du har blivit 7 procentenheter starkare, fast du kanske trycker precis samma totaleffekt som tidigare.

Senast ändrad:
Effektmätare
tinkerbell sa:
konscious sa:
Tack för tips!

Inte vad jag sett vilket kanske är logiskt.
Men nu är i varje fall Poden borta som jag hade på Vector 2.
Vilket var en direkt kontraindikation för MTB användning, känns ändå inte stabilt med tanke på hur ofta man får markkontakt.
Mekanismen med LV klossar är dessutom inte designade för lerbad.

Stages har mätaren på insidan av vevarmen, kräver minst 10mm frigång mot kedjestaget och mäter bara ensidigt på MTB.
Eftersom man bara mäter halva effekten borde priset vara därefter.
SRM mäter i vevaxeln men kostar som en hel cykel nästan.

Quarq mäter effekten i korset och finns med direktmonterade CNC-frästa vevkors eller med 8 hålsvariant och är utbytbar som bygger på samma vevarmsplattform med Q168mm men olika kedjelinjer.
Självklart har man anpassat så att det inte passar SRAM-3bultsfixering.I praktiken anpassad till alla vevlagerstandarder.

Effektmätare
Kudos sa:
Någon som har en lagt sitt Type S på vågen?

Står i valet och kvalet mellan en NG-ECO eller en Type S.

Bilden visar Classic, Rotor 3D24, Ultetegra 39T, 105 53T och aluminiumbultar

NG ECO, Rotor 3D24 52/36-110BCD. 799g med alubultar. 111g lättare än min classic med 53/39.

Sedan kan man ju lägga till ytterligare 20g på att man kan gå över till en 11-23 kassett vilket ger ekvivalent ratio (från 11-25) sen eventuellt en kedjelänk kortare kedja :)

Marginal gains?

Bilagor

• 799.JPG
    799.JPG
    114.7 KB · Besök: 114
Senast ändrad:
Effektmätare
Cannondale jekyl 1000 sa:
lundatok sa:
Stages ger rätt stora spikar på cx/gravel/mtb. Jag bytte till Quarq.
Fel visar dom också. Över 10% enligt en test. Stages är verkligen skit och borde inte kosta mer än en tusing och max några hundra för en beggad.

Jag skulle aldrig nöja mig med att bara mäta ena benet, men jag trodde ändå att Stages teknik var hygglig, och åtminstone levererade hyggligt säkra värden för vänsterbenet.

Har du länk till testet?

Effektmätare
eiskall sa:
lundatok sa:
Fel visar dom också. Över 10% enligt en test. Stages är verkligen skit och borde inte kosta mer än en tusing och max några hundra för en beggad.

Jag skulle aldrig nöja mig med att bara mäta ena benet, men jag trodde ändå att Stages teknik var hygglig, och åtminstone levererade hyggligt säkra värden för vänsterbenet.

Har du länk till testet?

Rapporten finns här: https://www.thieme-connect.com/DOI/DOI?10.1055/s-0043-102945
Artikel som sammanfattar: https://roadcyclinguk.com/how-to/fitness-nutrition/power-meter-really-telling-think.html

Verkar vara en vettig studie sånär som på att endast ett tillräckligt stort antal av enheter från SRM, PowerTap, Quarq och Stages verkar ha varit med. För övriga fabrikat var det endast mellan 1 och 3 enheter.

Effektmätare
eiskall sa:
lundatok sa:

Har du länk till testet?
Inlägg från en annan tråd:

Av: Johan1978 24 november
Räkna med att Stages-mätaren visar mer än 10% fel. Men en hyfsad uppskattning får man iofs.

Läs mer om Power meter-testet:
http://www.cyclingweekly.com

Effektmätare
Stumpy sa:
eiskall sa:
Jag skulle aldrig nöja mig med att bara mäta ena benet
Någon som sett någon undersökning av hur stor skillnad mellan höger och vänster som är vanlig?
Har du kollat din egen skillnad?

Mina effektmätare (en Quarq DZero och en Power2Max Type S) samt den Wattbike som finns i jobbets träningslokal uppskattar samtliga skillnaden till mellan 0 och 10% beroende på intensitet och trötthet. Hade jag kört Stages hade den i mitt fall alltså visat mellan 0 och 20% för mycket.

Effektmätare
emilh sa:
Stumpy sa:
eiskall sa:
Någon som sett någon undersökning av hur stor skillnad mellan höger och vänster som är vanlig?

Mina effektmätare (en Quarq DZero och en Power2Max Type S) samt den Wattbike som finns i jobbets träningslokal uppskattar samtliga skillnaden till mellan 0 och 10% beroende på intensitet och trötthet. Hade jag kört Stages hade den i mitt fall alltså visat mellan 0 och 20% för mycket.
Snarare 10-20%.

Effektmätare
Stumpy sa:
eiskall sa:

Felet är att alla enbensförespråkare har bestämt sig för att ens effekt(o)balans är ungefär lika konstant som sitt personnummer.

Varför skulle man frivilligt ta in en sån osäkerhetsfaktor som enbensmätning utgör, när det inte ens är billigare än en mätare som mäter totalen?
Och nej, jag tror inte att individuell mätning av benen ger särskilt mycket för en frisk person, men mätaren måste mäta totalen! Jag har inte kollat min egen skillnad nej, mer än med Quarqs beräkning. Hade det varit ett viktigt värde för mig så hade jag skaffat en mätare som känns pålitlig och mäter individuellt, läs: Shimanos egna mätare :)

Ett mycket målande och bra svar från emilh:

"Mina effektmätare (en Quarq DZero och en Power2Max Type S) samt den Wattbike som finns i jobbets träningslokal uppskattar samtliga skillnaden till mellan 0 och 10% beroende på intensitet och trötthet. Hade jag kört Stages hade den i mitt fall alltså visat mellan 0 och 20% för mycket."

Senast ändrad:
Effektmätare
eiskall sa:
lundatok sa:

Har du länk till testet?
Inlägg från en annan tråd:

Av: Johan1978 24 november
Räkna med att Stages-mätaren visar mer än 10% fel. Men en hyfsad uppskattning får man iofs.

Läs mer om Power meter-testet:
http://www.cyclingweekly.com

Om man köper en watt-mätare för att man vill följa sin egen utveckling. Så länge den konsekvent visar 10% fel så borde det ju va lugnt tänker jag.

Tillbaka
Topp