Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
landen sa:Någon som vet vilket vevparti med wattmätning som passar denna stålhäst? Kan jag köra med vilken som helst som har 24mm axel? Antar att 30 mm axel går bort. Något annat att tänka på? Infästningen är 68 mm.
Jensen sa:landen sa:Någon som vet vilket vevparti med wattmätning som passar denna stålhäst? Kan jag köra med vilken som helst som har 24mm axel? Antar att 30 mm axel går bort. Något annat att tänka på? Infästningen är 68 mm.
Ser ut som bsa lager. Så i stort sett vilket som helst som finns med bsa lager, inkl rotor 3D+. Rätta mig om jag har fel om att det är bsa. Men ser ut som det
lundatok sa:Ja, jag gängade i ett GXP-lager på min sån när jag satte på ett Quarq.
lundatok sa:Det svåraste var att hitta någon med verktyg för att få ur det gamla.
lundatok sa:Det svåraste var att hitta någon med verktyg för att få ur det gamla.
BjornR sa:lundatok sa:Det svåraste var att hitta någon med verktyg för att få ur det gamla.
Är det inte vanligt verktyg för fyrkantslager? Isf fungerar biltemas verktyg, har ett sådant att låna ut i gbg om det behövs.
landen sa:BjornR sa:lundatok sa:Det svåraste var att hitta någon med verktyg för att få ur det gamla.
Är det inte vanligt verktyg för fyrkantslager? Isf fungerar biltemas verktyg, har ett sådant att låna ut i gbg om det behövs.
Tänker att det är ett sånt ja, typ kassettverktyg fast större. Tror jag har ett liggandes.
NLC sa:Varför inte kolla på Garmin Vector 2 eller 3 ?
landen sa:NLC sa:Varför inte kolla på Garmin Vector 2 eller 3 ?
Planen är att köpa Vector 3, men tänker låta andra utvärdera innan jag lägger ut 10k så hoppas på goda recensioner så köper jag till våren :)
NLC sa:Vevarna du länkat till kommer troligtvis funka fint med Meridans 68 mm BSA interface + gängat GXP-laget givet att den idag klarar 38T utan att ta emot kedjestaget.
För Scotten är axeln egentligen 3-4 mm för kort iom att vevens axel är avsedd för 86 mm bredd (inkl lager). Det kan ändå gå beroende på hur mycket du vågar chansa på att det är tillräckligt mycket material kvar mellan axel och vev på icke drivsida för att splinesen ska hålla.
Men med 130 mm BCD är 38T ditt minsta val av klinga vilket kan vara rätt stort på stigen. Kanske är det smartare att kika på Quarq XX1? Vad har du för vevarmar idag?
zirxo sa:Det blir väl mest för att kunna tracka sin CTL/ATL korrekt.
konscious sa:Tack för tips!
Men shimslösningen med att förskjuta klinga 3 mm till vänster är jag tveksam till.
Interfacen mellan klinga och korset ger stabilitet
Tror mer på att förskjuta den senare för att påverka offset.
Vill man boosta sin Quarq XX1 kan man alltid köpa nytt vevarmskors som kostar som en ny effektmätare ?
Pedalmätning är inte dumt då man varken behöver ta hänsyn till QF eller chainline
Men vi får se hur jag löser denna världsliga fråga
tinkerbell sa:konscious sa:Tack för tips!
Men shimslösningen med att förskjuta klinga 3 mm till vänster är jag tveksam till.
Vill man boosta sin Quarq XX1 kan man alltid köpa nytt vevarmskors som kostar som en ny effektmätare ?
Pedalmätning är inte dumt då man varken behöver ta hänsyn till QF eller chainline
Finns det MTB-pedaler med effektmätning, annars är det väl en mindre rolig variant att köra landsvägsklossar i skogen?
Annars är det väl nästan bara Stages-arm som löser problemet med att mäta på så skilda plattformar som CX/LVG och MTB. Nu mäter ju Stages bara ett ben och visar glädjesiffror, men kör man med samma mätare blir ju felet konsekvent fel oavsett cykel. Förutsatt att en Stages-arm fungerar på bägge plattformar.
eiskall sa:tinkerbell sa:konscious sa:Tack för tips!
Finns det MTB-pedaler med effektmätning, annars är det väl en mindre rolig variant att köra landsvägsklossar i skogen?
Annars är det väl nästan bara Stages-arm som löser problemet med att mäta på så skilda plattformar som CX/LVG och MTB. Nu mäter ju Stages bara ett ben och visar glädjesiffror, men kör man med samma mätare blir ju felet konsekvent fel oavsett cykel. Förutsatt att en Stages-arm fungerar på bägge plattformar.
Förutom om effektbalansen h/v förändras, då ger enbensmätning ett mätfel utan att du vet om det och mätningen blir inkonsekvent.
tinkerbell sa:eiskall sa:tinkerbell sa:konscious sa:Tack för tips!
