ekerspänning?

• Trådstartare Trådstartare Gabriel nilssnon
  • Start datum Start datum
G

Gabriel nilssnon

Guest
ekerspänning?
hej hej!
jag undrar i fall man kan kolla att ekrarna är korrekt och 100 procentigt spända genom att lyssna på ljudet man får när man plingar med tumnageln? svårt att beskriva, låter lite dumt men ni förstår nog! tack på förhand! gabbe!!

ekerspänning?
Nää det är inte tillförlitligt,mer att kolla att man har jämn spänning...
Det ska inte vara samma ton påhöger resp. vänster sida.
Rekomenderar en ekertensiometer (stavning?)

ekerspänning?
Ja det tror jag. Är det olika ton på samma sidans ekrar som på mina hjul så är de olika spända. Det stämmer ganska bra med på mitt hjul just nu.

Det var någon som berättade att de hade ett verktyg som mätte frekvensen på hur någon motorrem(tex kamrem) var spänd. Frekvens är ju som bekant även ljud.

ekerspänning?
det går att bestämma om ett hjul är tillräckligt spänt med hjälp av ljudet.
T.ex. ett 26" hjul med 262mm 2mm tjocka, oreducerade ekrar är ungefärligt rätt spänt då ekrarna "sjunger" 440Hz

ekerspänning?
Chride skrev:

> T.ex. ett 26" hjul med 262mm 2mm tjocka, oreducerade ekrar är
> ungefärligt rätt spänt då ekrarna "sjunger" 440Hz

Vilket som av en händelse råkar vara tonen ettstrukna A. Bara att kila iväg till närmsta musikbutik och köpa en sån här:

671012.gif

/Johan

ekerspänning?
Kollade mitt framhjulet på Konan med stämapparaten.

Ja den visar på 440 på en del, 442 på andra 439 på en del.

Nu visar ju inte stämapparaten vilken oktav som avses.

Som redan sagt är 440 ettstrukna A, men det som hör från strängarna(oops) ekrarna är ett tvåstruket A(dvs en oktav upp).

Visst kan det va bra att ha ett bra gehör när man bygger hjul. Om inte annat för att lyssna om det är någorlunda jämnt spänt. Men många bra hjulbyggare tillhört säkert de tondövas riksförbund:-)

Stämgaffel kan va överkurs.
Vi är vissa som av ohejdad vana(och medfödd talang) hör vilken ton det är som låter. Och dessutom kan avgöra om det är 440 eller 441 eller 439.
Har man inget relativt gehör klarar man inte av att använda en stämgaffel.
citat Brasse Brännström:"grågrå, grå grå grå" slut citat

I en symfoniorkester ligger för det mesta det ettstrukna A på 442. Är man ute och spelar med elektroniska instrument 440. Med tidtrogna barockinstrument är ettstrukna A=415.

Blev det en utflykt i något helt oväsentligt för tråden? ja säkerligen men det bjuder jag på:-)

trumplay.gif

ha det
Jan

ekerspänning?
Ett bra tipps brukar oxå vara att det skal var alika trögt att lssa en eker som att dra åt den.

ekerspänning?
herregud vilka musiker vi har ibland oss!
har ni ett förflutet som trombonister i ett brazzband eller?
känner mig tillfreds med allt nyttigt o onyttigt jag läst!

tack för nu! vi syns!
o kom ihåg! svart är vitt o kyla är värme!
g!!

ekerspänning?
> herregud vilka musiker vi har ibland oss!
> har ni ett förflutet som trombonister i ett brazzband eller?

Trombonist, javisst. Men det var mycket länge sen... :-)

/Johan

ekerspänning?
> herregud vilka musiker vi har ibland oss!
> har ni ett förflutet som trombonister i ett brazzband eller?

När man var tvungen,försökte jag att börja spela trumpet i komunala musikskolan (preskiberat) och totalt tondöv som man är så gick det åt helvete...
Därimot är jag proffs på att spela heavymetall på stereon med tillhörande
luftgitarr ;-)

För att återgå till ämnet anser jag att det är bättre att använda en
ekerspännings mätare eller anlita ett proffs.

ekerspänning?
själv är man en jävel på congas!
har vi någon gittarist ibland oss kanske vi kan bilda något band, vi kanske kan heta the rolling band eller nått!
hi hi!
dagens tips!
tre utmärkta brödkryddor är kummin anis o fänkål!
hoj! gabbe!

ekerspänning?
Själv spelar jag gitarr vilket visar sig var en bra grund när man ska bygga hjul. Ekrarna har inte riktigt samma ton på ett hjul eftersom det finns variationer i ekrar och fälgar. När jag bygger ett hjul så brukar jag spänna upp det till samma ton för alla ekrar på samma sida. Framhjulet är ju symetriskt så det ska låta lika på båda sidor, medans bakhjulet oftast är osymetriskt vilket gel olika ton på de båda sidorna. Sedan är det bara till att finlira så att hjulet blir riktigt rak och runt. Jag anväder ett par referenshjul när jag gämför ton läget på ekerarna. Men det funkar bara om man har ett par likadana hjul (samma diameter på fälgen och samma tjocklek ekrarna samt samma antal ekrar) Park Tool har en ekertensiometer som inte är så dyr. Kolla på cyclecompnents.

ekerspänning?
Här finns det en hel artikel om hur man jämför ekerspänning med 'tonen' för ekern:
<http://www.bikexprt.com/bicycle/tension.htm>

För den tondöve finns då den här:
<http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=visa_artikel&artgrp=231&artnr=PA065&limit=000&extra=000&varumarke=000&btg=0&visa=31-57Beskr>
680:-! Vad kostar en stämgaffel, eller elektronisk stämapparat?

/Håkan

ekerspänning?
För en bra elektronisk akustisk (dvs en som har inbyggd mikrofon för att mäta frekvensen)börjar priserna vid ca 1000:- Håkan.

En riktig med inbyggs display där avikelser och kontinuitet kan mätas finns det ingen gräns uppåt:-)

Skoj att ha för oss som sysslar med musik , men inget vi använder dagligdags,
Mera en absolut referens när det har köpts in ett nytt instrument som ska spelas in. :-)

Jan

ps. jag hade aldrig köpt en stämapparat för att bygga hjul:-)

Tillbaka
Topp