Efterdragning?

mrOtto

Medlem
Efterdragning?
Jag har köpt mig en en ny cykel och funderar på vad man behöver efterdra och med vilka moment? Någon som har en lista eller liknande?
Cykeln är White SC Lite

Senast ändrad:
Efterdragning?
Om det är en lite finare cykel du köpt så brukar tillverkarna vara bra på att lista alla olika vridmoment på sin hemsida för just din modell.
Vad är det för cykel, tillverkare modell år?

Efterdragning?
Av egen erfarenhet från senaste köpet: kolla att ekrarna är spända (lika spända) och att bromsskivorna är åtdragna. Mina hjul blev fullständigt ocyklingsbara efter bara några svängar. Bromsskivorna satt lite löst och böjde sig när jag bromsade kraftigt.

Efterdragning?
Får väl konstatera att det är bra att gå igenom alla skruvar på en ny cykel, iaf om den inte är genomgången av en mekaniker man har stort förtroende för. 3 av 5 cyklar köpta på nätet har krävt mer eller mindre justering när de väl kom hem.

Antar att white inte specar moment för allt men på vissa av delarna kan det ju gå att googla fram. Men det räcker med att kolla så saker sitter fast, exakt moment är nog inte kritiskt på den typen av cykel.

Efterdragning?
Jag är ju som jag är, men jag brukar gräva i tillverkarnas register och bruksanvisningar. Bästa tillverkaren på den fronten - by a long way - är Campagnolo. Shimano är nästan lika bra.

Efterdragning?
Alltså, du kommer rätt långt bara genom att titta på grejerna. Väldigt ofta står rekommenderade moment utskrivna direkt på komponenterna. Åtminstone på prylar där momenten är viktiga. Så har du en momentnyckel är det enkelt.
Annars kan du dra lite på känn, typ. Din cykel lär vara specad med enklare alu-prylar, och de är nog oftast rejält dimensionerade. Jag äger tre momentnycklar, men använder dem bara på lättviktsprylar. Har iofs skruvat i många år, och har skaffat mig lite erfarenhet. Och med erfarenhet menar jag tyvärr ett par missbedömningar…

Tillbaka
Topp