Förutom om effektbalansen h/v förändras, då ger enbensmätning ett mätfel utan att du vet om det och mätningen blir inkonsekvent.
Av det jag har läst mig till utanför happy så är det egentligen bara i rehab-syfte som tvåbensmätning ger stora fördelar. Visst, kan man inte initialt ta reda på om man har stor skillnad så är det såklart en källa till mätfel, men vet man hur man ligger så är den potentiella felkällan känd. Såvitt jag vet är det sällsynt att man driftar i vä/hö-balans om man är frisk. Vid skada är det en annan femma. Glädjen av mer statistik och snygga staplar ska dock inte underskattas, men då är väl egentligen rådet att skaffa två effektmätare och "kalibrera" dem mot varandra med jämna mellanrum.
tinkerbell sa:konscious sa:Tack för tips!
Kudos sa:Någon som har en lagt sitt Type S på vågen?
Står i valet och kvalet mellan en NG-ECO eller en Type S.
Bilden visar Classic, Rotor 3D24, Ultetegra 39T, 105 53T och aluminiumbultar
Kudos sa:Marginal gains?
lundatok sa:Stages ger rätt stora spikar på cx/gravel/mtb. Jag bytte till Quarq.
Bra där Ingvar! Ett måste! ;)IngvarW sa:lundatok sa:Stages ger rätt stora spikar på cx/gravel/mtb. Jag bytte till Quarq.
Festligt - jag har också Quark på min CX nu :-)
Fel visar dom också. Över 10% enligt en test. Stages är verkligen skit och borde inte kosta mer än en tusing och max några hundra för en beggad.lundatok sa:Stages ger rätt stora spikar på cx/gravel/mtb. Jag bytte till Quarq.
Cannondale jekyl 1000 sa:Fel visar dom också. Över 10% enligt en test. Stages är verkligen skit och borde inte kosta mer än en tusing och max några hundra för en beggad.lundatok sa:Stages ger rätt stora spikar på cx/gravel/mtb. Jag bytte till Quarq.
Någon som sett någon undersökning av hur stor skillnad mellan höger och vänster som är vanlig?eiskall sa:Jag skulle aldrig nöja mig med att bara mäta ena benet
eiskall sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Fel visar dom också. Över 10% enligt en test. Stages är verkligen skit och borde inte kosta mer än en tusing och max några hundra för en beggad.lundatok sa:Stages ger rätt stora spikar på cx/gravel/mtb. Jag bytte till Quarq.
Jag skulle aldrig nöja mig med att bara mäta ena benet, men jag trodde ändå att Stages teknik var hygglig, och åtminstone levererade hyggligt säkra värden för vänsterbenet.
Har du länk till testet?
Inlägg från en annan tråd:eiskall sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Fel visar dom också. Över 10% enligt en test. Stages är verkligen skit och borde inte kosta mer än en tusing och max några hundra för en beggad.lundatok sa:Stages ger rätt stora spikar på cx/gravel/mtb. Jag bytte till Quarq.
Jag skulle aldrig nöja mig med att bara mäta ena benet, men jag trodde ändå att Stages teknik var hygglig, och åtminstone levererade hyggligt säkra värden för vänsterbenet.
Har du länk till testet?
Stumpy sa:Någon som sett någon undersökning av hur stor skillnad mellan höger och vänster som är vanlig?eiskall sa:Jag skulle aldrig nöja mig med att bara mäta ena benet
Har du kollat din egen skillnad?
Snarare 10-20%.emilh sa:Stumpy sa:Någon som sett någon undersökning av hur stor skillnad mellan höger och vänster som är vanlig?eiskall sa:Jag skulle aldrig nöja mig med att bara mäta ena benet
Mina effektmätare (en Quarq DZero och en Power2Max Type S) samt den Wattbike som finns i jobbets träningslokal uppskattar samtliga skillnaden till mellan 0 och 10% beroende på intensitet och trötthet. Hade jag kört Stages hade den i mitt fall alltså visat mellan 0 och 20% för mycket.
Stumpy sa:Någon som sett någon undersökning av hur stor skillnad mellan höger och vänster som är vanlig?eiskall sa:Jag skulle aldrig nöja mig med att bara mäta ena benet
Cannondale jekyl 1000 sa:Inlägg från en annan tråd:eiskall sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Fel visar dom också. Över 10% enligt en test. Stages är verkligen skit och borde inte kosta mer än en tusing och max några hundra för en beggad.lundatok sa:Stages ger rätt stora spikar på cx/gravel/mtb. Jag bytte till Quarq.
Har du länk till testet?
Av: Johan1978 24 november
Räkna med att Stages-mätaren visar mer än 10% fel. Men en hyfsad uppskattning får man iofs.
Läs mer om Power meter-testet:
http://www.cyclingweekly.com